Goedkoop lasapparaat waar ze ook de elektronica laten zien

Hoi,

Ik zag net bij Banggood een goedkoop lasapparaatje, slechts € 31,28 met zelfs free shipping. Ze hebben op de site ook wat fotos van elektronica erbij gezet. En er staan ook een hoop reviews bij.

Zou dit iets kunnen zijn? Ik zie maar 1 elco en 1 trafo. Zou er nog een redelijke netscheiding zijn? Een goede vast niet..

De link: https://www.banggood.com/Minleaf-ZX7-250-250A-220V-Mini-Electric-Weldi…

High met Henk

Special Member

Geen idee,
MAar vindt het wel een geinig ding....

scheiding zal wel niet inderdaad, maar 250A uit het ding vindt ik ook al wel heel veel...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 29 november 2020 10:51:50 schreef High met Henk:

scheiding zal wel niet inderdaad,

Dan kun je toch niet lassen als je een ALS hebt?
Als de steker verkeerd op in het lichtnet zit, moet je ook een automatische zekering vervanger hebben. 8)7

Sine

Moderator

Het display gaat tot 250, in werkelijkheid doet het ding de helft. ;)

En uiteraard is de uitgang net gescheiden, als je twee keer naar de foto's van het binnenwerk kijkt zie je zelfs hoe.

Arco

Special Member

De 'scheiding' wordt waarschijnlijk door die trafo gedaan...

https://imgaz.staticbg.com/customers_images/newlarge/37/85/2020111803224830-1583503.jpg

Je leven hangt dus af van de isolatielaag op het koperdraad... ;)

Verder staat er dat het apparaat op 230v max. ongeveer 40A gebruikt, praktisch niet erg handig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jeever

Golden Member

Er staan over de Minleaf ZX7-250 een heleboel interessante video's op YouTube:
https://www.youtube.com/results?search_query=Minleaf+ZX7-250

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Ten eerste: ik weet weinig van moderne lasapparaten.
Maar m'n pa kocht als boer ooit een lasapparaat wat je nog net kon dragen.
Hij ging tot 150 A, en je kon er 3,25mm electrodes mee verlassen. Volgens mijn herinnering moest je hem op krachtstroom aansluiten.

Dit apparaat vermeldt electrode diameter 1,6 tot 2,5mm. Daaruit concludeer ik dat het "vergelijkbare amperage" zo'n 50 A is.
Misschien net genoeg voor 2mm plaat, maar dikker zal moeilijk worden.

Verder vraag ik me af: waar vind je 1,6mm electrodes? Lijkt me érg dun, niet standaard in de dagelijkse praktijk.

bprosman

Golden Member

2.0 en 2.5mm hebben ze bij HBM gewoon liggen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 29 november 2020 14:07:50 schreef Spog2:
Daaruit concludeer ik dat het "vergelijkbare amperage" zo'n 50 A is.

Als je zo links en rechts kijkt zie je dat dit doosje 100+ Amp doet. Voor wat hobby braadwerk meer dan voldoende.

Op 29 november 2020 14:07:50 schreef Spog2:
Verder vraag ik me af: waar vind je 1,6mm electrodes? Lijkt me érg dun, niet standaard in de dagelijkse praktijk.

Of het standaard is, geen idee. Maar HBM heeft ook gewoon 1,6 mm wolfram-elektroden in het assortiment. Ik kan het weten, ik heb ze daar gekocht ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
fred101

Golden Member

En jaar of 10-15 terug had een vriend zoiets gekocht. Was wel wat duurder dacht ik en volgens mij ook bij HBM. Maar zelfde afmetingen en idee. Alleen was het knap waardeloos, je kon wel iets aan elkaar bakken maar die las durf je niet te laten zien ;-) Dus moest ik het met een goed MIG apparaat alsnog doen. Maar misschien zijn ze goedkoper en beter geworden of kon hij gewoon niet goed genoeg lassen of legde hij de lat te hoog.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Op 29 november 2020 15:21:33 schreef fred101:
En jaar of 10-15 terug had een vriend zoiets gekocht. Was wel wat duurder dacht ik en volgens mij ook bij HBM. Maar zelfde afmetingen en idee. Alleen was het knap waardeloos, je kon wel iets aan elkaar bakken maar die las durf je niet te laten zien ;-) Dus moest ik het met een goed MIG apparaat alsnog doen. Maar misschien zijn ze goedkoper en beter geworden of kon hij gewoon niet goed genoeg lassen of legde hij de lat te hoog.

Op Youtube heb je "HarryTheFerryman" die de meeste HBM lasapparaten wel getest heeft.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Op 29 november 2020 10:46:25 schreef Hoeben:
En er staan ook een hoop reviews bij.

Zou dit iets kunnen zijn?

1 Ik kijk nooit naar reviews dat zegt helemaal niets. Kan net zo goed een paar vrienden zijn van de aanbieder.
2 als je de interne opbouw zie dan weet je al genoeg, na 3 dagen stuk.
3 De spec's kloppen niet met elkaar. Er staat dat het apparaat 8,4kVA (230V 36A0 kan opnemen, 250A als output en dan toch maar max 2,5mm elektrodes.
4 Als je aan lassen bent wil je niet om de paar minuten moeten stoppen omdat je lasapparaat oververhit raakt

https://revspace.nl/images/3/34/ElectodeDikteEnStroomSterkte.jpeg
Met 250A moet je zelf tot 5mm elektroden kunnen gaan. Echter dan moet je dit kleine lasapparaat gaan voeden met 230V 40A. En dan zijn die koelblokjes ineens wel heel erg klein.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

In dit geval als je puntje 1 eens wat vaker zou doen dan heb je antwoorden op 2, 3 en 4.

En wie "vriendjes" is met de aanbieder heb je snel genoeg in de gaten.

fatbeard

Honourable Member

In een van de reviews heeft iemand het nagemeten: 53-135A.
Een andere reviewer heeft ook al wat mods gepost om het geheel bedrijfszekerder te maken en het display te corrigeren...

Ik kijk altijd eerst naar de slechtste reviews, of het nou een apparaat, restaurant, winkel of wat dan ook is...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 29 november 2020 15:26:20 schreef bprosman:
[...]
Op Youtube heb je "HarryTheFerryman" die de meeste HBM lasapparaten wel getest heeft.

De tests zijn voornamelijk 'uitgebreid uitpakken', laten zien dat alles in de doos zit (ga ik van uit), waar de knopjes voor zijn/zitten en de slangetjes aan moeten (staat ook in het boekje wat erbij zit, dus lezen helpt) en gemaakte testlasjes die je alleen van dichtbij kunt beoordelen.
Van zulke 'reviews' zie ik het nut niet in.

electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op maandag 30 november 2020 08:40:14 (19%)