3,5 meterband radio ombouwen


Dat je in de originele toestand wel op 90MHz ontvangst hebt en in de jap-stand niet, komt doordat in de japstand de VCO niet "gelockt" wordt. Door de VCO aan te passen, probeer je 'm wel te laten locken.
(Dat de VCO - of PLL eigenlijk - niet lockt, baseer ik op je foto's met de frequentieteller. Als je in de jap-stand op 90MHz afstemt, moet je op een andere tuner een draaggolf kunnen horen op 100,7MHz. En die moet heel stabiel zijn. Dan kun je zonder frequentieteller ook bepalen of de VCO doet wat je wilt.
Zo kun je het hele jap-bereik van de tuner "aftasten": begin op 77MHz -> draaggolf op 87,7MHz op andere tuner moet hoorbaar zijn. Het kan best zo zijn dat je op enig moment "laag in de band" wel een lock hebt en hoger niet - of andersom. Steeds proberen door TC5 te verdraaien.)

Mooie foto's hier: https://bluess.cocolog-nifty.com/labo/2011/07/akai-at-s61.html

Zo zit het, denk ik: https://www.uploadarchief.net/files/download/akai-s61-fmtuner.jpg

Als je nu iets verdraait, ga dan als volgt te werk:

- Stem in originele toestand af op 98MHz
- Meet de spanning op VT en noteer die
- Ga naar de jap-stand
- Onthoud de stand van TC5
- Verdraai TC5 en probeer een lock te verkrijgen zoals ik hierboven beschreef. Werk stapsgewijs (bereik aftasten) en oplettend!

Als een lock uitblijft, zet je TC5 terug in de uitgangspositie.

Eventueel verdaai je met een passende (!) trimsleutel T2. Onthoud de uitgangspositie (is lastig!). Kern een piepklein stukje naar binnen draaien. Probeer opnieuw een lock te verkrijgen m.b.v. TC5.
Met een niet-passende sleutel sloop je T2; wees gewaarschuwd!

Hey ,bedankt tin soldeer. Ik ga het deze week nog eens proberen , en bedankt voor de info en foto's daar hebben we wat aan , je bukt het nog of het lukt ,grt jehudi

Ik heb gedaan wat jij zij ,in en stand was decgemeten spanning
6,5 volt op98 mhz
En in de jap stand nog geen 0,5 volt ,deze kreeg ik niet hoger door aan de trimmers te draaien , geen zenders te horen , wel heb ik in tussentijd een analoge Sony tuner aangepast was zeer simpel 1 condensator van 8 of over de afstem condensator en nog 3 tri
mertjes
Wat
in draaien ,

Mishien toch nog de ctjes vervangen in de AKAI??

De spoeltjes zijn gewoon hetzelfde als de jap versie ,zo te zien op de foto van de Japanse side die jij mij gaf,als dat tenminste een foto is van een jap tuner???

Ik hoor het wel weer jehudi

Foto's van een tuner op een Japanse site zullen vast van een Japanse tuner zijn, denk je ook niet?
Uit de Service Manual leid ik af dat beide tuners er hetzelfde uitzien, maar dat hun type-aanduiding wel verschillend is. FET heeft laten zien wat de verschillen zijn. De EU-versie past bovenmenging toe, de jap-versie ondermenging. Voor ondermenging zal er meer aangepast moeten worden dan bij bovenmenging. Daarom verwachtte ik dat mijn tips wel zouden werken: er hoeft dan niet veel aangepast te worden want de VCO-frequentie ligt immers zeer dicht bij het origineel. (Want we handhaven de bovenmenging.)

Heb je ook T2 verdraaid? Als je echt zeker weet dat je geen lock kunt verkrijgen, zal de oorzaak elders in de frequentiefabriek gezocht moeten worden. Dat is ook genoemd door electron920 en het gaat dan over frequentie-deling t.b.v. het PLL. Dit is wel na te meten, en te vergelijken met de jap-stand, maar je moet wel weten wat je wilt meten. Weet je dat wel; begrijp je hoe PLL werkt?
In dit stadium c'tjes gaan vervangen is een heilloze weg.

ja ik heb t2 ook verdraaid dit hen ik gedaab door ees sate houten sate prikker

vierkant te maken met een hobby mesje zodat het over heel de lengte van de kern er ingaat , dit ging perfect, maar geen reseltaat

een pll zender heb ik ook zelf gebouwt , het sinjaal wort gemeten , en gedeeld naar een lagere freqentie gebracht en vergeleken met een instelbare cristal freqwentie , die als hij niet hetzelfde is ,
een hogere or lagere spanning op de varicap van de ossilator zet , de pll bij mijn fmzender wilde eerst ook niet locken wel op 105 mhz maar niet op 80 mhz dit heb ik zelf ook opgelost door een extra c van 20 pf over de
varicap te plaatsen , deze zender heb ik zelf gemaakt .

Leuk om te zien die foto’s alleen als je zo kijkt zou je zeggen dat die schijfjes wel erg groot en dun zijn,
Ze gaan op condensatortjes lijken zo. Lijkt me niet goed, maar kan het mis hebben!
Ik zou dit zonder schijfjes zwevend bouwen.

VrGr Rob

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Ik dacht ook eerst dat die schijfjes keramische ceetjes waren.
Zijn gewoon printplaateilandjes gemaakt met een of andere gaatjes kniptang denk ik.
Op lage frequenties gaat dat wel goed.
Verder wel leuk knutselwerk en met PI filter aan de uitgang.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als die cirkeltjes 10 mm in diameter zijn, en van het gewone FR4-printmateriaal, dan zijn ze ca. 2 pF naar massa.
En 8 mm cirkeltjes zijn 1,3 pF naar massa.
Op de meeste plaatsen zal dat niets uitmaken.
En op de 'hete kant' van de kring betekent het alleen dat de trimmer 2 pF of 1,3 pF verder open moet staan. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

het is 1,5 mm dikke print plaat rondjes van 6 mm , geponst met een pons machine die ook door metaal van 4 mm dik kan, dus die condenzator werking is geen enkel probleem hoor .

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee, dan zijn het nóg minder pF's. No worry.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

het is 1,5 mm dikke print plaat rondjes van 6 mm , geponst met een pons machine die ook door metaal van 4 mm dik kan, dus die condenzator werking is geen enkel probleem hoor . ze zijn gelijmt met 10 ceconden lijm

maar om nog even op de akai tuner turug te komen , voor de c tjes te vervangen ,is een heiloze weg, maar ik kan de waarde ook aanpassen door er
bij ieder c tje er een aan de onderzijde paralel over te solderen ,
als ik dat zou doen dan zou hij toch gewoon hetzelfde zijn als een orginele japanse tuner , of zie ik dat verkeerd ??????????

het moederbort is nu toch gewoon hetzelfde als de japanse , aleen de het tunerblikje was toch aleen anders ??

Over de Print schijfjes als soldeer/steun eilandjes.
Oké das nu mooi, het was dus ook een vertekent beeld!
Ik wou geen paniek maken en ik dacht ook echt dat dit foutief zou kunnen zijn.
Fijn dat FET ingrijpt en verteld dat het dus niet echt kwalijk is, bedankt FET!
Zelf durfde ik voorheen die eilandjes niet te gebruiken door deze gedachte.
( gaan we nu dus bijstellen, en is weer een leerpuntje! )
.
Los van dit alles vroeg ik mij inmiddels wel af,
Ontvang je nu al wel amateurs op 3,5meter jehudy?
Hier in omgeving Rotterdam lijkt het beangstigend stil,
vorige week ontving ik een(1) amateur maar voor de rest helemaal niks!
Ik zit dan wel met een Uniden Bearcat BC9000XLT te luisteren maar of dat het probleem is???
HEEL VEEL succes met….

VrGr Rob

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Een handig stukje HF-gereedschap is hier onderstaand afgebeeld.
Een kunststof staafje met aan de ene kant en stukje ferriet en aan de andere kant een stukje koper.
Wanneer je dat in de nabijheid van en HF-spoeltje brengt verhoog- of verlaag je de zelfinductie van dat spoeltje.
Dan hoef je niet te prutsen met extra C'tjes.
Je kan dit zelf maken.
ruud (exPA0ROJ)

..maar ik kan de waarde ook aanpassen door er
bij ieder c tje er een aan de onderzijde paralel over te solderen ,
als ik dat zou doen dan zou hij toch gewoon hetzelfde zijn als een orginele japanse tuner , of zie ik dat verkeerd??

Ik denk dat je het verkeerd ziet ja.. Als ik zo de verschillen bekijk tussen de EU- en de jap-versie, zoals geduid door FET, geloof ik niet dat dit je gaat helpen. Het blijft zaak om eerst de VCO te laten locken en hier zijn de component-verschillen zo minimaal, dat die het verschil niet zullen maken. Hoewel niet geduid door FET, kan ik me wel voorstellen dat T2 niet in beide modellen dezelfde is. Wijziging van T2 zal de grootste "frequentiesprong" opleveren.
Het verschil tussen boven- en ondermenging is - voor de VCO - wel zo'n 30MHz!! Door een of twee c'tjes te vergroten, ga je dit niet halen.
Als het niet al te veel gedoe is het tunerblikje los te nemen, zou ik op de plaats van T2 een grotere spoel zetten. Maar het heeft wat weg van een wanhoopspoging..

Een tamelijk eenvoudige test voor nu kan hier uit bestaan:

-Isoleer VT (de regelspanning voor VCO (en tuner))
Nu is de VCO "vrijlopend" - ook in originele toestand.
-Meet met je frequentieteller de freq. op F. OUT.
-Verdraai T2 (en TC5) en laat eens horen wat je zoal vaststelt

Je doet dit natuurlijk in zowel de originele als de jap-stand. Dit hoeft bij nader inzien niet, want gezien het vrijlopen zal het resultaat hetzelfde zijn.
---------------------------------------------------------------

Ik ben trouwens benieuwd waar FET dit vandaan haalt:

Mengschema: De meeste Europese tuners gebruiken bovenmenging. De Akai gebruikt in de Europese band echter ondermenging, zodat de oscillator ca. 76-97 MHz bestrijkt. De Japanse versie gebruikt wél bovenmenging. De oscillator moet dan dus ca. 87-101 MHz bestrijken. Dat zijn hogere frequenties, en de trimmers halen dat niet zonder meer. Er moeten dus enkele condensatortjes vervangen worden door kleinere waarden.

Jehudy's metingen tonen aan dat de EU-versie op zeker eveneens bovenmenging gebruikt, geen ondermenging. Als FET bij de jap-versie een "omkering" opmerkt, ben ik benieuwd waar dat staat.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat heb ik niet gezegd; eerder andersom, hoewel dat dus ook niet klopt.

Het viel me op dat in de niet-Japanse uitvoering de condensatoren in het signaalpad kleiner waren dan in de Japanse uitvoering, wat logisch is; die in de oscillator echter groter. Daaruit dacht ik te kunnen raden dat de oscillatorfrequentie dus niet hoger was, wat alleen zou kunnen met ondermenging. Achteraf had ik beter het woordje 'lijkt' toegevoegd. :)

Op de foto blijkt echter bovenmenging, en dus snap ik niet waarom die condensatoren in de niet-Japanse uitvoering groter zijn. Natuurlijk is de spoel dan (veel) kleiner, maar ik begrijp niet waarom dat zo gedaan is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het viel me op dat in de niet-Japanse uitvoering de condensatoren in het signaalpad kleiner waren dan in de Japanse uitvoering.

:) Hier heb ik goed naar gekeken, en er lijkt een discrepantie te zijn: c16 en c20 zijn bij EU versie juist groter dan bij de Japanse versie. Opmerkelijk, want de c's in de preselectie van beide modellen zijn wel in lijn der verwachting: lagere afstemfrequentie, grotere c's.
[edit: mmm, jij schrijft dat eigenlijk ook, zie ik nu.]

Ik zou willen hopen dat de Japanse versie ondermenging gebruikt, maar ik zie het (nog) nergens staan.

En op de Japanse pagina viel me m.b.t. VT (regelspanning VCO) dit op:

VT
VT=testpunt
90MHz: 20.5V
76MHz: 3.0V

Best veel spanningsverschil voor een (relatief) klein afstembereik. Zou het duiden op ondermenging? (Een veel lagere VCO-freq. dus?)
Jehudy zou het spanningsverschil vs. afstembereik van zijn EU-tuner even moeten meten om te zien of de ratio erop lijkt of totaal anders is. (Hij had i.i.g. 6,5V @ 98MHz afstemfrequentie.)

iedereen bedankt voor de tips , en tinsoldeer , ik ga het van de week nog eens proberen te isoleren zodat het een vrijloop word , jullie horen het nog grt jehudi

ik kwam wel door het verdraaien van de spoeltjes tot 23 vold, dat was in de eur stand, maar zoals gemeten in de orginele stand op 98 mhz 6,5 v

Ik zou eigenlijk alleen nog maar willen weten of de Japanse versie ondermenging gebruikt. Als dat zo is, zie ik mogelijkheden! Maar ik weet niet hoe je daar achter kunt komen. De testjes die ik voorstel zullen daarover geen uitsluitsel geven: In de jap-stand meet Jehudy op VT een halve volt. Waarschijnlijk over het hele bereik = geen lock.

Frederick E. Terman

Honourable Member

In de bekende ITU-Recommendation BS.450-3 staat dat in Japan bovenmenging standaard is (blz. 8).

Of déze fabrikant bij precies dít model zich daaraan ook gehouden heeft, is van op afstand natuurlijk niet goed te zien. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ok inderdaad bovenmenging zouden ze moeten gebruiken , daar ga ik dan ook van uit, ik heb mog een tuner een philips f2225, is deze mischien makkelijker ???

Ik ben bang dat dit ook een digitale tuner is met PLL.
Wat jij moet hebben is een analoge tuner met afstemschaal en een analoge S meter.

"tijd is relatief"

Inderdaad mooi ding , ik stop er mee,grt allemaal jehudi moergestel