Subkast naar schuur

Goedenavond allen,

Ik heb een vraag over de inrichting van een subkast in ons bijhuis.
Zie bijgevoegde schets.

Naast de meterkast in het hoofdhuis heb ik een subkast met een hoofdschakelaar, een trage aardlekschakelaar (puur voor de grondkabels) en twee 25A automaten. Één van de automaten voedt een 5x6mm2 grondkabel van 30 m. naar een apart bijhuis.

In het bijhuis hangt een kast (de bijhuisgroepenkast) met daarin om te beginnen een hoofdschakelaar.

Bij de bijhuisgroepenkast ligt ook reeds een losse 3x6mm2 grondkabel van 15m. vanaf de bijhuisgroepenkast naar een aparte schuur verderop.

Mijn vraag is:

Tekening A:
1) Mag ik de 5x6mm2 kabel die uit het huis komt net nog buiten de bijhuisgroepenkast, dus in een doos, aftakken naar de schuur (waar een subkastje met 16A automaten, aardlek etc. komt)?
-> De kabel is dan via de subkast in het huis geheel op 25A gezekerd en zit ook op de aardlekschakelaar aldaar.

2) Mag dat aftakken ook op de plek van de invoer van de grondkabel in de hoofdschakelaar van de bijhuisgroepenkast? (dus de kast is dan wel geheel stroomloos bij uitschakelen, maar er gaat een kabel naar de invoer van de hoofdschakelaar waar aftakblokken op zitten zodat er direct ook weer een kabel vertrekt)

3) Mag dat aftakken ook op de plek van de invoer van de grondkabel in de hoofdschakelaar van de bijhuisgroepenkast maar dan over een tweede hoofdschakelaar zodat ik de kabel naar de schuur stroomloos kan maken zonder de bijhuiskast uit te schakelen.
(Strikt genomen is de bijhuisgroepenkast bij uitschakelen van de hoofdschakelaar dan niet geheel stroomloos want de kabel naar de schuur wordt afgetakt voor de hoofdschakelaar van deze kast, gaat dan over een tweede schakelaar daarnaast weer de kast uit)

Eerder heb ik een vraag gesteld met als onderwerp "Aarde in pompkelder" Nr. 145063. Daar staan ook nog detailschema's.

Vriendelijke groet,

Egbert

In het topic "Grondkabels leggen voor in de toekomst" zag ik:

Op 24 september 2021 10:26:46 schreef High met Henk:
Echter je moet 2 kabels trekken, daar een terugvoedende groep apart op de hoofdverdeler MOET worden aangesloten.
vanaf de hoofd verdeler moet je dus weer terug naar de schuur. Geen idee wat je daar in hebt staan qua apparaten en wat de gelijktijdigheid is.

Ik heb een driefasen aansluiting.
In de technische ruimte in huis vertrekken twee kabels met daarop een selectieve aardlek.

Één van deze kabels gaat naar het bijhuis. Daar zit een volledige subkast met weer een hoofdschakelaar en aparte aardlekschakelaars op de groepen.

Bij mij heeft de installateur de aansluiting voor de zonnepanelen op het dak van het bijhuis in de subkast in het bijhuis gemonteerd. Begrijp ik nu goed uit bovenstaande dat dit eigenlijk niet mag en deze terug zouden moeten lopen naar de hoofdkast.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1 mag
2 mag
3 mag
Het is inherent aan een hoofdschakelaar dat deze nooit helemaal SPANNINGSloos is.
De kant voor de schakelaar blijft altijd onder spanning, dat kan niet anders.

4 zonnepanelen, mag op een onderverdeling.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)