Randaarde in de shack

Hallo.

Ik ben bezig met de F zend cursus, en ik heb hier een ontvanger te leen om mee te experimenteren. Deze maakt gebruik van een end fed antenne, maar ontvangst hiermee is erg slecht.

Ik lees in de F cursus dat je altijd een (liefst aparte) randaarde moet gebruiken voor je antenne als je mag gaan zenden.

Is dat bij alleen ontvangst ook van belang? Ik heb in mijn shack (nog) geen randaarde!

73

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

randaarde

Randaarde is de gebruikelijk naam voor het stukje metaal in een geaarde stopcontact.

IK denk dat je gewoon een aparte aarde voor je antenne bedoelt vrij van de 230V en de eventuele storingen daarvan. Word schone aarde genoemd.

Ik heb in mijn shack (nog) geen randaarde!

Wat bedoel je daarmee? dat je nog geen geaarde stopcontacten hebt of nog geen schoen aarde?

Voor je stopcontacten is het wel aan te raden om geaarde te nemen omdat een hoop apparatuur nu een maal gemaakt is om geaarde te worden i.v.m. veiligheid.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 17 november 2020 23:28:26 (38%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

...

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 17 november 2020 23:26:14 (98%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik bedoel inderdaad géén geaard stopcontact.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Maar wat betekent dat voor je (ontvangst!) antenne?

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
RAAF12

Golden Member

Meestal gaat het storingsniveau omlaag als het apparaat geaard is. Dan zullen er meer zenders te beluisteren zijn. Ik ken je situatie niet maar als de keuken een blinde muur heeft met een geaarde WCD kan je daar een aarddraad oppikken.

Hubie

Special Member

Randaarde kan ook een hoop prut veroorzaken.

RAAF12

Golden Member

Ja dat is zo, 'vuile' aarde. Maar het is het proberen waard om te kijken of een aarding betere ontvangst heeft. Mijn omgeving is vrij schoon vooral na 23.00 uur als het meeste gepruttel (TV's) uit staat.

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
mel

Golden Member

Een veiligheidsaarde is natuurlijk GEEN HF aarde.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hugo Welther

Moderator

Ik heb een HF-aarde voor mijn RX en TX-en. Dit scheelt wel in QRM.
Er is 2x 8 meter koperpijp in de tuin de grond in gespoeld. Links er recht bij de achtergevel van het huis.
Bij de meeste sets kan je de lichtnet randaarde en de HF-aarde scheiden. Een FT2000 bijv.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Wanneer de ontvangst slecht is (wat bedoel je daarmee) met veel storing kun je overwegen om de ontvanger met batterijen te voeden, dat scheelt een hoop storing.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 17 november 2020 22:26:05 schreef hansjo:
Hallo.

Ik ben bezig met de F zend cursus, en ik heb hier een ontvanger te leen om mee te experimenteren. Deze maakt gebruik van een end fed antenne, maar ontvangst hiermee is erg slecht.

Ik lees in de F cursus dat je altijd een (liefst aparte) randaarde moet gebruiken voor je antenne als je mag gaan zenden.

Is dat bij alleen ontvangst ook van belang? Ik heb in mijn shack (nog) geen randaarde!

73

Het is sterk aan te raden om een aardstaaf van 6 m de grond in te jassen (drillen) en met een megger te meten (die staaf is te koop in de bouwmarkt en een megger is daar vaak te huren) https://www.technischwerken.nl/kennisbank/techniek-kennis/wat-is-megge…

Want hou rekening met statische elektriciteit die je van de ontvanger kan voelen als je de kast aanraakt https://nl.wikipedia.org/wiki/Statische_elektriciteit

Voorbeeld als je met een Kam door je haar gaat krijg je ook soms statische elektriciteit of met een haarborstel tegen een trui strijken dan gaat dat wat knetteren.

Goeie raad gebruik niet de aarde van je stopcontact want als er wat mis gaat dan zou er mogelijke schade kunnen ontstaan als je de aarde van het stopcontact als rand aarde gebruikt. Vandaar een aparte aarde.

73 and good luck.

mel

Golden Member

Een metalen kast van een TRX moet je, als het goed is , aansluiten met een geaarde wcd.
Di is dus voor de VEILIGHEID.
Om goede HF eigenschappen te krijgen kan je de transceiver HF aarden, hier zit meestal een externe aansluiting voor.
Dit zijn APARTE aansluitingen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Denk dat het beste is om even bij een tuincentrum een schoon zakje rand aarde te kopen!
Als je aarde van uit de tuin of voor het huis neemt weet je niet of het wel schoon is,
Daarbij wat kost het nou eenmaal.
En ja nog beter zou het zijn inderdaad als je HF aarde zou kopen
(zal denk wel watt duurder zijn!)
Maar dan moet je eerst wel een winkel vinden die dat verkoopt een HF shop of zo.
.
....Sorry, kon het niet laten! 8)7

VrGr Rob ;)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 19 november 2020 00:11:15 schreef Herman - Belgie:
[...]

Het is sterk aan te raden om een aardstaaf van 6 m de grond in te jassen (drillen) en met een megger te meten (die staaf is te koop in de bouwmarkt en een megger is daar vaak te huren)

Ik denk dat een megger niet het juiste instrument is. Een megger dient doorgaans om isolatieweerstanden te meten in het megaohmbereik bij een tamelijk hoge spanning.
Je wil de aardweerstand weten van je aardelektrode en die weerstand moet liefst zo laag mogelijk zijn.
Ik meen dat zo'n toestel een aardspreidingsweerstandmeter heet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is wel een duidelijkere naam. Maar het merk Megger maakt ook zúlke meters. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 19 november 2020 21:02:24 schreef Frederick E. Terman:
Dat is wel een duidelijkere naam. Maar het merk Megger maakt ook zúlke meters. :)

Megger is een begrip, net als dat vroeger een "kwatta" synoniem was voor een reep chocolade.

Hubie

Special Member

Zoals Bahco voor een Engelse sleutel. ;-)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Merkverwatering

Een glas/koper converter (of andersom) werd op het QRL steevast een Moxa genoemd.

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 20 november 2020 03:09:17 (29%)

RAAF12

Golden Member

Of een Primus© voor een petroleumvergasser! Oude kampeerlol :-)

€10 op MP

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 19 november 2020 22:01:59 (37%)

Hubie

Special Member

Ik gebruik (meestal)helemaal geen 'aarde '. Accu-TRX-Tuner-coax-Un-Bal- dipool op zolder.

vergeten

Golden Member

Op 17 november 2020 23:25:53 schreef benleentje:
[...]
Voor je stopcontacten is het wel aan te raden om geaarde te nemen omdat een hoop apparatuur nu een maal gemaakt is om geaarde te worden i.v.m. veiligheid.

Dus is veiligheids aarde een betere naam.
In principe alleen voor de veiligheid maar veel netfilters maken er ook gebruik van.
Sluit je dat niet aan dan kan de behuizing van je (zend)apparatuur op de halve netspanningspotentiaal komen te staan en dat prikt bij aanraking.

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 19 november 2020 22:14:45 (28%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 19 november 2020 15:01:42 schreef rob007:
Denk dat het beste is om even bij een tuincentrum een schoon zakje rand aarde te kopen!
Als je aarde van uit de tuin of voor het huis neemt weet je niet of het wel schoon is,
Daarbij wat kost het nou eenmaal.
En ja nog beter zou het zijn inderdaad als je HF aarde zou kopen
(zal denk wel watt duurder zijn!)
Maar dan moet je eerst wel een winkel vinden die dat verkoopt een HF shop of zo.
.
....Sorry, kon het niet laten! 8)7

VrGr Rob ;)

Rob ,Ik kan het ook niet laten haha ha nu staand we gelijk en beide blij :) in de bouwmarkt kan je die zeker kopen.

Ik heb bij de bouwmarkt met de zachte G .... om geen namen te noemen hihi. Een Aardstaaf gekocht in totaal van 6 m + bij behorende moffen en er staat me nog iets vaag ervan bij dat ik zo rond de € 30 a 35 heb betaald. Dat vind ik best wel mee vallen kwa prijs. Ik heb wel één nogal grote fout gemaakt en dat ik dat , ik er twee dagen over gedaan heb en drie dagen rond gelopen heb met pijnlijke spieren haha. Ik heb er hem met de hamer erin geslagen. En de bovenkant van de staaf bot geslagen das minder.

Had ik zo een driller gehad dan zou ik dat gedaan hebben. Wat me wel opgevallen is dat ik het begin nog last had van storing en nu is dat compleet weg , en men vermoeden is omdat er in tussen ook wel meer water in de grond is door gedrongen zodat het contact met de aarde beter is ?

Er wordt ook beweerd dat je er keuken zout moet in gieten , maar mijn vraag is dan vreet dit het koper niet aan ?

Tav Frederick , Ik heb er totaal geen weet van dat Megger een merknaam zou zijn , wat ik alleen weet dat het naam van een meet toestel is. Nu snap ik vanwaar die naam komt.

PS : Rob , als jij zo met die hamer op je eigen hoofd slaat ? dan krijg je daar vast koppijn van of een kater ijs op je voorhoofd leggen is dan de boodschap haha :)

Op 18 november 2020 07:46:55 schreef mel:
Een veiligheidsaarde is natuurlijk GEEN HF aarde.

Klopt maar houdt wel statische elektriciteit op je ontvanger tegen , maar bij een zender heb je dan een aparte Aarde en dat heeft dan weer met de zendantenne te maken. Maar bij Hans gaat het duidelijk over een ontvanger en das even iets anders. Maar ook van belang.

Hubie

Special Member

Op 19 november 2020 21:59:11 schreef RAAF12:
Of een Primus© voor een petroleumvergasser! Oude kampeerlol :-)

€10 op MP

[bijlage]

Lekke tent,vrieskou,eenpansgerecht en kramperen. ;-) Brrrr.....

Edit/ Over aarde in de shack,bij mijn vorige woning kwam mijn zwager ff 8 meter aardpin de grond in jassen. Hij werkte bij het GEB en wist waar hij mee bezig was.Bij de woning nu is er geen aarde(2 hoog met zolder en onderburen)
De enige aarde zou de randaarde(WCD) of radiator van de blokverwarming zijn.
Voor de ontvangers knoop ik soms de'aarde'van de radiator aan een ontvanger.
Het resultaat is veel meer 'prut' (hangt van de band af)

De zolder dipool werkt prima zonder aarde.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dipool#:~:text=Een%20dipool%20(van%20het…