Temperatuurafwijking Logo + PT100 + AM2 afwijking corrigeren

Alweer een Logo vraag.

Bij de vijver heb ik een droog opgestelde PT100 en een dompel PT100.

Mijn PT100`s zitten op de analoge ingangen van de 8-AM2.
Deze ingangen gaan naar analog treshold triggers, waarin ik de onder en bovengrenzen moet definiëren.

De gemeten temperaturen wijken alleen positief zo rond de 5 graden af. Dit lijkt lineair te gaan.
Waar kan ik deze corrigeren?

En waar kan ik een bepaalde hysterese inbouwen om te voorkomen dat de analog treshold triggers de apparatuur teveel laat 'jutteren'?
Met apparatuur bedoel ik bv de zuurstofpomp die continue aan moet bij <2 graden Cen de UV lamp die juist alleen aan mag >6 graden C.

[Bericht gewijzigd door shue op 21 november 2020 13:23:28 (11%)]

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat je temperaturen betreft, welke 2°C voor de luchtpomp (een zuurstofpomp is wat anders, gebruiken ze onder andere om covid-19 patiënten te ventileren)? Die van het water of de bovenlucht? Idem voor de UV-lamp. Vandaag is het 10°C. Toch zie ik niet het minste nut een UV-lamp aan te hebben. Hier ligt de pomp nu gewoon stil. UV-lamp gebruik ik al >10 jaar niet meer. Bij een goed evenwicht vissen/planten en voldoende water gewoon niet nodig. En al zeker niet deze tijd van het jaar. Er gaat geen algenbloei meer komen. De dagen worden gewoon te kort.

De luchtpomp gaat in de zomer aan bij temperaturen >25°C en in de winter zodra ze nachtvorst geven. Ben ik een dag te laat, geen probleem. Binnen enkele minuten is er een gat in het ijs. Zo dik wordt dat niet op 1 nacht.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

In essentie koop je een luchtpomp voot de zuurstof, maar dat is een discussie voor een ander forum. Evenals de vraag waarom ik de vijverpomp 22u per dag laat lopen.
Wel fijn dat er meegedacht wordt :)

Graag zou ik de gemeten temperatuur willen corrigeren en een hysterese willen inbouwen.

In een rekenblok (Mathematical instruction) kun je de temperatuurafwijking bijstellen.
in je analoge tresholt zit toch een IN een UIT schakelwaarde? Dat 1s dat je hysteresis.

Zie bijlage, waarbij je zelf moet spelen met de instellingen

5 graden verschil is wel veel? Heb je de PT100 3 draads aangesloten?

Nog vragen??

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 22 november 2020 08:55:31 (23%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

https://support.industry.siemens.com/tf/ww/de/posts/hinweise-zur-tempe…

Kun je niet rommelen met de Gain en Offset en ook 2 versterkers gebruiken.

code:

Deshalb schlage ich vor, generell bei Verwendung von PT100
 mit einem LOGO! AM2 PT100 Modul die Skalierung der Temperaturwerte zu ändern! 
Dazu verwende man NICHT die o. g. Einstellungen (aus denen bei "x0.1" folgt:
Verstärker mit Gain = 2,5 und Offset = - 500 bei 1 
Nachkommastelle), sondern verwende dazu 2 in Reihe geschaltete Verstärker!
 Für den 1. Verstärker setze GAIN = 10,00 und OFFSET = 0 und für den 2. 

Verstärker setze GAIN = 2,5 und OFFSET = -5000 bei 2 Nachkommastellen. 
Diese Reihenfolge und Parameterwahl ist zwingend,
 weil sonst wieder Rundungsfehler auftreten, obwohl auch andere 
Möglichkeiten mathematisch korrekt wären! Am Analogausgang 
(des 2. Verstärkers) stehen (LOGO!-intern) dementsprechend 
Werte zwischen - 5000 und 20000 (Interpretation: - 50,00 
°C bis 200,00 °C) 
für die Weiterverarbeitung zur Verführung, sodass die volle
Auflösung (mit korrekten Werten nach dem Komma von: nnn,00; nnn,25; 
nnn,50; nnn,75) genutzt wird!

https://support.industry.siemens.com/tf/ww/de/posts/hinweise-zur-tempe…

Peter112, gain en offset zijn vaste waarden zodra je PT100/PT1000 als sensor aanvinkt.

Op 22 november 2020 07:59:53 schreef Toeternietoe:
In een rekenblok (Mathematical instruction) kun je de temperatuurafwijking bijstellen.
in je analoge tresholt zit toch een IN een UIT schakelwaarde? Dat 1s dat je hysteresis.

Zie bijlage, waarbij je zelf moet spelen met de instellingen

5 graden verschil is wel veel? Heb je de PT100 3 draads aangesloten?

Nog vragen??

Ah das makkelijker dan ik in gedachten had.
De PT100`s zijn beiden 3 draads. Kostten ongeveer e15,-, dus waarschijnlijk is de kwaliteit niet al te goed.

Op 22 november 2020 12:08:27 schreef shue:
Peter112, gain en offset zijn vaste waarden zodra je PT100/PT1000 als sensor aanvinkt.

Als je daarna weer een 0-10 Volt sensor kies blijven deze waarde als voor-ingevuld staan.
Dan kun je ze vervangen/aanpassen.
Het zou een optie kunnen zijn om de sensor aan te passen.

Noot:
Het sensortype is alleen voor de berekening van de juiste instellingen van belang en is alleen in LOGOSoft van toepassing.
In de echte LOGO komen uiteindelijk de waarden Offset en Gain.

Met Offset en Gain kun je alleen in stapjes de sensor 'aanpassen'. Met een Mathematical Instruction kun je in veel kleinere stappen aanpassen.
Met een beetje handigheid kun je ook een Niet-Lineaire sensor zo aanpassen dat deze (ongeveer) gecompenseerd wordt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het is gelukt. Gaat mooi met math instructions.
Waar ik eerst over struikelde was het toekennen in de treshold trigger NA de math instructions. Gain moet dan 1,0 zijn en die staat std op 2,5.

Complete programma opnieuw geschreven,
nu niet in LD, maar in FBD.
Scheelt veel lijntjes, enige nadeel is dat ik de uitgangen en ingangen maar 1x kan gebruiken in FBD en in LD onbeperkt.

Bedankt voor alle hulp.

[Bericht gewijzigd door shue op 23 november 2020 22:17:26 (34%)]

Na een analogie ingang moet (moet niet! maar is verstandig) altijd een analoge versterker plaasten, en dan verder met je analoge deel.
Alleen de analoge versterker stel je in op de sensor/ingang, alle overige analoge blokken stel je niet in op een sensor (no sensor).
Dat werkt het makkelijkste en eenvoudigste. Bij vervanging van een sensoringang hoef je uitsluitend de analoge versterker aan te passen, de rest hoef je niet meer aan te passen.

Door gebruik te maken van een analoge versterker kun je ook de waarde van de analoge ingang in een tekstscherm zetten.

In FBD:
Een ingang kun je onbeperkt aantal malen gebruiken.
Een uitgang kun je ook een onbeperkt aantal malen gebruiken.
Een uitgang kun je (gelukkig) maar 1x aansturen, maar voor een uitgang kun je een of meerdere OR blokken plaatsen, zodat je een uitgang ook een onbeperkt aantal malen aan kunt sturen.
(Onbeperkt is natuurlijk wel binnen de mogelijkheden in de LOGO)

In Ladder kun je een uitgang ook maar 1x aansturen,of met OR functies meerdere keren gebruiken.