5 draden door 5/8buis (hulpmiddelen trekveer)


Dat is oplichterij. Zodra de eigenaar van die woning de kookgroep wil bedraden, dan zal de aangenomen installateur een nieuw pijpje van de meterkast naar de keuken moeten trekken. Als je dat netjes wilt doen kost dat veel geld. Grote kans dat de de huiseigenaar ten onrechte boos naar de aangenomen installateur kijkt (en hem voor oplichter uitscheldt).

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

had er pas nog 1 die een perilex groep wilde, of ik het wcd ook even aan wilde sluiten, zat er een gewone inbouwdoos in, het wcd past er toch in hoor je dan, zonder draad en vastschroeven wel ja.. |:(

5 draden in een 5/8 ( 16mm tegenwoordig ) mag wel, 400V in een 16mm echter niet. 3x 2,5 en 2x 1,5 mag gewoon.

[Bericht gewijzigd door testman op 22 november 2020 21:22:27 (22%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 november 2020 21:20:16 schreef testman:
3x 2,5 en 2x 1,5 mag gewoon.

Kan je geen één- of driefase kookgroep van maken.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Jochem

Golden Member

3x2,5² en 2x1,5² mocht altijd al. 5x2,5² (ook in geval van een kookgroep, dus 230V) mocht niet en volgens mij is dat ook niet veranderd in een recente NEN1010. Maar verbeter me gerust.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Als het met de talkpoedertruc niet lukt kun je nog proberen om aan de andere kant te beginnen.
En in zulke lastige gevallen altijd met z'n tweeën werken, de een trekken en de ander invoeren en duwen.

ik zal niet zeggen dat je geen 5 draden in een 5/8 krijgt, weet 5/8 waar er 13 draden inzitten, 3 ervan 2,5mm2.

een kookgroep of kracht perilex aansluiting heeft beiden 19mm buis nodig. ik heb weleens gehad dat er een gewone inbouwdoos zat, en 3x 2,5mm2 en 2x zwart 1,5 voor de perilex. dat had altijd gewerkt want het oude wcd paste nog wel in een gewone inbouwdoos. was een heel gekloot om een opbouw perilex wcd te monteren op die doos onder de plint tegen de muur van een bestaande keuken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Tsja, het is maar een norm...

Op zich is het logisch om te vinden dat dat een 19mm pijp moet zijn - zie het gepiel van TS. Tschnisch zie ik het verschil niet zo. Idem met 5x2.5 in een kabel - dichter op elkaar, beter geïsoleerd.

Maar goed... als je de boel al half aan gort trekt bij het erin frotten, dan schiet het ook niet op...

Dus ook hier maar weer tegen de algemene tendens in gaan en gezond verstand gebruiken: krijg je het er zonder geweld in... mooi. Zo niet... Erg naar. Maar het is dan wat het is.
Of je verplaatst het huis snel naar onze oosterburen. Daar kan 5x1.5mm2 gewoon op 16A gezekerd worden. Er zal wel een lengte beperking aan zitten hoor. Maar dit is wat je daar gewoon ziet. En alles moet daar onder toezicht van een 'Meister' gebeuren (ohjee... ik heb wel eens een groepje bij gemaakt aldaar. Ouch! :+ ).

Nogmaals: talkpoeder. Veel talkpoeder. En als het dan niet wil, dan heb je te weinig talkpoeder gebruikt.
Had ik al verteld dat het beter gaat met talkpoeder? :)

Shiptronic

Golden Member

En soms help het om de boel om te draaien , dus alles eruit, en vanaf de andere kant invoeren. als je daar het eerste stuk door krijgt moet de rest geen probleem zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zit er wel een perilex inbouwdoos in de muur, anders kan deze leiding bedoeld zijn voor een cloosin boiler; vaatwasser of oven. En zit de juiste doos zich achter een ander kastje. kijk ook of er een loze 3/4 buis in de meterkast zit, boven of onder in.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op 22 november 2020 22:12:17 (17%)]

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 22 november 2020 21:20:16 schreef testman:
5 draden in een 5/8 ( 16mm tegenwoordig ) mag wel, 400V in een 16mm echter niet.

daar geloof ik werkelijk niets van. De 400V staat er enkel to de fasen en niet to de pijp of de muur waar het in zit. Als er geen 400V op de draden mag komt dat omdat de isolatie van de draden zelf ongeschikt is en dan mag het ook niet in een 3/4 buis.

Net even op een doos met draad gekeken en dat is gewoon H07VU. Geschikt voor 700Vpp

Zo'n 18m 5/8 buis is ook wel ongebruikelijk. Je mag aannemen dat er een aantal bochten in zitten, dan wordt 5 draden erdoor al bijna een onmogelijke opgaaf.
Normaal zie je bij lengtes > 10m altijd een extra trekdoos voor toegang.

In ieder geval alle draden heel netjes recht maken voor het invoeren, anders ben je zeker kansloos...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 november 2020 22:31:29 schreef Arco:
Zo'n 18m 5/8 buis is ook wel ongebruikelijk. Je mag aannemen dat er een aantal bochten in zitten, dan wordt 5 draden erdoor al bijna een onmogelijke opgaaf.
Normaal zie je bij lengtes > 10m altijd een extra trekdoos voor toegang.

In ieder geval alle draden heel netjes recht maken voor het invoeren, anders ben je zeker kansloos...

een extra trekdoos bij een buis van 20+ meter?? dat gaat je dus tegenvallen in het gemiddelde huis. tijd geleden nog de VD kunnen vervangen van een fornuisgroep nadat men met vervangen van de hoofdgasleiding in de elektra had geslepen. dat was 23 meter buis en had 3 bochten. in een keukenkast tegen het keukenblad de veer omhoog trekken gaat ook erg fijn. trekdozen was vroegah met de stalen buis en de T doosjes. tegenwoordig heb je daar lange trekveren en wat niet meer voor, een elektrisch veer invoer apparaat is er zelfs, werkt echter veel trager als een monteur met ervaring..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jochem

Golden Member

Ik heb het nog even nagezocht.

De NEN1010:2015 (deel 52) bevat wat algemeen geblaat over mechanische belasting en geschiktheid. Als je dat leest dan zie je dat je (zolang je geschikt materiaal gebruikt) ook best zelf na mag denken. In de NPR5310:2017 (die hoort bij de NEN1010:2015) staat een meer concrete tabel, waar inderdaad te lezen is dat in 16mm buis maximaal 4 aders gebruikt worden als het gaat om 2.5mm². En dan baseren ze zich ook nog op een buis met maximaal 2 bochten.

Maar zoals ook door EricP gezegd: als je het er in krijgt zonder idioot veel kracht te hoeven zetten is er niet veel op tegen. Echter begon je het topic met te zeggen dat dat nu juist niet lukte, dus dan is het goed om in je achterhoofd te houden dat 19mm niet helemaal voor niets de aanbevolen diameter is.

Sommen we nog even de reeds gegeven tips op:

  • Van tevoren talk in de buis krijgen, evt met stofzuiger aan de andere kant. En/of bij het invoeren van de trekveer en de draden de boel regelmatig door een hand met talk laten gaan.
    GEEN dingen als afwasmiddel of siliconenolie ofzo gebruiken! Babypoeder van het Kruidvat (=talk) mag wel en is niet duur.
  • Werken met 2 man: eentje bij de invoer duwen, andere kant iemand trekken aan de veer.
  • Degene bij de invoer zorgt dat de 5 aders parallel blijven gaan en niet door elkaar draaien
  • Voorkom knikken van de draad als hij vanuit de doos de pijp in gaat. Als er toch een krul in een knik wordt getrokken maak je die eerst netjes recht
  • Als je van de ene naar de andere verdieping moet, is het vaak eenvoudiger als je trekt in de richting van de zwaartekracht
  • Als er een overgang (mof, of anderszins) of andere oneffenheid in de buis zit, dan kan er iets blijven hangen. Soms gaat het de andere kant op dan toevallig net wél. Je kunt ook proberen om even 20cm terug te gaan en dan nog eens te proberen.
Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

als het de ene kant op trekken niet lukt, probeer vanaf de andere kant. een buis in een mof gestoken met braam eraan werkt als een trechter voor de veer, vanuit de andere kant lukt het dan wel. ook geen dikke bol maken bij het oog van de veer. niet alle draden door het oog van de veer heen halen, maar 2 draden en de andere 3 aan die 2 twisten onder het oog van de veer, maakt de boel een stuk dunner. ook isolatietape om de draden aan de veer draaien, en uiteinden afknippen in de trekrichting.

je hebt glijmiddel om draad te trekken, talkpoeder gebruikt niemand daarvoor bij mijn weten. siliconenspray in een stukje keukenrol spuiten en de draad daar doorheen laten schuiven werkt ook heel goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jochem

Golden Member

Je hebt speciaal geschikt glijmiddel inderdaad, dat de particulier meestal niet in huis heeft en niet bij elke bouwmarkt in het schap ligt. Talkpoeder is dan een zeer goed alternatief dat de isolatie niet aantast en niet op termijn gaat plakken. Ik heb dat ook echt wel vaker gebruikt zien worden.

Over siliconenspray... dit staat letterlijk in de NEN1010.

522.8 Andere mechanische belastingen (AJ)
522.8.1 Leidingsystemen moeten zo zijn gekozen en geïnstalleerd dat schade aan kabels en geïsoleerde geleiders en hun aansluitingen tijdens installatie, gebruik of onderhoud wordt voorkomen. Het gebruik van smeermiddelen met siliconenolie om kabels en leidingen in te voeren in buissystemen, kokersystemen, gootsystemen en baan- en laddersystemen, is niet toegelaten.

Waarom het niet gebruikt mag worden weet ik niet. Misschien tast het de kabel aan? Of gaat het om brandveiligheid?

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
maartenbakker

Special Member

Het zal wel iets met kans op aantasten en hardnekkig onverwijderbaar zijn.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Iets vloeibaars in zo'n buis gieten is wachten op toekomstige problemen... ;)
(alles wat vochtig is trekt stof aan en wordt een fijne koek die je er nooit meer uit krijgt. En ja, er waait door de meeste buizen nog verrassend veel wind...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Peter112

Special Member

Als je pech hebt zit er een knik in en krijg je er nog geen 3 draden door.
Koop een mini camera bij Alie met 5 meter snoer en aansluiten op je telefoon en gluren maar.
https://nl.aliexpress.com/item/32967094275.html?spm=a2g0o.productlist.…

Allemaal bedankt voor de reacties. Ga nog eens naar de maat kijken van de buizen, maar dacht dat alles 5/8 is. Het is het appartement van mn schoonouders, maar zie in mijn meterkast dat alles 3/4" is, dus mn aanname is mogelijk niet terecht.

Ga dit weekend proberen met talkpoeder en eerst van te voren kijken met een camera hoe ver we zijn gekomen.

Betreft de knoop, mogelijk ga ik die ook opnieuw doen.
Heb vier draden om één draad gedraaid en met de middelste draad een lus gemaakt. Ooit op school geleerd of zijn er betere manieren.
Denk zelf de vier draden beter te kunnen verdelen over de middelste draad, zoals bijgevoegde voorbeeld, was mogelijk nu te veel bij elkaar (wel met tape er omheen).

Wij hebben geen NEN norm in België denk ik, dus die 5 x 2.5 zou ik zelf ook proberen. Mijn trukendoos:
1. Haal de kabels er terug uit en meet hoever de opstopping ongeveer zit. Blaas de buis goed door met een compressor. Vuil of kleine stukjes gruis bemoeilijken het trekken aanzienlijk. Heb je geen compressor ter beschikking, zet er dan de stofzuiger op.
2. Zeker glijmiddel gebruiken. Je kan wat in de buis spuiten en dan nog wat verder blazen met de compressor. Kabel ook proberen in te smeren. Of talkpoeder werkt, weet ik niet. Ik heb dat hier nog niemand weten gebruiken.
3. Gebruik een stalen trekveer. Of trek er eerst en staalkabel of stevig trektouw door en haak daaraan de kabels vast.
4.Ga je stroomtype na: 3 fase 230 V of 3 fase + N 400 V? In het eerste geval heb je maar 4 geleiders nodig en kan de blauwe achterwege blijven. Of misschien kan het fornuis zo aangesloten worden.
5. In België mag een aardleiding ook los gelegd worden als de sectie min 4 mm² is. Is dat een mogelijkheid? 4 geleiders trekken en de aarding los via plinten etc naar de onderbreker of de aardingsrail trekken?
6. Al eerder gezegd: zorg dat de geleiders mooi gelijk lopen en niet kruisen en werk zeker met een helper die de geleiders mooi mee de buis in begeleidt.
7. Als je aan de obstructie zit, kan het helpen om een 30 tal centimeter terug te trekken en met een forse snok de bocht door te gaan. Dit is altijd wel een risico.
8. Zeker overwegen: volg het buizenparcours en maak op een strategisch gekozen plaats de buis open, vlak voor een bocht of zo. Daarom ook mijn tip in nr 1: meet hoever de opstopping ongeveer zit. Je hoeft hiervoor maar een klein stukje van de bepleistering weg te kappen. De buis kan je voorzichtig opensnijden met een multitool en een fijn zaagbladje.
9. Overweeg één of meerdere soepele geleiders. In België is dit toegelaten als de aansluiteinden verhard zijn door soldeersel of opgeperste eindhulzen
En dan mijn laatste en beste tip: schakel over op een gasfornuis. Professionele koks willen geen elektrisch fornuis. O-)
Succes nog. Laat ons weten hoe het lukt.

bprosman

Golden Member

Ooit op school geleerd of zijn er betere manieren.

Afgelopen zomer moest ik "maar" 3 draden trekken maar wel in 16mm flex :-( Daarbij heb ik een draad een eind afgestript en de andere 2 er op ca 30 en 60cm "langs gesoldeerd" zodat je pas na 60cm 3 draden had en ik zeker was dat de krullen niet tegen me gingen werken.

Professionele koks willen geen elektrisch fornuis.

Valt wel mee:
https://www.parool.nl/nieuws/ook-koks-van-het-gas-af-met-inductie-kook…
https://www.hier.nu/themas/huishoudelijke-apparaten/hoe-denkt-een-chef…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

elektrisch koken in pro keukens is al langer aan de gang, heb al eens een inductie wokbrander van 5000W gesloopt, ding uit 2006 oid, werkte tussen 2 fasen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Golden Member

Lijkt me ideaal om het vermogen te regelen en constant te houden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Dat lukt nou juist heel mooi met gas. Draai je niet aan de knop, dan is het vermogen tenslotte erg constant...

Vaak is dat bij koken nou net weer wat minder handig. Om de een of andere reden schijnt temperatuur daar belangrijker te zijn dan vermogen... :+

bprosman

Golden Member

Om de een of andere reden schijnt temperatuur daar belangrijker te zijn dan vermogen... :+

Op mijn inductieplaat kan ik beiden instellen, of vermogen (in Watt) of temperatuur (in graden).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.