Miele Hydromatic W701

Hallo

Mijn Miele hydromatic w701 draait niet rond tijdens het gewone wasprogramma. Ik heb op de stand wol ook geprobeerd en hierbij draait deze wel rond. Toen heb ik de trommel met water laten vullen op de stand wol omdat deze hier meer water bij pakt, daarna heb ik de knop gedraait op hoofdwas. wanneer ik dit gedaan heb draait de trommel wel rond bij het wassen. Het lijkt dus aan het waterniveau te liggen. Hoe kan ik dit probleem het beste verhelpen? De machine centrifugeert trouwens prima. Na een kookwas leek het probleem opgelost te zijn maar dat was maar van korte duur.

Alvast bedankt
Jurre Laenen

Het zou kunnen dat je vaststelling niet met de werkelijke toedracht overeen komt. Na het lezen tussen de lijnen van je post kom ik tot volgende mogelijkheid:
De elco's van de besturingsprint, ALLE elektrolytische condensators vervangen op de print. Een eenvoudige test om te kijken of mijn veronderstelling steek houd:
1. zet een programma kookwas op. Na het water nemen moet deze beginnen wassen.
2. wast deze niet, doe dan de servicedeur open. Opgepast met waterniveau, hopelijk juist onder de deuropening.
3. warm de print in de zijwand goed op met een haardroger.
4. doe de servicedeur snel dicht, zet 1 boutje in de deur om deze tegen te houden.
5. test of hij nu wel draait.
Je kan ook testen met de servicedeur open en zo opwarmen en kijken of deze begint te draaien. Zwempak mogelijk vereist indien de trommel begint te draaien.
Mss deksel er bovenaan af en zo de print opwarmen.
Koolborstels of andere defecten kunnen natuurlijk ook maar afgaande op je vaststelling dacht ik eerst aan deze optie.
Indien het toestel terug draait na opwarmen en je weet niet wat gedaan....je weet ons wonen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik dacht de aquastaat eerst zo te lezen.

Je kan altijd een emmer in de trommel door het manchet steken, dan kan de servicedeur open blijven. Bij laag waterniveau wel.

Welke regio ben je?

@fabrice Ja, dat vertalen van wat de "klant" vaststelt naar de werkelijkheid vraagt veel fietswerk, soms ligt dat mijlenver uit elkaar ;-)
Benieuwd naar de fout.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De machine draait trouwens wel goed als die aan het spoelen is, het is dus enkel tijdens het echt wassen dat de trommel niet ronddraait. Ook heb ik gemerkt dat bij het proberen de trommel soms wel eens ronddraait maar niet constant. Kan het dan nog aan de condensatoren liggen?

Yep, typisch dat. Eens hij even op staat en wat opwarmt komt er terug leven in. Laat koud worden en probeer morgen vroeg als het lekker fris es eens met de haardrogertest. Start de machine tot deze zeker op een punt komt dat hij zeker zou moeten draaien maar het niet doet en warm dan de print eens op.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oke bedankt dan probeer ik dat morgen eens.

Meestal de elco's op de voedingsprint verrot en de tweede probleem wat je heb is de klep van de watertoevoer is deels defect...

Heeft iemand toevallig het schema van de edru 001/A printplaat? Ik zoek de waarde van condensator 24 maar kan enkel de 63V lezen.

Alvast bedankt

Zou deze 100µF of 140µF 63V kunnen zijn want dit is het enige cijfer buiten 63 dat ik zie staan.

Er staat een axiale 47uF op dacht ik. Ik heb hier nu geen liggen op dit moment. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat de waardes onleesbaar zijn geworden. Plaats wat foto's dan kunnen we aanwijzen welke je moet vervangen. Meestal een 5 tal dacht ik.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De condensator C8 is een van 47uF 25V. De condensator op de foto's is C24 en deze zoek ik nog, ik denk 63V maar kan de capaciteit niet vinden. De aangekruiste condensatoren heb ik gevonden op conrad.

Al hard bedankt voor de snelle antwoorden.

Dat is 1u0 dus 1uF/63V. In mijn herinnering klopt dit volledig. Prima bezig overigens. De + en - vd elco's respecteren.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 23 november 2020 18:26:27 (31%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oke dan bestel ik deze even. Ik laat nog weten hoe het afloopt.

Alvast bedankt

Is het nu verlopen zoals gedacht? Niet werken...opwarmen...beginnen draaien...?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je kan er ook staande elco's op zetten voor de test, meestal alleen de 47 uF defect trouwens

Deze staat tussen sturing IC en predriver tryac

Toen ik de test wou proberen draaide de machine, maar na het stopzetten en opnieuw starten draaide deze niet. toen heb ik de print goed opgewarmd maar er veranderde niet veel. Ik ga nu de condensatoren toch vervangen en kijken of er verandering in komt want ik had op een paar duitse forums dezelfde oplossing gevonden. Of kan er nog een andere oorzaak zijn voor dit probleem? Soms draait de machine niet en soms wel. Ook las ik ergens iets van een triac, kan deze een oorzaak zijn?

Alvast bedankt

Slechte solderingen in de motorsturing komen ook al eens voor, triac, diodebrug, spoel(ingegoten blokje). De mogelijkheden voor deze fout zijn heel uiteenlopend. Het schema zit normaal onderaan in de machine. Dat ga je nodig hebben. Als de haardroger niet helpt vrees ik een beetje dat het mogelijks een andere fout zou kunnen zijn maar de condensators vervangen is geen overbodige luxe. Daar zeker beginnen.
Soms start hij wel en soms niet. Heb je dan een niveauwijziging gedaan? Afpompen en terug vullen? Of bij dezelfde waterinhoud met nog hetzelfde water?
Mogelijkheden:

schokdempers zijn versleten en daardoor de motorkabelboom gebroken.

Inlaatventiel dat halfwege opgeeft of 1 vd 3 die niet gaat (zoals smd reeds suggereerde)

Pressostaatprobleem, verwacht dan eerder niveauproblemen maar meerdere contacten dus alles kan.

Programmator slecht contact

Dit wordt echt meten en analyseren.
Bestudeer ondertussen het schema grondig zodat je begrijpt hoe de machine werkt en wanneer en welke contacten er dienen gesloten te zijn.
Dit is een vrij basic machine maar via deze weg best ingewikkeld om uit te leggen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De slechte solderingen zal ik zeker eens nakijken. Als hij soms start en soms niet is er een niveauwijziging geweest maar naar wat ik kan zien komt er elke keer wel de zelfde hoeveelheid water in de trommel. De schokdempers zijn vervangen door replicas toen ik de machine gekocht heb. Ik ben hier niet zo tevreden van dus deze worden vervangen door originele. De fout ligt volgens mij in de sturing want wanneer de motor draaide kon ik voltages meten bij de uitgang van de print naar de motor (op de ac stand ongeveer 20V). maar werd dan weer 0 als de motor niet draaide. De kleppen zal ik zo goed mogelijk nakijken. En dan als laatste mis ik nog het schema van de machine, dus als iemand dit liggen heeft zou het zeer welkom zijn want dan kan ik rustig alles van de machine nalopen.

2 versies, afhankelijk van serie nummer. Weinig verschil vermoed ik. Veel studeergenot.
Wat bedoel je met niet tevreden van schokdempers?
De kabelboom kan alsnog stuk zijn.
Onderbreking van tacho of drg heeft ook deze uitwerking. Helaas nog geen errormeldingen destijds.

Als hij niet draait:
krijg je dan 230 voeding op de print? stekker bovenaan 1/3-1/1

Krijg je stuursignaal van 3/1-3/2-3/3-3/4 Dit zijn spanningen die de motor doen vertrekken voor een bepaald toerental (30-55-zwieren,..)

Trek alle optiekabels eens uit:4/1-4/4 en 2/1-2/2

Meet de tacho goed? +-400ohm (200-500)5/1-5/2

Statorwikkeling (zeer lage weerstand)6/3-6/1
rotorwikkeling (ook laag 10-20ohm?)6/5-6/7

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor de schema's. Ik laat iets weten als het gelukt is met de condensatoren.

De trommel lijkt bij een lege machine of met een beetje was in veel heen en weer te bewegen, ligt dit aan de schokdempers of is dit iets anders? De veren zijn een paar maanden geleden ook vervangen door originele. De rest zal ik morgen na school eens uitmeten.

[Bericht gewijzigd door Jurre Laenen op maandag 23 november 2020 23:10:40 (11%)

Wat bedoel je met heen en weer bewegen? Een slag in de trommel?
De schokdemper absorbeert schokken. Deze hebben dus vooral nut bij zware belading, onevenwichtige belading of hogere snelheden(200-400tr/min). Bij lege machine doen ze normaal niets.
Veel lawaai tijdens het zwieren. Lagers?
Lawaai bij wassen? Kruis afgebroken?
Haal bovenaan het deksel er af en duw de kuip naar beneden. Dit zou stroef moeten verlopen en niet zoals een botsbal. Enfin ga eerst maar slapen als je morgen school hebt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als er gecentrifugeerd wordt hoor ik soms klopgeluiden. Als ik met de hand de trommel ronddraai hoor ik wel niet veel dus volgens mij zijn de lagers nog in orde. De rest check ik morgen.
Wat betekenen de posities juist op het 2 de blad van het plan?