3,5 Meterband RX / TX?

rob007

Yarr, Matey!

Ik heb voor de LOL ook maar even een (test)oscillatortje gemaakt!
Een versterkertje met BC109 en het oscillatortje is van de ouderwetse viertrapper:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
Ook met een BB105 dus FM modulatie, de spoel is niet 4 maar 5 windingen en volgens mij is dat ook het beste aan de trimmer te zien.
Zal nog foto maken later!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Bert jan

Special Member

Fijn aan de knutsel ! Dummyload je erop, dan blijft ie mooi stabiel.?
Wat die filters betreft: het zijn allemaal hoog - of laagdoorlaatfilters.
Hier bespeurde ik soms een zweem van AM kortegolf stations. Dan is een bandfilter wel handiger. En stel dat er op 88 Mhz een sterk station zit, dan wordt die niet veel verzwakt met een LPF.

Succes !

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Bert jan,

Hij is stabiel, maar dan zonder iets als antenne er op of zo.
Heb alleen nog niets gedaan aan voedings stabilisatie bij die oscillator dat nog niet!
( dus rouw de 13Volt van uit de voeding ) zie foto.
.
Ook de antenne versterker even een fototje,
Nog niet 100% optimaal maar ut komt er an!

Geef gerust komentaar!
.

HOOWww vergeet bijna wat,
Met andere woorden het beste is toch dat filter van jou!
Heb heel toevallig zo’n zelfde soort blikje gescoord,
Ook zo’n afstembare trimmer heb ik ook nog ongeveer 50….80pF
VD draad 1,5MM ook dus denk dat het volgende week wel kan!

VrGr Rob

ATTENTIE
ik moet heel even op reis dus ben eventjes uit beeld,
Maandag weer terug!

[Bericht gewijzigd door rob007 op donderdag 10 december 2020 20:57:39 (23%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dat ziet er mooi uit Rob.
De eerste twee foto's herken ik als een antenne versterker, maar waar zijn die derde en vierde foto's van?
Laat mij eens raden; is dat een oscillator?

Wat je ook kan doen als antenne versterker is een MMIC gebruiken (de bekende MAR breedband versterker ic's).
Die hebben een in- en uitgangsimpedantie van 50 ohm.
De in en uitkoppeling kun je op een parallelkring aansluiten, met een aftakking op de spoel van 1 winding vanaf de aarde.
Je hebt dan geen breedband maar een smalband antenne versterker die afstembaar is.
De MAR8 heeft een versterking van 8dB, andere typen hebben een hogere versterking.
Maar teveel aan versterking is ook weer niet goed.
Die MMIC's zijn klein dus oppassen met solderen, priegelwerk...

https://dutchrfshop.nl/nl/183-mmic

Telefunken Sender Systeme Berlin

Zijn er eigenlijk WebSDR servers actief voor die frequenties? Ik heb ze tot nu toe helaas nog niet kunnen vinden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zouden ze weten wat dat is?!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Bert jan

Special Member

Nee geen websdrs. Wel is er Globaltuners.com. Maar dat is heel beperkt bij een gratis registratie.

Dat mooie soldeerwerk van Rob is mij wel duidelijk ! Lukt mij niet in één dag..
Maar mijn advies is toch: bouw een analoge met signaal meter om.
Het mooist gaat dat met eentje waarbij de afstem C's goed bereikbaar zijn. En met padder trimmers voor gelijkloop.
Deze T-60 gebruikte ik vroeger voor tv geluid , Lopik, Luik en DX en ook OIRT FM. Ook een ker. Gewoon spoelen vergroot en ook een ker. Filter van 110 khz ingebouwd. Werkte leuk !

rob007

Yarr, Matey!

Klopt Martin,
Dankjewel Martin ( en ik heb nog niet eens ECHT mijn best gedaan! LOL )
Antenne versterkertje, en dan inderdaad de originele viertrapper oscillator zie schemalink:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
MMIC zal er naar kijken Martin maar heb nog zo’n hoop van deze zooi! ( Moet ook op!!! )
.
Wat bedoel je FET? Een WebSDR servers…. of?
.
Bert Jan,
Ik geloof dat ik hier ergens nog ontvangers heb liggen, MAAR WAAR??? LOL
Maar dat komt wel goed hoor!
.
Ik ben even een wekendje weg, tot Maandag!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Ik ben er al weer even,
MAAR het lukte me de laatste tijd maar niet om wat te ontvangen nog?
Waardeloos is dat zeg!
( ik ging denken dat die antenne versterker die ik nu deels had gesloopt juist HEEL goed was! )
Maar nu had ik even een zendertje op de antenne en wat blijkt ( ik hoop dat dat het is/was! )
Ik krijg de staande Golf niet 1 op 1 meer, het enigste wat fout kon zijn is de coax!
En ja hoor coax weer terug verwisseld en staande golf weer 1 op 1.
Nu weer terug naar de ontvangst want daar ging het me als eerste om.
Moet nu weer even kijken of ik weer wat kan ontvangen hoop ik want dat vond ik wel zo leuk.
( kan ik ook weer rommelen met de antenne versterkers, waar ik ook niets meer mee ontving! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Klein vraagje, ook maar eventjes hier.
Een ouderwetse BF194 (die ik hier heb liggen!) gaat tot….zeg 200mHz –
En een BC 107 gaat tot… als ik het goed gezien heb tot 150mHz?
Gestel ik maak een hele slechte oscillator eentje die veel harmonische produceert –
Zou ik dan met een BF194 harmonische produceren tot 200mHz en met een BC107 niet verder dan 150mHz?
Dus omdat die BC maar tot 150mHz gaat, of goed gaat kan hij niet meer of veel meer dan tot 150mHz rommel maken?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ik kan je niet goed volgen leg uit wat de bedoeling is :?

Op 16 december 2020 15:31:35 schreef rob007:
Klein vraagje, ook maar eventjes hier.
Een ouderwetse BF194 (die ik hier heb liggen!) gaat tot….zeg 200mHz –
En een BC 107 gaat tot… als ik het goed gezien heb tot 150mHz?
Gestel ik maak een hele slechte oscillator eentje die veel harmonische produceert –
Zou ik dan met een BF194 harmonische produceren tot 200mHz en met een BC107 niet verder dan 150mHz?
Dus omdat die BC maar tot 150mHz gaat, of goed gaat kan hij niet meer of veel meer dan tot 150mHz rommel maken?

VrGr Rob

Uit de gelijkstroomanalyse van een netwerk kan je de knooppuntspanning, maasstroom en aftakspanning en aftakstroom bepalen.
Uit de ac-analyse kan je de resonantietoestand, fasehoek, Q-factor, dissipatiefactor, maximale en minimale impedantie bepalen.
Maar met behulp van transiënte analyse kunnen we de laad- en ontlaadtijd van de condensator en inductor, het transiënte gedrag van serie- en parallelschakeling en stationaire fout bepalen.

Voor het beantwoorden van jou vraag zal je eerst de twee punten van bovenstaande stappen plan moeten doorlopen.

Transiënte analyse is zo belangrijk omdat het bijna de werkelijke situatie weergeeft.
Soms kunnen we de analyseresultaten gebruiken om de oscillatie / stabiliteit van een circuit te controleren ...
Maar het is geen voorspellende waarde op zich..... het geeft alleen de respons op een verandering van de ingang weer !
Er hoort dan ook altijd een bias ( DC instelling ) bij !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 december 2020 15:31:35 schreef rob007:
Gestel ik maak een hele slechte oscillator eentje die veel harmonische produceert –
Zou ik dan met een BF194 harmonische produceren tot 200mHz en met een BC107 niet verder dan 150mHz?

Dat is een leuke vraag. Maar, het is wel zo: een tor die minder hoog gaat, produceert dus ook minder rommel 'in de hoogte'.
De precieze getallen worden anders natuurlijk, ook omdat sommige van de andere gegevens ook anders zijn, maar in grote lijnen heb je gelijk!

e: Toch is een echte HF-tor beter, om allerlei andere redenen: stabiliteit, ruis. Harmonischen filter je toch braaf uit? ;)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 16 december 2020 17:20:20 (10%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 december 2020 15:31:35 schreef rob007:
Een ouderwetse BF194 (die ik hier heb liggen!) gaat tot….zeg 200mHz –
En een BC 107 gaat tot… als ik het goed gezien heb tot 150mHz?

In beide gevallen gaat het (ongeveer) om de Ft. Een transistor gedraagt zich (tot ongeveer die Ft?)(*) als een eerste-orde laag-doorlaat apparaat. Als ie normaliter 250x versterkt dan ligt het kantelpunt ongeveer 250x onder de Ft! Als je 100MHz probeert te versterken met een tor met Ft van 150MHz, dan kan je MAXIMAAL een versterking van 1.5x verwachten. Allerlei terugkoppellussen zullen nauwelijks werken bij zo'n lage versterking.

(*) Ik verwacht eigenlijk dat ie bij nog hogere frequenties een hogere orde gaat krijgen. Nooit gezien/geleerd o.i.d.. Intuitie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De BF194 ken ik niet, wel de BF494.
De BF494 is meer geschikt voor frequenties lager als 100MHz, dit type wordt veel in HF ontwerpen gebruikt tot 30MHz.

Een ander bruikbaar type is de BF199.
Echter een BFR90 of 91 is tienmaal beter.

Een slechte oscillator of het ontwerp daarvan, blijft een slechte oscillator.
Het maakt niet uit welk type transistor dat je gebruikt.
De BC107 is geen goede transistor om te gebruiken op dit soort frequenties, gebruik liever de BFR90/91.

En dan hebben we nog andere typen zoals de BFG135, maar dat is meer voor een beetje vermogen te versterken tot aan een paar honderd milliwatt.

Een tip is een oscillator te gebruiken met een J-Fet zoals de BF245/256 of de J310.
Dat is nog vele malen beter als een BFR90/91 in de oscillator.
Een dual gate Mosfet zoals de BF961 is ook prima voor een oscillator.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Dankjewel voor het reageren allemaal!
Ik bedacht mij dit toen ik een oude viertraper heb opgegraven,
Heb hem even aan gezet om te kijken wat ie nog deed ( ja ja op DUMMY LOAD! )
Ik schrok mij rot! Ik dacht heb ik dit gemaakt? Er kwam een boel rommel uit de oscillator!
En ik heb eerder dus al wel een test oscillatortje gemaakt maar die is echt VEEL netter/schoner.( met BF194)
MAAR die BF494 is natuurlijk ook een goed idee!
Maar ik had dus inderdaad zo iets van,
als de transistor niet veel hoger gaat dan 100mHz dan hoop ik –
Ook dat ie op de hogere frequenties niet veel rommel kan maken en dus ook niet storen(hoop ik!)
Ik kan mij voorstellen als je er dan net als bij de viertrapper buffertrapjes achter zet dat het verhaal misschien verandert?
Tenzij je misschien OOK DAAR een transistor gebruikt die niet veel hoger kan???
Zomaar wat gedachtegangetjes hoor! Schiet me niet dood?

Nogmaals dankjewel allemaal voor reactie,
En iedereen de Gezonde en Vriendelijke Groetjes van hier weer!
Rob

Hallo Henk, door de reactie van de anderen neem ik aan dat je het nu wel begrijpt.
FET ik ga deze viertrapper niet gebruiken hoor!
REW maar de oscillator hoeft geen vermogen te maken en zelfs ook niet de buffer toch?
Martin waarvoor die J-Fet beter, en vraag welk schema? heb je misschien een link?
( bouw ik dan misschien later ook nog ff ) Rommel genoeg hier!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Welke frequentie wil je gaan opwekken :?
Een BF194 is een mooie transistor als oscillator Ft 260 MHz goed bruikbaar voor het HF gebied.
En de harmonische tja dat is net wat @Martin V schrijft een slecht ontwerp zal met elke transistor/fet slecht presteren.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hier is het bekende schema van de BF961 oscillator/VFO:

Dit schema heeft ook in het FRM gestaan.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk! Het is voor deze frequentie:
https://www.youtube.com/user/n050/videos
Martin ik bedoelde die andere FETjes!
J-Fet zoals de BF245/256 of de J310
Ik heb Gisteren weer eens voor het eerst een(1) piraatje gehoord in Rotterdam,
Het was de zender Mexico hij kwam best goed binnen maar dat was zonder antenne versterker –
Toen mijn eigenste verbouwde versterkertje er aan: https://www.circuitsonline.net/forum/file/63274
https://www.circuitsonline.net/forum/file/63272
En het werd nog beter, maar met die andere versterker van dit schema:
http://www.kolumbus.fi/oh5iy/msobs/bf961.jpg
https://www.circuitsonline.net/forum/file/63463
en toen werd het wat minder, uiteraard kwestie van prutsen.
Voor de rest is het daar rond die frequentie niet HEEL erg druk, MAAR we zijn van de straat!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Martin ik bedoelde die andere FETjes!
J-Fet zoals de BF245/256 of de J310

https://senderbau.egyptportal.ch/OSZBF245.htm

Voor de duidelijkheid hier het schema:

Voor de spoel neem je 5 windingen over 6mm met een aftakking voor de source op 1 winding.
Je zal even moeten proberen welke spoel voor de oscillator het beste is; iets meer of minder windingen en uittrekken of samenpersen van de windingen.
Het hangt er ook vanaf welke capaciteit je voor de trimmer gebruikt.
Voor de transistor kun je iedere J-Fet gebruiken als de BF245 de BF256 of de J310.
Voor de voeding gebruik je een spanning stabilisator ic de 7805 of de 7808 ipv. de zenerdiode in het schema.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Och Martin deze heb ik zelf op het internet gezet!
Dit schema is in stukjes gehakt maar is ook zo iets als een vier trapper.
Rond de 5Watt met een MRF237 en stond in het KanaaltjeQ blad ken je dat misschien nog?
https://www.google.com/search?q=kanaaltjeQ&rlz=1C1GCEA_enNL849NL84…
ik heb het schema helaas niet 1 2 3 heel zo als het is maar wel dit:
http://www.oocities.org/ripkipelectriczone/4trap.htm
er stond toen destijds ook een print bij in dat blad, ik zal het eens proberen op te zoeken!
Of het me lukt???

Bedankt voor schrijven weer Martin!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Ik heb nu de Illegaal gehoord, die was behoorlijk hard!
Ik heb een poging gedaan om hem aan te roepen maar……
Denk zal eens kijken maar met 4..5 Watt doe je schijnbaar niet veel meer?
Vroeger deed ik dat met die viertrapper met 2,5Watt en open dipooltje binnenshuis!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Vroeger deed ik dat met die viertrapper met 2,5Watt en open dipooltje binnenshuis!

Welke eindtransistor zit daar in?
Was dat met de 2N3553?

Ik haalde daar 1,5Watt uit op ongeveer14V.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,
Ja dat was met een 2N3553 misschien lieg ik hoor want de meter was ook niet de hoogste kwaliteit!
MAAR ik weet wel dat het verwisselen van de 2N2219A naar de 2N3866 er voor zorgde dat de 2N3553 er meer uit gaf omdat die 3866 meer in de 3553 stopte.
Ook was er het trucje om het pootje van de 3553 zo kort mogelijk aan de weerstand en de condensator naar de min te solderen, scheelde echt enorm veel! (lange/dunne draadjes zijn…..)
OF en dat deden we ook, GEEN weerstand en condensator aan de collector en zo KORT mogelijk aan de min te solderen, MAAR dan wel erg goed koelen!
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
nu zit er bij mij een MRF237 op de plaats van de 2N3553 en daar pers ik niet het uiterste uit!
Ik dacht 4..5Watt daar moet het ook mee gaan,
maar heb al gehoord die gasten zitten veelal met koopspul koopdoosjes 100Watt is niks.
En ik heb het gevoel dat veel van hun ook geen optimale ontvangst spulletjes hebben.
Ik mag het misschien niet zeggen maar TOEN, rammelde ik met die 4 trapper Hoek v Holland – Den Haag en zo rond en let wel met open dipool binnens huis op de eerste verdieping.
Misschien doe ik wel iets fout kan misschien ook nog maar zou niet weten wat?
( er zit ook niet veel in omgeving Rotterdam heb ik gemerkt, anderhalve paardenkop! )
.
Nu ook even met iets anders bezig.
Spoelen voor Middengolf van die stukjes PVC pijp 25..30 en 40MM met een boel windingen er om,
Van dat geïsoleerde draad uit van dat massieve koperdraad uit van dat netwerk kabel.
Dat uit de draai halen een meter of 10…15 ik werd er gek van! Ik dacht doe ik ff! Foutje dus!
MAAR tis gelukt! Kijken voor een veldsterkte metertje of zo.
( had natuurlijk ook spoeltje ferrietstaaf kunnen nemen, heb ze liggen maar dacht probeer dit eens )
.
Jij Martin / IEDEREEN natuurlijk gezonde en Vriendelijke Groetjes van hier!
( veel Corona narigheid rond om hier! )
Ik geloofde er ook niet zo in, in het begin, MAAR wees niet te nonchalant lieve mensen.
Ik denk er nu ook echt wel anders over!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Rob,wat lig je toch te klooien met die loslopende zenders...
Koop een pll bouwkitje van 6 of 15 watt en bouw een antenne,klaar!
Fm tuner van de kringloop even bijtrimmen of een sdr,ook zo klaar.

Hou er wel rekening mee dat de piraten horizontaal gepolariseerd zitten.
En een drie elements zit toch makkelijk in elkaar, bijna iedereen zit met een yagi antenne.

Er zit een foutje in het schema welke door Rob is gepost.
Tussen de varicap diode in de oscillator en de twee weerstanden die naar plus en min gaan, moet een weerstand van 47 tot 100k.

Het is dat ik druk bezig ben een project hier af te krijgen, maar ik vind dat drie meter gedoe wel interessant.
Wanneer dat project af is en dat is over drie weken, zal ik mijn FM ontvanger ook eens omlaag tunen (ombouwen) voor die frequenties.

Ik zal dan ook een klein zendertje bouwen van een paar Watt en eens kijken of ik daarmee verbinding kan krijgen.
En ja ik zal ook een antenne moeten gaan maken want die heb ik niet.

Telefunken Sender Systeme Berlin