Mantelbuizen voor zonnepanelen

amador

Honourable Member

Hoi,
Op een binnenkort te maken woninguitbreiding met plat dak wil ik voor de zekerheid alvast mantelbuizen leggen om vanaf het platte dak naar de plaats van de e.v. toekomstige omvormer te komen. ( ongeveer 6 mtr.) Welke diameter te nemen? Een buis van 19mm of 2 van 16mm voor plus en min apart? Moet er ook een aarddraad of netwerkkabel heen? ( Het is dus duidelijk dat ik geen ervaring heb met zonnepanelen)
Groet, Jan.

Ligt er een beetje aan hoeveel panelen je wilt gaan installeren en dus hoeveel strings je gaat maken. Tenminste als je een string-omvormer gaat gebruiken. Je kan ook micro-omvormers toepassen. Elke string heeft twee draden nodig van de omvormer naar je panelen (heen en terug zeg maar). Voor een standaard systeem met die kabel lengte van 6m is 4mm2 kwadraat prima. Ik zou voor elke string (= twee draden) een 19mm buisje gebruiken. Hoewel je er misschien best vier in kan krijgen, maar met een paar bochten ofzo loopt dat al snel stroef en uiteindelijk vast.

De netwerkkabel loopt niet naar je panelen, maar van je omvormer naar je router/modem.

Officieel moet je aluminium montage systeem inderdaad geaard worden. Dus ja, een aarddraad moet ook mee.

ik zou zeker voor één 3/4 buis gaan per string ( 2 x 4 mm2 en aarde).. door 16 mm gaan 2 x 4 mm2 maar net aan/eigenlijk niet.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Ik zou ook voor iedere sting die je maakt 1x 19mm buis leggen. Netwerk aansluiting was bij mij niet nodig (alleen 2x plus, 2x min, 1x aarde - voor 2 strings). Aard draad krijg je er nog wel bij in de buis. Netwerk aansluiting loopt (in mijn geval) alleen naar de omvormer.

Met wat frummelen krijg je 2x 4mm^2 (+/-) en 1x6mm^2 (aarde) misschien net door een 16mm buis (zonder scherpe bochten), maar fijn zal het niet zijn.

De vraag is als:
Ik ga binnenkort een auto kopen , hoe groot moet mijn garage worden.
De antwoorden zijn van hetzelfde niveau.

[Bericht gewijzigd door stortbak op donderdag 19 november 2020 09:37:24 (19%)