Pomp Magimix 200A defect

.De Pomp, van onze Magimix M200A Pelican type nr 11197, heeft begeven, 2e maal in 10 jaar.
De pomp is een ARS 12/10 cl6 01563.
Nu zijn er vele pompen te koop van ARS.
De prijzen varieren van € 20,00 tot €50.00 op de
diverse sites en ze lijken allemaal op elkaar.
Vraag zijn allemaal gelijk?
Het gaat met name, heb ik de, indruk om de uitgang,
bij mijn M
Magimix M200A Pelican is dat inwendige schroefdraad
van 10 mm als ik goed meet.

Hans

Moest 'm eerst even opzoeken, dacht dat het een soort sanibroyeur achtig toilet was... :) (de naam Magimix doet je niet echt aan koffie denken)
Deze zou toch moeten kloppen?: https://www.koffiemachine-onderdelen.nl/pomp-voor-magimix-nespresso-ma…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco

het is ook een koffie zet automaat
excuses als ik niet duidelijk was daarover, het is
Magimix M200A Pelican
de toevoeging pelican is n.a.v. het uiterlijk van deze koffie automaat

Hans

Bij deze vibratiepompen gaat het in eerste instantie om het debiet (hoeveel vloeistof ze per minuut pompen), de druk waarbij ze dat kunnen doen (bij een Nespresso apparaat ca. 19 bar) en het vermogen (60w?).
Je zal dus echt specifiek voor je type koffie apparaat een 'spare' pomp moeten zoeken. De aansluitingen zijn vrij standaard, soms met een los te draaien haakse bocht.

Wel nagaan waarom hij weer(!) stuk is gegaan (wat is er stuk aan?): dichtingen in de pomp versleten of wikkeling doorgebrand door te lang pompen zonder vloeistof of tegen een te hoge druk (een niet (goed) doorboorde capsule).
Soms zijn deze pompen met een diode in serie uitgerust, als deze kortsluit werkt de pomp ineffectief en moet hij ook langer werken voor hetzelfde debiet (kopje).

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Drambui

Koffie automaat is > 10 jaar oud; eerste 5 jaar intensief gebruikt, 8 a 12 koppen per dag + ruim 4000 per jaar!
De tweede pomp is door een reparateur vervangen en is dus niet orgineel, maar heeft het wel 6 jaar uitgehouden.
Pomp werkte steeds minder, vooral goedkope capsules geven problemen en op he laatst was het net een "oud mannetje" drupte wat en dat was het dan. na een paar weken van druppen was het over en uit hij zat vast.
Het gaat mij m.n. om de uitgang, daar moet een hoek verinding op gedraaid worden, is die uitgang universeel binnen draad van 10 mm?

Hans

Voor het minste gezeik, kies je zo'n leverancier als koffiemachine-onderdelen.nl die dan beweert dat het op jou apparaat gaat werken. Zij hebben het onderzoek gedaan op welke het zou moeten werken.

Het ding waar Arco naar linkt daar staan nummers voor en NA de M200 in het lijstje, maar de 200 net niet.... OF ze weten dat deze NIET past, OF ze weten niet DAT ie past. Ik zou even contact op nemen en vragen of ze een pomp voor de M200A hebben. Als het de "niet weten" variant is, dan kan het zijn dat ze bereid zijn om het jou te laten proberen en dat je hem terug kan sturen. Dat is wat het hun kost om te weten te komen of het werkt.

Maar dat uitproberen kost dus wel wat geld, en daar laten ze je uiteindelijk voor betalen. Dus als jij zelf "garant staat" dat de XYZ123abc zal werken, dan zal je die dus ruwweg 2x goedkoper kunnen vinden dan wanneer er bij staat: "Voor M200A".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew

Ik had deze al gezien maar niet goed gekeken.
Op het tabblad "Geschikt voor"

staat ook de M200Auto zal wel dezelfde zijn.
Ik heb voor de zekerheid een mailtje gestuurd.

Wel bizar dat de prijs van die pompjes zoveel verschillen.
Ik zag prijzen tot bijna €100 voor en pomp wel met een clixon erin.
Ik laat weten wat antwoord van het mailtje is, als goed is mijn probleem dan opgelost.

Hans

Het ding waar Arco naar linkt daar staan nummers voor en NA de M200 in het lijstje, maar de 200 net niet....

Klopt, maar onderaan de pagina weer wel...

Geschikt voor o.a.:
Magimix M120, M150, M180, M200,M250, M300

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Meestal is het kogeltje ( terugslag klep) in de pomp defect tezamen met de Oring..

SMD

Maar hoe krijg je die pomp open?
Ik repareer graag van alles en nog wat maar deze pomp lijk mij irreparabel.

Hans

vergeten

Golden Member

@balth

Ik heb hier een gebruikte pomp liggen, uit een magimix met besturings
problemen.
Hij lijkt als 2 druppels water op die in de link van @Arco.
Een INVENSYS art nr 0043391 met clixon erop.
230v 60watt 1 min on 1,5 min off   CL.F   TM. 35°C   CP.04.116.0/ST/S/P
240v 70watt 1 min on 2 min off

Heeft een uitgang (nylon) met inwendig fijne schroefdraad.
Het haakse deel wat daarin gedraaid wordt meet uitwendig 9,5mm.

Hier heb je een fotootje om te vergelijken?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Vergeten

Ja dat is hem.
kan ik je mailen daarover?

Hans

vergeten

Golden Member

Dat kan mijn mail staat veilig voor spambots in mijn profiel vermeld :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op 26 november 2020 23:44:22 (18%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

OK, deze moet je de 2x splijting openmaken, dan kan pomp uit elkaar.Ik dacht dat het net zo was als de Ulka pompen, die kan je ook plaatsen en zijn niet zo duur

SMD

Ok waar zit die splijting?
Het ziet er allemaal rond en hard uit.
Ik heb het uitwendige metalen frame er wel al vanaf.

Hans

Hieronder een voorbeeld van een vergelijkbare pomp, vaak gaat hij met een bajonetsluiting open.
de 2 O-ringen links onder en het rubber dopje( of kogeltje) midden boven zijn vaak de boosdoeners van de slechte werking (versleten of verkalkt)

Als ik jouw verhaal lees kunnen ook de mesjes die de cups perforeren bot of omgebogen zijn (probeer eens een cup die je zelf al van te voren met een mesje geperforeerd hebt)

https://www.circuitsonline.net/forum/file/55172

Het plastic magneetspoelhuis is ingegoten en kan verder niet open. Het is wel door te meten.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Op de foto zie je dat het metaal van de spoel gespleten is om vast te klinken, dit moet los..