Miele ELPW5612-B dood na kortsluiting op netingang

Een kennis van me die nog een half jaar gebruik wenst te maken van deze G6300SCi heeft wat kwistig geweest met water, waardoor dit netjes in de sturing gelopen is, over het plastic en recht in het netaansluiting stekkertje. Gevolg: een mooie kortsluiting, alle banen op de net-ingang weg enz.

Na het opnieuw verbinden en testen, enkel een relais dat inschakelt, maar verder een compleet dode sturing. De voeding lijkt alle spanningen te geven, er gaat zelfs 3,3V tot aan de microprocessor. Wellicht is deze weeral eens defect dus.

Ik begin Miele ervan te verdenken dat zij deze sturingen opzettelijk ontworpen hebben dat er bij voedingsproblemen gelijk een processor sneuvelt.

Is er hier ooit al eens iemand in geslaagd dergelijke processoren te vervangen? En waar haal je die dan?

Niet de eerste keer in dergelijke rotzooi...

tnx
Gert

Hoe zeker ben je dat het een 3,3v processor is en geen 5v? De software overzetten gaat waarschijnlijk niet lukken. Miele is daar nogal beschermend in. Ik zou eerst zeker zijn dat hij echt wel stuk is en dat het niet iets meer basic is in de voeding, netsynchro bv....of 5v, 12v...
Wie weet welke rampen er zich nog onder de componenten nog afspelen...

[Bericht gewijzigd door EricN op 18 november 2020 08:10:53 (11%)]

Op 18 november 2020 08:08:44 schreef EricN:
Hoe zeker ben je dat het een 3,3v processor is en geen 5v?

Vrij zeker. We hebben ooit bij ons in de winkel een losse nulgeleider gehad, waardoor alle tentoongestelde vaatwassers 400V gehad hebben. Toen ooit in geslaagd om, bij wijzen van experiment, van twee programma's één goede te maken. Van toen weet ik dat die processoren op 3,3V werken. Waren precies dezelfden.

Ik heb het eens ingekeken, klopt. Wat met de +14v en de andere, zie bijlage? Nuldoorgangdetectie, als die vroeger bij de wasvaten ontbrak dan lag ook alles ogenschijnlijk door(edit:dood), bij deze weet ik het niet.

Iets wat ik dus met dit type niet wist heb ik met jouw schema en tips ontdekt...

Ik had die sturing bij die mensen uitgebouwd en hier op mijn werkbank onder de loep genomen. Blijkbaar moet de lekdetectievlotter aangesloten zijn oftewel op stekker 16 moet een verbinding zijn van pin 2 naar 3 tijdens opstarten. Is die er niet blijft heel de handel zo dood als iets.
Inderdaad de 0 doorgangdetectie zoals jij het omschrijft.
(Vreselijk dat er geen schema's van die printen zelf bestaan...)

Ik besef nu ook dat er in erg veel machines destijds nieuwe sturingen gegaan zijn voor niks.

Er zijn vroeger erg veel sturingen geweest die perfect opstartten zonder enige bekabeling/verbinding. Hier een dikke adder onder het gras.

Nooit te oud om te leren; toestel draait als een zonnetje! Dikke merci voor de tip en het schema!

Op 20 november 2020 17:43:23 schreef smd:
Ja, was het de lekdetectie???

Natuurlijk niet kapot, maar was niet aangesloten omdat de print met een netsnoertje op mijn werkbank lag.

Lekdetectie moet dus aangesloten zijn of programma start niet op.