Frequentie regelaar

Beste

Misschien een dome vraag, maar kan ik met een 3kw frequentieregelaar een 1.1kw motor sturen. Mijn idee is ja dat gaat en dan hoeft die minder hard te werken. Maar zijn er misschien ook nadelen. Hoor het graag.

Groet, Jan

GJ_

Moderator

Het kan wel. Als het verschil te groot is word het lastiger om de motor echt mooi te controleren. Zelfs simpele zaken al koppelcompensatie werken dan niet meer.
Maar 1,1kW met een 3kW drive is geen probleem.

pamwikkeling

Special Member

De achterliggende reden is dat in een frequentie sturing stroom sensoren zitten, deze meten de ogenblikkelijke motorstroom en gebruiken dit om een wiskundig model van de motor te maken.

Een frequentie sturing voor een 10 kW motor zal andere stroomsensoren hebben dan een sturing voor een motortje van 1 kW.

Bij wisselende belasting zal de stroom procentueel wel even veel variëren bij een 10 kw of een 1 kW motor, maar de absolute waarde van de variatie zal een heel stuk kleiner zijn.

Als je nu een 1 kW motor aanstuurt met een 10 kW sturing zal deze de (te kleine) stroom variaties niet kunnen detecteren.

Het wiskundig model gaat dus niet correct zijn en de regeling werkt niet zoals je zou verwachten.

Hoe kritischer het gekozen regelsysteem (vb koppelregeling versus vector regeling versus scalaire regeling) het meer problemen je krijgt.

Dankjewel wel voor de snelle reacties.
Dan weet ik dat ik beter een kan bestellen van 1.1kw dan van 2.2kw. Ik dacht namelijk dat als ik een 1.1kw neem deze op zijn tenen loopt. En bij een 2.2kw alles wat minder belast wordt.

Iedereen bedankt en succes met de hobby.

pamwikkeling

Special Member

Het hangt er ook van af wat je wil aansturen.
iets met kwadratisch toenemend koppel (vb ventilator, centrifugaal pomp)
of iets met een konstant koppel (piston, transportband, lift, boormachine).

Sommige fabrikanten gebruiken dezelfde sturing voor een 1.1 kw constant koppel toepassing en een 1.5 kW kwadratisch toenemend koppel toepassing.

Dus even de handleiding uitpluizen.

Heb wel eens een zwaardere frequentie omvormer (dan de motor) moeten plaatsen omdat de beweging vertikaal was, bij naar beneden werd de tussenkring te hoog, ook met rem weerstanden.

GJ_

Moderator

Dat is wel erg raar. Hoewel bij minder toffe drives de capaciteit van de tussenkring vaak wel erg krap is.