aankoop eenvoudige hete lucht station

Beste mensen,
Ik was aan het kijken of ik niet een eenvoudige hete lucht station kan kopen. Ik heb nog geen ervaring met hete lucht.
Het doel is om af en toe eens een smd component te solderen (een smd led of micro usb poort) en af en toe eentje te kunnen desolderen. Ik zou ook graag wat smd leds van defecte (aluminium) pcb's willen desolderen voor hergebruik of reparatie. En dat lukt niet met een gewone bout denk ik ivm dat de hitte te snel weg is.
Evt zou ik ook willen gebruiken om van sloop printen sneller componenten te halen als dat mogelijk is maar dat is niet de primaire functie waarvoor ik hem zou willen kopen.
Ik kwam op aliexpress/ebay/banggood deze eenvoudige, betaalbare modelletjes tegen.
https://www.aliexpress.com/item/4000525251154.html?spm=a2g01.12617084.…
heeft iemand toevallig ervaring met deze boutjes?
Alvast bedankt

Arco

Special Member

Ik heb de vergelijkbare Atten 858: https://www.banggood.com/858D-220V-Hot-Air-Soldering-ReWork-Station-+-…
(wat makkelijker als al dat losse spul)
Houd er wel rekening mee dat hetelucht niet echt de beste methode is voor connectoren en leds: daar zit plastic in wat smelt.
(stevige soldeerbout is daarvoor een stuk handiger...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat Arco zegt.
Die bakjes zie je overal op eBay en Ali (verschillende "merken" en kleuren maar uiteindelijk allemaal hetzelfde)en zijn prima.
Ik heb hem ondertussen op mijn werk neergezet en wegens plaatsgebrek een 3-in-1 station (hetelucht + soldeerbout + 0-30V 5A voeding) aangeschaft die me prima voldoet. Wat dat betreft meer waar voor z'n geld dan zo'n los hetelucht bakje.

Onze nederlandse soldeer-tools-winkel kan je ook bij terecht.
Als je het deze week nog "moet" hebben is dat handig. Voor de rest: Ik denk niet dat er veel verschillen zijn.

https://www.eleshop.nl/catalogsearch/result/?q=hete+lucht