automatische zekering schiet eruit

Op 21 november 2020 17:28:40 schreef vergeten:
[...]
Zit er garantie op?

[...]
Nee er zit geen (over)spanningsbewaking op. En de schakelaar (zwarte hendeltje) moet ook van positie veranderen, als dat niet gebeurd is er intern mechanisch wat mis.

Beter niet de term "zekering" gebruiken maar automaat, en nog beter een fotootje dan weten we precies waar je het over hebt en het merk.

Ja er zit gewoon garantie op, maar ik dacht eerst even vragen of ik wat verkeerd doe. ik stuur even een foto mee.

Ik heb de term zekering even verwijderd. Bedankt voor de tip.

Ik heb even gezocht naar het type automaat, maar volgens mij is dit een aardlekautomaat.
Kan dat de reden zijn dat hij niet goed werkt?
Na deze zekering komt nml een andere zekeringskast met daarin ook aardlekschakelaars.

Ohhh!!!!

Je installatie bevat een "aardlek". Nog steeds hoort het hendeltje terug te schieten.

Er is in de afgelopen decennia(halve eeuw) gediscussieerd of het wel haalbaar was om alles achter een aardlek te zetten want sommige apparaten zouden van nature een beetje lekken en dat was lastig te voorkomen.

Tegenwoordig wordt het antwoord steeds meer: "Dat lekken moet maar eens afgelopen zijn". en "Het is haalbaar om alles lekvrij te krijgen"....

Maar als je een oude installatie op een nieuwe aardlek aan het zetten bent kan het vervelend zijn om de boosdoener te vinden en/of om uit te leggen dat de fout toch echt bij die waschmachine zit en niet bij de nieuwe stoppenkast.....

Maar het best is dus om het lekkende apparaat te repareren of te vervangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Helemaal mee eens. De complete installatie is ook vervangen. En niets lekt er. Na deze automaat komt deze groepenkast. Waar de aardlek er niet uit schiet.
Dus als er een lek zou zijn zou die in de kabel moeten zitten.

Op 21 november 2020 17:47:33 schreef Bart Coolen:
Ik heb even gezocht naar het type automaat, maar volgens mij is dit een aardlekautomaat.
Kan dat de reden zijn dat hij niet goed werkt?
Na deze zekering komt nml een andere zekeringskast met daarin ook aardlekschakelaars.

Foto in de post van 17:34:14 bevat geen aardlek, het zijn alleen automaten.

Ik zie niet dat het een aardlek automaat is. Gaat de aardlek voorafgaand aan deze kast niet uit?
Ze zijn wel eng goedkoop.
https://www.groepenkastbestellen.nl/emat-installatieautomaat-1pn-16a-c…

Op 21 november 2020 18:37:36 schreef HD13:
[...]

Foto in de post van 17:34:14 bevat geen aardlek, het zijn alleen automaten.

Geen aardlek, wel een aardlekautomaat, nml de laaste van het rijtje.

Op 21 november 2020 18:40:22 schreef A vd Linden:
Ik zie niet dat het een aardlek automaat is. Gaat de aardlek voorafgaand aan deze kast niet uit?
Ze zijn wel eng goedkoop.
https://www.groepenkastbestellen.nl/emat-installatieautomaat-1pn-16a-c…

En voor dat geld bouwen ze hem ook nog gratis in, mits je ook de kast bij hun koopt.
Ik bestel tegenwoordig de complete kasten bij hun.
Erg makkelijk en goedkoop.
Dit is de eerste keer dat ik problemen ermee heb.

.

[Bericht gewijzigd door meander op zaterdag 21 november 2020 19:00:08 (99%)

Spanning staat en stroom gaat!

een B32 automaat op 2,5mm2 als voorbeveiliging van een onderverdeler die enkelfase gevoed is?. ik vermoed dat de hoofdvoeding 3x25A is? beetje frot gemaakt zo, zoveel eindgroepen in een onderverdeler die 1 fase gevoed is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kan die niet vinden als aardlek automaat. Er staat ook niets op wat daarop wijst?
Wat natuurlijk niet wegneemt dat de automaat vreemd gedrag vertoond.

HVinduction

Honourable Member

In de hoofdkast zit dus een 32A automaat. Deze mag niet direct gevoed worden als de aardspreidingsweerstand niet voldoet, anders zal er bij een aardfout op die groep de aarde naar de fase qua potentiaal toegetrokken worden, wat dus levensgevaarlijk is. Nog een reden om als leek niet aan installaties te werken.

Verder is deze opstelling nooit selectief: voor een B32 moet voorbeveiligd worden met minimaal 50A (factor 1,5625), ik ga er ook vanuit dat de voorbeveiliging in dit geval 25A is per fase, 50/63A is namelijk wel heel erg duur qua vastrecht. Voor een B32 automaat moet in ieder geval 6mm2 gebruikt worden.

Ook heeft het merk EMAT in tegenstelling tot gerenommeerde merken geen certificaten openbaar op hun website staan; dat is ook de reden dat een echte vakman dat spul niet gebruikt. Kwaliteit heeft niets met garantie te maken maar is meer een verkooptruc. Ik hoop dat die zwarte afgaande kabels geen flexibele / litze neopreensnoeren zijn, want dan is er wel meer aan de hand.

Ik denk in dit geval dat het mechaniek van die B32 vanuit de fabriek al lam is, met een sluiting zou die namelijk er met een knal uit moeten gaan en met een (zware) overbelasting dan is dat wel te ruiken en dan moet het bimetaal eerst afkoelen voordat de automaat weer in te schakelen is.

Op 21 november 2020 19:10:38 schreef testman:
een B32 automaat op 2,5mm2 als voorbeveiliging van een onderverdeler die enkelfase gevoed is?. ik vermoed dat de hoofdvoeding 3x25A is? beetje frot gemaakt zo, zoveel eindgroepen in een onderverdeler die 1 fase gevoed is..

Ik denk dat het wat gezichtsbedrog is.
De voeding is 6mm2 net als de kabel die naar de volgende kast gaat.
De hoofdvoeding wordt 3x 32A, zodra het energie bedrijf groen licht geeft.
Het woord frot ken ik niet.
Maar de reden dat er zoveel eindgroepen zijn, is dat elke kamer nu een eigen groep heeft, dit omdat we het complete huis aan het verbouwen zijn en zo per kamer de spanning er af kunnen halen, zonder daar in de rest van het huis last van te hebben.

Op 21 november 2020 19:13:55 schreef A vd Linden:
Ik kan die niet vinden als aardlek automaat. Er staat ook niets op wat daarop wijst?
Wat natuurlijk niet wegneemt dat de automaat vreemd gedrag vertoond.

Ik kon hem ook alleen vinden als onderdeel van een fornuisgroep.
Wel staat er een extra aarde teken op, die niet op de andere automaten staan. Dus vandaar dat ik dacht dat dit dan een aardelekautomaat was.

Op 21 november 2020 19:37:27 schreef HVinduction:
In de hoofdkast zit dus een 32A automaat. Deze mag niet direct gevoed worden als de aardspreidingsweerstand niet voldoet, anders zal er bij een aardfout op die groep de aarde naar de fase qua potentiaal toegetrokken worden, wat dus levensgevaarlijk is. Nog een reden om als leek niet aan installaties te werken.

Er is ook geen aardlek, achter de automaat zit alleen een kabel en ik heb hem nogmaals doorgemeten, daar zitten geen fouten in.
En zelfs als ik de kabel los haal en zet spanning op de automaat, hoor ik hem omslaan. Dus ik denk dat er wat fout is in de automaat.
Zo doen de professionals het:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2212951#2212951
Met een goedkeuringssticker van het energiebedrijf, lol.

Verder is deze opstelling nooit selectief: voor een B32 moet voorbeveiligd worden met minimaal 50A (factor 1,5625), ik ga er ook vanuit dat de voorbeveiliging in dit geval 25A is per fase, 50/63A is namelijk wel heel erg duur qua vastrecht. Voor een B32 automaat moet in ieder geval 6mm2 gebruikt worden.

De voorbeveiliging is 3 x 32A. 3 x 63A was in de regio niet mogelijk zonder het verbouwingen aan het hoofdnet.

Ook heeft het merk EMAT in tegenstelling tot gerenommeerde merken geen certificaten openbaar op hun website staan; dat is ook de reden dat een echte vakman dat spul niet gebruikt. Kwaliteit heeft niets met garantie te maken maar is meer een verkooptruc. Ik hoop dat die zwarte afgaande kabels geen flexibele / litze neopreensnoeren zijn, want dan is er wel meer aan de hand.

Alle kabels die gebruikt zijn RV-K 3 x 2,5mm2 / 3 x 4,0mm2 en 3 x 6mm2. Alleen voor de kabel in de grond heb ik gekozen voor een RVFV-K 5G10mm2>
Is het ook niet zo dat de zogenaamde vakmannen, erg vele moeite hebben met het omschakelen van merk en werkwijze?
Emat voldoet gewoon aan de benodigde Nederlandse keurmerken en richtlijnen.

Ik denk in dit geval dat het mechaniek van die B32 vanuit de fabriek al lam is, met een sluiting zou die namelijk er met een knal uit moeten gaan en met een (zware) overbelasting dan is dat wel te ruiken en dan moet het bimetaal eerst afkoelen voordat de automaat weer in te schakelen is.

Dat vermoeden had ik ook. van overbelasting was sowieso geen sprake, want alles achter de automaat was via een schakelaar uitgeschakeld.

vergeten

Golden Member

Op 21 november 2020 17:47:33 schreef Bart Coolen:
Ik heb even gezocht naar het type automaat, maar volgens mij is dit een aardlekautomaat.
Kan dat de reden zijn dat hij niet goed werkt?
Na deze zekering komt nml een andere zekeringskast met daarin ook aardlekschakelaars.

Ik heb er nummers in gezet :)
Wil je even aangeven over welk nummer het je het hebt?
Ik heb het gevoel dat er nogal wat miscommunicatie is.

1  t/m 9 zijn B16 automaten
10  Aardlek-automaat
10a KWh meter volgens mij

11  t/m 13 zijn 1fase 40 A aardlek automaten
14  en 15 zijn automaten
16  Hoofdschakelaar

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 21 november 2020 20:37:53 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

sorry voor de onduidelijkheid, het is de andere foto.
En dan de egg16-32

evengoed, 32A ( maak er 3x40 van of 3x35A ) krijg je straks. blijft het toch raar om een onderverdeler 1 fase te voeden met zoveel groepen erop. als dit slaapkamers per groep is dan loopt er idd amper stroom natuurlijk. dan t volgende nog, 3x1,5vmvl lopen er weg boven die kast, dat is geen installatie kabel. tenzij je nog alles definitief gaat maken met buis en VD of ymvk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zonder testknop zal 10 geen aardlekautomaat zijn.

10 is als enige een alamat, de 3 linksonder zijn gewone aardlekken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zonder testknop? Heb ik nog nooit gezien. Wat het natuurlijk niet onmogelijk maakt..

Dat egg16-32 B32 type is niet op internet te vinden. Lijkt bijna een namaak EMAT haha, zitten verschillende schroeven in.

Op 21 november 2020 20:41:27 schreef testman:
evengoed, 32A ( maak er 3x40 van of 3x35A ) krijg je straks. blijft het toch raar om een onderverdeler 1 fase te voeden met zoveel groepen erop. als dit slaapkamers per groep is dan loopt er idd amper stroom natuurlijk. dan t volgende nog, 3x1,5vmvl lopen er weg boven die kast, dat is geen installatie kabel. tenzij je nog alles definitief gaat maken met buis en VD of ymvk..

Ik had het in dit topic niet gezegd, maar ik woon in Spanje.
Daar is het gebruik van VD of ymvk verboden.
Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van RV-K, omdat deze zowel binnen als buiten gebruikt kan worden.
Het grootste gedeelte van de kabels hier lopen boven de grond.
Bovendien gebruikt men bijna alleen flex buizen. Maar het gebruik ervan is niet verplicht.
Ik heb in het huis gekozen voor witte pvc buizen, omdat dat mooier wegwerkt.

Op 21 november 2020 20:44:22 schreef A vd Linden:
Zonder testknop zal 10 geen aardlekautomaat zijn.

Nummer 10 heeft een testknop, rechts bovenaan.
Deze gaat er trouwens weer tussenuit, omdat hij bij nader inzien toch niet gebruikt wordt.

Op 21 november 2020 20:54:03 schreef Schuurprutser:
Dat egg16-32 B32 type is niet op internet te vinden. Lijkt bijna een namaak EMAT haha, zitten verschillende schroeven in.

Haha, nu zie ik het ook, kwa kleur is hij ook wat raar. Maandag maar even bellen.

Shiptronic

Overleden

Op 21 november 2020 20:54:03 schreef Schuurprutser:
Dat egg16-32 B32 type is niet op internet te vinden. Lijkt bijna een namaak EMAT haha, zitten verschillende schroeven in.

Er lijkt ook een sticker opgeplakt te zitten ipv zeefdruk

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nee dat is gelukkig niet het geval, anders zou ik een heel ander gesprek moeten gaan voeren maandag.

Ah. Excuus. Ik had het over de egg16-32