Randaarde in de shack

mel

Golden Member

Idd is een symmetrische antenne(zoals een dipool) minder gevoelig voor storingen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Herman allemaal Hallo natuurlijk!
JAAaa de laatste tijd ook niet veel rede gehad om te lagen,
MAAR we zijn weer bezig om uit de narigheid te komen alhoewel bij sommige dingetjes het on omkeerbaar blijft!
Snel wat leukers vertellen nu, ik heb het een keer gehad he?
Een hamer op mijn voorhoofd! Gelukkig niet hard genoeg weliswaar maar toch….
De hamer gleed uit de hand van mijn maat……. ( ik heb hem toen terug gekopt helaas! 8)7 )
En zal het er zelf ook maar bij schrijven, ja ja tis daarna nooit meer goed met mij gekomen! :+ ;)

Iedereen Gezonde en Vriendelijke Groeten van hier!
Rob
Terug on topic maar weer!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Koppen van een hamer is een slecht idee Rob. 8)7
Over 'aarde ' stond er niet een "aarde-tuner "in een ARRL boek? Moet ik even opzoeken.Iets om storingen weg te filteren.

Op 20 november 2020 01:38:17 schreef Herman - Belgie:
[...]

Tav Frederick , Ik heb er totaal geen weet van dat Megger een merknaam zou zijn , wat ik alleen weet dat het naam van een meet toestel is. Nu snap ik vanwaar die naam komt.

Het staat nochtans keurig uitgelegd in de link die je hierboven opgaf:

https://www.technischwerken.nl/kennisbank/techniek-kennis/wat-is-megge…

Meggeren is een zgn verwaterde merknaam. (zo zijn er velen, zeker in BE) de merknaam gaat dan door voor een soortnaam. ( geef eens een bic..) en in dit geval zelfs een werkwoord. "Meggeren"staat voor isolatiemeten. Uiteraard maakt Megger ook andere meters. Baxter maakt ook meer dan infusen :-)

rob007

Yarr, Matey!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@TS, weet je nu uit alle "antwoorden" wat je moet doen? Rommelig topic geworden.
Randaarde is dus voor de veiligheid van jezelf. Apparatuur met een randaarde stekker moet in een randaarde stopcontact. Als je dat niet hebt is het sterk aan te raden om aarde aan te leggen (geldt voor je hele huis eigenlijk).
Jouw end-fed zal deels baat hebben bij deze aarde omdat je daarmee je set op "aarde" nivo zet, en indirect ook je antenne via de coax. Nou is dat voor HF niet zo'n goede manier om je 0-voedingspunt van je antenne aan aarde te krijgen. Beter is om bij je voedingspunt een eigen HF aarde te hebben. Voor end-fed niet heel erg nodig (is hoog-ohmig), maar wel beter.

Conclusie, begin eerst maar eens met die randaarde :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

We weten de woonsituatie van de TS natuurlijk niet.mss woont hij wel 10 hoog en kan hij helemaal geen aarde slaan.