3,5 meterband radio ombouwen

Behalve het aanpassen van oscillatoren (en ingangstrappen), en eventueel de aanwezig synthesizer voor de gek houdend: een FM omroepzender gebruikt pre-emphasis om de hoge tonen op te krikken. Daar komt dan in de ontvanger ruis bij en door dan de hoge tonen weer af te zwakken krijg je een betere (lagere ruis) ontvangst.

Alleen is zijn die pre-emphasis in EU, in JP en in USA allemaal anders. Hou er rekening mee dat je omgebouwde onvanger "dof klikt" en hoge tonen niet goed klinken.

Ha GeertJan,

Goed verhaal ;) alleen deze ontvanger is al op EU geschaald dus 50 µs de emphasis er van uit gaande dat de semi radio stations er ook voor gaan :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dus voor de beoogde piraterij doet de interessante inbreng van GeertJan er niet zo toe. Die zou pas echt belangrijk zijn als de EU-tuner na modificatie (die nog lang lijkt te gaan duren) in bijv. Japan zou moeten worden ingezet. Maar eenmaal in Japan, koop je een daar gangbare tuner. (Die nemen we dan mee naar Europa, waardoor dit topic overbodig wordt, en kunnen we in een nieuw topic gaan knutselen met de pre-emphasis :-))

Ha tin.soldier,

Zo dat moest ik even drie keer lezen ;)
De nieuwe tuners in Japan lopen van 76 MHz tot 108 MHz en zijn net als vroeger ook 50 µs alleen USA is 75 µs of misschien nog een paar onbekende.
Die TV kanalen in de band 93 MHz tot 108 MHz zijn een jaar of 6...8 geleden vervallen digitaal geworden !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Henk , ik hep de counter aangesloten, en let op de foto s
Eerst en stand dan jap stand,ik hoop dat jij nu meer weet ,
Ik heb nog nergens verder aan gedraaid behalve T1 op max ruis,inde jap stand,maar deze kan nog terug in de EU stand. Wat nu verder te doen ???

Ha jehudy,

Duidelijk 88 MHz + 10,7 MHz = 98,7 MHz Euro band en 76 MHz + 10,7 MHz = 86,7 MHz Japan band !
Dat gaat goed je ben keurig in lock dan zou ik verwachten dat de tuner ( front end ) ook werkt.
Het is ontwerp technisch complete onzin om een processor in een apparaat te verwerken die simpel te programmeren is door middel van een diode en vervolgens iemand een soldeerbout ter hand te laten nemen om een front end om te bouwen |:( :S
Welke signaal generator heb je ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb de Rdvv 300mw maar alleen ossilater aan 1 mw denk ik
Alleen begint
hij zij 88tot 108, moet een andere Hex file in die lager kan .

Ha jehudy,

Duidelijk dan even wachten tot je een signaal kan neer zetten 1 mW is veel te veel maar een draadje er aan i.p.v. direct op de antenne bus doet wonderen ;)
Heb je een redelijke antenne dan moet je 88,2 MHz kunnen ontvangen in beide standen radio 2 Roermond.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dat dacht ik eerst ook maar dat gaat dus niet,geen ontvangst wel ruis
Terwijl in de EU stand wel ontvangst heb,er is toch iets dat niet goed staat???

Ha jehudy,

Ik heb je draadje nog even stuk terug gelezen dat om alles weer op me te laten inwerken en ergens schrijf je dat je van een spoeltje het kerntje verdraaid heb welke was dit kan je die duiden op het schema rugnummer :D

PS: ja wacht even ik heb al eerder aangegeven dat het front end een los printje op je hoofd print is.
Daarom is bij service solderen niet van toepassing maar in jou situatie geen front end printje :(
Nu komt het verhaal van @Frederick E. Terman om de hoek gluren tja.... en jij wil graag beide banden gebruiken.

Dat kan wel maar dan moet even rekenen aan de bandfiltertjes en koppeling daarvan........ afstem diodes ja dan zou ik eerst van dat soort componenten de eigenschappen moeten opzoeken anders kan ik geen modificatie uitrekenen.
Ik zou zeggen neem een paar dagen pauze dan ga ik kijken wat ik kan doen om er een mooie all band tuner van te maken die jij met de bescheiden meet apparatuur kan modificeren, je heb neem ik aan wel een klein soldeerboutje :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ik heb aleen een spoeltje kern verdraaid , staat beschreven in de cervis manual step 1 naar max noise level, maar ik stop ermee we komen toch niet verder

heb jij mischien een schema van een convertor zodat ik dan 12 mhz lager kan ontvangen , was al aan het zoeken maar kan het nergens vinden

als het niet te moilijkword solderen kan ik als de beste

grt jehudi

Ha jehudy,

Gaat goed komen heb even geduld :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha jehudy,

Nog even een tekening van een voorstel voor de uitbreiding van de bestaande tuner.
Omdat de varicap diodes niet bekend zijn op het schema kan ik niet goed bepalen wat de capaciteit is in relatie met de spanning.
Ik weet het afstembereik niet daardoor kan ik de inductie van de spoelen niet bepalen want ook deze zullen aangepast moeten worden.
Om die reden is het front end een losse module !
Daar kom ik nog wel uit als het doosje hier heb maar wat denk je zelf zou dat lukken ;(

Dus een ander voorstel...... je laat het bestaande front end in takt het enige wat daaraan zou moeten gebeuren is de pin van IF uit los nemen van de print en een stukje draad er aan monteren.
En verder de antenne ingang onderbreken zie tekening ik denk dat het geen probleem oplevert dat is tenslotte geen rocket science ;)

Dan komt er op de bestaande tuner een klein doosje met de tweede tuner en de relais.
Met het schakelaartje welke je al gemonteerd heb bedien je de tuners Euro of Japan eigenlijk wel een rare benaming maar goed.
Waarom een tweede tuner en geen converter je heb al uitgezocht dat het mogelijk is om de tuner qua display om te schakelen ook de LO schakelt netjes en is denk ik goed in lock dat is jou verhaal om de lock spanning te meten maar als je teller stabiel is prima op dit moment.
We pakken de Fout het signaal wat naar de deler en PLL gaat dit LO signaal gebruiken we ook voor het tweede front end.

Denk even mee of je dit een goed idee vindt...... als het helder is en je vindt het wat dan heb ik wat spanningen nodig de Vt en afmetingen hoe groot het kastje mag worden.
Dan zal ik een tuner ontwerpen en bouwen die je er in kan zetten even goed afstemmen met de montage en zo.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dat gaat goed je ben keurig in lock dan zou ik verwachten dat de tuner ( front end ) ook werkt.

Als ik de foto's zo zie lijkt dat erg optimistisch: in originele toestand is het verschil tussen de ontvangst- en afstemfrequentie keurig 10,7MHz. Prima dus. Maar afgestemd op 76MHz lijkt het niet helemaal lekker te gaan: geen 10,7MHz verschil. Is de aanwijzing op de counter wel stabiel, vraag ik me af... Afgestemd op 83MHz is de aanwijzing op de counter helemaal far off..
Nu dit de toestand is, zou ik niet nu meteen het frontend re-tunen. Ik zou eerst TC5 verdraaien om te zien of de counter dan wel een deftige uitlezing zal geven. Zo niet, C19 vergroten (en weer TC5 verdraaien).

Ha tin.soldier,

Dat zie je goed en het heeft een reden dat de lokale oscillator niet goed af te stemmen is..... alleen denk ik dat het te ingewikkeld wordt voor @TS om dit uit te leggen dus daar ga ik hem niet mee lastig vallen :D
Ik ben daar nog mee bezig om een model te schrijven van de oscillator.

Voor jou ligt de situatie anders dus...... in de Japanse stand wordt onder mening toegepast dat staat wel nergens maar dat is wel wat er gebeurt in de originele tuner de reden is dat je de spiegel frequentie omlaag wil brengen.
En niet op bijvoorbeeld 80 MHz + 2 Flo = 80 MHz + 21,4 MHz = 101,4 MHz zoals ik al aangaf werd het gebied tussen 93 en 108 MHz gebruikt voor drie analoge TV zenders.
Al snel zenders van 500 kW tegenover een 100 kW voor een FM zender dat geeft problemen |:(

Omdat hier in Europa ( en nu ook in Japan ) dat probleem niet speelt kan boven mening een mogelijkheid zijn.
Wat bekijk ik nu of de oscillator in de Japanse stand niet van 65,3 MHz tot 79,3 MHz maar van 86,7 MHz tot 100,7 MHz kan laten lopen.
In de Euro tuner is het gebied van de lokale oscillator van 98,7 MHz tot 118,7 MHz de twee gebieden komen dichter tot elkaar.
De totale range wordt dan van 86,7 MHz tot 118,7 MHz kijken of dit haalbaar is :P
Een ander probleem is de deler deze kan door 4 maar ook door 8 delen mogelijk staat van wegen de lage Lo in de Japanse stand de deler in de stand 1 / 4 dit wordt door de microcontroller bestuurt deze zit niet voor niets in een voet en heet bij dit model de TA600 dit is een nummer van Akai voor de TCP4620/30 het blijft een uitdaging.
Maar dit heeft denk ik niet zoveel zin om met @TS te delen moet ik even op de achtergrond bekijken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wat bekijk ik nu of de oscillator in de Japanse stand niet van 65,3 MHz tot 79,3 MHz maar van 86,7 MHz tot 100,7 MHz kan laten lopen.

Bovenmenging handhaven - in tegenstelling tot wat in de Japanse versie gebeurt - laat onverlet dat de VCO-frequentie omlaag moet. Dus TC5 en/of C19 aanpakken.

Ha tin.soldier,

Dat is inderdaad de bedoeling om in beide situaties boven mening toe te passen zo dat de oscillator in beide banden bruikbaar is.
Maar....... blijf nog steeds de vraag of de deler goed staat :?

Ik heb mijn tuners 5 stuks bekeken 2 x Denon 1 x Sony 1 x Pioneer en een 1 x InKel maar die zijn te modern net als de Kenwood van @TS jammer daarom gaat mijn voorkeur uit naar een converter.
Die optie werkt altijd perfect alleen de uitlezing ;( 12 MHz erbij tellen.
Maar goed ik ben nog aan het kijken anders stuur ik wel een converter op geef weer ruimte ha ha....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ik heb alles nog eens doorgelezen ,en zag dat frederik degene was die
had ondekt dat aleen het tuner blikje nog aan gepast moet worden ,
10 condensatortjes en 2 weerstandjes , ook zag ik nog een berichtje van dat ik met de voltmeter moest meten en instellen zoals voorgeschreven ,als ik
dat zou doen zou het dan moetenals een japanse tuner of is dat hem niet??????

Ha jehudy,

Tja dat is de vraag ik denk dat ook de spoeltjes een andere waarde hebben weet je als je dat gaat veranderen dan ben je behoorlijk bezig en je weet het resultaat niet.
Ik ben voor je aan het kijken het punt blijft dat ik niet kan overzien of buiten de diode en het front end ook de processor vervangen moet worden i.v.m. het besturen van de deler :?
Zoals ik al eerder schreef ik heb nog nooit meegemaakt dat het werkte maar dat is 10 tallen jaren terug meestal toen i.v.m. de politie band.
Laat mij even brein stormen gaat ik niet zo vlot meer :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ok , ,ik heb toch nog een vraag , iemand zij dat ik op 2 punten moest meten met eeen vold meter zoals in de beschrijving staat , mnaar dat kan ik niet goed vinden zie foto erstaat wel wat anders meten .

hoi ,tin soldier , ik zag je opmerking , van t5 of c19 hoger maken in het tuner blik , ik zal morgen even aan de trimmer draaien ,dan laat ik het nog horen of dat werkt ,anders noet ik de tuner loshalen van de hooftprind en dan kan ik al die andere c tjes en weerstanden meteen ook wel vervangen ,

maar ik snap dan aleen nag steets niet waarom hij in de jap stand op bv 90 mhz niets ondvangt terwijl hij dat in de europa stand wel doet ,??????????????????????????????????

waar zit hem dat dan in ??????

en waar zit Tc5 dan precies ik zie het wel op het schema maar niet op de tuner blik , wel zie ik tc1,2,3 en t1 er zitten er dan nog 3 dus wie van de 3 , een rode met kern ,een heel klijntje en een zwarte,
weet jij dat ???

Dat je in de originele toestand wel op 90MHz ontvangst hebt en in de jap-stand niet, komt doordat in de japstand de VCO niet "gelockt" wordt. Door de VCO aan te passen, probeer je 'm wel te laten locken.
(Dat de VCO - of PLL eigenlijk - niet lockt, baseer ik op je foto's met de frequentieteller. Als je in de jap-stand op 90MHz afstemt, moet je op een andere tuner een draaggolf kunnen horen op 100,7MHz. En die moet heel stabiel zijn. Dan kun je zonder frequentieteller ook bepalen of de VCO doet wat je wilt.
Zo kun je het hele jap-bereik van de tuner "aftasten": begin op 77MHz -> draaggolf op 87,7MHz op andere tuner moet hoorbaar zijn. Het kan best zo zijn dat je op enig moment "laag in de band" wel een lock hebt en hoger niet - of andersom. Steeds proberen door TC5 te verdraaien.)

Mooie foto's hier: https://bluess.cocolog-nifty.com/labo/2011/07/akai-at-s61.html

Zo zit het, denk ik: https://www.uploadarchief.net/files/download/akai-s61-fmtuner.jpg

Als je nu iets verdraait, ga dan als volgt te werk:

- Stem in originele toestand af op 98MHz
- Meet de spanning op VT en noteer die
- Ga naar de jap-stand
- Onthoud de stand van TC5
- Verdraai TC5 en probeer een lock te verkrijgen zoals ik hierboven beschreef. Werk stapsgewijs (bereik aftasten) en oplettend!

Als een lock uitblijft, zet je TC5 terug in de uitgangspositie.

Eventueel verdaai je met een passende (!) trimsleutel T2. Onthoud de uitgangspositie (is lastig!). Kern een piepklein stukje naar binnen draaien. Probeer opnieuw een lock te verkrijgen m.b.v. TC5.
Met een niet-passende sleutel sloop je T2; wees gewaarschuwd!

Hey ,bedankt tin soldeer. Ik ga het deze week nog eens proberen , en bedankt voor de info en foto's daar hebben we wat aan , je bukt het nog of het lukt ,grt jehudi