3,5 meterband radio ombouwen

ik heb een europese radio die ik heb omgebouuwt naar een japanse
(76 mhz tot 90 mhz) digitaal display klopt maar het geluid
is nog niet goed , en de vraag is wat bedoelen ze met CAL tone ???
mischien weet er iemand meer over de bedoeling is om piraten zenders
tussen de 76 mhz en 87 mhz te ontvangen die daar nu zitten
de tuner is een akai AT-S61 diode D24 geplaatst mischien nog wat vergeten ????

Hubie

Special Member

CALibratietoontje zit alleen in het Japanse model.Zie servicemanual.
Voor afregelen heb je 5 meetinstrumenten nodig(zie fig.13 in servicemanual)

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 25 november 2020 01:08:58 (36%)

maartenbakker

Golden Member

Door de diode te plaatsen, heb je de software aangepast. Mogelijk moet je bij dit type ook nog ergens iets aanpassen in de hardware. Is er een schema van?

CAL heeft geloof ik iets met het signaalniveau te maken, daar zou ik me geen zorgen om maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het toestel moet in elk geval opnieuw afgeregeld worden, nu alsof het een Japans toestel is. Anders heb je kans dat de VCO het gewoon niet redt, en in elk geval zullen de HF-kringen dan niet goed staan (want nog in het oude frequentiegebied).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha jehudy,

Moeilijk..... dat gaat zo niet tenminste wil je echt volgens de andere norm werken of gaat het alleen om het frequentie gebied te verleggen.

Zoal diverse CO-ers aangeven dat is veel te veel werk de VCO haalt het niet en de MF moet aangepast worden deeltal van de VCO komt niet goed uit niet doen.
Op een andere draad was er ook wel eens iemand mee bezig ik heb toen voorgesteld om een converter te gebruiken.
Op de achtergrond heb zo'n ding ontwikkeld werkt uit de grote kunst kijk als je zoals @maartenbakker aangeeft de display kan foppen maar je frequentie gaat niet mee dan ben je er met de converter.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op deze besloten Facebookgroep is meer informatie te vinden.

https://www.facebook.com/groups/1819495654975631

Zitten meerdere handige gasten die al zat tuners hebben omgebouwd, naar Japanse Omroepband.
Je moet sowieso met het Frontend van de Tuner aan de gang. Varicapje bijplaatsen en met spoeltjes verbuigen voor betere selectie van het te ontvangen signaal.

Zou ook handig zijn als je type van de Tuner vermeld in je Post Jehudy.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 november 2020 01:02:49 schreef Hubie:
CALibratietoontje zit alleen in het Japanse model.Zie servicemanual.
Voor afregelen heb je 5 meetinstrumenten nodig(zie fig.13 in servicemanual)

Hoef ik hem dan alleen nog af te regelen?,
Ik vond het alleen daar dat ik op 90mhz op de Europese stand wel iets ontvang en in de Japanse stand op 90 mhz ,is het anders wel ruis maar met een raar piep geluidje,als ik er een draad aande antenne ingang hang is het piepen minder???

Op 25 november 2020 13:21:13 schreef Hennik:
Zou ook handig zijn als je type van de Tuner vermeld in je Post Jehudy.

. Het is de AT S61. Van AKAI ,als je goed had gelezen
Het stond er bij! Weet jij waar de cal vond voor is??

Op 25 november 2020 12:13:05 schreef electron920:
Ha jehudy,

Moeilijk..... dat gaat zo niet tenminste wil je echt volgens de andere norm werken of gaat het alleen om het frequentie gebied te verleggen.

Zoal diverse CO-ers aangeven dat is veel te veel werk de VCO haalt het niet en de MF moet aangepast worden deeltal van de VCO komt niet goed uit niet doen.
Op een andere draad was er ook wel eens iemand mee bezig ik heb toen voorgesteld om een converter te gebruiken.
Op de achtergrond heb zo'n ding ontwikkeld werkt uit de grote kunst kijk als je zoals @maartenbakker aangeeft de display kan foppen maar je frequentie gaat niet mee dan ben je er met de converter.

Groet,
Henk.

Alleen het frequentie gebied verleggen is ook al goed,en moet ik nog iets met de cal tone knop doen ??? Geen idee waar dat voor is in Japan weet jij dat misschien??

Hoef ik hem dan alleen nog af te regelen?,

Yep, alleen dat maar. Met een meetzender is dat een fluitje van een cent.

Zonder zo'n apparaat lukt het ook wel. Je moet dan alleen wel erg goed weten wat je aan het doen bent. Een schema is dan echt onmisbaar, en of je zonder meetapparatuur je midfrequenten en je stereo decoder helemaal 100% krijgt blijft een grote vraag.

Op 25 november 2020 10:25:25 schreef maartenbakker:
Door de diode te plaatsen, heb je de software aangepast. Mogelijk moet je bij dit type ook nog ergens iets aanpassen in de hardware. Is er een schema van?

CAL heeft geloof ik iets met het signaalniveau te maken, daar zou ik me geen zorgen om maken.

Het schema heb ik gevonden op vintageshifi.com
De AKAI at S61

Op 25 november 2020 17:28:39 schreef Ex-fietser:
[...]

Yep, alleen dat maar. Met een meetzender is dat een fluitje van een cent.

Zonder zo'n apparaat lukt het ook wel. Je moet dan alleen wel erg goed weten wat je aan het doen bent. Een schema is dan echt onmisbaar, en of je zonder meetapparatuur je midfrequenten en je stereo decoder helemaal 100% krijgt blijft een grote vraag.

Het schema staat op vintage hifi.com. AKAI at S61. Welke punten moet ik dan afregelen? , een meetzendertje heb ik wel!

Op 25 november 2020 17:28:39 schreef Ex-fietser:
[...]

Yep, alleen dat maar. Met een meetzender is dat een fluitje van een cent.

Zonder zo'n apparaat lukt het ook wel. Je moet dan alleen wel erg goed weten wat je aan het doen bent. Een schema is dan echt onmisbaar, en of je zonder meetapparatuur je midfrequenten en je stereo decoder helemaal 100% krijgt blijft een grote vraag.

welke punten moet ih dan afregelen? een meetzendertje heb ik wel
en is het ook mogelijk om hem doorlopent van 76 naar 108 te maken
en waarom kan ik 90 mhz in de europese stand wel ontvangen en in de japanse stand niet , dit is immers de zelfde freqentie???

Het schema staat op vintage hifi.com. AKAI at S61.

Op 25 november 2020 17:55:07 schreef jehudy:
[bijlage][bijlage][...]
welke punten moet ih dan afregelen? een meetzendertje heb ik wel
en is het ook mogelijk om hem doorlopent van 76 naar 108 te maken
en waarom kan ik 90 mhz in de europese stand wel ontvangen en in de japanse stand niet , dit is immers de zelfde freqentie???

Het schema staat op vintage hifi.com. AKAI at S61.

Op 25 november 2020 17:55:07 schreef jehudy:
[bijlage][bijlage][...]
welke punten moet ih dan afregelen? een meetzendertje heb ik wel
en is het ook mogelijk om hem doorlopent van 76 naar 108 te maken
en waarom kan ik 90 mhz in de europese stand wel ontvangen en in de japanse stand niet , dit is immers de zelfde freqentie???

Het schema staat op vintage hifi.com. AKAI at S61.

maartenbakker

Golden Member

Het essentiële stuk (de aantekeningen naast onderdelen die verschillend zijn voor verschillende versies) is onleesbaar. Helaas staat het schema waarschijnlijk in het 4e of 5e deel van de manual en ik kon er maar 3 downloaden vandaag.

Ik heb nu wel het zeer sterke vermoeden dat er diverse onderdelen in het HF en MF deel anders zijn voor de AT-S61J.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 25 november 2020 19:45:14 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha jehudy,

Ik was zelf even druk met een reparatie en dat was even paniek maar is allemaal met succes gelukt :D
Het apparaat is nu onderweg naar de Maasvlakte bootje moet vanavond weer varen en zonder communicatie mag dat niet....

Even over je tuner wat heb je tot nu toe gedaan ?
En heb je het linkje van @Hennik bekeken misschien wordt je daar wijzer.
Maar goed vertel..... ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Op 25 november 2020 19:42:51 schreef maartenbakker:
Het essentiële stuk (de aantekeningen naast onderdelen die verschillend zijn voor verschillende versies) is onleesbaar. Helaas staat het schema waarschijnlijk in het 4e of 5e deel van de manual en ik kon er maar 3 downloaden vandaag.

Ik heb nu wel het zeer sterke vermoeden dat er diverse onderdelen in het HF en MF deel anders zijn voor de AT-S61J.

Mmh,ik weet niet of deze versie beter is.Oeps,bestand te groot.Ik ga ff opzoek naar een link.

https://www.google.com/search?q=akai+at-s61+service+manual&rlz=1C1CHBD…

De eerste bovenaan.

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 25 november 2020 20:10:42 (16%)

maartenbakker

Golden Member

Na heel lang turen denk ik dat het mee kan vallen. Het lijkt alsof minstens een van de kleine tabelletjes gaat over een verschil op de AM-band. Toch kan het leerzaam zijn om het schema en de onderdelenlijst nog even goed te bestuderen voorzover leesbaar resp. aanwezig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Is dat de volgende piraten truc? Verhuizen naar net buiten de FM-band?

Op 25 november 2020 19:45:35 schreef electron920:
Ha jehudy,

Ik was zelf even druk met een reparatie en dat was even paniek maar is allemaal met succes gelukt :D
Het apparaat is nu onderweg naar de Maasvlakte bootje moet vanavond weer varen en zonder communicatie mag dat niet....

Even over je tuner wat heb je tot nu toe gedaan ?
En heb je het linkje van @Hennik bekeken misschien wordt je daar wijzer.
Maar goed vertel..... ;)

Groet,
Henk.

ja dat linkje heb ik bekeken heb me aangemeld voor de besloten groep dus nog effe afwachten , maar ik heb ook gelezen dat het front end dus de voorkand v de tuner blik moet afregelen , wat is front end ?

de antenne ingang ? of de andere kan?

Op 25 november 2020 13:18:46 schreef Hennik:
Op deze besloten Facebookgroep is meer informatie te vinden.

https://www.facebook.com/groups/1819495654975631

Zitten meerdere handige gasten die al zat tuners hebben omgebouwd, naar Japanse Omroepband.
Je moet sowieso met het Frontend van de Tuner aan de gang. Varicapje bijplaatsen en met spoeltjes verbuigen voor betere selectie van het te ontvangen signaal.

ok bedankt het tunerblik zelf dus, ga zometeen even voor zitten ,grt jehudi moergestel

pa3gws

Golden Member

Je hoeft niet elk bericht te quoten gewoon beantwoorden en als je iets in een bericht wil toevoegen de edit gebruiken. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.