Probleem met TL circuit 220V

Hallo,

Ik heb volgend probleem met een TL circuit. Bij het inschakelen gloeien de uiteinden van de TL lampen heel licht. Maar ze gaan niet meer branden. Het circuit heeft 4 TL armaturen met 6 TL lampen en 4 schakelaars waarmee telkens 2 armaturen aan/uitgeschakeld worden. Op het circuit zit ook 1 gloeilamp met eigen schakelaar. Ook de gloeidraad van deze licht bij inschakelen kortstondig zwak op en dooft dan.

Heel af en toe start er toch een lamp, het rare is dat dan alles terug lijkt te werken, tijdelijk. De TL´s zelf branden nog allemaal - als ze aan slaan - die lijken dus niet defect. Een volgende keer inschakelen lukt dan opnieuw niet meer.

De zekering van het circuit springt niet en de verliesschakelaar ook niet.

Wat kan er hier defect zijn ? Een starter ? Een schakelaar ? Een andere component ? Wat/waar kan ik het beste meten ?

Mvg

Lijkt op een slecht contact ergens.
Begin eens te meten bij de uitgang van de automaat van het circuit.
Je kunt ook de TL armaturen buiten gebruik stellen door alle buizen er uit te halen. Dan houd je alleen de gloeilamp over. Doet die het dan wel?

Het feit dat ook de gloeilamp dit gedrag vertoont doet mij vermoeden dat er een los kontakt of slechte verbinding zit in de inkomende voeding van deze lampen met TL-bakken.

Gezien het verhaal denk ik dat er zich een slechte las bevind in een lasdoos, of mogelijk al een los kontakt in de meterkast.

Ik denk dat als u met een multimeter gaat meten, dat u als het kontakt weer vastbebakken zit ergens iets in de 210-220V meet ipv 230, en in geval van een "zwakke lamp" iets in de 150 ofzo.

Ik zou zeggen, meet eerst in de meterkast op de afgaande groep (als de fout aanwezig is..)

Er ist wieder da...

Zitten er meer vertrekken op deze groep en werkt het daar wel goed?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Oorzaak gevonden. 1 niko opbouwschakelaar loopt niet goed meer. Als ik die loskoppel loopt alles terug. Kwestie nu van nog een gelijkaardige schakelaar te vinden. Het is al een vrij oude reeks.

gewoon een nieuwe schakelaar erop zetten, als het een spatwaterdichte schakelaar is, niko hydro is de huidige reeks.

waar rook was, werkt nu iets niet meer