Miele Hydromatic W701

Vogens @EricN zouden de punten 17 en 23 op een gegeven moment doorverbonden moeten zijn en dit gebeurd niet. Ook krijgt de printplaat geen signalen toegestuurd en omdat de timer dit moet doen lijkt de timer kapot te zijn. De timer die ik gevonden had heeft dezelfde nummers als deze dus die zou normaal moeten passen/werken .

Heb je foto van de aansluiting van de programmator?
EricN zal hier wel meer uitleg kunnen van geven.

Duidelijk dat het een timer issue is.Deze timers zijn prima te herstellen. Haal motortje er af, haal de borgingen van de assen los en trek de pennen er uit. Nu is timer zelf gedemonteerd van schakelaartjes. Print er af solderen en dan kan je alle contacten oppoetsen met glasfiber staafje. Vaker gedaan met AKO timers en werken daarna weer als nieuw..

Spuit er geen sprays in!! dit verergert probleem!!

Siebel timers zijn ruk en meestal meenemers inwednig afgebroken...

Neem eens een 100w lamp en zet het kontakt 23-17 er tussen. Mss dat de stroom vd lamp de kontakten wat activeert? Of zet de lamp op de neuter en 17.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik was ondertussen al bezig met het uit elkaar halen en proper maken van alle contacten. Dit is nu afgerond en ik heb alle contacten gemeten zonder printplaat. Alle contacten zijn normaal proper want toch op minstens 1 plaats op de timer meette ik 0.1-0.3ohm.
Nu ga ik de printplaat terug vastsolderen en opnieuw testen. Het uit elkaar halen van de timer viel beter mee dan gedacht.

Straffe gast. Viel de print lossolderen wat mee?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oke het probleem is niet opgelost. Punten 17 en 23 zijn op geen enkele stand van de timer doorverbonden ook al zijn alle contacten proper. Toen ik de machine wou testen nam deze water en daarna niks. maar ik zag wel dat ik op 6/1-6/7 overal 230V kreeg tov de nul. Op punten 3/1-3/4 stond dan weer 0v tov van de nul. Iemand nog suggesties?
Het lossolderen viel wel mee doordat ik een soldeerpomp gebruikte. Het vastsolderen ging natuurlijk iets vlotter.

Volgens het schema moet kontakt 3b op programmastand 5 tot 9 gesloten zijn. Je kan nog eens overbruggen om de reactie te zien. Als hij dan begint te draaien dan is het toch in de timer te zoeken hoor.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dan soldeer ik even een draadje tussen 17 en 23. Het is me wel net opgevallen dat op het schema gesproken wordt over een AKO 514 020 en ik heb een 514 024, is er verschil tussen deze 2 timers?

Goede vraag. Kan van alles betekenen. Gezien het schema vermoed ik een zelfde. Hoe zag kontakt 3 er uit? Heb je toen je er aan bezig was kunnen nameten of je tss 3 en 3b kontakt had? En of het kamwiel ok was? Soms gaan banen aan de andere kant vd timerprint en zijn dat doodverbindingen stuk. Kun je rechtstreeks op kontakt 3-3b meten? Of van 3 naar 23 en van 3b naar 17? Allee, ik ben hier even uit het hoofd bezig. Hopelijk kloppen m'n nummers. Check even op het schema.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Net even getest met een kabeltje tussen 17 en 23. Toen ik de machine opstarte begon de motor direct te draaien. Toch een fout in de timer dus.
Morgen dan maar verder meten.

Een megger heb je niet zeker?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Had je geen andere programmaschakelaar liggen?

Nee nog niet, ik heb er wel een besteld dus hopelijk werkt die wel dan want de werking van de machine was niet getest. Maar voor €12 kon ik hem niet laten liggen. Ik probeer natuurlijk ook de originele timer nog te herstellen.

Zijn best goede machines zonder teveel prullaria aan.

Dat je die contacten niet meet, zou je het motortje moeten voeden, is niet in programma gedeelte maar in cyclus gedeelte van de timer...

Timer is erg gemakkelijk... Wat heel soms is,dat er schotjes van de programma schijf afgebroken is,kwam zelden voor

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 26 november 2020 19:36:53 (31%)

De machine is momenteel een testwas aan het draaien want het probleem lijkt van de baan. Het bleek dan toch niet in de timer te zitten maar in de aan/uitknop unit. Op de print hiervan was een connectie van de bovenkant naar onderkant onderbroken. Waardoor punt 17 bij de timer geen voeding kreeg.
Nu ik deze opnieuw gesoldeerd heb lijkt de machine weer goed te werken, en doet dingen die het anders niet deed zoals langer zwieren en water toevoegen tijdens het wassen.
Ik zou toch iedereen willen bedanken voor de uitleg en hulp.
Het is natuurlijk wel even afwachten tot deze was afgerond is maar ik heb er goede hoop in.

Die doorlaspunten zijn berucht in de latere modellen maar punt 17 vd timer heeft daar niets mee van doen. Die krijgt van gans ergens anders stroom. Mss punt 17 vd toetsenblok? Een brug in de opties die weg was? Geen idee dat het deze uitwerking (niet draaien) zou hebben. Weer wat bijgeleerd. Goed vol gehouden en speurwerk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zal even wat foto's toevoegen, ik heb het defecte doorlaspunt omcirkeld. Ik heb trouwens ook gemerkt dat de bedrading toch een klein beetje af week van het schema want de 2 timers blijken toch niet 100% hetzelfde te zijn(verschillende aansluitingen). De testwas is klaar en volgens mij is de reparatie geslaagd.

En dan is dit al een nieuwer type, kwam meestal voor bij de bruine printen!! Maarja, weer een frisse timer dan!!

Hoe kwam je dan bij het toetsenblok terecht als verdachte?

Omdat toen ik de printplaat van de timer bekeek zag ik dat punt 17 tijdens het wassen verbonden was met punt 11. En punt 11 op de timer was dan weer verbonden met punt 16 op het toetsenblok. Toen heb ik op dit punt gemeten en hier stond geen 230v op waardoor ik dus verder ben gaan zoeken in het toetsenblok en zo dus uit kwam op het defecte doorlaspunt.

Nog veel wasplezier mee, degelijke machines destijds.
Leuk te horen dat het opgelost is.