102 volt over de randaarde

mel

Golden Member

nee het was gewoon ene flat van 3 verdiepingen

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als elk huis in het complex een digitale (en SLIMME op afstand uitleesbare !!) meter heeft kan het energiebedrijf op afstand kijken in welke woning de energiemeter "reageert" op een belasting die op de verdachte fase wordt gezet.

Ik ga er even vanuit dat zowel de verdachte FASE alsmede de NUL van dezelfde meter afkomen.
Als dat ook al niet is, dan ontstaat er nog een extra euveltje, ik neem aan dat de experts daar niet instinken.
hint: aardlekschakelaar.

Wat een waanzinnig verhaal.
Ik ben zeer benieuwd naar de preciese afloop.

Los van het feit van de fase van onbekende afkomst is er ook nog het verhaal van de aarde die onder spanning stond.

Stonden er trouwens al foto's ergens hier?
Ben benieuwd hoe die meterkast eruitziet (als de rook is weggetrokken na die brand).

In het verleden eens een jaren 30 woning opnieuw stroom aangelegd.
Stofleidingen, 2 groepen door een buis, wat beschadigde draad, maar dat was het ook wel.
Maar dit?

Er ist wieder da...

2 Appartementen in hetzelfde gebouw, jaren 70. Een waar jarenlang door allerlei bewoners / huurders aan geknutseld was, een geheel origineel. In die originele was ik een stuk sneller klaar met nieuw schakelmateriaal en wcd's plus het plaatsen van een nieuwe groepenkast en aardlek en extra groepen voor boiler en keuken.
In het knutsel project ruim 2 weken bezig geweest...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 4 december 2020 07:11:53 schreef mel:
nee het was gewoon ene flat van 3 verdiepingen

Eric reageerde op Aurianna een post eerder.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kun je de leiding bij de buurvrouw terug vinden?
De leiding kan ook via de muur; spouw; luchtkanaal of oud rookkanaal naar beneden lopen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

oude installaties met veel knutselwerk breek je het best geheel af en begin overnieuw, scheelt een hoop ellende zeker met houten vloeren en die ronde stalen doosjes. stiekem zit er nog vaak stoffen draad her en der die niemand verwacht, die mag sowsio geen 16A gezekerd worden als die al niet rot in de pijp zit en ineens de aardlek gaat triggeren.

de lucht na een brand ken ik maar al te goed, al vaker het eea na een brand tijdelijk van stroom voorzien, soms als de brandweer de slangen nog aan het oprollen was.

onduidelijke aftak kabels naar buren toe zou ik geen hoop tijd en geld in gaan steken, dichtbij de scheidingsmuur af laten knippen door de elektrieker en lasdoos erop zetten. als de voeding bij de buren via het plafond loopt kun je er toch niet bij zonder sloopwerk. het pand klinkt elektrisch als een bende, wrs ook de naastgelegen panden rammelt het eea. ik zou meteen 230V gekoppelde rookmelders op de overloop en hal, zolder hangen als je toch bezig bent.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 december 2020 23:31:14 schreef Aurianna:
Er staat nog steeds spanning op 1 van de fases, het lijkt van de buren te komen, maar bij het uitschakelen van de stroom bij de buurman was er nog steeds spanning. Het rare is dat de buurman geen spanning meer heeft op de bovenste verdieping als de hoofdzekering uitgezet wordt.

Bedoel je dat als bij jou de stroom uitgezet wordt, de buren ook niks meer hebben boven? Dat klinkt alsof er echt een hele hoop mis is.

Heeft die elektricien de lichtpunten alleen doorgemeten, of ook alles opengehaald voor visuele inspectie? Ik zou toch zeker alle lasdozen even nalopen, zeker met dit verhaal. Ook met een ontbrekende aarding en alle vreemde spanningen die overal vandaan komen moet je toch zeker aandacht besteden aan potentiaalvereffening in de badkamer en binnenkomende gas en waterleiding! Dit wordt nog wel eens vergeten maar kan levens redden.

[Bericht gewijzigd door meander op zaterdag 5 december 2020 01:44:15 (64%)

Spanning staat en stroom gaat!

Op 4 december 2020 12:28:33 schreef hobby-ist:
Als elk huis in het complex een digitale (en SLIMME op afstand uitleesbare !!) meter heeft kan het energiebedrijf op afstand kijken in welke woning de energiemeter "reageert" op een belasting die op de verdachte fase wordt gezet.

Ik ga er even vanuit dat zowel de verdachte FASE alsmede de NUL van dezelfde meter afkomen.
Als dat ook al niet is, dan ontstaat er nog een extra euveltje, ik neem aan dat de experts daar niet instinken.
hint: aardlekschakelaar.

Wat een waanzinnig verhaal.
Ik ben zeer benieuwd naar de preciese afloop.

Los van het feit van de fase van onbekende afkomst is er ook nog het verhaal van de aarde die onder spanning stond.

Stonden er trouwens al foto's ergens hier?
Ben benieuwd hoe die meterkast eruitziet (als de rook is weggetrokken na die brand).

In het verleden eens een jaren 30 woning opnieuw stroom aangelegd.
Stofleidingen, 2 groepen door een buis, wat beschadigde draad, maar dat was het ook wel.
Maar dit?

Geen digitale meters hier, ik weet niet hoe het bij de buren zit. Maar verwacht dat ze dit per straat uitrollen en niet per huis.
Ik hoop dat wij er ook niet aan hoeven, schrijf wel gewoon de meterstanden op.

Het aarde verhaal zal wel nooit opgelost worden, aangezien we alles weg halen en opnieuw aanleggen.

Op 4 december 2020 07:10:36 schreef EricP:
Geinig. Gokje wagen: vroeger was het 1 groot pand en het is gesplitst?

De airco er op aansluiten is zeker niet netjes? O-)

Nee het zijn altijd losse huizen geweest.

Op 4 december 2020 18:57:47 schreef Hunebedbouwer:
Kun je de leiding bij de buurvrouw terug vinden?
De leiding kan ook via de muur; spouw; luchtkanaal of oud rookkanaal naar beneden lopen.

Nee, hij verdwijnt daar in de muur, zij maakt verder geen gebruik van deze verdieping, anders dan opslag.

Op 4 december 2020 21:29:35 schreef testman:
oude installaties met veel knutselwerk breek je het best geheel af en begin overnieuw, scheelt een hoop ellende zeker met houten vloeren en die ronde stalen doosjes. stiekem zit er nog vaak stoffen draad her en der die niemand verwacht, die mag sowsio geen 16A gezekerd worden als die al niet rot in de pijp zit en ineens de aardlek gaat triggeren.

de lucht na een brand ken ik maar al te goed, al vaker het eea na een brand tijdelijk van stroom voorzien, soms als de brandweer de slangen nog aan het oprollen was.

onduidelijke aftak kabels naar buren toe zou ik geen hoop tijd en geld in gaan steken, dichtbij de scheidingsmuur af laten knippen door de elektrieker en lasdoos erop zetten. als de voeding bij de buren via het plafond loopt kun je er toch niet bij zonder sloopwerk. het pand klinkt elektrisch als een bende, wrs ook de naastgelegen panden rammelt het eea. ik zou meteen 230V gekoppelde rookmelders op de overloop en hal, zolder hangen als je toch bezig bent.

Ja dat gaat hij ook doen, de rest is aan het energiebedrijf, deze moeten actie ondernemen met deze melding.

Op 5 december 2020 01:35:52 schreef meander:
[...]

Bedoel je dat als bij jou de stroom uitgezet wordt, de buren ook niks meer hebben boven? Dat klinkt alsof er echt een hele hoop mis is.

Heeft die elektricien de lichtpunten alleen doorgemeten, of ook alles opengehaald voor visuele inspectie? Ik zou toch zeker alle lasdozen even nalopen, zeker met dit verhaal. Ook met een ontbrekende aarding en alle vreemde spanningen die overal vandaan komen moet je toch zeker aandacht besteden aan potentiaalvereffening in de badkamer en binnenkomende gas en waterleiding! Dit wordt nog wel eens vergeten maar kan levens redden.

Nee alleen de bovenste verdieping is nagekeken om te kijken of de brand oorzaak te vinden was.
Nalopen hoeft verder ook niet, alles gaat eruit en nieuw gaat erin.
We zijn bij het slopen ook nog wat rode en groene kabels tegen gekomen.

Gisteren is de aardepen in de grond gezet en is de oude groepenkast eruit gehaald en vervangen door een nieuwe.

maartenbakker

Golden Member

Goed bezig :)

Ik verwacht een beetje dat de zolders (heel) vroeger gewoon doorliepen, kan dat?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ohja. Op de een of andere manier vond men het ruim een halve eeuw geleden het normaal om een deel van je huis niet te gebruiken. Dus bij rijtjeshuizen had je een zolder die a) niemand gebruikte en b) niet tussen de huizen afgescheiden was. In mijn beleving zie je dit zeg in de 1950-1975 gebouwde spullen. Niet eerder (ik zit nu op een zolder waar het kennelijk de bedoeling is geweest dat je een deel niet zou gebruiken, maar een deel dus wel, dus gewoon afgesloten van de buren. En tegenwoordig heeft iedereen dus bijna alles gewoon in gebruik. Gebouwd +/-1910). En ook niet later.

Maar volgens mij heeft Aurianna een VEEL ouder pand dan 20e eeuw. Maar goed, dat is een gok op basis van tussen de regels lezen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Gewoon stikgevaarlijk dergelijke situaties.

Gelukkige geen al te grote gevolgen deze keer. Als er wel gewonden/doden, veel schade zou geweest zijn begin dit dan maar eens financieel en juridisch uit te klaren...

Als ik bij oude, al dan niet deels gerenoveerde elektrische installaties kom en ik zie oude bekabeling die volgens de eigenaar buiten gebruik is dan schrijf ik altijd volgende opmerking op mijn rapport: ’het is ten stelligste aan te raden om oud elektrisch materiaal en bekabeling dat niet meer in gebruik is te verwijderen’.

Op 6 december 2020 09:48:02 schreef rew:
Ohja. Op de een of andere manier vond men het ruim een halve eeuw geleden het normaal om een deel van je huis niet te gebruiken. Dus bij rijtjeshuizen had je een zolder die a) niemand gebruikte en b) niet tussen de huizen afgescheiden was. In mijn beleving zie je dit zeg in de 1950-1975 gebouwde spullen. Niet eerder (ik zit nu op een zolder waar het kennelijk de bedoeling is geweest dat je een deel niet zou gebruiken, maar een deel dus wel, dus gewoon afgesloten van de buren. En tegenwoordig heeft iedereen dus bijna alles gewoon in gebruik. Gebouwd +/-1910). En ook niet later.

Maar volgens mij heeft Aurianna een VEEL ouder pand dan 20e eeuw. Maar goed, dat is een gok op basis van tussen de regels lezen....

Klein beetje ouder maar nml 1686.

Ik ben jullie nog een foto verschuldigd van de groepenkast, er zat nog wel een kabel in daar de aarde pen, maar die was al verwijderd voordat ik deze foto had gemaakt.

Het is me op dit moment niet duidelijk welke groep voor welk deel van de huis was.
Ik dacht dat alles op de aarlek schakelaar zat, maar de elektricien vertelde mij dat er maar 1 groep op de aardlekschakelaar zat.

mvdk

Golden Member

Ja, ik had daar om gevraagd in m'n post van 29 november. Met de bedoeling dat misschien duidelijk zou zijn hoe het aardstelsel in elkaar steekt. Ik begrijp dat de boel er nu anders bij staat, toch bedankt voor de moeite die je gedaan hebt.
Hoop dat het wat moois gaat worden.

...Was dat de 'groepenkast'? Dan vind ik het niet zo raar. Lijkt wel simpel 2x1.5 verlengsnoer wat vertrekt...

Op 7 december 2020 10:53:06 schreef maus0611:
...Was dat de 'groepenkast'? Dan vind ik het niet zo raar. Lijkt wel simpel 2x1.5 verlengsnoer wat vertrekt...

Alles had wel een aarde draad, alleen had dus niet veel nut als de aardepen bestaat uit een draadje in het (niet gewapende) beton.

de linker groep lijkt inderdaad dunner, maar op de draad staat wel 3G2,5. Misschien komt dat door de gebrekkige licht inval. Bij het maken van de foto was er alleen een bouwlamp aanwezig.

maartenbakker

Golden Member

Mogelijk zo gedaan omdat het een monument is, maar ik wist niet dat een huisinstallatie met soepel draad bedraden in Nederland is toegestaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mogelijk een xmvk die door een Union buis is getrokken om verder breekwerk te voorkomen, en losse draden niet meer in stalen buis mag. Is dit een onderverdeler? ik zie geen meterbord met meter zitten?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 7 december 2020 13:28:47 schreef maartenbakker:
Mogelijk zo gedaan omdat het een monument is, maar ik wist niet dat een huisinstallatie met soepel draad bedraden in Nederland is toegestaan.

Goed opgemerkt. Echter alleen de gevel is monumentaal.

Op 7 december 2020 14:27:23 schreef Hunebedbouwer:
Mogelijk een xmvk die door een Union buis is getrokken om verder breekwerk te voorkomen, en losse draden niet meer in stalen buis mag. Is dit een onderverdeler? ik zie geen meterbord met meter zitten?

Ik moest even googlen wat voor kabel dit was, maar dit was geen xmvk, maar een kabel met losse draden erin. Er stond RV-K 0.6/1KV 3G2,5 op de buitenkant.

EricP

mét CE

'Draad' en 'kabel' is redelijk ambigu. Als je naar garen kijkt, dan is een 'draad' een stel ineen geslagen vezels. Kijk je naar staalkabel, dan is dat per definitie geslagen. Als het enkel is, dan heet het 'draad'.

Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat elke ader opgebouwd is uit dunne koperdraadjes. In deze context en (lokaal?) jargon: 'soepel'.

Waarom zou 'soepel' niet toegestaan zijn? Het is meer werk om aan te sluiten en vereist wat meer handigheid (oh, dat heet tegenwoordig 'opleiding' of 'vakkennis'). De gemiddelde installateur zal er niet op zitten te wachten.

Eric, Dat is 1 van de suffe regeltjes waar ik niet van snap waarom het zo is. Maar in Nederland is het ten sterkste afgeraden om soepel draad in installaties te gebruiken. Vaste draden met stijf draad, verlengsnoeren en dergelijke met soepel draad.

Je mag tegen nutteloze regeltjes zijn, je mag het een onzin regel vinden, maar dit is een duidelijk puntje waar de installatie niet aan de nederlandse richtlijn voldoet.

Op 7 december 2020 01:09:09 schreef Aurianna:
Klein beetje ouder maar nml 1686.

Ik had voor m'n afstuderen een kaart van Delft gekregen van bijna 2 eeuwen oud. Dus ik kom bij een winkel en wilde gaan zeggen: "Hey, jullie winkel staat op een kaart van 150 jaar oud!". Hingen er grote borden: "Wij vieren deze maand ons 400 jarig bestaan". Oh...

Maar goed... Toen woonde ik ook in zo'n pand wat uit die tijd stamt. Hmmm.... volgens Stadsarchief Delft hoort de naam bij eeen ander adres dan waar ik gewoond heb. Ah! Hemelsbreed 10 meter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Op 8 december 2020 17:13:23 schreef rew:
Eric, Dat is 1 van de suffe regeltjes waar ik niet van snap waarom het zo is. Maar in Nederland is het ten sterkste afgeraden om soepel draad in installaties te gebruiken. Vaste draden met stijf draad, verlengsnoeren en dergelijke met soepel draad.

Hmmm, in groepenkasten, toch ook behorende bij de installatie gebruik ik wel degelijk soepel draad ipv vast (wat ook gewoon is toegestaan).
Ik zal het eens nazoeken in de NEN1010

Edit, NEN1010 2015 (nieuwer heb ik nog niet) 526.8
Staat alleen,

526.8.1 Om te beveiligen tegen het opsplitsen of uiteengaan van de individuele draden van meerdraads-,
soepele of zeer soepele geleiders moeten daarvoor geschikte aansluitklemmen worden gebruikt of moeten
de uiteinden van de geleider op geschikte wijze worden behandeld.

Thats it.

[Bericht gewijzigd door Jinny op dinsdag 8 december 2020 18:37:15 (26%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Idd, voorbedraade groepenkasten komen altijd met soepele draad.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

die verdeelkast is al helemaal een braswerk, aarde als fasedraad gebruikt en 1 groep achter aardlek, allerhande merken doorelkaar heen gebruikt. heel die bocht de bak in en een fatsoenlijke kast erin zou ik denken. die schneider componenten kun je nog wel hergebruiken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Nog even verder gespit, er wordt alleen gesproken over de kernoppervlakte.
Nergens over rigide of soepel.

Dat iedereen rigide gebruikt in pijp heeft dan ook voornamelijk met de prijs en verwerkingsgemak te maken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 8 december 2020 01:31:00 schreef Aurianna:
[...]

Goed opgemerkt. Echter alleen de gevel is monumentaal.

Toevallig een pand op de Wallen, met op de zolder de afzuiginstallatie van het restaurantje op de begane grond dat ze daar hebben geïnstalleerd, omdat er sinds de 60s niemand meer heeft gewoond?
Kan zijn dat die afzuig al verdwenen is voordat jullie 't kregen... Ben de straatnaam vergeten. Maar van dat pand was ook alleen de gevel monumentaal. Beetje jammer, de rest van de constructie was best interessant.
Maar dat was ook shady. Die woning heeft decennia leeggestaan, en terwijl de eigenaar onbekend was heeft de uitbater van het restaurant gewoon de afzuiginstallatie van de keuken in die woning laten bouwen.

Een kennis van me heeft daar nog tientallen kilo's duivenschijt lopen ruimen (grote gaten en kieren in het dak, alle vloeren waren volkomen bedekt met duivenpoep omdat ze er makkelijk binnen konden komen), en er enkele maanden gewoont voordat de gemeente het éindelijk begon te renoveren.
Hoe het kan dat het regenwater-met-duivenschijt mengsel nooit tot in het restaurant is gelekt, vraag ik me echt af.

Maar toen ik er binnen kwam, zat er alleen maar een oud elektriciteitsbordje met een paar diazed patronen, geen automaten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!