Hoi,
ik weet niet veel meer van electronica dan HAVO natuurkunde, V=I*R en zo, en ik snap iets niet. Ik ben bezig met een universele ECU (motor computer voor een auto) en die meet onder andere de temperatuur van de motor. Die sensor is gewoon een weerstand die met temperatuur varieert. De ECU heeft een schemaatje, zie bijlage. Die sensor zit tussen CLT op het schemaatje en aarde. Dus als de weerstand verandert, verandert de spanning die de Arduino (het brein van de ECU) op pin CLT-CPU-A1 meet. Mooi. Maar nu wordt het vreemd:
De weerstand in serie met de sensor is 2k49. Volgens het schema, en als ik met een loep op het SMD weerstandje kijk staat daar 2492 op, dus dat zal dan wel. Maar met twee verschillende multimeters meet ik 6k5 over die weerstand, met verder niks op de ECU aangesloten. Da's raar. Maar nu wordt het nog vreemder:
Als ik de ECU aansluit op de voeding maakt een spanningsregelaar op het board 5V. 4,79V meet ik. Dan sluit ik een 5k1 weerstand aan waar de sensor zou moeten zitten, dus tussen CLT sensor en aarde op het schema. Mooi. Over die weerstand meet ik dan 0,8V, en tussen CLT Sensor en 5V meet ik 3,95V. Dus het voltage verdeelt zich netjes, maar niet zoals ik verwachtte. 0,8V over 5k1 betekent namelijk een totaalweerstand over de 4,79V van 30k5, en dus is die weerstand waar 2492 op staat, die ik als 6k5 meet, 25k4.
En dat snap ik dus niet. Er kunnen twee dingen die meeting beïnvloeden, naar mijn bescheiden mening, al snap ik niet hoe. De ene zijn de condensatoren in het schemaatje, de andere is de meting van de Arduino zelf. Maar beide lijken me geen invloed op deze DC meting. Wie-o-wie legt mij uit wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
Dank,
Hugo