102 volt over de randaarde

Mogelijk een xmvk die door een Union buis is getrokken om verder breekwerk te voorkomen, en losse draden niet meer in stalen buis mag. Is dit een onderverdeler? ik zie geen meterbord met meter zitten?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 7 december 2020 13:28:47 schreef maartenbakker:
Mogelijk zo gedaan omdat het een monument is, maar ik wist niet dat een huisinstallatie met soepel draad bedraden in Nederland is toegestaan.

Goed opgemerkt. Echter alleen de gevel is monumentaal.

Op 7 december 2020 14:27:23 schreef Hunebedbouwer:
Mogelijk een xmvk die door een Union buis is getrokken om verder breekwerk te voorkomen, en losse draden niet meer in stalen buis mag. Is dit een onderverdeler? ik zie geen meterbord met meter zitten?

Ik moest even googlen wat voor kabel dit was, maar dit was geen xmvk, maar een kabel met losse draden erin. Er stond RV-K 0.6/1KV 3G2,5 op de buitenkant.

EricP

mét CE

'Draad' en 'kabel' is redelijk ambigu. Als je naar garen kijkt, dan is een 'draad' een stel ineen geslagen vezels. Kijk je naar staalkabel, dan is dat per definitie geslagen. Als het enkel is, dan heet het 'draad'.

Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat elke ader opgebouwd is uit dunne koperdraadjes. In deze context en (lokaal?) jargon: 'soepel'.

Waarom zou 'soepel' niet toegestaan zijn? Het is meer werk om aan te sluiten en vereist wat meer handigheid (oh, dat heet tegenwoordig 'opleiding' of 'vakkennis'). De gemiddelde installateur zal er niet op zitten te wachten.

Eric, Dat is 1 van de suffe regeltjes waar ik niet van snap waarom het zo is. Maar in Nederland is het ten sterkste afgeraden om soepel draad in installaties te gebruiken. Vaste draden met stijf draad, verlengsnoeren en dergelijke met soepel draad.

Je mag tegen nutteloze regeltjes zijn, je mag het een onzin regel vinden, maar dit is een duidelijk puntje waar de installatie niet aan de nederlandse richtlijn voldoet.

Op 7 december 2020 01:09:09 schreef Aurianna:
Klein beetje ouder maar nml 1686.

Ik had voor m'n afstuderen een kaart van Delft gekregen van bijna 2 eeuwen oud. Dus ik kom bij een winkel en wilde gaan zeggen: "Hey, jullie winkel staat op een kaart van 150 jaar oud!". Hingen er grote borden: "Wij vieren deze maand ons 400 jarig bestaan". Oh...

Maar goed... Toen woonde ik ook in zo'n pand wat uit die tijd stamt. Hmmm.... volgens Stadsarchief Delft hoort de naam bij eeen ander adres dan waar ik gewoond heb. Ah! Hemelsbreed 10 meter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Op 8 december 2020 17:13:23 schreef rew:
Eric, Dat is 1 van de suffe regeltjes waar ik niet van snap waarom het zo is. Maar in Nederland is het ten sterkste afgeraden om soepel draad in installaties te gebruiken. Vaste draden met stijf draad, verlengsnoeren en dergelijke met soepel draad.

Hmmm, in groepenkasten, toch ook behorende bij de installatie gebruik ik wel degelijk soepel draad ipv vast (wat ook gewoon is toegestaan).
Ik zal het eens nazoeken in de NEN1010

Edit, NEN1010 2015 (nieuwer heb ik nog niet) 526.8
Staat alleen,

526.8.1 Om te beveiligen tegen het opsplitsen of uiteengaan van de individuele draden van meerdraads-,
soepele of zeer soepele geleiders moeten daarvoor geschikte aansluitklemmen worden gebruikt of moeten
de uiteinden van de geleider op geschikte wijze worden behandeld.

Thats it.

[Bericht gewijzigd door Jinny op 8 december 2020 18:37:15 (26%)]

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Idd, voorbedraade groepenkasten komen altijd met soepele draad.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

die verdeelkast is al helemaal een braswerk, aarde als fasedraad gebruikt en 1 groep achter aardlek, allerhande merken doorelkaar heen gebruikt. heel die bocht de bak in en een fatsoenlijke kast erin zou ik denken. die schneider componenten kun je nog wel hergebruiken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Nog even verder gespit, er wordt alleen gesproken over de kernoppervlakte.
Nergens over rigide of soepel.

Dat iedereen rigide gebruikt in pijp heeft dan ook voornamelijk met de prijs en verwerkingsgemak te maken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Op 8 december 2020 01:31:00 schreef Aurianna:
[...]

Goed opgemerkt. Echter alleen de gevel is monumentaal.

Toevallig een pand op de Wallen, met op de zolder de afzuiginstallatie van het restaurantje op de begane grond dat ze daar hebben geïnstalleerd, omdat er sinds de 60s niemand meer heeft gewoond?
Kan zijn dat die afzuig al verdwenen is voordat jullie 't kregen... Ben de straatnaam vergeten. Maar van dat pand was ook alleen de gevel monumentaal. Beetje jammer, de rest van de constructie was best interessant.
Maar dat was ook shady. Die woning heeft decennia leeggestaan, en terwijl de eigenaar onbekend was heeft de uitbater van het restaurant gewoon de afzuiginstallatie van de keuken in die woning laten bouwen.

Een kennis van me heeft daar nog tientallen kilo's duivenschijt lopen ruimen (grote gaten en kieren in het dak, alle vloeren waren volkomen bedekt met duivenpoep omdat ze er makkelijk binnen konden komen), en er enkele maanden gewoont voordat de gemeente het éindelijk begon te renoveren.
Hoe het kan dat het regenwater-met-duivenschijt mengsel nooit tot in het restaurant is gelekt, vraag ik me echt af.

Maar toen ik er binnen kwam, zat er alleen maar een oud elektriciteitsbordje met een paar diazed patronen, geen automaten.

Deze week deze tegengekomen.

De mevrouw die in de woning woonde is op 96-jarige leeftijd naar het rusthuis vertrokken.

zoo, die is allang afkeur wegens niet aanraakveilig. maar die marmeren bordjes kom je niet veel meer tegen, in kerken is het ook veelal wel vervangen.

Shiptronic

Golden Member

Dat komt nog een een tijd waar ze wisten wat kwaliteit en duurzaamheid was.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Die is best wel een beetje eng, met die hefboomschakelaar met blanke messen.

kwaliteit en duurzaamheid, deze ouwe meuk nog niet. evt groepenschakelaars waren bijlange na geen 16A, de hoofdschakelaar zal geen 10 keer gebruikt zijn in de 90 jaar dat dit ding oud is.

dit kastje is in BE denk ik, oud krachtnet tussen 2 fasen in, dus 2 groepen eigenlijk..

Er zit een relatief recente tellerkast voor 230V met 20A automaat.

Zoals gezegd; je kan best wel oud worden in zo’n huis. Maar ontoelaatbaar qua electrocutie- en brandgevaar.

maartenbakker

Special Member

Op 8 december 2020 20:02:53 schreef evelo:
Deze week deze tegengekomen.

De mevrouw die in de woning woonde is op 96-jarige leeftijd naar het rusthuis vertrokken.

Mooi ding! Niet weggooien.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Zoals gezegd; je kan best wel oud worden in zo’n huis. Maar ontoelaatbaar qua electrocutie- en brandgevaar.

Ze is best oud geworden. Blijkbaar valt het wel mee :)

In de tijd dat deze mevrouw kind was, reed het modelspoortreintje ook gewoon op netspanning. Ohja, je moest niet met blote voeten op de rails gaan staan. Dat prikte.

Op 8 december 2020 18:43:20 schreef testman:
die verdeelkast is al helemaal een braswerk, aarde als fasedraad gebruikt en 1 groep achter aardlek, allerhande merken doorelkaar heen gebruikt. heel die bocht de bak in en een fatsoenlijke kast erin zou ik denken. die schneider componenten kun je nog wel hergebruiken.

Helaas die schneider is juist die niet werkt, de aardelkschakelaar zit muurvast, alleen met grof geweld wilde hij omlaag en de automaat schijnt bij een lage belasting al om te slaan.

Alles gaat gewoon nieuw, hij had het merk wel gezegt, maar ik twijfel nu, volgens mij koos hij voor ABB.

Op 9 december 2020 07:31:51 schreef EricP:
[...]Ze is best oud geworden. Blijkbaar valt het wel mee :)

In de tijd dat deze mevrouw kind was, reed het modelspoortreintje ook gewoon op netspanning. Ohja, je moest niet met blote voeten op de rails gaan staan. Dat prikte.

Als daar een jong koppel/gezin zonder benul van elektriciteit in komt wonen (zo’n mensen bestaan) dan zie ik het niet lang goedgaan.

EricP

mét CE

(zo’n mensen bestaan)

Blijkbaar bestaan ze niet zo lang O-)

volgens mij koos hij voor ABB

Zolang het maar geen busboard is...

Ziet er wel uit als een mooi systeem, wat is er mis mee?

Jinny

Golden Member

Busboard is een systeem van ABB waar de pro's (de echte) niet geheel van overtuigd zijn.
Steekverbindingen en verplicht de bewuste ABB automaten gebruiken.
Ik ben er ook niet van overtuigd..

heb ook wat kastjes gehangen abb busboard, hangt snel dat weer wel. evengoed ben er geen fan van. teveel klik werk, een automaat van de rail halen levert bij nieuw spul vaak al een gebroken lipje op. het echte punt zit in de busboard zelf, die fikt weleens uit, zeker bij goed belaste groepen als de keukengroep in een oud huis, waar dus vrijwel de hele keuken opzit..

Shiptronic

Golden Member

Op 8 december 2020 21:07:10 schreef testman:
kwaliteit en duurzaamheid, deze ouwe meuk nog niet. evt groepenschakelaars waren bijlange na geen 16A, de hoofdschakelaar zal geen 10 keer gebruikt zijn in de 90 jaar dat dit ding oud is.

dit kastje is in BE denk ik, oud krachtnet tussen 2 fasen in, dus 2 groepen eigenlijk..

90 Jaar, en werkt nog steeds, dat zie ik nieuw materiaal niet meer halen ;)

Veilig? naar huidige maatstaven niet, maar oma leeft toch ook nog? maar in die tijd werden mensen nog geboren met gezond verstand.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

nou, als je 96 bent is je huid vort zo droog, kun je die hoofdschakelaar zo vastpakken, kriebelt hooguit :P

nieuw spul zie ik ook wel 90 jaar halen, wat je ermee doet bepaalt de levensduur toch grotendeels. een 16A automaat die 35jaar 100mA deed zal op zeker nog beter functioneren als een automaat die altijd tegen de maximale grens aanzat.