Vervangen elko's voeding tape echo

Hallo

Ik ga beginnen aan een restauratie van een Uniton Swiss Echo 566. Heb de schema’s gevonden en zou nu willen beginnen om de Elko’s vab de voeding te vervangen, maar heb wat moeite om deze online te vinden. Ze zijn schroef mount. Het gaat om een B43111-A4336-T 33uF 350 V en een B43112-A4946-T 47+47 uF 350V allebei van het merk AL ELKO. Iemand een idee waar ik deze kan vinden?

Ik vind wel een alternatief voor de 47+47uF maar deze heeft 2 + en 1- pen. Degene die in het toestel zit heeft 3 + en 1 - pen en deze zijn alle 3 aangesloten.

Nu weet ik het even niet meer...

Kan iemand mij raad geven en misschien een link waar ik deze kan bestellen?

Bedankt alvast!!!

In bijlage schema en foto

Milan

maartenbakker

Special Member

Al Elko is een beschrijving van het product en niet het merk, dat is Siemens (zie logo).

Waarom wil je ze vervangen? Dit soort elco's is doorgaans nog in prima staat en door ze ondoordacht te vervangen kan je er zelfs op achteruit gaan.

En zelfs als er een reden zou zijn om ze te vervangen, weet je dat nog niet want je schrijft letterlijk dat je ermee wilt beginnen.

Misschien is een relatief duur/zeldzaam apparaat niet de beste keus om het reparatievak op te leren.

Als je tips wilt waar je echt moet beginnen, dan zijn hier ook genoeg mensen die je kunnen helpen. Ik trap af:

1) doe een visuele inspectie, zoek naar zichtbaar beschadigde onderdelen en kijk of er (naast de zeer degelijke 'mosterd'condensatoren op de foto) ook nog 1 of meer papiercondensatoren inzitten. Gezien het schema verwacht ik het niet dus misschien kun je stap 2 overslaan.

2) voor zover die papiercondensatoren op kritische plekken zitten, bijvoorbeeld over het net of als koppelcondensator, begin je met die te vervangen.

3) schakel het apparaat in en test het.

Ohja, je zult hulp nodig hebben om papiercondensatoren te herkennen of misschien bij de hele inspectie; maak gerust een paar foto's.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dag Maarten,

Toestel doet het nog goed, maar er zit een serieuze brom in. Had wat opgezocht en meestal zou dit verwijzen naar versleten elko's in de voeding, is dit niet correct?

Ik dacht dat dit de eerste logische stap was? En die zou ik zelf nog wel kunnen vervangen...

Maar misschien heb je wel gelijk, kan ik hem beter binnen doen bij hersteller.

mvg

Milan

maartenbakker

Special Member

Ah je hebt dus gewoon stap 3 al doorlopen, sorry dat ik op een verkeerd spoor was.

Brom kan inderdaad een elcoprobleem zijn, maar hoeft niet. Je kunt de spanningen over de elco eens meten, op de DC-stand en op de AC-stand van je meter. De makkelijkste alternatieve test is om even een andere elco over de verdachte elco te plaatsen. Hoeft niet de juiste bouwvorm te hebben.

Is de brom erg hard of op de achtergrond? Heeft het draaien aan de ontbrompotmeter (die van 200 ohm in het gloeistroomcircuit) nog invloed?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toestel doet het nog goed, maar er zit een serieuze brom in. Had wat opgezocht en meestal zou dit verwijzen naar versleten elko's in de voeding, is dit niet correct?

Een brom kan veroorzaakt worden door slechte elco's. Maar dat hoeft niet.

Zoals al is gezegd, is een visuele inspectie van het toestel de eerste actie. En daarbij kijk je in belangrijke mate of je het toestel veilig aan kunt steken. Ik bedoel dus zonder het in je gezicht uit elkaar spat en er bij oudere apparaten onvervangbare componenten sneuvelen.

Jij hebt hier een ouder apparaat waardoor dit een zeer belangrijke stap wordt. Er zijn onderdelen die je beter alvast kunt vervangen voordat je het toestel van spanning voorziet. De al genoemde papier/teer condensatoren zijn daar een voorbeeld van. Maar vergis je niet, ooit waren dat hele goede condensatoren. Ze hebben alleen wat moeite om 70 jaar oud te worden. Om hier een goede beslissing in te kunnen nemen is kennis over de materialen en de productieprocessen van de onderdelen nodig. En een stuk ervaring. Een van horen zeggen verhaaltje op internet is onvoldoende informatie.

Als je dan uiteindelijk bepaald hebt dat je de boel kunt aansteken met afgesloten ingangen en een belasting op de uitgang, ga je als eerste alle gelijk (voedings)spanningen meten. Ik doe dat met een goede gelijkspanningmeter. Dat is bij mij of een fluke of een oude philips(met nixi's) of een oude avo draaispoel meter. Al deze meters hebben voldoende ingangsweerstand en meten met voldoende nauwkeurigheid. Met deze meters meet ik ook de aanwezige wisselspanningen zoals de gloeispanning meestal is. De meters zijn alle drie (voor sinusvormige spanningen) goede true rms meters.

Daarna meet ik met een scoop in mijn geval een Tektronix 465 of een Tektronix 7000 oscilloscoop de rimpel spanningen op de voedingspanning aansluitingen.

Wat ik ervan begrijp werkt jouw apparaat gewoon goed. Dan moet je dus nooit zomaar een onderdeel gaan vervangen. Jouw probleem is een klein beetje brom. Dat moet je dus gewoon uitvinden door te gaan meten. Meet dus de rimpelspanning op de voedingslijnen van alle gelijkspanningen. En let op zoals gezegd de eventuele ontbrompotmeter. Die overigens ook niet zomaar vanzelf verandert.

Door alle deel(gelijk)spanningen in de verschillende schakelingen te meten kun je uitvinden of er verlopen weerstanden in je schakeling zitten. Na heel veel jaar is de kans best groot dat dat zo is. Maar het hangt af van het type weerstanden dat men gebruikt heeft.

Aan deze metingen kan ik zien hoe goed of hoe slecht de grote buffer elco's zijn. En vergis je niet, de elco's in die oude buizen apparaten waren helemaal niet zo slecht. In veel gevallen zijn ze zelfs na al die jaren nog gewoon goed en kun je ze beter niet vervangen. Moderne elco's zijn met een ander doel gemaakt. Ze zijn vaak gemaakt om een gelijkgerichte netspanning te bufferen en een pwm regelaar te voeden. Die pwm regelaar zorgt voor zeer forse kortdurende laad en ontlaad stromen waardoor de temperatuur in die condensatoren hoog kan oplopen. Dat is de reden waarom moderne condensatoren een lage esr waarde heeft en geschikt zijn voor 105 graden.

In buizen apparatuur zitten geen pwm voedingen en komen deze omstandigheden nooit voor. De oude condensatoren hebben daarom ook andere eigenschappen dan moderne en oude niet defecte c's laten zitten kan misschien een betere keuze zijn dan een setje nieuwe.

Ik had ooit een apparaat met compoundweerstanden waarvan de meeste meer als 100% verlopen waren. Ik heb ze dus allemaal vervangen.

Keramische condensatoren zijn bijna altijd goed tenzij ze fysieke schade of vocht problemen hebben. Condensatoren bedekt met was zijn verdacht, net als de papier/teer condensatoren. Deze kun je wel beter vervangen. En verdachte koppel condensatoren aan het rooster van de eindbuis moet je vervangen voor je het toestel aanzet. Je eindbuis kan er anders aan gaan. Dat is niet zo heel erg omdat je die nog wel kunt kopen. Maar je ugt kan er ook aangaan en dat is vaak heel moeilijk of niet te vervangen.

Bij het goed repareren van een (oud) apparaat vervang je onderdelen op basis van jouw metingen. Het gewoon rucksichtloss vervangen van onderdelen op basis van horen zeggen verhaaltjes loopt meestal niet goed af.

Als je rustig stap voor stap door de reparatie procedure gaat zou het moeten lukken.

En als je echt wilt gaan repareren zul je moeten investeren in (meet)apparatuur. Tegenwoordig is dat prima betaalbaar maar nog steeds even onontbeerlijk. Een timmerman stuur je ook niet zonder hamer uit spijkeren

Sine

Moderator

Op 29 november 2020 15:30:06 schreef maartenbakker:
Dit soort elco's is doorgaans nog in prima staat.

Beker elco's uit de 60's? Die zijn niet zelden zo droog als de Sahara.

Met gratis flinke lekweerstand en amper nog capaciteit.

@ Ex Fietser,

Merci voor de verhelderende uitleg.
Daar ik niet over de apparatuur beschik om deze metingen uit te voeren, heb ik besloten het toestel bij een professional binnen te brengen voor revisie.

Merci allemaal voor de reacties!

maartenbakker

Special Member

Op 30 november 2020 08:38:41 schreef Sine:
[...]

Beker elco's uit de 60's? Die zijn niet zelden zo droog als de Sahara.

Met gratis flinke lekweerstand en amper nog capaciteit.

Dat hangt kennelijk erg van het merk en type af. Bij Philips vaak nog goed, maar ik zeg er wel eerlijk bij dat ik die van Siemens niet ken (over het algemeen wel een goed merk).