Led GUZ 3.5

Geachte forumleden,

Is er een vervanging voor een LED GUZ 3.5?

Deze zit in een Ikea Delaktig lamp 2 jaar oud. Ondanks zoeken en bellen met Ikea, is er geen mogelijkheid een vervangende LED te sturen.

Vraag weet iemand een vervangings exemplaar voor deze Chinese LED?
Mogelijk dat die onder een andere code in andere apparaten zit.

Voor de duidelijkheid: voeding is OK, op het voetje staat 24,5 volt.
Als ik de lamp in het voetje stop branden de 3 ledjes telkens 1 seconde. Het ding repareren lijkt me lastig. Openen lukt niet zonder geweld.

Nuttige suggesties?

Met vr gr

ikea.docx

pietplof

Golden Member

Australorp; op de foto ( door u toegevoegd) staat GUZ5.3
Die code komt niet overeen met de code in uw vraag.
Welk type is het echt?

festina lente

mss moet je eens GUZ5.3 nemen ipv 3.5 als je googelt?
24v op de uitgang zegt niets onbelast. Belast kan het mss instorten?
Heb je een weerstand van 5w 180R liggen of iets drg om te testen?(2 van 100R?)
Een gu5.3 krijg je er niet in?
Als het toch stuk is, waarom dan niet proberen uit elkaar te doen? Wel eerst de voeding (driver) belast testen!

EricN: Inderdaad heb ik onbelast gemeten, maar de netvoeding heb ik met de nog werkende lamp omgewisseld zonder verschil. De draden heb ik ook doorgemeten.

Als er geen "gouden" tip is van hier zitten ze ook in dan zal ik de oude openen en het resultaat delen.

Ter geruststelling: alle code's op de lamp heb ik op alle manieren gezocht met Google.

Die 5.3 is de afstand tussen de pootjes.

Er zijn enkele in grootte vergelijkbare "lampen" maar die hebben 2 groepen om verschillende belichting mogelijk heden te geven, en andere pootjes.

Deze armaturen hebben alleen één aan/uit schakelaar.

Vervolg:

Na openen de 2 schroefjes (zie foto's) losgedraaid. Alles bleek muurvast gekit en gesoldeerd te zijn. De schroefjes weer vastgezet en ik was van plan de spanning over de zenerdiode te meten.

Echter het geheel werkt weer. Onderbreking in de printbanen door steeds warm en koud??? Werkt weer door andere kracht op de schroefjes???

De vraag blijft of iemand deze apparaatjes met sturing en aparte pootjes ergens anders is tegengekomen.

Dank voor het meedenken, groeten,

Australorp

pietplof

Golden Member

Kortgeleden mreeg ik een tweetal ,,led balken" bestaande uit twee rijen led's.
Een aantal werkten niet.
Als ik met mijn vinger of met het blad van een kleine schroevendraaier op zo'n led duwde deed het ding het weer.
Dat lijkt op een slechte soldering.
Dat zou ook van toepassing kunnen zijn op die lamp van collega australorp.

festina lente

Vaak is het een breuk in de LED chip zelf en niet op de print. Een rotte bonding wire bijvoorbeeld.

Wat misschien toch nog zou kunnen is de connector zelf op het printje, die "luidsprekerplug", die iets los is komen te zitten.
Dat heeft het meest te lijden.

Als het ding het weer niet meer doet zou ik die even opnieuw vastsolderen en nog eens checken.

En nog wat: @australorp je kunt de foto's gewoon direct posten hier op het forum (zonder in een doc te zetten).

[Bericht gewijzigd door henri62 op 29 november 2020 16:28:17 (12%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.