Computer Asus anti surge protection

maartenbakker

Special Member

Sinds wanneer gaat een voeding uit als je de computer herstart? Laat staan 'langzaam uit'.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou ik heb hem opnieuw geinstalleerd.

Er waren wel een aantal driver beschikbaar voor pci express poorten. Maar niet voor alle poorten dat is vreemd. Bij een aantal staat nu 7series/c216 chipset pci express root port en de andere kan ik niet updaten daar blijft pci naar pci brug staan.
Het scherm knipperde wel dus die pci poort heeft nu drivers.

Nog steeds geen ander stopcontact geprobeerd 8)7

We gaan het morgen eens proberen

Op 25 november 2020 20:02:46 schreef A vd Linden:
Och jee. Dat kan op een heleboel manieren misgaan. Power management is een veel voorkomend probleem op pc hardware. Das allemaal software en drivers en die protection zit ook vast in die hoek. Ik zou eerst eens de (moederbord) drivers up to date brengen.
Eigenlijk, kan die protection niet gewoon uit? Lijkt me een nog beter plan.

Ook is het erg belangrijk om je BIOS/UEFI van je moederbord up toe date te houden. Want dat kan ook heel wat problemen met o.a. de energiebeheer schelen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ik heb ook een cmos/bios reset gedaan

Er is daar geen recentere bios voor.
Als ik de surge protection uitzet valt hij nog uit. Alleen zonder melding.
Ik heb fotos bijgevoegd van de uitvergrote multimeter beelden. Daar is niks geks aan te zien.

Wat ik naast het andere stopcontact nog kan proberen is het spel met Directx 12 i.p.v. Directx 11 te laten spelen. Dat is wel ene belangrijk verschil. Gebeurd het dan nog gaat de voeding voor garantie weg.

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op 26 november 2020 11:36:48 (30%)]

Een mogelijke en makkelijk te controleren oorzaak, is nagaan of de bedrading in de wcd wel goed is gemonteerd. Ik heb in mijn vorige huis bij een wcd meegemaakt, dat de bruine of blauwe draad (of beide, het is inmiddels 20 jaar geleden, dus daar ben ik niet zeker meer van) niet was vastgeschroefd in het chassisdeel, kon de draad/draden er zonder moeite uittrekken. Vanwege de hierdoor ontstane overgangsweerstand werd de wcd meer dan handwarm en begon op een gegeven moment zelfs wat te stinken. Dat klopte dus niet...

Er was een 300W halogeenlamp (via een dimmer, dus niet op vol vermogen) op de wcd aangesloten, die begon enige tijd na inschakelen vanwege het opwarmen van de wcd onregelmatig te knipperen. Nadat ik de bedrading goed had vastgedraaid was het probleem verdwenen, de lamp werkte zonder mankeren en de wcd werd niet warm meer.

Omdat het hier (zo te lezen) om een nieuwbouwhuis gaat, zou het zomaar om een soortgelijk foutje van de installateur kunnen gaan. Het is in elk geval snel, eenvoudig en kosteloos te controleren of het hier ook aan de orde is.

Just my 2 cents...

Zou me niks verbazen.
De vrouw rook ooit wel brandluchtje. Maarja die pc heeft ook jaren niks gedaan.

Ik moest ook alle utp aansluitingen zelf opnieuw in de muren goed doen. De helft van de draadjes was gammel.

Het is inderdaad niet veel werk. Ga ik eerdaags even doen. Ik kan alleen absoluut niet achterhalen vanaf waar het lichtpunt (rookmelder zit daar) gevoed word. Ik zie een draad van de lichtschakelaar zolder(die hangt nog los in de foto). Een draad naar de stopcontacten (met rode lijn) en een draad naar naar de hotelschakeling voor de lichtschakelaar beneden voor de zolder(wellicht vanaf hier de voeding)

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op 26 november 2020 13:36:07 (39%)]

Ik heb even het stopcontact gecontroleerd. Draden waren ver genoeg gestript en zaten er helemaal in. Wel allemaal er opnieuw ingestoken.
Pc nog maal opnieuw geinstalleerd zonder al die gekke drivers want hij was traag en opstarten duurde lang.

Net wel 1 uurtje zonder prpblemen gespeeld met directx 12. Ik geloof er zelf nog niet helemaal in dat het goed werkt.

Het kan toch niet dat er iets in de pc de spanning zo omlaag trekt zonder af te branden

want hij was traag en opstarten duurde lang.

Dan heb je er zeker nog een harddisk in zitten? (meeste niet al te oude pc's hebben een SSD nu, dan is 10...15 sec wel het maximum...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het kan toch niet dat er iets in de pc de spanning zo omlaag trekt zonder af te branden

Als je met afbranden overbelasten bedoelt. Ja dat kan, maar niet met de huidige systeem. Maar als je er nog 4 videokaarten in stopt dat zou dat kunnen.

Hoe de PC reageert op een overbelasting dat kan verschillen en zal ook afhangen van de mate van overbelasting en waar dat gebeurt.

Maar nogmaals niet in jouw systeem en anders zou je het ook met die stress testen gelijk merken.

Wat er dus precies gebeurt is in je systeem is dus niet te zeggen. Meest waarschijnlijke is een bug in een driver die je powermangement in je pc door de elkaar schud

maartenbakker

Special Member

Alleen verwacht ik dat die voeding alleen aan en uit kan, en niet dynamisch terugregelen ofzo. Dus wat voor bug je ook in je powermanagement hebt, dit zou niet met software kunnen.

Tenzij het een artefact van je meter is, maar omdat hij bij normaal uitzetten wel degelijk gewoon snel uitgaat, geloof ik daar niet in.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik denk niet dat de voeding terugregelt van buiten af, maar het kan ook zijn dat er door een vastloper teveel aan stroom gaat lopen, voeding zakt in en gaat plat uiteindelijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Alleen dan zouden de 3,3V en 5V lijnen ineens moeten inklappen (ik neem aan dat er teveel = minstens 850W uit de 12V lijn getroken wordt bij de vastloper die jij schetst).

En dan nog, geen enkele vastloper van deze computer gaat 850W trekken zonder schade aan het moederbord.

de voeding heeft de spanningen zelf ook beveiligd, als de 5V lijn platgetrokken wordt dan kan de voeding ook onderuit gaan. op de 3,3V zit geen moer meer op tegenwoordig, die spanning is nutteloos, veel te snel teveel spanningsval over de bekabeling.

maartenbakker

Special Member

Ik verwacht dat bij het plattrekken van de +5, alleen de DC/DC converter platgaat en de rest al dan niet gewoon uitgeschakeld wordt. Afhankelijk van de beveiliging kan de voeding ook gewoon op vol vermogen doorwerken als een van de lagere spanningen eruit ligt.

Op 23 november 2020 20:45:45 schreef Alienbliep:
Ik weet dat dit een 1 rail 12v 70A voeding is. Zeker geen goedkoop ding.
De pc word ook nauwelijks warm wat bij een benchmark wel gebeurd.

Maar de videokaarten zijn 250watt p/stuk en de cpu rond de 100. Alleen word er in dit spel maar 1 videokaart gebruikt.

500w aan videokaart 100 w cpu hou je nog 250 over voor moederbord , case fans , eventuele verlichting en bij geplaatste hardware dat is niet veel
maar zou voldoende moeten zijn .

controleer ook eens alle molex pluggen die willen wel eens slecht contact maken wat je gaat merken bij grotere vermogens

maartenbakker

Special Member

250W over waarvan er misschien 100 a 150 wordt getrokken. Dat vind ik netjes gedimensioneerd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 29 november 2020 15:18:26 (29%)]

Ja het is en blijft een vreemd verhaal. Misschien dat hij zonder te veel vermogen pieken niet goed kan opvangen.

Toch uiteindelijk de voeding terug gestuurd.
Ik moet hierover even kwijt dat ik deze woensdag postte om 15:00
Donderdag was hij in burscheid duitsland en direct is er een vervangende voeding afgezonden. Vandaag was hij hier al.
Waar postnl dus moeite heeft met een binnenlands pakketje binnen 3 dagen krijgt dpd en fedex dit binnen 24uur voor elkaar.
Het is exact dezelfde alleen refurbished. Gelukkig want deze had precies de juiste modulaire bedrading voor mijn setup.
Ik heb hem al ingebouwd en ga hem testen

Edit na 1 uur spelen:
Hij is zojuist opnieuw uitgevallen.
Dus er is iets in mijn systeem wat zo krachtig is dat het alle 3.3.v 5v 12v railsen helemaal naar beneden trekt. Onmogelijk toch.
Zucht. Iemand nog een idee?

leen eens een voeding ergens die meer vermogen heeft en test daarmee..

heb je de logs van windhoos al nagekeken? daar staan vaak dingen met uitroepteken in die de echte reden zijn. kernel power heb ik al vaker gehad..

Ja het spelletje gebruikt 1 grafische kaart. Dat is 250w. 70w cpu en moederbord 1 ssd en dat is het wel.
Ik was al van plan om een andere videokaart te kopen maar ik betwijfel of dat het probleem op lost.
In de windows logs zag ik wel met een uitroepteken maar dat was alleen dat hij door een stroomuitval of iets dergelijks opnieuw is opgestart.
Kan het zijn dat een vrm van het moederbord de 5v of 3.3v rail naar beneden trekt en dat de referentie is voor alle spanningsrailsen....
Het moederbord is een asus maximus v formula. De duurste die er wat toendertjd.

heb je door al die logs heen gebladerd? er zijn er meerdere in die lijst. je hebt al een herinstallatie gedaan, dus je houd nog driver problemen en hardware over..

Ja ik heb alle events in het log doorgelezen. Er staat niks nuttigs in.
Ik zou wel graag een andere videokaart willen proberen maar dat is een dure grap als het nog niet werkt.

Als ik dus alleen 4 uur fornite speelt gaat het goed(dit is ook altijd online want het is een multiplayer game). Met een playstation en pc tegelijk in 1 map gaat het mis na ongeveer drie kwartier. Misschien is er een frequentie met het een of ander waardoor het stoort.

Feit is dat het dus alleen voorkomt met een playstation 4 op dezelfde groep.

Het ligt misschien aan de soort voeding. Nu ik weer dezelfde heb weet ik dit nog niet zeker.

De voeding word niet maximaal belast.

maartenbakker

Special Member

Het blijft heel vreemd. Er is altijd een kleine kans dat de ruilvoeding hetzelfde defect had en dat niet gevonden is waarna jij hem kreeg. Als ik de computer op m'n werkbank had staan en het probleem kon reproduceren (zoals bij jou gelukkig wel het geval is) dan zou ik eerst nog een compleet ander type voeding erin hangen, en als dat niet helpt zou ik testen door componenten uit te wisselen. Niet alleen de videokaart maar ook het moederbord.

Ja ik ben van plan er 1 te bestellen om te proberen.
Net ging het weer een uur goed. Ik denk frummel is wat aan de kast. En de hdmi, displayport en voeding kabels. En toen seconden later pflut. Uit.
De kabels zijn goed overigens die heb ik al eens verwisseld.
Het poppetje stond dus stil in het spel in dit geval. Misschien de grafische kaarten maar eens opnieuw erin steken.

Ik dacht zelf dat het hitte kon zijn. Aangezien de voorste radiateur met 2 fans naar binnen blaast en de achterste radiator naar buiten. De voeding heeft ook de fan aan de binnenkant zitten en zuigt dus alle hitte langs zich op.

Dus toch maar weer een stress test met 2 videokaarten en de cpu op max. Uur laten draaien. Fans hebben nog nooit zo hard tijdens een spel gedraait en toch bleef hij aan.

Warmte kan je ook makkelijk zien daar heb je veel software voor die alles temperatuur sensoren kunnen uitlezen die voor je kunnen loggen, kan denk ook nog met stroom metingen erbij.
Aida64 extrema kan dat maar dan volgen mij enkel in de betaalde versie, maar met die software kan je echt alles zien. Dat je CPU bv 160A trekt bij een test programma.