Computer Asus anti surge protection

Ik heb even het stopcontact gecontroleerd. Draden waren ver genoeg gestript en zaten er helemaal in. Wel allemaal er opnieuw ingestoken.
Pc nog maal opnieuw geinstalleerd zonder al die gekke drivers want hij was traag en opstarten duurde lang.

Net wel 1 uurtje zonder prpblemen gespeeld met directx 12. Ik geloof er zelf nog niet helemaal in dat het goed werkt.

Het kan toch niet dat er iets in de pc de spanning zo omlaag trekt zonder af te branden

Arco

Special Member

want hij was traag en opstarten duurde lang.

Dan heb je er zeker nog een harddisk in zitten? (meeste niet al te oude pc's hebben een SSD nu, dan is 10...15 sec wel het maximum...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het kan toch niet dat er iets in de pc de spanning zo omlaag trekt zonder af te branden

Als je met afbranden overbelasten bedoelt. Ja dat kan, maar niet met de huidige systeem. Maar als je er nog 4 videokaarten in stopt dat zou dat kunnen.

Hoe de PC reageert op een overbelasting dat kan verschillen en zal ook afhangen van de mate van overbelasting en waar dat gebeurt.

Maar nogmaals niet in jouw systeem en anders zou je het ook met die stress testen gelijk merken.

Wat er dus precies gebeurt is in je systeem is dus niet te zeggen. Meest waarschijnlijke is een bug in een driver die je powermangement in je pc door de elkaar schud

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Alleen verwacht ik dat die voeding alleen aan en uit kan, en niet dynamisch terugregelen ofzo. Dus wat voor bug je ook in je powermanagement hebt, dit zou niet met software kunnen.

Tenzij het een artefact van je meter is, maar omdat hij bij normaal uitzetten wel degelijk gewoon snel uitgaat, geloof ik daar niet in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik denk niet dat de voeding terugregelt van buiten af, maar het kan ook zijn dat er door een vastloper teveel aan stroom gaat lopen, voeding zakt in en gaat plat uiteindelijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Alleen dan zouden de 3,3V en 5V lijnen ineens moeten inklappen (ik neem aan dat er teveel = minstens 850W uit de 12V lijn getroken wordt bij de vastloper die jij schetst).

En dan nog, geen enkele vastloper van deze computer gaat 850W trekken zonder schade aan het moederbord.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de voeding heeft de spanningen zelf ook beveiligd, als de 5V lijn platgetrokken wordt dan kan de voeding ook onderuit gaan. op de 3,3V zit geen moer meer op tegenwoordig, die spanning is nutteloos, veel te snel teveel spanningsval over de bekabeling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht dat bij het plattrekken van de +5, alleen de DC/DC converter platgaat en de rest al dan niet gewoon uitgeschakeld wordt. Afhankelijk van de beveiliging kan de voeding ook gewoon op vol vermogen doorwerken als een van de lagere spanningen eruit ligt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 november 2020 20:45:45 schreef Alienbliep:
Ik weet dat dit een 1 rail 12v 70A voeding is. Zeker geen goedkoop ding.
De pc word ook nauwelijks warm wat bij een benchmark wel gebeurd.

Maar de videokaarten zijn 250watt p/stuk en de cpu rond de 100. Alleen word er in dit spel maar 1 videokaart gebruikt.

500w aan videokaart 100 w cpu hou je nog 250 over voor moederbord , case fans , eventuele verlichting en bij geplaatste hardware dat is niet veel
maar zou voldoende moeten zijn .

controleer ook eens alle molex pluggen die willen wel eens slecht contact maken wat je gaat merken bij grotere vermogens

maartenbakker

Golden Member

250W over waarvan er misschien 100 a 150 wordt getrokken. Dat vind ik netjes gedimensioneerd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 29 november 2020 15:18:26 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja het is en blijft een vreemd verhaal. Misschien dat hij zonder te veel vermogen pieken niet goed kan opvangen.

Toch uiteindelijk de voeding terug gestuurd.
Ik moet hierover even kwijt dat ik deze woensdag postte om 15:00
Donderdag was hij in burscheid duitsland en direct is er een vervangende voeding afgezonden. Vandaag was hij hier al.
Waar postnl dus moeite heeft met een binnenlands pakketje binnen 3 dagen krijgt dpd en fedex dit binnen 24uur voor elkaar.
Het is exact dezelfde alleen refurbished. Gelukkig want deze had precies de juiste modulaire bedrading voor mijn setup.
Ik heb hem al ingebouwd en ga hem testen

Edit na 1 uur spelen:
Hij is zojuist opnieuw uitgevallen.
Dus er is iets in mijn systeem wat zo krachtig is dat het alle 3.3.v 5v 12v railsen helemaal naar beneden trekt. Onmogelijk toch.
Zucht. Iemand nog een idee?

leen eens een voeding ergens die meer vermogen heeft en test daarmee..

heb je de logs van windhoos al nagekeken? daar staan vaak dingen met uitroepteken in die de echte reden zijn. kernel power heb ik al vaker gehad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja het spelletje gebruikt 1 grafische kaart. Dat is 250w. 70w cpu en moederbord 1 ssd en dat is het wel.
Ik was al van plan om een andere videokaart te kopen maar ik betwijfel of dat het probleem op lost.
In de windows logs zag ik wel met een uitroepteken maar dat was alleen dat hij door een stroomuitval of iets dergelijks opnieuw is opgestart.
Kan het zijn dat een vrm van het moederbord de 5v of 3.3v rail naar beneden trekt en dat de referentie is voor alle spanningsrailsen....
Het moederbord is een asus maximus v formula. De duurste die er wat toendertjd.

heb je door al die logs heen gebladerd? er zijn er meerdere in die lijst. je hebt al een herinstallatie gedaan, dus je houd nog driver problemen en hardware over..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja ik heb alle events in het log doorgelezen. Er staat niks nuttigs in.
Ik zou wel graag een andere videokaart willen proberen maar dat is een dure grap als het nog niet werkt.

Als ik dus alleen 4 uur fornite speelt gaat het goed(dit is ook altijd online want het is een multiplayer game). Met een playstation en pc tegelijk in 1 map gaat het mis na ongeveer drie kwartier. Misschien is er een frequentie met het een of ander waardoor het stoort.

Feit is dat het dus alleen voorkomt met een playstation 4 op dezelfde groep.

Het ligt misschien aan de soort voeding. Nu ik weer dezelfde heb weet ik dit nog niet zeker.

De voeding word niet maximaal belast.

maartenbakker

Golden Member

Het blijft heel vreemd. Er is altijd een kleine kans dat de ruilvoeding hetzelfde defect had en dat niet gevonden is waarna jij hem kreeg. Als ik de computer op m'n werkbank had staan en het probleem kon reproduceren (zoals bij jou gelukkig wel het geval is) dan zou ik eerst nog een compleet ander type voeding erin hangen, en als dat niet helpt zou ik testen door componenten uit te wisselen. Niet alleen de videokaart maar ook het moederbord.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja ik ben van plan er 1 te bestellen om te proberen.
Net ging het weer een uur goed. Ik denk frummel is wat aan de kast. En de hdmi, displayport en voeding kabels. En toen seconden later pflut. Uit.
De kabels zijn goed overigens die heb ik al eens verwisseld.
Het poppetje stond dus stil in het spel in dit geval. Misschien de grafische kaarten maar eens opnieuw erin steken.

Ik dacht zelf dat het hitte kon zijn. Aangezien de voorste radiateur met 2 fans naar binnen blaast en de achterste radiator naar buiten. De voeding heeft ook de fan aan de binnenkant zitten en zuigt dus alle hitte langs zich op.

Dus toch maar weer een stress test met 2 videokaarten en de cpu op max. Uur laten draaien. Fans hebben nog nooit zo hard tijdens een spel gedraait en toch bleef hij aan.

Warmte kan je ook makkelijk zien daar heb je veel software voor die alles temperatuur sensoren kunnen uitlezen die voor je kunnen loggen, kan denk ook nog met stroom metingen erbij.
Aida64 extrema kan dat maar dan volgen mij enkel in de betaalde versie, maar met die software kan je echt alles zien. Dat je CPU bv 160A trekt bij een test programma.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Omdat ik er gek van werd heb ik een andere videokaart gekocht. Een asus strix 5700 xt
Het is nu na 3 avonden spelen niet meer voor gekomen. De nieuwe videokaart verbrukkt ook maar 100wat max met dit spel. De cpu ongveer 50watt.

Het spel fortbite genereerd met de oude videokaart een soort frequentie die de voeding niet leuk vind denk ik. De voeding ligt onder in de kast met de fan naar boven en direct daarboven hangt de videokaart; dus deze frequentie zou in de voeding kunnen komen.

Wat me wel op viel is dat de ruilvoeding een coil whine heeft zonder belasting. Dus als de pc alleen aan staat met niks te draaien. Dit heb ik gemeld bij seasonic en tegen betaling van de verzendkosten mag ik mijn oude voeding terug krijgen om te proberen of het probleem nog steeds weg is en die geen coil whine heeft. Ik kan me niet herinneren dat die oude dat deed. Het is namelijk een erg vervelend geluid.

De remanufactured voeding die ik had gekregen zat ook een stukje ferriet van een spoel los in. Dat was Dus ik heb niet zo veel vertrouwen in deze. Ik heb een foto bijgevoegd van wat er afgebroken is.
En daarbij de oude voeding is in de afgelopen 6jaar amper gebruikt dus daar weet ik mee hoe hij behandelt is.

die spoeltjes geven geen piepgeluiden, maar de ringkernen doen dat weleens. heb dat ook gehad en wat vegen over de wikkelingen loste dat piepen op, die spoel zat in de 12 naar 5V converter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de oude voeding terug. Die knarst vele malen minder.
Ik heb geluidsbestanden toegevoegd voor wie intresse heeft.

Ik ga kijken of hij met de oude nog uitvalt met een nieuwe videokaart

Het probleem is opgelost. Het zat in de videokaarten. Ik heb een nieuwe gekocht en deze heeft waarschijnlijk andere belastingen/frequenties. Het probleem is al 2 maanden niet voor gekomen en we hebben veel gespeeld.

Heel erg bedankt voor alle hulp.

Mvg,
STefan

maartenbakker

Golden Member

Dank voor je terugmelding!

Misschien sla je met die frequenties wel de spijker op de kop. Een vorm van interferentie, al dan niet ingekoppeld op de voedingslijnen, waardoor onderdelen die opzich binnen de specificaties werken elkaar over de zijk helpen. Of een videokaart die nog wel werkt maar niet meer binnen de specificaties (slechte elco's bijvoorbeeld) en gemiddeld niet teveel verbruikt maar ook rare pieken of frequenties de voedingslijnen in duwt.

Blijft een wonderlijk geval, maar erg leerzaam.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Misschien mosterd na de maaltijd, maar hadden de betreffende videokaarten ook de nieuwste BIOS update?