Aansluitwaarde icm lift


Bij ons wordt TF signaal enkel gebruikt voor het schakelen tussen hoog- en laag tarief. Per 1 juli 2021 stopt het TF signaal, dus als je nog verlichting hebt met een TF aansturing wordt het tijd om dat aan te passen.

Hou er rekening mee dat de als de hydrauliek wat lekt, dat de lift telkens terug naar positie nivelleert, dat zijn korte inschakelpiekjes. Bij veel lekkage gaat dit vaker gebeuren en schakelt de motor vaker in.
Dus met kans op vliegende zekeringen.

Verder zou ik me om het onderhoud in de toekomst niet zo'n zorgen maken.. Zo'n pomp gaat best lang mee bij normaal gebruik, ik heb ze in onderhoud gehad tot vorig jaar uit 1982 in een OV station, die was de hele dag druk in gebruik.

De nieuwe zijn inderdaad met frequentieregelaar, ik weet niet of het nu echt zuiniger is. De motor draait 30 seconden maar 24/7 staat die omvormer aan, die na 7 jaar kapot is.

De hydrauliek lekt inderdaad iets, waardoor de lift heel langzaam wegzakt als hij langere tijd niet gebruikt wordt. Hij moet echt uren stilstaan om zover te zakken dat de motor aansluit om te nivelleren. Dat is overigens al jaren zo.

Voor de hydrauliek en motor ben ik ook niet zo bang, dat blijft wel lopen. Het risico zit volgens mij met name in de electronica van de controller. Dat is een Securlift Galaxy 1 en die zou volgens het onderhoudsbedrijf minder betrouwbaar zijn. In de praktijk merk ik daar nog niets van, want de lift is storingsvrij. Maar als de controller de geest geeft, heb je wel direct een (duur) probleem. Het is wat dat betreft altijd lastig om de situatie in te schatten, want de liftfirma heeft ook haar commerciële belang.

De lift wordt ook relatief weinig gebruikt, dat ding is traag en heeft een snelheid van 0,55 m/s dus in de praktijk ga je al snel met de trap als je op de eerste en tweede verdieping woont. De traagheid is een reden om niet teveel te investeren in deze lift. Beter is het dan om de installatie te vervangen voor iets snellers. Maar niet voordat deze installatie opgebruikt is. De liftcabine is ook nog erg netjes.

Gisteren is er een slimme meter opgehangen en het aardige daarvan is dat je een indicatie van het vermogen kunt uitlezen. Standby verbruik van de lift ca 200 watt en de algemene verlichting trekt 300 watt. Als de lift start, zie je het vermogen langzaam oplopen van ca 12 kW naar 17 kw als de lift bijna op de bovenste verdieping is.

Ik ga toch maar eens kijken of ik een amperetang kan regelen om de stroom die de lift trekt te meten.

GJ_

Moderator

Op 26 november 2020 00:31:46 schreef maus0611:...maar 24/7 staat die omvormer aan, die na 7 jaar kapot is.

Dat is natuurlijk niet normaal. Als de regelaars geregeld na 7 jaar al stuk zijn doe je iets fout of heb je erbarmelijk slechte regelaars.

17kW met een cosphi van 0,8 geeft 30A, cosphi heb ik dan ingeschat.
edit: P=Ul*Il*cosphi*wortel3

[Bericht gewijzigd door rwk op 26 november 2020 09:58:51 (18%)]

Hoe is de cv en warmwater voorziening: centraal of ieder voor zich?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
hobby-ist

Honourable Member

Tinus,

Ik heb het hele verhaal gelezen.

De allerbelangrijkste factoren die bepalen hoe zwaar de hoofd-zekeringen van de netbeheerder moet zijn hangt af van de hoofdmotor van de lift.
Stel dat dit een kale motor zou zijn ZONDER soft-start-electronica:
Eerste factor is de aanloopstroom die zeer kortstondig door de zekeringen lopen.
Tweede factor is de cos-phi van de motor.

Ik heb geen ervaring met liften in het speciaal.

Informeer eens of er een motor-drive elektronica te koop is die de aanloop-stroom van de motor nagenoeg elimineert (gemeten op de inkomende fases van de elektronica natuurlijk), en die het continu-vermogen van de lift opneemt uit het net met een cos-phi van 1,00

Ik meende dat de firma pro-drive zoiets maakt.

Verder zou ik eens een DOM experiment doen.
Is de maximale belasting van de lift 600kG? Laad de lift dan vol met 600kG.
Zet alles in het gebouw uit, behalve de lift (zekeringen van alle andere toestanden eruit is het beste).
Je schreef dat de slimme meter via een display uitleesbaar was, wat je ook al had gedaan.
Lees de meter af op het moment dat de lift van de een-a laatste, naar de bovenste verdieping gaat. ( zet iemand in de lift die je meldt dat hij daar bijna is).
Stel dat de digitale meter 20kW afleest als de lift bijna naar boven is "geperst", dan is dat mooie informatie.
Je weet dan in ieder geval wat de absoluut minimale ondergrens is van de afzekering van de LIFT, waarbij nog GEEN rekening is gehouden met de aanloopstroom uiteraard.

De aanloop-stroom is een ander verhaal, en kun je niet "even snel" meten zonder de nodige meet-apparatuur en ingrepen waarbij je je toegang moet verschaffen tot onder spanning staande delen.

Ik kan me voorstellen dat als de lift met 600kG op de derde staat, en naar de vierde moet, de aanloopstroom MOGELIJK groter is.

Zeitgeist
GJ_

Moderator

Op 26 november 2020 09:51:05 schreef rwk:
17kW met een cosphi van 0,8 geeft 30A, cosphi heb ik dan ingeschat.
edit: P=Ul*Il*cosphi*wortel3

Je vergeet het rendement mee te rekenen.

EDIT, oeps, het ging hier al over het opgenomen vermogen. Niet over het motorvermogen.

Op 26 november 2020 13:01:57 schreef hobby-ist: Informeer eens of er een motor-drive elektronica te koop is die de aanloop-stroom van de motor nagenoeg elimineert (gemeten op de inkomende fases van de elektronica natuurlijk), en die het continu-vermogen van de lift opneemt uit het net met een cos-phi van 1,00

Een doodgewone frequentieregelaar bedoel je dus? Uiteraard trekt een motor bij het aanlopen meer stroom dan in normaal bedrijf, daar ontkom je niet aan, maar bij rustig accelereren kun je de grote piek er uit halen.

hobby-ist

Honourable Member

Vraag:
Is (elke) fasestroom van een frequentie-regelaar ook in fase met de spanning op die fase? Dus cos phi 1,00 ?

Ik weet van accu-laders en veel andere electronica dat een actieve PFC die een ECHTE cos-phi van 1,00 garandeert "duur" is, en daarom soms wordt vermeden. Dan zit er een pseudo pfc of passieve pfc in.
Dan heb je vaak een cos phi van 0.7 tot 0.9 wat dan toegestaan is volgens de norm voor dat specifieke apparaat (maar wat eigenlijk gewoon niet zo fijn is voor het lichtnet). Maar het mag.

Zeitgeist
GJ_

Moderator

Wat is de cos phi van een gelijkrichter met een grote bak elco's er achter? In de meeste gevallen ergens tussen de 0,95 en de 1.

in eerder genoemde lift had men ook de grote cylinder zuigerpakking vervangen, die lekte wat. kon je ook zien, liftschacht heeft een glazen wand. dat merkte je niet als je naar de 1e verdieping ging, maar de hoogste verdieping stond de lift idd wat te mieren op die laatste cm.

een FO die te warm zit gaat sneller stuk, dat heb ik al vaker gezien. dat zo'n ding altijd aanstaat is niet het grootste probleem. bij een lift niet zeldzaam dat zo'n ding na een jaar of 8 stuk gaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 26 november 2020 18:05:39 schreef testman:...bij een lift niet zeldzaam dat zo'n ding na een jaar of 8 stuk gaat.

Kom op zeg, dan is er iets echt fout in elkaar geprutst of je hebt een prul van een FO. Stuk kan het altijd, maar "niet zeldzaam" na 8 jaar is niet normaal.

ken meerdere liften van na de eeuwwisseling die de FO na een jaar of 8 stuk hadden ja. duur kreng ook als ik hoor wat die bedrijven ervoor rekenen. heb je meer = liften in het pand proberen ze meteen die andere FO ook te laten vervangen. het kan ook zijn dat de fan in de FO vastloopt na zoveel uren aanstaan en het ding stukgaat door de warmte.

een FO gaat normaal wel langer mee, met goede koeling en niet te stoffige omgeving, je ziet er wel van dik 20 jaar oud. tijd terug nog 1 gesloopt van 34 jaar oud. evengoed, dat ding werd maar af en toe gebruikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In 1 van onze machine uit 92 zit nog steeds de originele FO en die machine staat elke werkdag aan.
Af en toe gaat hij in storing en dan moet die weer een afgestoft worden want onze werkplaats is erg stoffig. Maar los daarvan werkt hij gewoon nog steeds. Een moderne FO zou op die plaats er denk ik nu 4x inpassen, dus hij is erg lomp gebouwd. Maar dat geeft niet in de machine is daar ruim genoeg plaats voor.

oude dingen gaan juist langer mee omdat ze nog ruim gebouwd zijn. modern spul wat in veel te kleine behuizingen is gezet gaat sneller stuk door de warmte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Hunebedbouwer,
De verwarming en warmwatervoorziening is ieder voor zich. Er zijn dus geen pompen van CV installaties e.d. die aangesloten zitten op de aansluiting.

@hobby-ist,
De beste oplossing is natuurlijk om de stroom te meten terwijl de lift volledig belast is. De lift heeft alleen een hefvermogen van 1000 kg en ik heb zo snel geen 1000 kg aan betontegels liggen. Dus vanuit praktisch oogpunt is dat wat lastig.

Wat ik ook nog niet helemaal begrijp is waarom het opgenomen vermogen toeneemt naarmate de lift hoger komt. De lift is indirect opgehangen aan staalkabels, waardoor je met een cilinderslag van 4,4 meter, 8,8 meter hefhoogte krijgt. Verder is het een enkele cilinder, dus dan zou ik zeggen dat je een constante oliedruk nodig hebt om de lift gelijkmatig te laten bewegen.

Maar goed, het kan natuurlijk best zo zijn dat de lift eerst langzaam op snelheid komt, of dat de weergave op de elektriciteitsmeter na-ijlt of zo.

de lift heeft 1 dikke hydrauliekslang naar de cylinder, komt de lift helemaal naar boven dan ga je alle olie in de cylinder persen, dus druk opbouwen omdat de cylinder niet verder kan. dan loopt de stroom dus ook op. met zakken opent een klep, kost amper stroom.

je zou idd op een zwaar meubelstuk moeten gaan testen, want met 3 man in de lift zegt nog niet zoveel. een betonnen bloembak ofzo op een pallettruckje.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 27 november 2020 07:23:02 schreef testman:..dus druk opbouwen omdat de cylinder niet verder kan.

Ik kan slecht geloven dat die cilinder vastloopt op het einde van zijn slag op de bovenste verdieping om eerlijk te zijn. Voor de zuiger vastloopt op het einde van de cilinder moet er in veel gevallen verplicht een nood eindschakelaar zitten. Een zuiger die helemaal tot in het einde loopt is technisch ook al niet goed mogelijk.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat er bij een uitgaande slag steeds meer olie omhoog geduwd moet worden. Dat komt gewoon bij het gewicht van de lift.
Ik heb een paar goederenliften in onderhoud die met ketting werkt en daar zie je dat bij het omhoog lopen de losse einden de lift juist een handje gaan helpen en dat de opgenomen stroom juist terugloopt. Het zijn maar 4 ketting einden, maar we hebben het op een gegeven moment bijvoorbeeld toch over een afnemend koppel van 33% naar 25% van het nominale koppel. Ik kan me indenken dat het gewicht van die olie dus ook meetelt.

Op 26 november 2020 09:27:31 schreef Tinus22:
Voor de hydrauliek en motor ben ik ook niet zo bang, dat blijft wel lopen. Het risico zit volgens mij met name in de electronica van de controller. Dat is een Securlift Galaxy 1 en die zou volgens het onderhoudsbedrijf minder betrouwbaar zijn. In de praktijk merk ik daar nog niets van, want de lift is storingsvrij. Maar als de controller de geest geeft, heb je wel direct een (duur) probleem. Het is wat dat betreft altijd lastig om de situatie in te schatten, want de liftfirma heeft ook haar commerciële belang.

als hij draait, lekker laten draaien. Een kone controller kan ook stuk en die is ook duur.
Ik snap dat een ziekenhuis of bejaardenhuis geen keuze heeft, die kunnen niet zeggen 'We hebben zo lang mogelijk gewacht', die moet gewoon draaien en als de print stuk gaat moet er vandaag nog uit voorraad een nieuwe in met de juiste software.
Als je er niet van afhankelijk bent kun je de gok nemen om hem niet te vervangen. Alleen als na 25 jaar geen onderdelen meer leverbaar zijn kan het even gaan duren als dan wél plots de besturing vervangen moet worden. Ik durf te wedden dat 90% van de storingen voorkomt uit een deurcontact, niet tijdig afgestelde hydrauliek, stroomstoring of defecte kooiverlichting (indien controle van de verlichting aanwezig). Bij hydraulische liften in heavy duty omgevingen is het ook van belang de geleiders te smeren. Ik heb ze wel gehad die op de leidingbreuk beveiliging stonden. De lift zakt naar beneden, de hydraulische klep gaat voor het mooie te snel open, de leiders kleven door slecht onderhoud en de besturing meet meteen onderdruk in de leiding...

Of een nieuwe lift nu echt sneller is weet ik niet. De meeste tijd ben je kwijt met wachten op de deur, het starten van de motor (ster, driehoek, snelheid maken) en daarna het afbuigen tot stilstand. Een moderne tractielift zal dat laatste misschien iets sneller doen maar op een enkele etage maakt het snelheidsverschil niet echt iets uit.

Vaak gebeurd het wel dat het hydraulische blok niet goed ingeregeld word. De maximum snelheid die de pomp kan halen word niet gehaald, de rembeweging is te vroeg ingezet en te abrupt, het nivelleren voordat de deuren open gaan te langzaam etc. Ik heb er een aantal afgesteld die na +30 jaar draaien storingen gingen vertonen, of dat er klachten kwamen over ritcomfort. Als je je best doet voel je in de lift niet dat je van verdieping verandert en gaat het een stuk sneller.

Op 27 november 2020 07:56:43 schreef GJ_:
[...]Ik kan slecht geloven dat die cilinder vastloopt op het einde van zijn slag op de bovenste verdieping om eerlijk te zijn. Voor de zuiger vastloopt op het einde van de cilinder moet er in veel gevallen verplicht een nood eindschakelaar zitten. Een zuiger die helemaal tot in het einde loopt is technisch ook al niet goed mogelijk.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat er bij een uitgaande slag steeds meer olie omhoog geduwd moet worden. Dat komt gewoon bij het gewicht van de lift.
Ik heb een paar goederenliften in onderhoud die met ketting werkt en daar zie je dat bij het omhoog lopen de losse einden de lift juist een handje gaan helpen en dat de opgenomen stroom juist terugloopt. Het zijn maar 4 ketting einden, maar we hebben het op een gegeven moment bijvoorbeeld toch over een afnemend koppel van 33% naar 25% van het nominale koppel. Ik kan me indenken dat het gewicht van die olie dus ook meetelt.

Jep, het gebeurd. De kabels rekken langzaam, de cilinder moet dus steeds verder omhoog om de kooi op de juiste verdieping te plaatsen. Daarbij gaan de pakkingen weleens opzetten waardoor het zwaarder gaat, vuil gaat zich ophopen aan het einde van de zuiger etc. Dat de noodeind niet werkt van de cilinder gebeurd weleens. Dit soort dingen meegemaakt bij véél gebruikte liften van +30 jaar...

Waardoor de motorstroom op het laatste oploopt kan meerdere oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat er een oliekoeler of verwarming bijgeschakeld word, maar de lift kan ook een signaal van vertragen hebben ontvangen, de kleppen veranderen van stand en dat kan ook verklaren waardoor hij even zwaarder gaat lopen.

Op 26 november 2020 19:19:27 schreef GJ_:
[...]Kom op zeg, dan is er iets echt fout in elkaar geprutst of je hebt een prul van een FO. Stuk kan het altijd, maar "niet zeldzaam" na 8 jaar is niet normaal.

Ik heb veel met KEB gewerkt, geregeld vervangen. Allereerst vaak overhittingsproblemen omdat de fannetjes vaak stuk gingen. Vuil op de SMD print is mogelijk oorzaak 2, een besturing staat niet altijd netjes opgesteld.
Dan bij noodstoppen kregen we geregeld storingen, de hoofdrelais onderbreken een fractie eerder dan de sturing van de omvormer, of door contactdender onderbreekt die maar heel even. Vooral bij roltrappen vaak feest. Iemand met haast in een metrostation rent als een debiel over de trap, een veiligheidscontact word nét even verbroken, hoofdrelais schakelen even af en meteen weer in. Te kort voor de besturing om te reageren.
En veel storingen door overgangsweerstand in de hoofdrelais, door wettelijke eisen 2 relais verplicht voor de motor, dus achter de omvormer. Daar kom je ook niet altijd achter en dat merk je dan bij de juiste maanstand etc... Altijd in je storingsdienst dus.
Bij liften hetzelfde, een deur die nét niet goed afgesteld staat en een drammerig kind of een wagentje tegen de deur en pats... Dan kun je nog zo goed onderhoud doen maar zodra de monteur wegrijd besluit iemand te gaan verhuizen en met lomp geweld een piano of de kast van Oma in de lift te duwen, de deur sluit net en bonk... Deur krom contact scheef etc...

bij elk toestel met een ongeregelde fan tegenwoordig helpt een weerstandje in serie met de fan vaak al aanzienlijk op de levensduur. die dingen draaien 24/7 en lopen in enkele jaren al uit hun lagers.

de olie die je naar boven pompt om de cylinder naar geheel uit te sturen is wat er in de bak zit bij de pomp. daar zit geen 100 liter in. 100 kilo is nog niet zoveel. tevens wordt de olie onder de zuiger gepompt, dus telt dat gewicht niet mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Een beetje drive heeft tegenwoordig gewoon een geregelde fan. En in een lift die niet continue gebruikt word kun je hem net zo goed in theatermodus zetten, dan draait ie nog minder/langzamer.

Iedereen nog bedankt voor de reacties in dit topic.

Zoals al aangegeven zal ik de lift om te beginnen eens afzekeren met 3x 35 A zoals op de tekening van de lift fabrikant ook is aangegeven. Ik kan alleen niet afleiden wat voor zekeringen dat moeten zijn, moet ik een trage of snelle smeltzekering nemen?

in je hoofdkast zit ook traag, als de lift ook 35A traag krijgt kun je bedenken wat er eerst uitgaat, zeker met hoofdautomaten. het hangt ervanaf wat de lift met aanlopen trekt met veel volk erin, anders kan er zo snel in met een softstarter er ook al op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Denk dat de aanloopstroom nog wel iets meevalt, naast de softstarter loopt de hydrauliekpomp ook niet belast aan. De pomp start eerst op en daarna schakelt het hydrauliek pas in.

Kan natuurlijk ook beide even bestellen. Eerst snel erin en als dat misgaat traag. Ik begrijp dat een snelle smeltzekering ergens tussen een b en c automaat inzit?