LED-verlichting 230V

Ik heb het vreemde fenomeen bij een luster met 4 lampen (parallel aangesloten) dat één van de 4 flauw (of zelfs niet) brandt. Ik heb de luster doorgemeten en de doorverbindingen werken correct.
Ik gebruik hiervoor 4W E14 LED-lampen van fantasia.
https://www.vandennest.be/files/images///1//30304-2.jpg

Indien ik echter maar één lamp ingeschakeld laat, werkt elke lamp apart.
2/3 lampen te gelijk geen probleem. 4 lampen tegelijk, is blijkbaar te veel?

De aansturing is een rechtstreekse aansluiting op het net, met een enkelpolige schakelaar ertussen, geen relais of trappenhuisschakelaars.

Heeft iemand hier een logische uitleg voor?

maartenbakker

Special Member

Het is altijd dezelfde lamp die uitvalt en die valt niet uit als je alle andere combinaties van 2 lampen tegelijk erin hebt en valt direct uit als je de 4e erin draait?

Er zal wel een probleem met de interne bedrading zijn, maar dan zit er ook wel een patroon in welke lampen de reactie veroorzaken.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had nog niet uitgebreid zitten switchen van posities, dus ik heb zonet wat zitten veranderen. En redelijk snel gaven ze alle 4 tegelijk licht, wat me dus nog meer doet afvragen wat het probleem was 8)7

Het viel me wel op dat tijdens het los-/vastdraaien, met de schakelaar in de uit-stand, de LED's zachtjes oplichten (van de lamp waar ik aan bezig was).
Als ik dan de spanning ging meten geeft ie ±48V weer.

Is dat een typisch verhaal bij LED-verlichting of zit ik ergens met een lek? Ik verwacht dat bij een lek mijn differentieelschakelaar dit moet opvangen?

Ik denk dat in 1 of meerdere lampfittingen een gammel contact zit.

Wanneer een dimmer op de laagste stand staat dan is dit verklaarbaar. Maar wanneer er echt een aan-uit schakelaar in zit, zou ik de bedrading maar eens controleren. Die (niet genoemde) dimmer zou alles kunnen verklaren overigens.

Op 22 november 2020 16:05:51 schreef Christopher:

Het viel me wel op dat tijdens het los-/vastdraaien, met de schakelaar in de uit-stand, de LED's zachtjes oplichten (van de lamp waar ik aan bezig was).
Als ik dan de spanning ging meten geeft ie ±48V weer.

dat zal door capacitieve koppeling tussen de aanvoerdraden komen.

Op 22 november 2020 16:05:51 schreef Christopher:
Is dat een typisch verhaal bij LED-verlichting of zit ik ergens met een lek? Ik verwacht dat bij een lek mijn differentieelschakelaar dit moet opvangen?

Ja, dat is typisch bij leds. Ja er is ergens een lek. Dat ben jij. Als jij je hand dicht bij een led-lamp houdt en de led-lamp is aan 1 kant aangesloten op de 230V dan kan er een stroompje van de 230, door het glas, door de lucht via jou lichaam naar de grond lopen.

De stroom is zo klein dat je hem niet eens voelt. Voelen doe je hem rond de 20x eerder dan dat dingen gevaarlijk worden. Die stroom is echt super-klein, maar de leds zijn zodanig super-efficient dat ze net kunnen oplichten. In ieder geval is het geheel ongevaarlijk. Het is redelijk makkelijk om hier iets aan te doen. Maar dat zou stroom gebruiken als de lamp aan is. Gewoon niet aan storen.

Ja, tegen de tijd dat het gevaarlijk wordt, gaat de differentieelschakelaar er wat van vinden.

Even voor de goede orde: Als het goed is, dan is de boel aangsloten met de NUL altijd aan de lamp en de schakelaar in de "fase" draad. Als dat perongeluk omgedraaid zit, dan is het niet zo dat de lamp spanningsloos is als de schakelaar uit is. Er staat 230V op maar er loopt geen stroom. Dit werkt maar wordt niet aangeraden. En het heeft dus dit opgloei-effect. Eigenlijk is het beter om het niet zo aan te sluiten. Maar nu het zo is adviseer ik: laat maar lekker zo.

[Bericht gewijzigd door rew op 22 november 2020 17:27:35 (19%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even op de voorgaande posts, geen dimmer aanwezig.
Ook de contacten had ik nagekeken of deze niet wat los stonden of iets dergelijks en dit leek me ook in orde.

Op 22 november 2020 17:23:40 schreef rew:
[...]Ja, dat is typisch bij leds. Ja er is ergens een lek. Dat ben jij. Als jij je hand dicht bij een led-lamp houdt en de led-lamp is aan 1 kant aangesloten op de 230V dan kan er een stroompje van de 230, door het glas, door de lucht via jou lichaam naar de grond lopen.

De stroom is zo klein dat je hem niet eens voelt. Voelen doe je hem rond de 20x eerder dan dat dingen gevaarlijk worden. Die stroom is echt super-klein, maar de leds zijn zodanig super-efficient dat ze net kunnen oplichten. In ieder geval is het geheel ongevaarlijk. Het is redelijk makkelijk om hier iets aan te doen. Maar dat zou stroom gebruiken als de lamp aan is. Gewoon niet aan storen.

Ik heb dit 3 keer moeten lezen voor ik door had dat dit een serieus antwoord was en dat je niet op één of andere manier me iets aan het wijsmaken was... (of me gewoon aan het uitlachen was) :P

Op 22 november 2020 17:23:40 schreef rew:
Even voor de goede orde: Als het goed is, dan is de boel aangsloten met de NUL altijd aan de lamp en de schakelaar in de "fase" draad. Als dat perongeluk omgedraaid zit, dan is het niet zo dat de lamp spanningsloos is als de schakelaar uit is. Er staat 230V op maar er loopt geen stroom. Dit werkt maar wordt niet aangeraden. En het heeft dus dit opgloei-effect. Eigenlijk is het beter om het niet zo aan te sluiten. Maar nu het zo is adviseer ik: laat maar lekker zo.

Ik heb de check gedaan, inderdaad de nul aangesloten i.p.v. de fase. Natuurlijk nooit iets van gezien aangezien er jarenlang gloeilampen in zaten.
Ik heb snel de test gedaan, draden omgedraaid, en het lijkt me redelijk accuraat. Top dat je hier zomaar even de vinger op kon leggen _/-\o_