3,5 Meterband RX / TX?

rob007

Yarr, Matey!

Nu werd ik toch nieuwsgierig door het Topic van jehudy:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/152158/3
En om niet door het Topic van jehudy heen te gaan zitten brabbelen –
doe ik maar beter even een apart topic aanmaken.
Om te beginnen met de vraag waarmee luister je naar die band?
Ik heb geen dure ontvanger zoals een AOR – AR5000 maar heb bijvoorbeeld wel een Scanner,
Een Uniden Bearcat BC9000XLT is die daarvoor te gebruiken?
Of anders een RTL2832U misschien? ( moet ik hem eerst weer opgraven! )
Vond hem eerlijk gezegd niet erg gevoelig maar kan aan mij / antenne gelegen hebben?
En om het belangrijkste ook maar niet te vergeten, de antenne? Wat word daarvoor meestal gebruikt?
Zal kijken wat ik heb om wat lager te kunnen luisteren hier in Rotterdam.

VrGr Rob

ga voor de LOL nu even luisteren op die Scanner of ik wat hoor -
( heb er eerlijk gezegd geen idee van OF ik überhaupt iets ga/kan horen! )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Een scanner is te smalbandig (NBFM) dat is prima voor mobilofoons maar niet voor breedband (WBFM), daar zul je dus niets mee horen.
Wat je nodig hebt is een ontvanger, tuner die iets omlaag is getuned.

https://www.youtube.com/watch?v=PxrLQQC4_-Q

https://www.youtube.com/watch?v=rVOt4EctJwQ

https://www.youtube.com/watch?v=xESXWC-q63w&t=186s

Er is zelfs een apart forum voor:

https://www.dxrapporten.nl/

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,

Oké ja weet eerlijk niet wat wel en niet goed is om die jongens te beluisteren.
want hoor wel signaal maar geen modulatie daarnet rond 85.2
deze scanner staat al een tijdje ongebruikt en weet eerlijk gezegd niet of deze ook WBFM kon ontvangen.
Dus ik moet gedwongen dus wel met die RTL2832U gaan proberen
Of…… wacht eens Martin? ik vind dit nu op een PDF:

Druk op “SHIFT” (gouden opschrift)
Druk binnen 3 seconden op “AM”, “NFM”
of “WFM” (gouden opschrift).
Voorbeeld” WFM
Uw scanner is in staat 3 modulatiesoorten te ontvangen:
AM Amplitude Modulation b.v. vliegverkeer
NFM Narrow Frequency Modulation b.v. spraakverkeer
WFM Wide Frequency Modulation b.v. FM-radio
Druk op “SHIFT” (gouden opschrift)
Druk binnen 3 seconden op “AM”, “NFM”of “WFM” (gouden opschrift).Voorbeeld” WFM

zou het misschien dan wel kunnen? ( ik ga nu even kijken! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ga TX bedrijven nee toch :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Pas op voor de amateurband in die hoek als je gaat zenden he! Amateurs houden wel van een potje vossenjacht ;)

Als je voor amateurdoeleinden apparatuur zoekt, dan kan je bij diverse dumpzaken de ex-politie mobilofoons krijgen. Vaak Racal Cougar.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Een Uniden Bearcat BC9000XLT is die daarvoor te gebruiken?

In de manual van de bearcat9000:

Voor zover ik het kan vinden in de datasheet van de bearcat9000 is het antwoord ja.

Als antenne zou je bij een verikale polarisatie bijvoorbeeld een J-antenne kunnen gebruiken.

https://www.pa3eki.nl/jota/jpole_calc.htm

Bij horizontale polarisatie kun je bijvoorbeeld een dipool gebruiken.

https://smokingham.wordpress.com/2016/11/20/fm-dipool-antenne/

Let wel op de impedantie van de diverse antennes, ontvangers en antenne kabels. De scannertjes zijn toch wel vaak 50Ω , de omroepdozen zijn vaak 75Ω en als je een oude buizenradio wilt gebruiken zijn die vaak 300Ω . In principe is het, het beste om te zorgen dat de impedantie van de antenne, kabel en ontvanger hetzelfde is. Zeker als je verre zwakke piraten wilt ontvangen. Dan wordt elke s-punt belangrijk.

Een antenne versterker (of doe maar meteen een converter als je een omroepdoos gebruikt.) kan dan zeker voordelen bieden.

En zo'n oud buizenbarrel is misschien helemaal niet zo'n slechte keuze. Ombouwen is alleen wat prutsen in de hoogfrequent circuits wat door het formaat van de onderdelen helemaal geen lastige klus is. En je hebt daar geen microprocessor die je moet gaan lopen omprogrammeren.

Er zijn radio toestellen van saba geweest die een werkelijk fantastische geluidskwaliteit hadden. Een leuke keuze om piraten mee te ontvangen.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,
TX nee ik kon daarnet nog niet eens fatsoenlijk luisteren!
Heb nu net pas (DENK IK!) ontdekt hoe ik die scanner op WFM krijg!(nadeel van een bril!)
OF…… zal ik mijn HF65 weer tevoorschijn halen ( LOL )
Ben wel eens bezig geweest voor lager ( de onderste! ):
https://myalbum.com/photo/a317g1VW11pl/1k0.jpg
maar zou nog niet eens meer weten voor welke frequentie dit was.
( ik geloof rond de 50mhz denk ik? ) moet ze nog ergens hebben liggen maar waar???
.
Ledlover ik ben al wel gepakt destijds.
.
Ex-fietser heb even een dipool gemaakt.
Ben jammer genoeg te laat want toen die scanner op smal FM stond ontving ik zekers te weten iets wat op een amateur leek, maar das al weer ff geleden nu.
Maar zal later nog kijken voor wat betere antenne want dit is misschien net voldoende voor lokaal.
Eerst maar eens kijken of er wat is!
.
Martin nog bedankt voor die linkjes!
Mooie ontvanger heeft die n050 trouwens
.
VrGr Rob
ant calc
https://www.66pacific.com/calculators/dipole-antenna-length-calculator…

https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enNL849NL849&sxsrf=ALeKk…

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
pa3gws

Golden Member

Leuk om dit even te volgen en te luisteren op mijn Yeasu FRG9600.
Als ik wat hoor zet ik hier de freq neer en als het mag de naam van het station.
Als iemand iets hoort en ook de freq. wil vermelden lees ik dat graag. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
rob007

Yarr, Matey!

pa3gws ( naam van het station )
Is leuk maar oppassen dat het niet erg gevonden word!
.
LOL
Even nog wat anders, ik hoorde daarnet een stem(op Y.T.) die herken ik uit duizenden BWAHAHAAaaaa
.
HEEJJjjj hoorde nu iets op 87.6 is dat nog binnen de lijntjes?
(helaas alleen muziek!)
.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
pa3gws

Golden Member

Daarom ook de vraag of de naam mag.
Op 87.6 hoorde ik ook iets maar dat leek veel op radio west, kan natuurlijk dat iemand dat doorstuurt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ha pa3gws,

Ik hoor er al een stuk of 8 luister eens op 84,8 MHz :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hier ook eeuwige ruisvelden op mijn 857. Maar wel met een foute antenne. Kan daar aan liggen. Maar waarschijnlijker is gewoon geen piraten.

Ha pa3gws,

Jou locatie is niet echt ver van Rotterdam op de frequentie die jij opgeef hoor ik ook iets vervormd maar er zit wel wat :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Ja hoor op 85.8 hoorde ik iemand maar heel die scanner staat nog niet goed.
( durf geen naam en locatie te zeggen, Alhoewel hij zelf wel de locatie zij! )
En twee draadjes van….1 meter ongeveer en dat binnen in mijn hokje op 2meter hoog.
Staat ook nog op stapjes van….dacht 5,0khz moet zijn..... 12.5?
MAAR!!! Dan is mijn ontvangst toch niet slecht tegenover pa3gws zijn ontvangst!
.
Jongens, ik ga mijn Stentor weer opgraven en aan zetten!!! HIHIHIiii LOL

VrGr Rob

nu net ook weer op 84.7 bij mij vandaan RICHTING Hoek V Holland
maar merk nu steeds meer die scanner is er niet echt goed voor,
ik weet niet precies wat het is maar iets met de bandbreedte klopt niet.

[Bericht gewijzigd door rob007 op zaterdag 28 november 2020 23:13:05 (17%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Een scanner heeft meestal een WFM filter wat toch net weer iets te smal is voor muziek.(ik neem aan dat die piraten muziek uitzenden?)

rob007

Yarr, Matey!

Ja inderdaad Hubie met muziek.
Wat ik ontving is niet echt veel maar vond het toch wel leuk!
Misschien ook beter even kijken naar iets beters,
moet even zien wat er te halen valt maar niet te gek maken.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Jongens, ik ga mijn Stentor weer opgraven en aan zetten!!! HIHIHIiii LOL

Doe toch ff gewoon en begin een internet radio station. Dat is de plek voor never ending noise.

Die stentor moet je ritueel verbranden.

Hubie

Special Member

Wss heb ik het nooit goed begrepen,maar wat is de lol van plaatjes draaien in een jou niet toegewezen frequentieband als je een machtiging hebt? zonder muziek liever. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 29 november 2020 02:51:35 (20%)

rob007

Yarr, Matey!

Ho ho hoowww mensen ik maakte een grapje hoor, ik ga geen stentor of wat dan ook opgraven om aan te zetten.
.
MAAR Ex-fietser als jij die stentor zo haat dat is dan jou ding,
Maar ik heb met die stentor heel erg veel lol gehad ( ik zat TOEN trouwens voornamelijk meer met een vier trappertje )
Sterker nog ik wil dat viertrapertje proberen weer na te bouwen zoals toen!(ook voor aan de muur)
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
ook voor Hubie, TOEN was het HEEL erg leuk!
Bij mij word ie niet verbrand maar ik hang hem aan de muur ter herinnering van die leuke tijden.
Daarbij ik heb al in de gaten dat bijna al die amateurs met koopspul/koopdoos zitten dus....
als ik dan met mijn Stentor aan kom zetten word dat helemaal niks.
.
Waar ik wel voor wil kijken is iets om het beter te kunnen ontvangen -
Maar daar moet ik even voor rond kijken hoe…. en het moet financieel ook wel leuk blijven,
Misschien ook zelf knutselen of zo of ook een tuner verschuiven ik zeg maar wat…
( AOR ik zag prijzen ik schrok me rot! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
pa3gws

Golden Member

Dat 4 trappertje lijkt erg veel op wat ik ooit in elkaar gefrommeld heb. :-p
Doosje van printplaat met de nodige schotjes ertussen en het hele ding in de death bug stijl opgebouwd.
Werkte toen best wel goed alleen jammer dat de RCD hem heeft meegenomen. :+

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wss heb ik het nooit goed begrepen,maar wat is de lol van plaatjes draaien in een jou niet toegewezen frequentieband

Ik vind het zelf plaatjes draaien ook niets. Maar ik kan me wel voorstellen dat iemand daar wel de lol van inziet en daar zijn hobby in heeft. Vroeger ging dat niet zomaar. Je moest zelf iets bouwen en heel erg veel krantenwijkjes lopen. En dan was je nog illegaal bezig ook en veroorzaakte je waarschijnlijk storing.

Storing was destijds ook denk ik niet de hoofdreden voor het zeer actieve piratenbestrijdingsbeleid. De belangrijkste redenen waren denk ik gewoon financieel. De netto winst die de piratenboot Veronica maakte, was groter dan alle jaarverliezen van de KLM. En belasting betalen deden die piratenjongens niet. Veronica later wel geloof ik trouwens. Ook de kleinere FM piraten verdienden schandalig veel geld. En soms ging dat geld zoals bij de groote keizer destijds in Amsterdam naar bepaalde mensen waar men echt niet blij van werd. Dat was pas een veldslag met de ME.

Aether storing was er wel maar ik denk niet de reden voor het heftige politie optreden. Nu is ook heel veel storing van al die knetterende routers. Sommige zenden zelfs meer als een half watt. En dat lijkt geen probleem te zijn. Ja als er iemand problemen heeft en het meld gaan ze wat doen. Maar zonder melding mogen die knetterende routers gewoon blijven en ook verkocht blijven worden.

Als je nu een plaatjes draaier wilt zijn heb je voldoende aan een computer en een beetje software. En als je er een jijpijp kanaal van maakt kun je er als 15 jarig broekje misschien nog wel wat mee verdienen ook. Geen krantenwijkjes en rokende soldeerbouten meer. Dus een reden om een stentor aan te steken is er echt niet. Maar hele grote financiële belangen zijn er ook niet meer. Misschien dat problemen kunt krijgen met buma ofzo. Maar ja die buma vind ik ook een soort van maffia. Als het geld inderdaad naar de artiesten zou gaan kan ik het mee eens zijn. Die jongens moeten immers ook leven. Maar door die grote schandalen geloof ik die buma lui niet echt meer.

Dus vergeet die gammele stentor en luister gewoon naar piraten. De aether afstruinen is ook leuk om te doen. Als je wilt zenden doe dat dan op een legale manier. De middengolf ligt tegenwoordig ook open. Je mag daar gewoon een frequentie aanvragen en gaan zenden. Helemaal legaal.

Het grote verschil van de jaren '80 tenopzichte van nu is dat bijna iedereen een eigen antenne voor TV op het dak had staan.
Nu hebben we kabel en satelliet TV, toen dus niet.
Dat is een groot verschil in het ontvangen van eventuele harmonischen uit de zender.
De ontwerpen van zenders zijn de laatste 30 jaar ook sterk verbeterd, met het gebruik van breedband zender ontwerpen.
Iedere transistor trap hoeft niet langer met trimmers afgeregeld te worden, de kans is groot dat je hem afgeregeld op een harmonische.

Doordat piraten nu onder de 87,5MHz zitten is dat niet meer te ontvangen op een doorsnee radio.
Daardoor kunnen luisteraars niet meer luisteren naar een piraat, het grote publiek heeft daar dus niets aan.
Hierdoor is de radio van piratenzenders niet meer commercieel en zijn er geen commerciële belangen meer voor de adverteerder en de piraat.

FM radio is niet meer van deze tijd, tegenwoordig streamen we op het internet of via de satelliet of luisteren we naar kabel radio.
Het luisteren naar piraten via de ether is zo goed als verdwenen en we hebben DAB radio.

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

 

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 29 november 2020 15:28:00 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob007

Yarr, Matey!

Heb mij geprobeerd op te geven ook bij DXRapportenpuntNL om daar ook een raportje te….
MAAR weet niet hoe lang het duurt voor je goed gekeurd word,
maar krijg geen E-mail of antwoord of wat dan ook ( doet dat forum nog wel? )
.
Ik ga het nu HEEL brutaal zeggen, ik het Radio Cinteciser gehoord,
Ik zeg voor de rest geen frequentie en locatie (wat hij zelf wel deed!) dus ik denk dat ik nog wel tussen de lijntjes zit.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?