aankoop eenvoudige hete lucht station

Beste mensen,
Ik was aan het kijken of ik niet een eenvoudige hete lucht station kan kopen. Ik heb nog geen ervaring met hete lucht.
Het doel is om af en toe eens een smd component te solderen (een smd led of micro usb poort) en af en toe eentje te kunnen desolderen. Ik zou ook graag wat smd leds van defecte (aluminium) pcb's willen desolderen voor hergebruik of reparatie. En dat lukt niet met een gewone bout denk ik ivm dat de hitte te snel weg is.
Evt zou ik ook willen gebruiken om van sloop printen sneller componenten te halen als dat mogelijk is maar dat is niet de primaire functie waarvoor ik hem zou willen kopen.
Ik kwam op aliexpress/ebay/banggood deze eenvoudige, betaalbare modelletjes tegen.
https://www.aliexpress.com/item/4000525251154.html?spm=a2g01.12617084.…
heeft iemand toevallig ervaring met deze boutjes?
Alvast bedankt

Arco

Special Member

Ik heb de vergelijkbare Atten 858: https://www.banggood.com/858D-220V-Hot-Air-Soldering-ReWork-Station-+-…
(wat makkelijker als al dat losse spul)
Houd er wel rekening mee dat hetelucht niet echt de beste methode is voor connectoren en leds: daar zit plastic in wat smelt.
(stevige soldeerbout is daarvoor een stuk handiger...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat Arco zegt.
Die bakjes zie je overal op eBay en Ali (verschillende "merken" en kleuren maar uiteindelijk allemaal hetzelfde)en zijn prima.
Ik heb hem ondertussen op mijn werk neergezet en wegens plaatsgebrek een 3-in-1 station (hetelucht + soldeerbout + 0-30V 5A voeding) aangeschaft die me prima voldoet. Wat dat betreft meer waar voor z'n geld dan zo'n los hetelucht bakje.

Onze nederlandse soldeer-tools-winkel kan je ook bij terecht.
Als je het deze week nog "moet" hebben is dat handig. Voor de rest: Ik denk niet dat er veel verschillen zijn.

https://www.eleshop.nl/catalogsearch/result/?q=hete+lucht

Ik heb de mijne daar gekocht, maar verschil met de banggood is er niet echt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb 'npaar jaar geleden een Aoyue 860 gekocht.
Wordt nu hier aangeboden: https://www.multistrobe.nl/a-28277981/hete-lucht-stations/aoyue-860-sm…

Wat mooi werkt is de flowmeter waarmee je de luchttoevoer regelt. Er zit zo'n aquarium membraanpomp in.
Het toegevoerd verwarmingsvermogen kan je ook apart instellen.
Het verwarmingselement zit "wat lomp" in de uitstroombuis. Het functioneert bij mij nog steeds, maar lijkt me kritisch en niet duurzaam.

Maar waar ik het meest moeite mee had was de uiteindelijke temperatuurcontrole. Die heb je in feite niet. Meer lucht is kouder als je het vermogen hetzelfde houdt.

Ik heb er uitgebreid aan gemeten met een losse temperatuurprobe. Het bleek dat de temperatuur zelfs sterk varieeerde afhankelijk van waar je meet direct op de uitstroomopening (de plek op het gaasje).
Ik heb geconcludeerd dat het verwarmingselement asymmetrisch in het huis zit, c.q. dat de verwarmde lucht niet homogeen gemengd de uitstroomopening verlaat.

Een volgend temperatuurprobleem is dat verwarmingslucht zich bij het uitstromen vermengd met omgevingslucht, naarmate afstand uitstroom tot object groter is.

Verbeteringssuggestie:
Als ik er mee zou moeten heteluchtsolderen, dan zou ik een IR-sensor willen hebben die op de objectplaats de temperatuur meet. Melexis heeft mooie die een kleine openingshoek hebben, maar die zijn prijzig. Vervolgens moet het verwarmingselement snel genoeg reageren, dus zelf niet te veel massa hebben. Deze Aoyue heeft daarvoor een m.i. te groot/zwaar verwarmingselement.
Ik denk dat je op een vaste afstand (op het gaasje?) ook de temperatuur moet meten.
Vervolgens kan je regelen met (een combinatie) van:
-objectafstand (het snelst)
-luchttoevoer
-verwarmingsvermogen

P.S.(1):
Heb van dit hetelucht station al een paar keer veel plezier gehad bij het corrigeren van plastic onderdelen. Clipjes die niet goed klemmen of vlakken die juist wel klemmen maar vrij moeten liggen. Je verwarmt die veilig buigt ze wat en laat afkoelen.
P.S.(2):
De membraanpomp zou je (met wat geknutsel) een tinzuig-functie kunnen geven.
P.S.(3):
De membraanpomp voegt voor gedoseerd verwarmen eigenlijk niet zoveel toe. Ik denk dat je eigen suggestie en die van Arco waarmee je alleen het toegevoerd vermogen regelt in de praktijk het beste zullen bevallen. Als men suggereert dat er een temperatuurregeling is, dan ben ik geneigd dat met een flinke korrel zout nemen.
Hoewel...: volgens EEVblog zit die er bij de Atten 858 wel degelijk in!

Op 17 november 2020 21:04:48 schreef brains:
Ik kwam op aliexpress/ebay/banggood deze eenvoudige, betaalbare modelletjes tegen.
https://www.aliexpress.com/item/4000525251154.html?spm=a2g01.12617084.…

Ik heb zoiets. Met lossolderen was ik niet echt onder de indruk, maar dat kan komen omdat ik het niet gewend ben...
Voor het opsporen van een storing die vanaf de 30 graden Celsius in mijn auto plaats vond was het wel een prima ding.
Dingen ermee solderen heb ik nog niet gedaan alhoewel ik (als leek op dit gebied) wel onder de indruk was over de instelbare (zachte) luchtstroming. Ik had vooraf visioenen van componenten die van het bord geblazen werden (zoals met mijn verfafbrander gebeurt bij leegplunderen van PCB's).

Mijn aankoop was puur gebaseerd op de <22€ is geen BTW overweging.

Sorry dat ik weer laat reageer. Maar op privé vlak gebeuren er steeds geen prettige dingen. Elke dag kan weer mijn planningen veranderen daardoor. En corona erboven op maakt alles nog een stukje lastiger. Laat ik het daar maar op houden.
Gelukkig zijn er hier op het forum toffe mensen die willen helpen. dat is fijn in deze moeilijke tijden.
@rew, het heeft verder helemaal geen haast. Ik heb een hele stapel met dingen, projectjes, reparaties die ik wil doen. Ik kom eerder tijd te kort :+
Ik heb toevallig een paar weken gelden een bestelling bij eleshop gedaan. Ze hadden wat leuke aanbiedingen met hun 15 jarig bestaan.
Ik heb me in deze lastige tijde mezelf wat fijn gereedschap "gegunt" om dingen toch wat gemakkelijker te maken, wat afleiding te hebben en ik was het beu om voor sommige dingen te blijven "prutsen' met gebrek of te slecht gereedschap. Ik had gelukkig wat geld verdient met alle lege cartridges en toners die ik verzameld had :P
Liefst steun ik ook lokale winkels en shop ik liefst weinig rechtstreeks in china via ome ali, ebay e.d.
Maar aangezien ik maar een beperkt budget heb en soms bepaalde onderdelen voor reparatie nodig heb die hier niet, heel duur of moeilijk te verkrijgen zijn wijk ik wel eens uit.
Ik had al gekeken bij eleshop voor hetelucht of een combi soldeerbout en hete lucht. Maar ik moest keuzes maken ivm budget. Ik heb toen dingen gekocht waar ik veel meer mee zou doen (en nog geen seconden spijt ervan gehad ;) )
Toen kwam ik deze hete lucht station tegen toen ik aan het kijken was voor iets op banggood en aliexpress.
@spog2, merci voor je uitgebreide uitleg, het is zeker nuttige informatie.
Helaas zit er wat duurders niet in op dit moment hoewel ik denk dat het beter zou zijn.
Ik ben dus gewoon aan het bedenken of het een nuttige aanschaf zou kunnen zijn met in achter hoofd de mogelijke nadelen, waarvoor ik het zou willen gebruiken etc
Ik moet nog leren met hete lucht te werken. Ik wil bv ook niet veel smd componenten solderen, ik ben niet zo van dat kleine gepriegel 8)7
Maar ik denk dat het af en toe wel handig kan zijn.
Ik vindt het erg leuk om dingen die weggegooid worden/zijn, e-waste te hergebruiken en of te repareren.
Ik ben o.a. nu bezig met (proberen) zelfbouw led verlichting gemaakt uit de weg gegooide retrofit ledlampen, floodlights, kerstverlichting, ledstrips, zonnecellampen e.d. wat ik vind in de e-waste bakken.
En ik zag een leuk projectje met smd leds bij diy perks. Natuurlijk kan ik die los kopen maar zou het veel leuker vinden die te kunnen hergebruiken van led pcb's uit bv retrofit led lampen.
Maar om die los te maken vermoed ik dat ik hete lucht moet gebruiken ivm de aluminium pcb. Ik krijg die denk ik niet los met een soldeerbout.
Maar ivm plastic behuizing led en smelten had ik niet gedacht, dus dat is een goede waarschuwing.
Zou ik zo'n hete lucht station ook kunnen gebruiken om de pcb te pre heaten van onder en dan met met soldeerbout led te verwijderen?
En als ik een dichtgelijkmde smartphone wil open maken, kan dat ook mits ik hem op lage temp instel, genoeg afstand houd?

Henk H.

Golden Member

Ik weet niet precies wat je er allemaal mee wil doen, maar als het om hergebruik van SMD componenten gaat vraag ik me toch af of je niet beter het geld voor een hetelucht station in je zak kunt houden en in plaats daarvan nieuwe componenten te kopen als je weet wat je precies nodig hebt voor een specifieke reparatie.

Misschien is een elektronica- of witgoed zaak in de buurt die bestelt bij Farnell, Digikey, Mouser etc, waar je een klein dingetje mee kunt bestellen.

Het klopt dat veel lastig of duur te krijgen is voor een consument, maar als je het toch nieuw weet te kopen weet je zeker dat je de juiste hebt en dat de component goed is. Gebruikte onderdelen (uit defecte apparaten) hergebruiken is altijd een beetje tricky, je weet niet of die defect zijn en dat is niet altijd even gemakkelijk te testen en als het niet-precies-dezelfde-maar-wel-ongeveer-dezelfde zijn en de boel werkt daarna nog niet hou je kans op twijfel omdat de specificaties misschien toch niet teveel afwijken.

Tuurlijk, je leert op die manier niet een hetelucht station gebruiken, maar misschien financieel en qua tijdsbesteding wel verstandiger.

Dat gezegd hebbende, mensen met veel tijd maar een beperkt budget maken logischerwijs andere keuzes dan mensen met weinig tijd en een wat ruimer budget. Wat dat betreft is er geen verkeerde keuze.

Ik heb laatst deze 'el cheapo' gekocht: https://www.reichelt.nl/nl/nl/smd-stroom-soldeerbout-tweezer-zd-409-23…
Komt soms toch ook van pas :-)
Al is het vermogen wat laag: grote SMD 'tonnetjes' (elco's) krijg je niet goed los, maar kleinere componenten als SMD weerstanden en SMD condensatoren gaan als een tierelier.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op vrijdag 20 november 2020 15:24:36 (31%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik heb deze besteld. Voor enkele € een verwarmingselement en soldeerbout extra. Verzending vanuit Spanje dus geen inklaring en snel hier. Gaat toch niet zijn voor dagdagelijks gebruik. Een keer een SMD weerstandje van een Wemos D1 bordje verplaatsen voor de externe antenne of een keer een smd ic los maken met wat minder gepriegel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Een Aouyue 852 bevalt me tot nu toe prima. Ook geen heel krap vermogen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 november 2020 16:07:30 schreef buckfast_beekeeper:
Ik heb deze besteld.

De airgun zelf (dus hetgeen je in de hand houdt) lijkt identiek aan de 858D, bevalt mij ook goed.
Ik heb bij mijn 858D aan de andere kant van het kastje een tweede houder geschroefd (ik geloof 3 euro op Alieexpress?) en het magneetje eruit verwijderd. Nu heb ik een houder waarin hij automatische uit gaat, en eentje waarbij hij warm blijft.

Ik wil af en toe eens enkele smd onderdelen kunnen desolderen. Voornamelijk leds voor hergebruik. En af en toe voor herstelling maar verder wil ik niet zoveel doen met smd, mij te klein.
Wat betreft reparaties, ik gebruik zeker niet altijd hergebruikt materiaal. Ik repareer alleen voor mij zelf en af en toe voor vrienden maar zeker niet commercieel of om geld bij te verdienen. Dat geeft me veel te veel stress. Ik doe het voor mijn lol en mijn plezier.
Als het kan gebruik ik nieuwe onderdelen, zeker voor iets zoals low esr elco's.
Hergebruik doe ik voor het plezier (vind het erg leuk om van niets iets te maken), omdat ik weinig geld heb en creatief moet zijn, ook zeker om milieu te sparen. e-waste is er al genoeg en materiaal en energie verspilling ook.
Natuurlijk meet ik na of het component nog geschikt is voor het doel. Vaak is het ook een keuze tussen; dit apparaat kan alleen dienen als donor, is economisch niet de moeite met herstel "dure" onderdelen of met hergebruikte onderdelen een nieuw leven geven. En als het mogelijk is kies ik liefst voor laatste optie.
Tja, mee bestellen bij farnell, mouser e.d. is nu wat lastiger. Meestal doen we dat wel met een groepje samen van makerspace zodat we of minimum bedrag hebben of via iemand die bedrijf heeft en kan bestellen zonder minimum bedrag. Maar nu met corona is het sociale aspect weggevallen.
Electronica onderdelen winkels zijn er nog weinig. Dichtstbijzijnde is voor mij op dit moment oostende? of gent. En die hebben vaak ook niet wat ik nodig heb. En aangezien ik mijn vrienden in Gent niet mag bezoeken nu met de regels kom ik daar ook nooit.
Maar ik snap heel goed dat mensen die veel minder tijd hebben en minder "flexibel" als mij zijn gewoon nieuwe onderdelen bestellen. Dat is heel logisch. Je wilt je beperkte tijd niet verspillen en genieten van je hobby.
Ik zal het op een andere, creatieve manier moeten doen en dat is ook prima voor mij.
Ik zou ook graag meer kunnen bestellen maar dat zit er nu eenmaal niet in. Dus lossen we het zo op.
Die tweezer soldeerbout is wel echt tof. misschien koop ik die ook wel eens. Nadeel van reichteld is verzendkosten en ik had de vorige keer toen iemand vroeg samen te bestellen daar niets dan problemen met de website. Dus daar ben ik een beetje op afgeknapt. Ook halve bak vertalingen (ook in deze link)
Maar ik zal ook af en toe zeker niet aan ontkomen om ton elco's te vervangen. Zeker omdat retro (pc) een interesse gebied is van mij. En slechte of kapotte elco's komen helaas maar te vaak voor in zo'n apparaat
@ buckfast_beekeeper
Die varianten was ik ook al tegengekomen maar die zijn toch al snel het dubbele aan prijs. En ik heb net bij eleshop een losse extrasoldeerbout voor naast mijn weller wct gekocht. Dus soldeerbout heb ik niet nodig.
Die Aouyue 852 komen ook vaak als goede, betaalbare uit de test. Helaas nog gemiddeld 4 tot 5x zo duur als die mini variant.
Update, berichtje van roeland11 kwam tijdens het type.
Ik vermeod dat er intern veel oem en of gecloond is in goedkopere aparaten uit china. dus dat het gelijk is intern zou me niets verbazen

Arco

Special Member

Ikzelf vind die Aoyue niet prettig. De kabel is vreselijk stug, gaat alle kanten op behalve de goede... (doordat er een luchtslang in zit)
Verder maakt de pomp in de basisunit tamelijk veel herrie. En dat blauwe verlichte balletje wat heen en weer danst werkt ook op mijn zenuwen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com