Onbetrouwbare stekkerdozen

Dit topic is gesloten


Dok

Golden Member

@GD,
Of zou 'kapotprutsen' het gevolg zijn dat er niet overal op deze wereld genoeg te eten is..
* Dok duikt weg..

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Hier een door mij gestart onderwerp :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/148166

En later kwam er nog een onderwerp over :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/149610/1

Wordt het al tijd voor een aparte sub-sectie hier over :-/

Deze zijn ook veel beter:

Die kon je voor covid-19 nog wel eens op radiomarkten vangen ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
EricP

mét CE

Dat ligt dan niet aan kwaliteit maar aan oneigenlijk gebruik. Zo kun je alles forceren ende stuk maken.

Maar daar moet de overheid dan - niet lichtzinnig - wel wat aan doen hoor!

En het zijn niet de fabrikanten die beslisten dat dergelijk toebehoren niet door onbevoegden eenvoudig mag kunnen geopend of gemodificeerd worden, maar de Eu. En dergelijke beslissingen worden niet lichtzinnig genomen al willen sommigen het niet begrijpen omdat het hen niet uitkomt

Wat ik zeg... de wereld aanpassen aan het laagste intellect wat er rond kruipt. Nexit. Zo snel mogelijk!

En niet-technische personen zijn niet noodzakelijk de onderkant van het intellect.

Eens. Niet technisch en enige IQ: ik blijf er af, want ik heb geen idee wat ik doe. Zoiets?

Je gaat toch ook niet aan je auto motor zitten klooien als je geen idee hebt wat je aan het doen bent.

Dat is voorbehouden aan de gemiddelde aap in een garage: monkey see, monkey do... Op de enkeling die het wel snapt na. Maar ja... 'garage' he...

Op 28 november 2020 07:40:30 schreef EricP:
Dat is voorbehouden aan de gemiddelde aap in een garage: monkey see, monkey do... Op de enkeling die het wel snapt na. Maar ja... 'garage' he...

Een beetje kortzichtig om een auto technicus te vergelijken met een aap?

Hoogmoed komt voor de val...

Dat zie je aan Baudet >:)

Toch is menig garagist tegenwoordig gedegradeerd tot "Diagnose uitlezer".

Ik ken nog jongens, die een eenden-motor haarfijn konden afstellen met een voelermaatje en hun eigen gehoor. Buiten dat dat nauwelijks nog kan vanwege het elektronisch motormanagement, wordt je onmiddellijk afgescheept met: "Volgens de computer is er niks aan de hand".... (dus u zeurt)

Heb ooit bij een dealer enkele honderden Euro's voor een nieuwe brandstofpomp moeten neertellen, terwijl ik zelf dacht aan een defecte vooras.
Had ik me toch gelijk.... :(

De goeden natuurlijk niet te na gesproken!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Op 28 november 2020 09:15:31 schreef Robbe de Smet:
[...]

Een beetje kortzichtig om een auto technicus te vergelijken met een aap?

Hoogmoed komt voor de val...

Idd, Hybris werd al door de griekse goden gestraft. (daarom hou ik me een beetje in nu ik dat weet )
Vooral diegenen die de door de goden ingestelde wereldorde afwezen (CE markering en zo) kregen een vreselijke straf. :-)

Om vandaag een goed technicus te zijn hoef je echt niet noodzakelijk uit te blinken in technieken uit de tijd van toen.

Het kan nuttig zijn, maar het zal vaker misleiden doordat de wijze van foutzoeken en de aard van de fouten en componenten grondig veranderd zijn.

En veel oudere technici haken juist af bij nieuwe technologieën en graven zich in in wat ze kenden van vroeger.
Een minderheid blijft de techniek volgen en enkelen daarvan worden ook daar keigoed in .
Je hebt in de eerste plaats het juiste gereedschap en meetinstrumenten nodig en moet er goed mee kunnen omgaan en correcte diagnoses stellen. Een degelijke uitgebreide opleiding helpt daarbij
tenzij je je specialiseert in 1 specifiek apparaat zoals de senseomannen.

Met een analoge universele meter, een scoop tot 200kHz en een soldeerbout van een halve kg kun je geen SMD IC's vervangen, al zou jede juiste vaardigheden hebben en hoe zou je die dan kunnen verwerven zonder het juiste materiaal?

Misschien ben ik wel een uitzonderlijke kneus, maar ik heb als 65+er
niet meer de arendsblik, de handvastheid, en de kracht van toen ik 25 was en ook de kennis loopt achter en wat ik wel wist is deels vergeten .

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Op 27 november 2020 21:02:28 schreef grotedikken:
Ik zou geen eten willen geven aan al diegenen die zaken kapotprutsen omdat het iets moeilijker is dan ze dachten,of ze het juiste gereedschap niet hebben.

Hoef je alleen maar op CO te kijken, dat soms na meer dan 100 bijdragen een defect weerstandje nog niet gevonden is......

Jinny

Golden Member

Op 28 november 2020 09:15:31 schreef Robbe de Smet:
[...]

Een beetje kortzichtig om een auto technicus te vergelijken met een aap?

Hoogmoed komt voor de val...

Als oud autotechnicus kan ik beamen dat de meeste inderdaad het niveau aap nauwelijks te boven kwamen.
Storing niet kunnen resetten, 'heb je al eens onder de kap gekeken?'
Martervraat....
Contactpuntjes afstellen, contact watte?
Ja, ik ben nog van de generatie, 'die een eenden-motor haarfijn konden afstellen met een voelermaatje en hun eigen gehoor.'.
Ben er niet trots op, want moeilijk is dat niet, maar geeft wel wat aan.
Overigens, een eend 120 laten lopen?
Km teller naald een beetje bijbuigen.., ook wel gedaan...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Lang geleden had ik ook een Eend, nou ja, een Dyane, maar is technisch hetzelfde. Op een bepaald moment ontdekte ik dat de accu slecht werd bijgeladen. Dus naar de garage: kunnen jullie uitzoeken wat er aan de hand is?
Nee, dat doen we niet.
O, wat dan?
We vervangen de accu
En als dat niet helpt?
Dan vervangen we de dynamo.
En als het dan nog niet goed is?
Dan vervangen we de spanningsregelaar.
Maar dat wil ik niet, ik vraag jullie om uit te zoeken wat er niet goed is.
Dat doen we niet
oké, dan doe ik het zelf wel
Dat kun je niet.
O nee?

Kortom, thuisgekomen een beetje zitten meten, de spanningsregelaar bijgesteld en het probleem was over.

GJ_

Moderator

Op 28 november 2020 15:46:36 schreef Jinny:
Contactpuntjes afstellen, contact watte

Garages verdienen hun geld nou eenmaal met beurten. Aan een nieuwe auto zit niks verdiend. En dus hebben ze een heel leger 1ste monteurs voor die beurten.
Voor contactpunten ging ik laatst hier naar de lokale motordealer. De mensen van het onderdelen magazijn hadden geen flauw idee waar ik het over had toen ik contactpuntjes en een condensator nodig had. Echt helemaal niet. En toen ik ze een week later kwam ophalen nog niet. En dat is een probleem: als je iets niet weet is dat niet erg, maar een totaal gebrek aan interesse is kwalijk.

We gaan, ik ook, wel erg off-topic weer :-(

Laat ik dan nog proberen te reageren over stekkerdozen. Ik heb de afgelopen jaren een aantal keer vrijwilligerswerk mogen doen in Afrika. Als je denkt dat de Nederlandse stekkerdozen slecht zijn: ik tref daar met regelmaat stekkerdozen waarbij voor de contacten geen veermateriaal gebruikt wordt, maar gewoon blik. Twee keer een stekker erin en je hebt een slecht contact.

Wat 't nog ingewikkelder maakt is dat er vaak een allegaartje gebruikt wordt van stekkers. Afhankelijk van de kolonie-historie van een land hebben ze schucko (hebben we hier), de Franse norm ronde pennen, uitstekende aard-pin, Britse norm (met die vierkante pennen) en natuurlijk een hoop Amerikaans spul met Amerikaanse vlakke pennen.
En een beetje stekkerblok kan het allemaal aan, maar als je een Britse stekker gebruikt hebt zijn de contacten verbogen en werken ronde pennen niet meer zonder een beetje "jutteren".

Ook in het land zelf worden verschillende stekkers gebruikt. Een beetje afhankelijk van welk land een voorziening als een hotel gebouwd heeft, zie je verschillende stekkers door elkaar. Een beetje Afrikaan is dan ook gewoon om bij een Britse aansluiting de aardpen met een spijker opzij te duwen en dan gewoon de blanke draad in het stopcontact. Werkt Ook, maar de eerste keer dat je 't ziet is het wat... ongemakkelijk.

Natuurlijk zijn er incidenten geweest. Paar keer beginnende electricaiteitsbrand in m'n klaslokaal gehad. Een keer een stekkerblok waarbij, toen iemand een stekker erin stak, de fase-geleider door de nuldraad heen drukte: BOEM!. Alleen ging niet de zekering door: de bedrading van de kabel van het stekkerblok was veel te dun en die smolt door, waardoor de zekering heel bleef. Toen we verder keken: het snoer was van dat dikkere ronde spul, met randaarde-stekker en randaarde in de stekkerdoos, maar slechts twee aders in het ronde snoer, aard-draad was er gewoon niet.

Als je wat vaker met dit soort dingen te maken hebt leer je ermee omgaan: waterkoker uit hotelkamer meenemen, aansluiten op het eindpunt van de doorgeluste stekkerblokken, er zit dan vast en zeker een onderbreking. Je gaat dan met de stekkers jutteren en op een gegeven moment is er contact en puntlast de stekker zich meteen vast, waardoor de verbinding betrouwbaar wordt. Maar ook wel eens meegemaakt dat er toch teveel weerstand was en de aansluitpin bloedheet geworden, als je de stekker eruit trekt trek je de bloedhete pen uit de gesmolten stekker en blijft deze in het verbrande stopcontact achter. En haal die er maar eens uit (onder spanning natuurlijk).

Overigens zijn de electriciens vaak ook heel pragmatisch. We hadden een workshop waarbij de automaat die ons lokaal voedde, een paar keer uitschakelde. Dan moest de technische dienst erbij komen om te resetten (en dat wil je niet zelf, want de schakelpanelen zijn.... een beetje onrustgevend als je er nog nooit mee te maken gehad hebt, afdekpanelen zijn eigenlijk altijd weg en het spul zit met blote draad aan elkaar geknubbeld).
Hoe dan ook, zonder stroom geen workshop, de monteurs waren na anderhalve dag van "de stroom is weer uitgevallen, kunnen jullie resetten" het helemaal zat en de hoofd-electricien clampte me aan voor kort overleg: of we in de pauze even zonder stroom konden, hij had een oplossing voor ons?
Toegezegd, in de pauze gezien wat hij deed: voeding van onze groep los van de automaat, draad bijgestoken bij de *ingang* van de automaat (== ongezekerd!) en we hebben geen uitval meer gehad.
Ik ben wel wat voorzichtiger geworden met stekkerblokken omdat we nu dus ongezekerd werkten...

EricP

mét CE

Een beetje kortzichtig om een auto technicus te vergelijken met een aap?

Eh... veel meer werkt er in een garage niet meer. Stekker van de diagnose kast in de auto... de laptop zegt wat er vervangen moet worden. En als dat het probleem niet oplost dan is het 'de computer'. Die is zo duur dat de klant een andere auto koopt. Per saldo is het probleem van de garage opgelost. Een monteur die anno nu nog echt wat kan? Zou het?

KlaasZ beschrijft dus precies het probleem... Da's geen hoogmoed. Het is gewoon diep triest dat men daar een rekening voor durft te schrijven. En nog triester dat 'de klant' die klakkeloos betaalt.

Ja, ik ben nog van de generatie, 'die een eenden-motor haarfijn konden afstellen met een voelermaatje en hun eigen gehoor.'.

Die dus...

Vooral diegenen die de door de goden ingestelde wereldorde afwezen (CE markering en zo) kregen een vreselijke straf.

Hoezo KRIJGEN. Die HEBBEN al een straf. Al die CE onzin om maar eens wat te noemen!
Een stelletje raam ambtenaren 'goden' noemen geeft natuurlijk ook wel weer aan wat ze van zichzelf vinden. Dat zal deel van het probleem zijn.

soldeerbout van een halve kg kun je geen SMD IC's vervangen

Grappig dat je dat zegt. En toch heb ik het wel eens gedaan... Kijken wat je wel hebt en improviseren. Ordinaire licht dimmer voor de bout om te voorkomen dat je alles verkoolt wat het ding aan raakt. IC eraf: fijn, dikke punt. Pads schoon maken: bout erop en meteen met een doekje er achter aan. IC er weer op: stukje waterleidingbuis op de punt van de bout geklemd. Daar een puntje aan gevijld. Solderen maar. Het is direct koper. Dat gaat nooit lang mee. Maar het hoeft maar 16 pootjes heel te blijven!

Wat wel een 'probleem' in de techniek van vandaag de dag is, is dat de ontwikkelingen steeds sneller gaan (je krijgt de tijd niet meer om ervaring op te doen; tegen de tijd dat je die hebt is je kennis verouderd), er is geen documentatie meer van (repareren doen we niet, alleen nog vervangen) en er zit een economisch motief achter (een 'module' vervangen waar 100 euro op verdiend wordt in 10 minuten levert nou eenmaal meer op dan een uur naar het probleem zoeken en een uur repareren).
Daarnaast... 'vroeger' was techniek interessant. Tegenwoordig moet je manager of soortgelijk vaag volk zijn om te vinden dat je wat voor stelt.

@GeertJan: life is all about priorities. Stelletje verwende nesten hier dat de roverheid zich zelfs met stekkerblokken meent te moeten bemoeien :).
Een aantal van de stekkerblokken die je hier haalt, zijn niet heel veel slechter of beter. Ook hier is het vaak CCS. En dat veert dan een beetje. Als er nauwelijks stroom loopt, dan zal dat allemaal wel. Waar het natuurlijk fout gaat, is dat er op staat dat het ding 10 of 16A mag hebben. En het wordt daarvoor gebruikt ook.
Ik had hier in huis nog 1 'echt' WCD zitten. Porselein. Het zal een jaar of 60, 70 oud geweest zijn. Contacten van iets messing achtigs met daar omheen een klem van 'verenstaal'. Klemt fors. Precies zoals het zou moeten. Zal wal te duur zijn om te maken. Ik heb zoiets niet meer 'nieuw' gezien, enkele uitzondering van een 'special purpose doos' na wellicht. En zat 'koud' op de muur. Dus de eerste die dat ziet, begint te sputteren dat er een montage plaat onder hoort... Blijkbaar is de 'montage plaat' belangrijker dan 'goede contactdruk'... Tsja...

Feit is dat er een hoop rommel op de markt is. Feit is ook dat de merkjes of keurmerken die er op staan geen enkele relatie met veiligheid of kwaliteit lijken te hebben. Daarmee... zijn ze uiteindelijk redelijk zinloos. Als je wat knaps wilt hebben, dan zul je er zelf op moeten selecteren.

Zoals ik in een eerder topic over een soortgelijk probleem al eens schreef: een klant van mij wilde fatsoenlijk spul. We hebben gewoon eens wat gekocht, destructief onderzoek gedaan. En op basis daarvan 'de bulk' gekocht. Het 'beste' spul bleek niet eens het duurste te zijn (en het duurste dus ook niet het beste). En allemaal staan ze vol met merkjes en keurmerken hoor!

Citaat ericp :

Eh... veel meer werkt er in een garage niet meer. Stekker van de diagnose kast in de auto... de laptop zegt wat er vervangen moet worden. En als dat het probleem niet oplost dan is het 'de computer'. Die is zo duur dat de klant een andere auto koopt. Per saldo is het probleem van de garage opgelost. Een monteur die anno nu nog echt wat kan? Zou het?

..................................................................

Ja in de gemiddelde garage mischien wel maar het is ook een geld kwestie of bij dealers een protocolkwestie.

In het eerste geval mag het niet te lang duren of willen ze goedkope krachten waar ze ook niet in willen investeren zoals bijv scholing voor goede diagnose.

In het tweede geval zijn er jongens die een prima niveau hebben maar niet uit de verf mogen komen voorbeeld bij mercedes daar moet in een geval van een storing een monteur een stappenplan volgen waarvan ze niet mogen afwijken is puur garantie technisch ook al weten deze jongens waar het pijnpunt/probleem zit.

Zelf ga ik met een select groepje om via het AMT garageforum daar zitten jongens die op hoog niveau met diagnose bezig zijn .

Veelal zijn dit wel jongens die voor hun eigen beginnen of bij een merk onafhankelijke garage gaan werken om meer te kunnen en te mogen .

Het probleem is dan wel weer dat het moeilijk is om aan data te komen of met testers auto's te benaderen want steeds meer merken gaan online aan de diagnose .

Te bedenken Duitse /franse en zelfs italiaanse fabriekanten beginnen er al mee.

En universele testers zijn ook niet alles dekkend.

Het is een feit om continu te moeten investeren in verschillende gereedschappen en diagnose apparatuur niet iedere garage heeft hier het geld voor liggen.

Dus het is te makkelijk om te zeggen dat alle monteurs onbekwaam zijn .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Jinny

Golden Member

De enkeling niet te na, maar ik ben niet overtuigd van de kwaliteiten van de meeste monteurs bij dealers/garages.
20 Jaar terug keken ze al wazig bij contactpuntjes en slechte bougiekabels werden niet herkent.

Nu ben ik het eens dat het management daar ook een vinger in de pap heeft.

Maar we raken wel erg offtopic..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
joopv

Golden Member

Op 24 november 2020 20:55:51 schreef Mrtn1988:
[...]

Maar ga je er ook mee terug naar de winkel? Er zit gewoon minimaal 2 jaar garantie op artikelen die je in Nederland / Europa koopt (uitzonderingen daargelaten).

Voorbeeld:
.....

Mijn punt: ga ook met goedkope spullen terug, als het te snel stuk gaat.

Ik heb hier ook over nagedacht. Probleem is dat je al die verrekte kassabonnetjes moet bewaren, met een of andere aantekening bij welk item het hoort.

Ben eigenlijk op zoek naar een app die dat allemaal kan bijhouden voor me.

En het neveneffect van teruggaan met ieder defect prul is dat marktwerking er voor gaat (of zou kunnen gaan) zorgen dat de kwaliteit omhoog gaat. Mits een aanzienlijk percentage van de consumenten dat dan inderdaad gaan doen.

[Bericht gewijzigd door joopv op 29 november 2020 12:54:08 (29%)]

Maar dan gaan de aanschafprijzen weer omhoog, want het verdienmodel wordt anders verstoord.

Maar wat zou de minste ergernis veroorzaken, goedkoop en eenmalige (≠ 'unieke') kwaliteit of hoge prijs met duurzaamheid plus reparatie kosten....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
EricP

mét CE

@daandc: dat is de enkele uitzondering die je met een kaarsje moet zoeken. Heus, er zal echt wel iemand zijn die het wel snapt. Maar aan de gevel van z'n pand of z'n kop zie je het niet. Net zo min aan de logootjes, keurmerken en andere zut op z'n website.

Voor een goede diagnose is scholing slechts een klein deel. Interesse is veel belangrijker. Als het echt je interesse heeft... dan heb je die scholing nauwelijks nodig (als in: dat pik je zo op). Ontmoediging is 1. Maar kijk naar de mentaliteit van de gemiddelde scholier of cursist: nou, vertel me maar wat ik moet doen om het certificaatje te krijgen. Aapje. Kunstje.
Daarnaast: als iemand het wel snapt en dat wordt bekend, dan heeft die het per direct zo druk dat werken niet leuk meer is. Iets uitzoeken ook niet (want daar is geen tijd voor). En dan ben je per saldo terug bij af: ik vervang het wel gewoon, dan is het ook opgelost.

Ben eigenlijk op zoek naar een app die dat allemaal kan bijhouden voor me.

Ik mik eigenlijk alle bonnen ed. die betrekking hebben op 'huis' in een schoenendoos. Die liggen daarmee min of meer op chronologische volgorde. Doorgaans weet ik nog wel ongeveer wanneer ik iets gekocht heb (en ook nog wel waar). Dus die bon is wel te vinden (zonder app...). Inderdaad... na 5 jaar weet ik dat niet meer. Maar dan hoef ik ook niet meer terug...

En het neveneffect van teruggaan met ieder defect prul is dat marktwerking er voor gaat (of zou kunnen gaan) zorgen dat de kwaliteit omhoog gaat. Mits een aanzienlijk percentage van de consumenten dat dan inderdaad gaan doen.

Eens. Het gaat voornamelijk 'fout' doordat heel veel mensen denken dat er (in deze context) een CE keurmerk (nee, geen tikfout, lees verder) op staat. En zich niet realiseren dat dat helemaal geen keurmerk is en het helemaal niks betekent. Zelfs niet dat het product 'veilig' is (zo blijkt elke keer weer...). En daarnaast natuurlijk een hele club die uitsluitend naar de prijs kijkt. De korte termijn visie zeg maar.

Ik denk dan altijd aan 1 setje grootouders. Hadden het niet zo breed, maar kochten wel graag kwaliteit. En daar spaarden ze dan voor. Overweging: gaat veel langer mee en is per saldo goedkoper. Het zouden zware tijden voor ze geweest zijn...

maartenbakker

Special Member

@GeertJan: ik heb de indruk dat Afria het afvalputje is van China. Toen ik in Uganda was, vielen vooral de spaarlampen op en toen ik met Ghana handelde was men verzot op Westerse en Japanse merken.

@EricP: het kan echt slechter dan wat we hier zien. Wij krijgen A en B kwaliteit, zij kijgen hooguit B en waarschijnlijk C kwaliteit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 29 november 2020 15:42:46 (26%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ericp, ik vraag me af of jij misschien ooit eens vreselijk tegen de lamp gelopen bent. Je blinde haat tegenover alles wat met regels te maken heeft is niet meer geloofwaardig.

Een maatschappij zonder wetten is ondenkbaar. zelfs in het kleinste hobby of sportclubje gelden reglementen. Ook religie is een poging om orde te scheppen in een samenleving. Dat mensen er vooralsnog na duizenden jaren niet in slagen om een perfecte en stabiele omgeving te scheppen waar ieders rechten gerespecteerd worden toont aan hoe moeilijk dat is.

Doch zonder de huidige wetten en verordeningen zouden zoals Daanc al aantoonde veel erger situaties zoals in Afrika en Pakistan ontstaan. En laat nu net in die landen mensenlevens van de lagere klasse niet zooo belangrijk gevonden worden door de overheid. Hier gelukkig nog wel.

Vermoedelijk begrijp je gewoon het mechanisme niet. Enkel interesse in wat voordelig is voor jezelf volstaat niet om het ganse plaatje te snappen.

CE markering is een compromis tussen het verzekeren van een minimale veiligheid en toch voldoende vrijheid behouden voor nieuwe ontwikkelingen.
Feedback is daarbij een belangrijke factor.
Dus stop eens anderen zoals garagisten die deel uit maken van een kwaliteitssysteem en dus beperkt zijn in hun vrijheden voor aap uit te schelden.

Als je telkens je een echt ontoelaatbaar gebrek vaststelt een gemotiveerde klacht zou indienen, zou je tenminste een positieve inbreng hebben bij het verbeteren van het systeem en zou je verlangen naar een Nexit niet nodig zijn.

Ik ben het ook niet eens met je uitspraak dat een stevige interesse een degelijke opleiding vervangt. (al verklaart het wel wat :-) )
Met een goede opleiding ben je veel flexibeler als de markt en de technieken veranderen.
Motivatie en interesse zijn bij elke job een essentieel onderdeel, maar gebrek aan degelijke opleiding geeft flinke beperkingen en hardnekkige misvattingen.

Ik ken een oude gespecialiseerde meubelmaker die fantastische eiken salons kon maken
maar zich niet kon aanpassen toen de nieuwe gereratie koos voor spaanplaat meubels. Darwin rules.
Zijn mooie vandikteschaafbank staat nu al 25 jaar stof te verzamelen.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.
EricP

mét CE

Ericp, ik vraag me af of jij misschien ooit eens vreselijk tegen de lamp gelopen bent. Je haat tegenover alles wat met regels te maken heeft is niet meer geloofwaardig.

Je moet wellicht eerst eens lezen. Het heeft niks met 'regels' te maken. Het heeft elke keer te maken met 'doen alsof' en volkomen los zijn van de praktijk. Was als (mede)bedenker van deze ellende nou gewoon eens een paar keer meer je kantoor uit gekomen en had eens om je heen gekeken. Heus, het had je geen kwaad gedaan. Uit een raam kijken is wat anders dan zien wat er gebeurt.

Ik zie elke keer weer: erkend, gecertificeerd, gemarkeerd, verzin het maar. En elke keer weer zie je dat het helemaal niks zegt qua veiligheid. Of qua kwaliteit. Er wordt alleen wel heel veel aan opgehangen 'want het is xxxx' (xxxx... het buzzword in die branche).

Ook religie is een poging om orde te scheppen in een samenleving.

Ik geloof dat de mensen die in Syrië (ik noem maar een dwarsstraat) voor veel wanorde zorgen heel erg religieus zijn. Of dat in elk geval pretenderen.

Zonder de huidige wetten en verordeningen zouden zoals Daanc al aangetoond hebben veel erger situaties zoals in Afrika en Pakistan ontstaan.

De vraag is... is die situatie 'erg'. Zoals Daan ook heel mooi omschrijft: je leert er mee om gaan. Het past misschien niet in jouw beeld van 'alles strak geregeld'. Daar zit denk ik een heel stuk van het probleem met jou. Ik ben niet zo'n fan van het noord Koreaanse model.

En laat nu net in die landen mensenlevens van de lagere klasse niet zooo belangrijk gevonden worden door de overheid. Hier gelukkig nog wel.

Dat zeg ik... de maatschappij inrichten op het laagste intellect, wat je dus elke keer voorstaat. Waarbij - voor de duidelijkheid - de laagste klasse uit je voorgaande stukje niet overeen komt met het laagste intellect.

Vermoedelijk begrijp je gewoon het mechanisme niet.

Ik begrijp het mechanisme uitstekend. Het werkt alleen niet. DAT is het probleem.

CE markering is een compromis tussen het verzekeren van een minimale veiligheid en de vrijheid behouden voor nieuwe ontwikkelingen.

Klinkt als ambtenaren taal. Dus wel het papieren gedoe. En 'veilig' is het nog steeds niet - waarbij 'veilig' ook nog erg locatie en perceptie afhankelijk is.

Dus stop eens anderen die deel uit maken van een kwaliteitssysteem en dus beperkt zijn in hun vrijheden voor aap uit te schelden.

Ik heb helemaal nergens gescholden. En als je gelezen zou hebben, dan had je geweten dat dat gaat om de in 'systemen' vast zittende mensen.

En als je telkens een gemotiveerde klacht zou indienen, zou je tenminste een positieve inbreng hebben bij het verbeteren van het systeem en zou een Nexit niet nodig zijn.

En jij gelooft dat dat gaat werken? Ik ben alle vertrouwen in ambtenaren (en daarmee overheden) wat dit betreft wel kwijt hoor. Kijk nou gewoon eens om je heen. Lees eens wat nieuws. Kom eens op een werkvloer.

Ik ben het ook niet eens met je uitspraak dat een stevige interesse een degelijke opleiding vervangt.

Je leest alweer dingen die er niet staan. Gedegen opleidingen bestaan niet meer. Te duur. En een 'instituut' wordt afgerekend op het aantal geslaagden. Dus ook de 6-jes mentaliteit mag een diploma in ontvangst nemen.
Een groot deel van 'opleiding' was 'praktijk'. Dat kan nauwelijks nog. Mensen zijn te duur. Dus niet eerst ff 1 of 2 jaar meelopen met een 'vakman'. Maar gelijk vanaf je eerste werkdag productief moeten zijn.

(al verklaart het wel wat :-) )

Oh? Wat dan??

Met een goede opleiding ben je veel flexibeler als de markt en de technieken veranderen.

Neen, met interesse en meer kunnen dan alleen het kunstje wat je hebt geleerd ben je flexibeler. De one-trick-monkey die nu van 'school' komt... Op een enkele uitzondering na die dus wel eens om zich heen gekeken heeft.

Motivatie en interesse zijn wel een essentieel onderdeel, maar gebrek aan kennis geeft beperkingen.

Helemaal mee eens. En juist door die interesse... het is nu makkelijker dan ooit om aan die kennis te komen! Het blijft me elke keer weer verbazen hoe weinig kennis mensen met een 'opleiding' hebben. Ze rammen het in een search engine. En als je het niet weet, dan zou je op z'n minst moeten weten waar je het kunt vinden. Maar nee... 'Dat heb ik op school nooit gehad'. Parallellen vinden met wat ze dan 'wel gehad' hebben... hebben ze ook 'nooit op school gehad'.

Ik ken een oude meubelmaker die fantastische eiken salons kon maken maar zich niet kon aanpassen toen de nieuwe generatie koos voor IKEA meubels.
Zijn mooie vandikteschaafbank staat nu al 25 jaar stof te verzamelen.

Ik gok erop dat die meubelmaker een - in jouw optiek - 'degelijke opleiding' heeft gehad. Toch kon hij daarmee niet overleven. Blijkbaar was het niet genoeg.
Ik gok er ook zomaar op dat die meubelmaker ook nog wel iets van 'leerjongen' geweest is. Gewoon, meelopen met de mensen die het kunnen - die bestonden toen nog. Daarom kon (en wellicht kan) hij mooie dingen maken. Maar ook hier: voor een meubelmaker is nauwelijks nog markt. Of je moet iets in een niche doen. Arbeid is (anders) te duur daarvoor - hoe mooi het werk ook zou kunnen zijn (als je van eiken houdt...).

Ik verdien mijn brood voor een groot deel door de rommel van 'erkende' en 'gecertificeerde' mensen op te ruimen. Waarbij ik me niet zelden af vraag... hoe het zo gekomen is. Als je een heel klein beetje kijk op het geheel hebt, kun je bij voorbaat al zien aankomen dat het ellende op gaat leveren. Nou ja, ga vooral zo door. Ik lach me rot. En inderdaad... er zijn een aantal bedrijven die het wel netjes doen. Meestal klein. En met zo min mogelijk papier gedoe. Gewoon kennis en kunde op orde hebben. En als je ergens tegen aan loopt wat je niet begrijpt... toch eens uitzoeken hoe dat nou zit.

Tenslotte zie ik het ook steeds meer aan boord. 'Gecertificeerde' meuk die matig tot slecht functioneert. Jachten spul - zelfde merk, maar zonder papieren vodje - wat het prima doet. Dan praat je eens met een ontwikkelaar over het waarom, en dan krijg je het antwoord waar je al bang voor was: 'Certificeren is een heel gedoe. Als we wat wijzigen, dan moet de boel her-certificeerd worden. Dat kost een paar ton. Dus doen we het niet. Het is gecertificeerd, dus het wordt toch wel verkocht ook al kan het veel beter. Verbeteren loont niet financieel.'

Sorry, maar mijn ervaring is anders.

Ik vertelde al het verhaal van de dealer, die een nieuwe brandstofpomp aansmeerde terwijl ik zelf zei dat het de vooras was (wat dus correct bleek) heb ik nog twee keer problemen gehad direct na een APK:
De eerste keer werd in nog geen half uur na die APK door de politie van de weg gehaald omdat mij uitlaat er onderuit lag. Bekeuring, die later een sepo kreeg, nadat ze blijkbaar bij de garage waren navragen (zo'n merkloze garage).
Tweede keer weer hetzelfde, maar op de Autobahn ter hoogte van een "Werkstelle"; geen vluchtstrook aanwezig! Daarna moest ik een paar uur in de sneeuw op de ADAC wachten.
Thuisgekomen direct naar de KwikFit (aanbevolen door ANWB!!!) Die plaatste er een verkeerde uitlaat op iedere keer als ik optrok "klak-klak" boste hij ergens tegen aan. Bij de dealer bleek dus dat ze de verkeerde hadden gemonteerd. Die wilden hem wel 'bijbuigen'.
Daar heb ik voor gepast, omdat er nog garantie op zat. Uiteindelijk wel een nieuwe en juiste gekregen bij kwikfit. Dat dan weer wel....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
RAAF12

Golden Member

Overal moet je stempels halen of een bewijs van kunnen laten zien. Bijv. de ISO vertificering. https://www.sparx.nl/iso-9001-certificaat/

Om even op auto's terug te komen, het beste is om dingen zelf te doen als het kan. Anders loop je makkelijk leeg als er een 'specialist' moet worden bezocht. Laatst nog een verhaal gehoord van een brandend geel lampje in een VW Golf 2003 model na een rit van 20km. Naar de universele garage toe.
Hij maakte een proefrit, fout aanwezig. Vervolgens de reparatie rekening.

mapsensor €125.65
brandstofsysteem reiniger €12.50
klein materiaal €3.25
Milieuheffing € 3.75
Werkloon, uitlezen, uitzoeken storing, reiniging gasklephuis, controle sensor en bedrading , inlezen gasklephuis en egr, vervangen mapsensor diverse proefritten km stand 144.160 €180.00

Totaal incl. BTW €381.33

Storing is nog steeds aanwezig. Reactie van de garage, ach het maar een geel lampje wat blijft branden.

ken ook wel zo'n garage, standaard bij inhouden en haperende dieselmotor, het zal wel een injector zijn. die gaan niet zomaar stuk met maar net een ton op de klok. tenzij je zonder olie hebt gereden en de resterende olie glinstert in t licht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Auto's, lampen, CE gezwatel en apen... :-)

Op 25 november 2020 07:46:50 schreef GJ_: Er is een slotje onderweg. Dit is het zoveelste topic zonder vraag waar dus ook geen goed antwoord mogelijk is.

TADAAAAA

Dit topic is gesloten