ipwaarde buitenlamp

Ik heb altijd gedacht dat een goede buitenlamp een IPwaarde moest hebben van 65 (vooral die laatste 5 is belangrijk)
Maar ik kan bijna geen lampen vinden van deze waarde, dit terwijl het met LED een stuk makkelijker is dan met de ouderwetse gloeilamp.

Ik kom vooral lampen tegen met een ipwaarde van 44. En deze worden verkocht als buitenspots.
Maar een flinke stortbui valt toch niet onder besproeien maar onder bespuiten?
De lampen die nu aan het huis hingen hadden een ipwaarde van 44, waarvan een aantal vol met water stonden. Maar dat kwam ook wel door de gebrekkige manier van ophangen.

je hebt echt wel hogere ip waarden, maar of ze goed zijn gehangen, met de bijbehorende rubbers ed is wel belangrijk dan. pas nog een lamp die ook wel meer als ip44 gehad waar een halve liter water uitliep. waardeloos ontwerp, afdichting trok niet strak aan met de bevestiging en dus lekt het armatuur vol zo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zoiets leek ons wel leuk, maar deze heeft weer een ingebouwde lamp, waardoor we dus zelf niet kunnen bepalen hoeveel licht hij geeft zonder het gebruik van een dimmer.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

IP 44 of IP54 is gebruikelijk bij normale buitenlampen.
Absoluut waterdicht is heel erg moeilijk, en duur.
Zorg er dus voor dat als er water in kan komen het er ook weer uit kan.
Een klein gaatje (2 mm) aan de onderkant en je hebt nooit meer last van water in het armatuur.
Geld ook voor schakelaars, contactdozen etc.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Maar de paar keer dat het hier regent, regent het ook echt hard.
tegelijkertijd zorgt de zon er ook voor dat alles wat van rubber en plastic is gewoon vergaat.

Maar begin ook een beetje in te zien dat ip44 een beetje standaard is. Ik werk zelf in de entertainment branche en daar komt ip44 haast niet voor. Daar is het of ip waarde 20, 66 of 68.
Toch maar tijd om eens van af te stappen dan.

ip44 is een standaard buiten wcd met een klepje. een ip67 wcd is al meteen zeldzamer, en heeft een schroefring met rubber doorgaans.

armaturen die lekken, gewoon met kit afdichten en led erin dan ben je er jaren vanaf. grondspots zijn ook goed dicht, tot men zelf lampjes gaat vervangen en van aandraaien nooit hebben gehoord.

waar rook was, werkt nu iets niet meer