perilex 3standen opties

Hallo,

ik wil mijn mechanische ventilatie op de perilex handiger kunnen bedienen. ik heb nu een 3standenschakelaar in de keuken en een rf afstandsbediening in de badkamer. maar eigenlijk wil ik 'm met domoticz bedienen, om dingen ook te automatiseren. en ik wil ook een schakelaar in de wc beneden. dat roept enkele vragen op:

1. kan ik meer dan 1 driestanden schakelaar plaatsen?
2. kan ik met de schakeldraden en bijv relais de machine bedienen, en waar vind ik daar meer info over? en hoe verhoudt zich dat dan tot de 3standen schakelaar? blijft die dan werken?
3. is er zoiets als een 'perilex tussenstekker waar ik de schakeldraden zou kunnen 'aftappen' of moet ik zoiets dan zelf maken met een verlengkabel o.i.d.?
4. zijn er evt standaard oplossingen om zo'n machine via bijvoorbeeld wifi aanstuurbaar te maken?

ik heb een orcon mvs15 machine overigens.

rf is problematisch. de afstandsbedieningen zijn erg duur, en het protocol is proprietary, kan ik niet zomaar nabootsen met een rfzendertje o.i.d. vandaar mijn vraag om het 'hardwarematig' op te lossen.

alvast bedankt voor het meedenken.

groet
Willem

Sine

Moderator

1. Nee, je zult de bediening compleet via je domotica moeten doen.
2. Zie linkje van T-sec, en verder gaat het volgens het highlander-principe: there can be only one.
3. Nee. Je kunt natuurlijk wel zelf iets maken wat je in die perilex kunt prikken.
4. Kant en klaar voor wat je zoekt? Nee.

Er zijn genoeg 'smart' modules waar je dit mee kunt doen.

Een sonoff dual, een shelly 2.5 of een kaku ACM-3500-3 om er een paar te noemen.

Als je de bestaande schakelaar wilt behouden kun je natuurlijk die bestaande schakelaar inlezen in je domotica systeem, een shelly 2.5 heeft twee digitale ingangen die je daar voor kunt gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Sine op 19 november 2020 14:51:13 (19%)]

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1: Ja
2: Ja , ?? , afhankelijk van...
3: Nee, zelf maken kan
4: Ook dat kan

Je zult je eerst af moeten vragen hoe je het wilt laten werken.
Als schakelaar 1 op laag staat en schakelaar 2 op hoog en de WIFI op midden? Welke heeft dan voorrang?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)