Samsung WF80F5E3P4W gaat niet meer aan na reparatie

Ik heb een wasmachine die last had van het bekende probleem met losse contacten op de print. Met de dremel achterin een luikje gemaakt en deze doorgesoldeerd. Nu lijkt hij na echter niks meer te doen. Scherm gaat niet aan en er komt geen geluid uit.

Ik heb de printplaat nagekeken maar de zekeringen zijn nog goed. Ook na her doorsolderen van andere contacten geen reactie op het scherm. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Wat heb je gesoldeerd? Gans de onderzijde of maar een stukje? Slechte kontakten vind je op gans de print terug. Mss heb je met je werkzaamheden een nakend slecht kontakt nog losser gemaakt of heb je een te grote bol soldeer gelegd en is er een brug gemaakt. Je zult rond de voedingchip moeten gaan speuren. 310vdv op drain-source? Scundair spanning? Kortsluiting secundair?
Of mss alles open maken onderaan de print. De brooddoos gaat dan wel labiel worden naar steun toe.
Edit: komt er wel stroom toe op de print? Volg vanaf de netaansluiting tot de print. Vroeger zette ze ergens in de kabelboom rechts een zekering. Ik weet niet of jouw toestel zo 1tje heeft.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 26 november 2020 22:59:10 (17%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

In eerste instantie alleen de relais in de hoek. Daarna de hele onderkant van de print losgepeuterd en verdachte solderingen doorgesoldeerd. De print boog tijdens de eerste keer dus het zou kunnen dat hier iets los is geschoten.

Van de voeding kan ik niet echt goed begrijpen hoe het werkt. De L en N lijken allebei een apart relais in te gaan. Ik zal morgen eens verder meten. Ik zag ook dat meerdere mensen fit probleem hadden maar nog geen oplossing. Als ik er achter kom of meer weet zal ik het melden

Maar meet je op L en N ook effectief 230 v aan de print? Ik weet niet van buiten welke voedingschip er op zit maar kijk de manuals van de volgende chips eens in (lnk304, tny276, deze vooral: top258). Er zitten grote gelijkenissen in zo kun je het opzet beter begrijpen. De kabels naar de bediening zijn toch niet gebroken door demontage?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je hebt toch geen draadje doorgedremeld?

Je moet IDD erg oppervlakkig doordremelen, maar vermoed ook een dorrgedremeld spoortje..

Conclusie, geen spoortje doorgedremeld maar een plastic pinnetje aan de zijkant is in de pcb geschoten en heeft een voeding doorgesneden. Alleen met de microscoop goed te zien. Mocht iemand ook tegen dit probleem aanlopen bekijk dan goed de randen van de printplaat op breukjes, het liefst met een vergrootglas.

Had je er een foto van?? Printen zijn erg zwak en dun, das bekend. Maar wie heeft het pinnetje ingeschoten?