samlex omvormer pst 200s 12>230V


Het zou kunnen dat jouw dynamo pieken produceert boven de 14,3V. Je meter ziet dat niet.
Probeer dat ding eens in een andere auto.

Op 22 november 2020 20:39:56 schreef gijja6797:
Hallo,
Ik heb een samlexomvormer 12>230Volt. Echter deze geeft iedere keer storing
soms doe hij het even maar na een rondtje gereden te hebben gaat hij in storing (Overload) rood lampje brand. Nu is de inmiddels al 4 keer bij Samlex geweest en deze zeggen dat hij werkt.
IK heb inmiddels een nieuwe omvormer aangeschaft en in gebouwd van het merk xenteq.
Ik heb mijn oude defecte omvormer nogmaals aangesloten met de ingbouwde externe lader zolang de spanning onder de 13volt blijft doet de omvormer het. Zodra je naar de 14 volt gaat schiet hij in storing overload.
Dynamo van de auto geeft standaard ook 14,4 volt.
Dus is in mijn beleving de regeling stuk voor de spanning volgens fabrieksopgave gaat de omvormer uit bij 10,5 volt te lage spanning dus.
En moet ook uitgaan bij 15,5Volt.
Is er misschien iemand hoe deze storing gerepareerd kan worden.
ik heb een filmpje van de storing deze kan ik wel sturen met wetransfer.
hij is te groot om hier te uploaden

Terugsturen en geld terugvragen (= koop ontbinden). Ding voldoet niet aan de eisen die je had verwacht. Omvormer gaat eerder eruit dan 15,5V wat jij als koper had verwacht en verkoper vindt dat trippen bij 13V gewoon goed is.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

een nederlandse stickerplakker zul je bedoelen, ding komt uit china met een samlex sticker erop. er komt op laaggeprijsd huishoudelijk gebied geen moer uit NL zelf meer. in de duurdere segementen is er wel productie vanuit de EU.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zonnepaneeltje, Wat je zegt zou idd kunnen maar dan is het zo dat hij bij 15 volt het weer zou moeten doen helaas doet hij dat ook niet ook niet na een reset alle stroom eraf 10 minuten dmv hoofdschakelaar en weer stroom er op.
De storing die ik zelf heb gesimuleerd is zonder dat de dynamo van de auto gedraaid heeft. De 14,3 volt komt van een externe lader samlex 30AH welke ook op de foto is te zien ingebouwd in de auto. Deze lader heeft zeker max 14,3 volt gegeven. Dit weet ik zeker omdat ik de multimer erbij had toen ik hem inschakelde

Ohmpi omvormer is 5 jaar oud en heeft het 4,5 jaar prima gedaan!!

linkerzijde is de laagspanning omzet naar 100kHz, door de trafo's gaan deze in serie weer naar 230Vac 100kHz. via een stel dioden rechtsboven naar DC wat weer omgezet wordt naar AC met de fets rechtsonder. als 1/3 van die aansturing van die trafo's uitvalt gaat het ding al in error. ik zou een thermisch rotte verbinding verwachten, soldering of halfgeleider..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Sorry dat ik het typenummer in de berichtkop over het hoofd gezien had.

Je zou eventueel kunnen proberen wat er gebeurt als je hem lekker warmstookt met een haardroger en dan test. Als hij dan wel blijft werken (niet vol belasten in verband met de warmte) dan zouden er wel eens elco's gaar kunnen zijn. Dat is typisch iets dat na een aantal jaar zou kunnen optreden.

Voeden met een externe lader is eigenlijk geen goede test, tenzij je hem belast met een goed werkende accu. Je weet niet wat voor golfvorm daar onbelast uit komt. Eigenlijk is een regelbare labvoeding onmisbaar als je dit soort apparaten wilt testen.

Overigens vreet ik m'n pet op als dat ding in Nederland gemaakt is. Heel misschien ontworpen, maar grotere kans dat het bedrijf in Nederland voornamelijk de importeur is.

Neemt niet weg dat je daar eens zou kunnen aankloppen met de vraag of ze een schema of reparatietips hebben.

Je hebt ook kans dat ze hem betaalbaar willen repareren of omwisselen. Geen heel grote kans, maar het is te proberen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten voor wat betreft de externe lader deze zit loopt via de accus. Lader word niet als voeding gebruikt in de test.

Heren electronica specialisten, Het apparaat is al vier keer bij samlex geweest voor reparatie. Echter deze mensen luisteren niet! Die hebben een test laten zien met te weinig 10,4 volt stroom en dan gaat hij wel uit en weer aan als de stroom weer op niveau is. Maar heb inmiddels op meerdere plaatsen gehoord dat de service bij Samlex vreselijk slecht is. Dit is helaas ook mijn ervaring!!

maartenbakker

Special Member

Dan heb je een vrij sterke positie als boze klant om om een service manual of schema te vragen. Zo van "als jullie het niet kunnen ga ik wel naar een onafhankelijke reparateur en daar gaan jullie bij helpen". Heb je dat al geprobeerd?

En dat warmstoken is waarschijnlijk een van de eerste dingen die ik zelf zou doen als ik geen duidelijke aanwijzing had om metingen te verrichten in het toestel, dus dat zou ik zeker ook even proberen.

Andere optie is dat er misschien ergens een zenerdiode of een weerstandje wat is verlopen. Zonder schema wat lastiger te vinden maar niet helemaal onmogelijk.

Nagekomen idee: Ik zie middenonder op de overzichtsfoto (2e foto) een kwak harde, lichtbruin geworden lijm op de print. Je zou eens kunnen beginnen met die er voorzichtig af te pulken, zonder onderdelen te beschadigen want dan is het effectief einde oefening. Daarna goed kijen of er onderdelen corrosie vertonen, de storing kan door de lijm of door gevolgschade koemn. Zulke lijm is net zo "goed" als een weerstandje dat verloopt en er kan ook corrosie onder optreden.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten,
De bruine vlek die jij denk bedoel is kanon hard en niet te verwijderen.
Het is ook niet van een condensator of zo want dat erijf je er zo af. En dan zou er ook één zichtbaar defect moeten zijn.

Geen schema, dan wordt het moeilijk foutzoeken.
Ik zou de printplaat losnemen en alle soldeerverbindingen waar grote componenten, zoals grote transistoren en spoelen, en dikke draden aan vastzitten controleren op soldeerbreuk en eventueel opnieuw doorsolderen.
Uiteraard ook de adviezen van mijn voorgangers ter harte nemen.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Heren electronica specialisten, ik heb het idee dat ik niet duidelijk ben geweest in de omschrijving van de storing! De omvormer doet op zich alles. Echter hij moet werken met een input spanning van 10,5Volt en 15,5Volt echter bij 14 Volt gaat hij op storing en geeft hij aan dat hij overlload heeft (te hoge input spanning)En dit zou hij pas bij 15,5Volt moeten doen.
Als he hem dus aan de 12 volt houd doet hij het wel. Maar de laadstroom van auto of acculader is 14,5 Volt. Als hij in storing is kan het wel tot een week duren eer je hem überhaupt weer aan dr gang krijgt.
Ik hoop dat het zo duidelijker is. Voor jullie info ik ben zelf totaal geen electronica specialist maar kan wel aardig met stroom uit de voeten. Ik werk in de bouw en wegenbouw!!
Mv Gr Jan

over wat voor een last hebben we het hier? bijna vollast of maar een paar honderd watt? bij vollast komt je amper aan 15V, de hoge stromen zorgen wel voor de nodige spanningsval..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Keihard is vaak beter te verwijderen. Ik denk dat dat 1 van de 2 dingen is die je als leek kunt doen zonder de soldeerbout erbij te pakken. De andere is warmstoken en testen. Dat zou ik zonder meer nog doen voordat je het opgeeft.

Anders is het misschien het best om een reparateur in de buurt te zoeken. Misschien wel iemand op het forum die een poging wil wagen?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De storing treed al op zonder belasting zo gauw hij de naar de 14volt gaat.

EricP

mét CE

Als het rare taalgebruik daar gelaten...
Er zit ergens in dat ding een window comperator voor de ingangsspanning. In die hoek gaat er iets mis. Dat kan de referentie zijn. Dat kan iets aan de ingangsfiltering zijn. Dat kan de comperator zelf zijn.

In de hoek van die LM339 zou je dan best wel eens kans kunnen maken. En die bruine blob zou dan ook nog wel eens een kanshebber kunnen zijn. Dat laatste is relatief makkelijk vast te stellen door er gewoon eens een paar meetpennen in te prikken en te kijken of je iets van weerstand kunt meten. Als het goed is, is die min of meer oneindig. Het spul is erom berucht dat het gaat geleiden als het oud wordt...

Een elco... Hmz... Aan de ingang... dan zou die rimpel moeten filteren. Als het ding onbelast draait, is er nauwelijks rimpel. Dus een C die gewoon capaciteit kwijt is... Klinkt in eerste instantie niet logisch.
Een C die is gaan geleiden (evt. door wat lekkage onder de C)... zou zomaar kunnen.
Datzelfde voor een C bij de referentie spanning.
In beide gevallen gaat opwarmen niet veel doen denk ik.

Wat dan wel? Nou, een schema zal wel niks worden. Testen op een knappe voeding wanneer het ding werkt vs. de specs. Dus zowel te hoge als te lage spanning. Het lijkt voor de hand te liggen dat die dezelfde referentie gebruiken (alhoewel dat een aanname is). Als 'lage spanning' wel klopt, dan zit het aan de ingang van 'hoge spanning'. Klopt 'lage spanning' ook niet, dan zit het in de referentie.

Als je dan een 'schakelpunt' hebt gevonden voor beiden, dan kun je eens op zoek naar wat er schakelt. Die 339 lijkt me een aardige kandidaat. Aan TS de taak om te kijken of er verder nog comperators in zitten.

Van daar uit kun je wel iets van een (deel) schema destilleren. En dan moet het ook wel te doen zijn om het pijnpunt te vinden.

Voor de rest... het merk... Tsja... Ik heb er een paar keer zijdelings mee te maken gehad. Toen was men erg behulpzaam. Maar wellicht scheelt ook de insteek: een techneut die om iets concreets vraagt tov. iemand die een ding neerlegt en zegt 'doet ut niet'.
Is het wat? Tsja... Ik denk dat ik het niet zou kopen en liever iets meer uitgeef aan een apparaat waarvan ik in elk geval denk dat het iets verder uitontwikkeld is.

Loont het nog om er commercieel naar te kijken? Dat hangt met name van de nieuwprijs af. 10 jaar lijkt op zich een redelijke economische levensduur voor zo'n ding. Daarmee is-ie economisch voor 50-75% afgeschreven. Dat betekent dat reparatie niet meer dan 25-50% van de nieuwprijs zou mogen kosten - mits de rest in behoorlijke staat zodat je niet volgende week tegen het volgende defect aan loopt.
En voordat er nu gaat komen 'het ding is nauwelijks gebruikt'... Dat komt voort uit het idee dat zaken alleen maar 'ouder' worden door gebruik. Voor een hamer-met-metalen-steel gaat dat misschien op. Kunststoffen en elco's verouderen ook als ze 'op de plank' liggen.

Ik heb zojuist even de multiimeter in die bruin prop geduwd
Maar die oneindig weerstand

pa3gws

Golden Member

Hij meet oneindig maar kan ook een capaciteit hebben.
Oplossing gewoon eraf halen dan weet je zeker dat daar de fout wel of niet zat. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EricP

mét CE

Ja... nou... als je dat eraf halen wat te lomp doet, dan trek je componenten mee. Als de bende echt kei hard is, dan verkruimelt het gewoon. Deze lijkt dat (nog) niet te doen.

Nou ja, dan zou ik eens op zoek gaan naar een regelbare voeding (die ook genoeg vermogen heeft om de inschakelpiek te kunnen leveren) en eens kijken waar de 'ik ben niet blij met de accu' levels liggen. Dat zegt al iets meer over waar je verder moet zoeken.

Daarnaast eens kijken wat er aan comperators op dat board zit. Ofwel: type nummer van de ICtjes lezen en als je niet weet wat het is: opzoeken.
Wellicht ben je 'zo klaar', wellicht de rest van de avond bezig.

Heren allemaal bedankt voor jullie tips. Maar ik dat in de container gaat. Die bruine vlek zit muur vast!! Mocht er nog iemand zijn die denk dat hij hem kan repareren dan hoor ik het natuurlijk graag!
Mijn telnummer is. 0653771044
Nogmaals bedankt allemaal. Ik hou deze site nog wel even in de gaten

maartenbakker

Special Member

Waarom heb je nog steeds niet geprobeerd of hij wel werkt als je hem warmstookt? Graadje of 50 a 60 is genoeg, gewoon met de haardroger van je vrouw.

In welke omgeving zit je? Dat is handig voor een eventuele reparateur.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hem niet warm gestookt omdat ik niet weet wat ik warm moet stoken. Ik heb ook niet de juiste middelen hiervoor. Daarnaast is het zo zo dat al ik hem nu weer aanlsluit dat hij het gewoon doet.
Pas als je een uur met de auto heb gereden of de accu’s aan de lader zet stopt hij er mee en waarschijnlijk ook pas nadat je hem een keer heb uitgeschakeld en weer inschakelt. Tijdens het laadproces loopt de spanning op naar 14,5 Volt ongeveer. Op dat moment gaat hij in overload modus. Of met andere woorden hij schakelt uit omdat hij denkt dat hij meer dan 15,5Volt krijgt.
Zijn inputspanning mag zijn tussen de 10,5Volt en 15,5Volt daar onder of daar boven gaat hij in de beveiliging. Daarnaast geloof ik niet dat het warm stoken goed is voor de omvormer. Hij gaat immers ook uit als hij te warm word !! Boven de 40graden!
Het gaat mis in de regeling van de inputspanning!!

Ik woon in Hellouw, dit is een plaatsje 20km ten oosten van Gorinchem.
Maar afstand is in principe nooit een probleem wel een lokatie midden in de stad

Shiptronic

Golden Member

volgens mij zag ik op de print een potmeter, zou je dat in kunnen stellen?

maar een verlopen weerstandje ergens kan ook.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 25 november 2020 21:26:48 (21%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.