De batterijen vervangen van een banaanaccu (Sparta ION)

Solderen is niet het beste idee; als je de cellen te heet stookt (wat gemakkelijk gebeurd, zeker als je met een kleine bout lang moet verwarmen) gaan ze intern stuk, met mogelijk een veel grotere zelfontlading, waardoor de accu het lijkt te doen totdat je de fiets een week niet gebruikt.

Er komt ongetwijfeld iemand vertellen dat je het BMS onder spanning moet houden omdat hij anders permanent op slot gaat, maar dat is pertinent niet waar; je kunt immers ook de zekering eruit trekken zonder dat hij op slot gaat, je moet dan alleen een keer volledig laden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja ik zal t met heel veel beleid moeten doen. Want anders wordt het puntlassen toch? Hoe duur is zo n toestand? Is dat eenvoudig?

Ik weet niet of dit werkt maar misschien is dit iets?

https://nl.aliexpress.com/item/1005001315941518.html?spm=a2g0o.product…

Verder ben ik het niet zo erg eens deze opmerking:

SPARTA de klanten ertoe dwingt om zo snel weer 500- te moeten betalen voor een fietsaccu, terwijl ik er nog maar een paar duizend km mee gereden heb.

Dat een accu eerder stuk raakt dan geplanned is natuurlijk een teleurstelling. Maar dat gebeurt nu eenmaal met accu's. Het kan foutje zijn in de fabriek. Maar waarschijnlijker is een keer (ongewild) zware accu mishandeling. En dat sparta niet wil dat je zelf aan je accu gaat prutsen is denk een kwestie van veiligheid. Er hoeft er ergens maar eentje een keer in fik te vliegen en een boos ongeluk te veroorzaken en de fabrikant heeft een zeer groot probleem.

Waarom een fietskoplamp bij mijn gazelle in vredesnaam 80 euro moet kosten terwijl hetzelfde stukje elektronica in een action huisje 1 euro moet kosten begrijp ik dan weer niet. Dat is gewoon een kwestie van geld denk ik. Zelfs met een beter stukje electronica dan in dat actionspul lijkt mij een prijsje van een euro of 15 redelijk voor een echte gazelle koplamp. Maar 80 euro???

Dat is alleen een controller. Zelf toevoegen: Elco-bank, LiPo-accu, auto-accu of (mogelijk, zo ver heb ik de specificaties niet bekeken) capabele transformator.

Doe alsjeblieft niet zoals op het plaatje, maar doe een veiligheidsbril op... Ik heb inmiddels ervaring met pogingen in het zo efficiënt mogelijk dumpen van 200.000 uF in een puntlas voor lithium-cellen en je wordt gewoon bang van het resultaat als het mis gaat. De vonken en gloeiende delen vliegen dan weg van je werkstuk...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Zelf toevoegen: Elco-bank, LiPo-accu, auto-accu of (mogelijk, zo ver heb ik de specificaties niet bekeken) capabele transformator.

Aha, zo doen ze dat dus. Ik zat me al af te vragen waar ze die onwijze stroom uithalen. Die trafo leek mij wat klein.

@ex fietser: ik probeer eerst nog even het systeem zo te houden en dus puur alleen de defecte batterijen te vervangen. Morgen avond ga ik weer verder hiermee. Helaas lukt het nog niet om de batterijen los te krijgen want deze zitten echt super fanatiek vast gekit aan de behuizing

Let op dat je ze niet beschadigd. Ik heb er een paar weken geleden nog één gesloopt maar daar kreeg ik de batterijen alleen los door het plastic te buigen. Overigens bleken er in beide rijen van 10 stuks elk ééntje gaar te zijn. Als je ze nog op kunt laden en dan belasten, zie je er wellicht maar één of twee door de knieën gaan. Als je die vervangt ben je wellicht al (voorlopig) klaar. Niet zo goed als alles vervangen, maar misschien een stuk minder werk. En in tegenstelling tot LiIons, balanceren NiMH's zichzelf dus een beetje verschil is niet meteen een probleem.

Op 29 november 2020 01:51:51 schreef Ex-fietser:
[...]
Die trafo leek mij wat klein.

;)

Ik dacht dat er vaak ook wel meer dan 100A gebruikt werd voor puntlassen. Ik heb de >1000W magnetrontrafo's al liggen waar ik één of twee wikkelingen van 25 of 50mm^2 of zo doorheen ga rijgen. Als er toch maar 100A loopt, kan die kabel wel wat dunner...

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 29 november 2020 23:02:36 (10%)

Op 29 november 2020 22:56:54 schreef r-p:
Let op dat je ze niet beschadigd. Ik heb er een paar weken geleden nog één gesloopt maar daar kreeg ik de batterijen alleen los door het plastic te buigen. O

Ah okay. Maar wat heb je dan gedaan met de behuizing die dat dus niet overleefd?

Op 30 november 2020 07:48:18 schreef Jopie000:
[...]

Ah okay. Maar wat heb je dan gedaan met de behuizing die dat dus niet overleefd?

Je hebt er geen zak aan aan die opmerking van mij behalve dat het echt een kl*te karwei is. Het lukt mij alleen door dus aan één kant te trekken (in mijn geval door het plastic kapot te buigen weg van de batterij). Dus het beste is m.i. om een batterij vooraan omhoog te wippen zodat je het voorste gedeelte van de kit het meeste belast, door de 'puntbelasting' heb je nog enige kans dat de kit loslaat. Maar het probleem daarbij is weer dat je dit niet met een schroevendraaier kunt doen omdat dit de batterij veel te snel beschadigd.

Ik heb nog wel met een soort mini breekijzer gewerkt met wat plastic ertussen maar omdat de behuizing mij niets kon schelen ben ik overgestapt op debehuizing slopen.

Ik wilde ze in een andere, veel oudere accubehuizing stoppen (24V NiCd D-cellen vervangen door NiMH's)

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 30 november 2020 15:29:17 (16%)

@r-p

Als er toch maar 100A loopt, kan die kabel wel wat dunner...

Ik heb zo'n magnetrontrafo puntlasser waar ik met een rogowskispoel secundair de stroom gemeten heb, met 35mm^2 loopt er 3000A...

Te lage stroom zorgt voor lassen die niet stevig zijn, daardoor zet je de puls tijd langer waardoor de accu weer opwarmt, 10mm^2 was dan ook geen succes.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Precies. De Ruit van de trafo constructie moet laag genoeg zijn dat er inderdaad 3000A kan gaan lopen. En waar je normaliter denkt mwah, 10mm2 zal wel verwaarloosbare weerstand hebben op zo'n kort stukje... Dat is niet meer waar met stromen in de orde van 3kA. Om niet te veel primair te trekken wil je de open uitgangsspanning ook zo laag mogelijk hebben.

Thijs heeft nu twee 3000F supercaps (in serie) die met een gewoon 5V voedinkje op 5V gehouden worden. Als je "even" ergens anders moet puntlassen neem je alleen de supercaps mee en hang je hem als je klaar bent gewoon weer terug aan dat voedingkje. Er is een (open source ontwerp, aangeboden op ali) controller printje wat dan met een bank van iets van 12 mosfets "even" de 5V uit de caps op je probes zet. En dan in ms of joules (ik weet het niet meer) kan je zeggen hoeveel je wilt hebben... En "autolas": een pulldown op de min probe zorgt er voor dat je ineens 5V op de min probe als je contact maakt met het nikkel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ben nu bezig en het lukt aardig met een platte schroevendraaier, maar heel snel gaat het niet. Wat lastiger is is de nikkelband tussen de batterijen door te knippen. Is mijn tang bot of is dat gewoon gruwelijkkkkk sterk

Op 30 november 2020 15:41:52 schreef Roland van Leusden:
@r-p

[...]

Ik heb zo'n magnetrontrafo puntlasser waar ik met een rogowskispoel secundair de stroom gemeten heb, met 35mm^2 loopt er 3000A...

Te lage stroom zorgt voor lassen die niet stevig zijn, daardoor zet je de puls tijd langer waardoor de accu weer opwarmt, 10mm^2 was dan ook geen succes.

Ik dacht inderdaad dat de stromen fors hoger waren maar de link spreekt van een SCR van 100A. Kan dat ding een veelvoud daarvan aan wanneer de tijd maar kort genoeg is?

Het gaat om een transformator, dus ze zullen de primaire kant schakelen, lijkt me. Met een SCR kun je geen DC stroom schakelen, zoals van een Lithium accu, omdat het ding dan niet meer zou sperren totdat de stroom stopt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De banaan accu heeft 2 series van 10 batterijen. Elke serie geeft zo n 13,5V. Dit zou toch voldoende moeten zijn? Toch als het display 85 procent aangeeft, valt de accu uit. Wie weet hoe ik er achter kom welke van deze 20 dan de zwakke schakel zijn en ik kan vervangen?
Groet

Beide secties apart belasten met autokoplamp, en dan per cel de spanning meten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb wel eens gelezen dat deze accu's niet gereviseerd kunnen worden.

Ook de electronica loskoppelen van de accu's zou ervoor zorgen dat de electronica niet meer functioneert nadat je de nieuwe accupack erop aangesloten hebt.

Ook de electronica met een externe voeding onder spanning houden totdat je de nieuwe accupack aangesloten hebt dat schijnt ook niet te werken.

Mocht je andere ervaringen hebben dan hoor ik het graag op dit topic.

Het zou fijn zijn als die mythe een keer ophoudt. Het is pertinent NIET WAAR, het is een leugen die op dit forum door een paar mensen als een mantra herhaalt wordt. Als je zo'n pakket voor langere tijd op de plank legt, moet je volgens de instructie van Sparta de zekering eruit trekken; op dat moment is het BMS ook spanningsloos. Het enige wat je daarna moet doen, is de accu één keer helemaal opladen, inclusief balanceren, zodat het BMS zijn state-of-charge schatting weer goed heeft staan.

Een accu die "afgekeurd" is, omdat hij onder de 70% state-of-health is gekomen (meestal doordat hij meerdere keren kort achter elkaar uitvalt door een onbalans, omdat één cel echt stuk is), kun je met nieuwe cellen niet meer tot leven wekken; er is geen manier (ook niet voor de fietsenmaker) om dat bitje in de software weer terug te zetten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb destijds voor de Batavus Padova fiets van mijn schoonmoeder meerdere bedrijfjes die fietsaccu's reviseren benaderd en er waren een paar die zeiden dat deze accu's niet te reviseren waren maar als jij zegt dat dat wel zo is dan is dat alleen maar mooi voor diegenen die hun banaan-accu willen reviseren.

Je geeft aan dat als er een cel defect is dat je de accu dan niet meer met een nieuwe cel tot leven kunt wekken omdat er een bitje in de software veranderd wordt die ook de fietsenmaker niet terug kan zetten.
Dus de "mythe" of "de leugen" klopt dus wel voor een deel.

Je geeft ook aan dat als de BMS spanningsloos is geweest dat je de accu moet balanceren, is dat iets wat je zelf kan of moet je daarvoor naar een fietsenmaker met een interface?

Ik weet dat de microprocessor deels uit te lezen is, misschien staat dat "bitje" daar wel in en kun je deze zelf met een AVR-interface terugzetten.

Op 17 december 2020 19:28:55 schreef Joentje1978:

Je geeft aan dat als er een cel defect is dat je de accu dan niet meer met een nieuwe cel tot leven kunt wekken omdat er een bitje in de software veranderd wordt die ook de fietsenmaker niet terug kan zetten.
Dus de "mythe" of "de leugen" klopt dus wel voor een deel.

Zolang er nog geen 0003 Error in het schermpje heeft gestaan is er nog hoop. :) na een 0003 melding is het definitief over!

Je geeft ook aan dat als de BMS spanningsloos is geweest dat je de accu moet balanceren, is dat iets wat je zelf kan of moet je daarvoor naar een fietsenmaker met een interface?

Je kunt het zelf doen. Gewoon de fiets aan de spanning houden het onderhoudsprogramma in de processor doet de rest.

Ik weet dat de microprocessor deels uit te lezen is, misschien staat dat "bitje" daar wel in en kun je deze zelf met een AVR-interface terugzetten.

Ik wens je succes er zijn u al vele voorgegaan die een poging hebben gewaagd.

Er is hier op CO een mega topic over de sparta banaanaccu met alle mogelijke info die je maar kunt wensen.

Korte samenvatting.
Geen 0003: Cellen nameten op capaciteit zie menig topic.
zonodig cellen vervangen.

Wel 0003 Cellen nameten op capaciteit zie menig topic.
zonodig cellen vervangen. En Printje vervangen of Cpu switchen met een ander banaanprintje zonder 0003. helaas moet je dan weer langs de fietsenmaker om de motor en display aan te melden.

Wel 0003 Cellen nameten op capaciteit zie menig topic.
zonodig cellen vervangen. En Printje vervangen of Cpu switchen met een ander banaanprintje zonder 0003. helaas moet je dan weer langs de fietsenmaker om de motor en display aan te melden.

Iemand enig idee of het CPU printje ook ergens los te verkrijgen is? Een 2dehands accu opsnorren met een andere errorcode wordt lastig. In mijn geval is de print in blauw kunststof gegoten, kun je verder niks mee.

Accu revisie bedrijven verkopen ze soms los, ook de "schillen" zijn soms los te verkrijgen.
Er bestaan verschillende versies van de accu. Hierin zie je de ervaring groeien :)

1.Geen vocht bescherming 8)7 . Pcb's roesten weg.
2. Lak als vochtbescherming. Idem
3. Blauwe smurrie als vochtbescherming.
Pcb blijft goed, relais en cellen nu de zwakste schakel is mijn ervaring.

Van 1 en 2 worden pcb's en schillen aangeboden.

Op 29 november 2020 20:12:22 schreef Jopie000:
@ex fietser: ik probeer eerst nog even het systeem zo te houden en dus puur alleen de defecte batterijen te vervangen. Morgen avond ga ik weer verder hiermee. Helaas lukt het nog niet om de batterijen los te krijgen want deze zitten echt super fanatiek vast gekit aan de behuizing

Het is misschien een beter idee om eerst de slechte cellen te lokaliseren. Gewoon een voor een meten met een multimeter is al een heel aardige. Ik heb per ongeluk een paardenmiddel gevonden (categorie "don't try this at home) door per ongeluk met de nogal grofstoffelijke klemmen van mijn universele lader/tester de hele bank kort te sluiten. De slechte cellen (die hebben veel inwendige weerstand) manifesteerden zich onmiddellijk door sissen, pruttelen en heel heet worden. Het waren er twee. De rest werd er niet of nauwelijks warm- of koud van. Ik heb alleen die twee vervangen.
De accu is weer als nieuw.
Een "light"versie hiervan is de cellen met zoveel mogelijk stroom opladen en door te voelen (of luxer met een infraroodthermometer of warmtebeeldcamera)de slechte lokaliseren.
Ik heb wat langere tabjes aan goede cellen uit een andere accu gepuntlast en na het verwijderen van de slechte cellen die ertussen geprutst en e.e.a. gesoldeerd tot een geheel.
Een dremeltje met een doorslijpschijfje werkte bij mij goed om de nikkelstrips door te krijgen. Een kant opwippen en daarna de andere kant. Zoveel mogelijk van de verbindingsstrip aan de goede cellen laten zitten.
Was vele malen minder werk als het met geweld uit elkaar slopen van het hele pakket wat ik de eerste keer deed en leverde ook een beduidend netter eindresultaat op.
Kon ook de behuizing (met duct-tape aaneengeplakt omdat e.e.a. experimenteel is)gewoon weer gebruiken.

Nog een tip: als je een accu hebt gescoord met foutcode E0005 moet je voor de grap de motorconnector eens goed bekijken. Ik had een maandagochtendexemplaar en na met een punttangetje de terminals er wel goed in gedrukt te hebben had ik geen foutcode meer en een accu met meer dan de 10AH van de specs in een mooie dichte behuizing. Ik lees dat dit vaker voorkomt.

@josessex
Ik ben bezig met een banaan, waarvan zijn schilletje aan één kant af is. De cellen gemeten waarbij twee cellen slechts 6Ah meten waar de andere 10+ aangeven. Ik neem aan dat dit de boosdoeners zijn.

Had al eerder een andere accu opengemaakt, en gesloopt. Allemachtig wat zitten de cellen vast! Daar bleven van heel veel cellen de groene coating achter.