Zonnepaneel afzekeren

Hey guys,

Lijkt dat we alles zekeren behalve de zonnepanelen, wellicht ook niet nodig, maar kabels kunnen aangevreten worden en daarmee kan een gevaarlijke situatie ontstaan, nou snap ik dat als ze s'nachts aangevreten worden met 0.5v erop dat er weinig gebeurd, maar zodra de zon gaat schijnen lijkt me er onwenselijke situatie te ontstaan, ik begrijp als je sluiting hebt op de panelen dat ze warm worden en kunnen gaan branden, zijn hier richtlijnen voor ?

Installatie is max 9.5a nu, 10a afzekeren lijkt me ook wel krap, veel meer lijkt het me weinig zin te hebben.

Alles met een knipoog ;-)
Peter112

Special Member

Zonnepanelen zijn niet overbelastbaar, dus 1 string afzekeren is nutteloos cq leid tot ongewenst defect gaan van zekeringen.

Enigste wanneer zekeringen zinvol zijn als je 3 stringen of meer parallel hebt staan op 1 tracker dan kan er een situatie ontstaan dat er meer stroom door een defecte string kan lopen dan deze aan kan.

mvdk

Golden Member

Jaarlijks de boel (laten) inspecteren, en zonodig dingen vervangen?
Moet ik met m'n auto ook.

Ik zal nog wat extra tuinslang op cruciale punten eromheen doen, ze los van elkaar leggen, en dan moet ik het maar gewoon geloven ;)

Maar idd zou ook betekenen, in de nacht aantasting van de kabels, en pas op 600w+ zou die zekering gaan trippen, in de winter haalt die dat niet eens.

Kan een mailtje instellen wanneer ik wel zoveel lux heb maar niet zoveel voltage, zou kunnen wijzen op sluiting in de kabels, mss meer zinnig.

EricP

mét CE

Eh... je kan natuurlijk zelf verzinnen dat dit nergens heen gaat.

Een zonnepaneel kun je als stroombron zien (waarbij de waarden uiteraard af hangen van de hoeveelheid zonlicht, ander had je geen mppt nodig). Met de Norton en Thevenin equivalenten kun je het ook zien als een spanningsbron met een inwendige weerstand. mppt zorgt ervoor dat de 'weerstand' die jouw paneel 'ziet' (in de omvormer zeg maar) overeen komt met de inwendige weerstand. Immers, dan is de vermogensoverdracht maximaal (en dat is wat mppt beoogt tenslotte).
Daaruit kun je concluderen dat de stroom nooit hoger kan worden dan 2x de stroom bij maximale zon.

Aangezien het kabelwerk toch dik genoeg moet zijn om onder normale omstandigheden geen 20% van het vermogen te verspelen, zal die dubbele stroom geen probleem daarvoor zijn.

Voor de panelen zelf... Op zich ook niet. Een zwarte plaat hout op het dak (vangt die ongeveer even veel vermogen als een paneel?) vat ook geen vlam, al zal het vermogen daar vrijwel volledig omgezet worden in warme.

Waarom die panelen nou soms wel? Nou, omdat er ergens een overgangsweerstand zit. Dan wordt er een hoop vermogen op 1 punt geconcentreerd, de warmteafvoer is daar uiteraard minder makkelijk dan op een groot oppervlak, dus dat wordt heet. Erg heet.
Maar... Dat ga je met een zekering niet oplossen. Want de stroom zou best wel eens niet zo heel erg hoog kunnen zijn.

Kortom: zo min mogelijk panelen op 1 string (dan is het vermogen wat op 1 punt kan samen komen tenslotte ook kleiner) als je hier bang voor bent.

En voor de rest... Zorgen dat de boel goed ligt zodat het niet kan beschadigen. En zorgen dat het vrij ligt waardoor het als het om welke reden dan ook toch begint te roken niet te makkelijk het dak mee neemt. Het paneel zelf bevat als het goed is niet heel veel brandbare meuk - alhoewel ik daar met het Chinese spul ook niet al te zeker van zou zijn.

Er zo her en deer eens naar kijken kan ook geen kwaad. Een kabel is nooit 'spontaan' beschadigd. Daar gaat altijd wel wat tijd overheen.

Eh... je kan natuurlijk zelf verzinnen dat dit nergens heen gaat.

Thanks duidelijk, ik dacht met sluiting, geen zon geen probleem, beetje zon ook nog geen ramp, met veel zon dat die panelen in brand vliegen, en dat je dat evt kan afzekeren.

Heb een alarm ingesteld wanneer de lux sensor wel licht registreert, maar er te weinig solar voltage is.

Belangrijke oorzaken brand door zonnepanelen
– Defecte cellen in de panelen raken oververhit
– Vlamboog als gevolg van slecht op elkaar aansluitende kabels en stekkers
– Oververhitte omvormers
– Ontbreken van ventilatie achter de panelen, waardoor de dakisolatie kan ontbranden (vooral bij indaksystemen een groot gevaar)

stroom nooit hoger kan worden dan 2x de stroom bij maximale zon

Dat klopt niet helemaal. Korstsluitstroom van een paneel ligt maar net boven de optimale mppt stroom. Meestal rond 10A.

Op 18 november 2020 12:39:12 schreef EricP:

Kortom: zo min mogelijk panelen op 1 string (dan is het vermogen wat op 1 punt kan samen komen tenslotte ook kleiner) als je hier bang voor bent.

Je suggereert met deze opmerking alsof je die keus altijd hebt, maar misschien bedoel je dat niet op die manier :)
De meeste omvormers verwachten al minimaal honderden volts aan de ingang om überhaupt wat te gaan doen. Daarbij ligt het ideale werkgebied van de MPP nog iets hoger. Je zult dus wel meerdere panelen in serie moeten gaan schakelen om de boel te laten werken.

Belangrijkste is denk ik dat je aan goed aan kabelmanagement doet en de connectoren goed monteert en aandrukt.

Sine

Moderator

Of micro-omvormers, dan blijft die kring klein en beperkt.

EricP

mét CE

De keus heb je natuurlijk altijd. Het is dan vooral een financiële overweging. Mocht je een string van 3kW hebben, dan moet je je ook realiseren dat als het ff niet goed gaat, er ergens 3kW aan warmte opgewekt zou kunnen worden. Dat is een iets andere insteek dan wanneer elke 400W hun eigen omvormertje hebben...