3,5 Meterband RX / TX?

Blue Sky

Cableguy

Ik wil hem ook niet modificeren door er in om te prutsen. De eprom zit op een soort opsteekprint, je zou die eruit kunnen wippen en dan een nieuw opsteekprintje maken met een PIC, zo blijft die eprom in takt en kun je de boel altijd weer herstellen naar origineel. Ik zal morgen proberen een foto te posten.

Waar rook is, is stroom
Blue Sky

Cableguy

Bij deze de foto:

https://www.uploadarchief.net/files/download/sbm191a1.jpg

Dat printje zit vastgesoldeerd op de onderste print. Schijnbaar kan hij ook ge-update worden aan die connector te zien.

Waar rook is, is stroom
rob007

Yarr, Matey!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Blue Sky

Cableguy

Dat gaat niet lukken Rob, ze werken alleen met bedrijven en doen geen zaken met hobbyisten zoals wij. Zo heb ik hier ook nog een Tratec modulator liggen en daar zijn alle gegevens van de IC's geschuurd, zo erg is het bij Profline nog niet :-)

Nog even een opmerking bij de foto van de eprom: in het deksel zitten 2 gaten die precies boven die 2 gele schakelaars (?) zitten. Deze komt bij een lokale omroep vandaan en waarschijnlijk is hij gebruikt om in te koppelen in een cai netwerk.

Waar rook is, is stroom

Dat printje zit vastgesoldeerd op de onderste print. Schijnbaar kan hij ook ge-update worden aan die connector te zien.

Een eprom kun je niet updaten. Dan zou het een eeprom moeten zijn. En dan nog gebeurde dat parallel en dan heeft de connector veel te weinig pennen. Serieel programmeren kon in sommige gevallen al wel maar was niet gebruikelijk. Bij deze eproms in elk geval niet.

Waarschijnlijk staat in die eprom alleen een keuze tabel. Bij een bepaalde ingangscode op de adresbus wordt een deeltal gegenereerd op de databus van de eprom. En dat deeltal stuurt dan weer de programmeerbare delers aan.

Als je hele schema even uitpluist is die tabel zo te achterhalen. Het is gewoon een rekensommetje met deelfactoren. Je alleen weten welke delers en klokfrequenties er in de pll systeem zitten. Een nieuwe eprom met een nieuwe tabel is dan ook zo gebakken. Het is geen rocketscience ofzo.

Vervolgens zal blijken dat je pll niet wil locken omdat die 84 MHz buiten het bereik van je oscillator ligt. Je zult dan de oscillator moeten aanpassen of nieuw bouwen en daarna waarschijnlijk ook je loopfilter van de pll. Als je dan vervolgens je tussen en uitgangskringen niet ook aanpast heb je een goede piratenzender met lekker veel harmonischen.

Ha Blue Sky,

Vraag welke Tratec heb je ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Blue Sky

Cableguy

@ex-fietser: jij hebt kennis van zaken, weet jij misschien waar die 2 gele draaischakelaars dan voor dienen? Zo te zien is daar regelmatig met een schroevendraaier in gedraaid. Op het front zitten 5 cijferschakelaars (op en neer) waarmee je de frequentie in stelt.

@electron920: Dat is een FM-1004, die werd gebruikt om kerktelefoon in te koppelen in een wijkcentrum (centrale kabeltelevisie kast) Volgens mij is dat een vrijloop want er is geen PLL ic te bekennen. Zit overigens een MPX en LF ingang op en stelpotmeters voor deviatie en level.

Waar rook is, is stroom

Ha Blue Sky,

Hee... leuk oud beestje die is kristal getuurd dus een vast kanaal :D
Uiteraard met een andere kristal frequentie ( speciaal kristal ) op een andere frequentie te zetten.
Er zit een klein doosje op de print lijkt op een middenfrequentie trafootje daar zit het kristal in en een spoeltje.
Het kristal is speciaal geslepen in de grondtoon en zit iets onder de uitgangsfrequentie zodat je bij modulatie een symmetrische zwaai bereikt ook de capaciteit is net iets anders... in combinatie met het spoeltje oscilleert het netjes iets onder de gewenste frequentie.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Blue Sky

Cableguy

@electron 290: bedankt voor de info, ik ben weer wat wijzer geworden. Deze werd weggegooid en dat vond ik zonde want hij werkt gewoon, staat een sticker op met 100.8 Mhz.

Waar rook is, is stroom

Hmm, toen ik dit las moest ik denken aan een knutseltje wat ik ooit in elkaar heb geprutst.

Ik heb toen wat software geschreven en een klein insteekprintje gemaakt ipv de EPROM

Blue Sky

Cableguy

@Vaas: interessante post, kun je daar wat meer over vertellen?

Ik heb wat rondgeneusd op het web en een schakeling gevonden op https://www.pira.cz/enpll.htm. Als ik het goed begrijp hoef je alleen maar de BUS signalen (CLB, DLEN en DATA) aan te passen (afgezien van eventuele afregeling) en zet je de bestaande eprom en de frequentie instelling op het front buiten spel.

Waar rook is, is stroom

@Blue SkyL

weet jij misschien waar die 2 gele draaischakelaars dan voor dienen?

Ik weet alleen hoe zo'n pll systeem werkt en wat er voor nodig is om het te laten werken. Zonder schema's kan ik helaas niets over die draaischakelaars zeggen.

Ik heb wel even gekeken naar die saa1057 maar die chip is een compleet pll systeem op één chip. Dus de fase comperator en delers bevinden zich op de chip. En alles wordt aangestuurd via een I2C bus. Dat betekend dat deze schakeling nooit met alleen een eprom kan werken. Waarschijnlijk is dat ding onder die sticker ook geen eprom maar een complete microcontroler waarvan een deel eprom kan zijn. Zeer waarschijnlijk bevind zich een of ander 8051 achtig ding onder die sticker.

Als je dit dus wilt veranderen zul je de software in de microcontroler moeten aanpassen. Als het antiuitleesenschrijfbitje niet is gezet is dat wel te doen. Je moet wel ergens de oude toolchain voor deze cpu's opduiken. En die zijn er. De extra connector is misschien voor de I2C bus. Je kunt dan nog iets anders aansluiten op je bus. Het kan echter ook icsp connector zijn waarmee de cpu geflashed zou kunnen worden. Dan kan het echter geen eprom based micro controler zijn. Waarbij de vraag opkomt of er onder die plakker een raampje zit of niet?

Je kunt omdat het I2C is wel de oude cpu vervangen door een ander (moderner) exemplaar. Bijvoorbeeld een atmel. Maar een motorola of microchip exemplaar kan ook. Als je een atmel gebruikt heb je het voordeel dat je de arduino GUI gebruiken kunt om de boel te programmeren.

En hoe je dat ding moet programmeren haal je uit de datasheet van die saa1057. Het is niet heel spannend.

Blue Sky, ik denk dat wat in die link staat min of meer hetzelfde is.

Ik had die zenderprint een keer gekregen van iemand en wilde dat aan de praat krijgen.
De EPROM was verdwenen en en ik ben gaan kijken wat de SAA1057 precies nodig had aan signalen.
Het picje is een 12F629 en stuurt de minimale bitjes naar de PLL om de zender opfrequentie te zetten. Het is verder niet instelbaar.
De frequentie is ingebakken in de software.

Hoe de signalen verbonden zijn met de pic kan ik wel een keer uittekenen wanneer er belangstelling voor is.
De sourcecode heb ik niet meer denk ik, maar die was niet zo spannend

Wanneer je zoekt op het internet naa SAA1057 PLL kun je mischien vinden hoe dat die aangestuurd wordt en als dat een PIC is zoek je daar de software bij.
Mogelijk bestaat er ook een sketch voor Arduino om de SAA1057 aan te sturen.

Ik heb eens een SAA1057 PLL gebouwd welke aangestuurd werdt met een Pic, dat werkte geweldig goed.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Blue Sky

Cableguy

@Ex-Fietser: bedankt voor je uitgebreide antwoord maar het gaat helaas wat boven mijn pet. Hoe je een PLL moet aansluiting lukt me nog wel maar als het om programmeren gaat moet ik afhaken. Maar toch bedankt voor de info want je leert alleen maar !

Op 23 januari 2021 17:39:55 schreef Vaas:
Hoe de signalen verbonden zijn met de pic kan ik wel een keer uittekenen wanneer er belangstelling voor is.

Ik hou mij aanbevolen en ik denk dat er wel meer lezers zijn die deze info interessant vinden getuige de berichten op het forum over 3,5 meter FM.

Waar rook is, is stroom
Blue Sky

Cableguy

Op 23 januari 2021 19:02:14 schreef Martin V: Ik heb eens een SAA1057 PLL gebouwd welke aangestuurd werdt met een Pic, dat werkte geweldig goed.

Dat ga ik ook proberen met het ontwerp van Pira.cz (link staat hierboven) Ik heb nog een Pic gevonden en ook al geprogrammeerd. Inmiddels de RF print uit de Profline gehaald en zo te zien is het voldoende om alleen de eprom eruit te trekken en dan de pic aansluiten op de bussen van de eprom die naar de SAA1057 lopen. Morgen maar even een printje maken, dat heb ik ook al in tijden niet meer gedaan :-)

Waar rook is, is stroom

Ha Blue Sky,

Nog even over de andere modulator ( profline ) ik had die vraag over het hoofd gezien.
Met de twee schakelaars stel je de frequentie in dit gaat in stappen van 100 kHz.
De eprom zorgt voor de huishouding bijvoorbeeld de bandgrenzen en het deeltal.
De modulator begint op 87,0 MHz en eindigt op 108,0 MHz de instelling is binair tellen 87,0 MHz is E0..... 108,0 MHz is 0E welke van de twee schakelaars de eerste is moet je even uitproberen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Blue Sky

Cableguy

@electron920: ik heb die schakelaars geprobeerd maar de modulator verandert niet van frequentie. Misschien dat de duimwiel schakelaars op het front op een bepaalde instelling moeten staan voordat die draaischakelaars actief worden.

Ik heb de RF print er nu uit liggen, eens kijken of ik wat van het bedrading schema kan uitpluizen.

Waar rook is, is stroom

Ha Blue Sky,

Ja kijk eens hoe dat zit..... misschien eerst een soort dummy steker gebruiken.
Het is een uitbreiding/wijziging op het eerste ontwerp de reden deze apparaten zaten in 19"rekken.
Niets mis mee maar..... nu kon het voorkomen dat de technicus onoplettend tegen de voorzijde van de kast leunde en ter hoogte van de schouder de codeer schakelaars veranderde.
Het is niet prettig om een collega in de avond op pad te sturen vandaar het uitschakelen van de voorzijde.
Ik verwacht dat het origineel terug zetten wel mogelijk is !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Blue Sky

Cableguy

Vandaar dat die schakelaars er in zitten :-)

Ik heb inmiddels de "eprom" verwijdert en het stickertje er af gehaald, het blijkt een MC68705 te zijn. Uiteraard het glaasje direct weer afgeplakt. Het printje met de PIC is ook bijna klaar, nu even wachten op de dipswitches want die had ik niet op voorraad.

Waar rook is, is stroom
Blue Sky

Cableguy

@Vaas: ik zie op jou foto dat je een kristal op het opsteekprintje hebt zitten. Nu heb ik het PIC printje klaar en die werkt ook alleen de pll lockt niet. Nu zag ik dat het originele kristal geen verbinding meer heeft met de SAA1057 als je de originele processor er af haalt dus het is ook geen wonder dat hij niet lockt.

Mijn vraag aan jou is: heb je het 4 Mhz kristal op het opsteekprintje met het pll ic verbonden? Ik wil niet te veel in de Profline woelen want dat is zonde

Aan de mods: ik wil het topic niet kapen maar als jullie het goed vinden ga ik hier verder.

Waar rook is, is stroom

Nee, ik zie die verbinding eigenlijk niet liggen...
Wat ik nog wel zie, is dat ik die 3 kleine weerstandjes van 33k in de datalijnen naar de SAA1057 heb overbrugt aan de onderkant van de profline print

Blue Sky

Cableguy

Bedankt voor je antwoord ! Ik heb de 3 weerstandjes overbrugt maar geen lock. Het IC krijgt wel 4 Mhz aangeboden van het kristal (niet goed gekeken :-)) dus dat werkt. Ik heb overigens geen idee wat de functie van die inverter is, er zitten 2 poorten daarvan in de kristal lijn.

Ik zie op jouw foto dat je een weerstand gelift hebt tussen de beide ic's, die lijn loopt naar de kristal ingang van de PLL. Heb je die print later weer ingebouwd in de profline?

Waar rook is, is stroom

Nee, ik had alleen deze losse print gekregen en deze zo werkend gekregen. Verder dus nooit ingebouwd in de originele setting.

Ik ben even aan het zoeken geweest, misschien heb je wat aan:

http://home.deds.nl/~radio102/freddos/default.htm

Kies hier PIC12F629 en dan SAA1057 PLL.
De bovenste schakeling is denk ik precies wat je hebben wil, inclusief code generator

Blue Sky

Cableguy

Bedankt voor de link, dat is interessant leesvoer !

Waar rook is, is stroom