Toestel doet het nog goed, maar er zit een serieuze brom in. Had wat opgezocht en meestal zou dit verwijzen naar versleten elko's in de voeding, is dit niet correct?
Een brom kan veroorzaakt worden door slechte elco's. Maar dat hoeft niet.
Zoals al is gezegd, is een visuele inspectie van het toestel de eerste actie. En daarbij kijk je in belangrijke mate of je het toestel veilig aan kunt steken. Ik bedoel dus zonder het in je gezicht uit elkaar spat en er bij oudere apparaten onvervangbare componenten sneuvelen.
Jij hebt hier een ouder apparaat waardoor dit een zeer belangrijke stap wordt. Er zijn onderdelen die je beter alvast kunt vervangen voordat je het toestel van spanning voorziet. De al genoemde papier/teer condensatoren zijn daar een voorbeeld van. Maar vergis je niet, ooit waren dat hele goede condensatoren. Ze hebben alleen wat moeite om 70 jaar oud te worden. Om hier een goede beslissing in te kunnen nemen is kennis over de materialen en de productieprocessen van de onderdelen nodig. En een stuk ervaring. Een van horen zeggen verhaaltje op internet is onvoldoende informatie.
Als je dan uiteindelijk bepaald hebt dat je de boel kunt aansteken met afgesloten ingangen en een belasting op de uitgang, ga je als eerste alle gelijk (voedings)spanningen meten. Ik doe dat met een goede gelijkspanningmeter. Dat is bij mij of een fluke of een oude philips(met nixi's) of een oude avo draaispoel meter. Al deze meters hebben voldoende ingangsweerstand en meten met voldoende nauwkeurigheid. Met deze meters meet ik ook de aanwezige wisselspanningen zoals de gloeispanning meestal is. De meters zijn alle drie (voor sinusvormige spanningen) goede true rms meters.
Daarna meet ik met een scoop in mijn geval een Tektronix 465 of een Tektronix 7000 oscilloscoop de rimpel spanningen op de voedingspanning aansluitingen.
Wat ik ervan begrijp werkt jouw apparaat gewoon goed. Dan moet je dus nooit zomaar een onderdeel gaan vervangen. Jouw probleem is een klein beetje brom. Dat moet je dus gewoon uitvinden door te gaan meten. Meet dus de rimpelspanning op de voedingslijnen van alle gelijkspanningen. En let op zoals gezegd de eventuele ontbrompotmeter. Die overigens ook niet zomaar vanzelf verandert.
Door alle deel(gelijk)spanningen in de verschillende schakelingen te meten kun je uitvinden of er verlopen weerstanden in je schakeling zitten. Na heel veel jaar is de kans best groot dat dat zo is. Maar het hangt af van het type weerstanden dat men gebruikt heeft.
Aan deze metingen kan ik zien hoe goed of hoe slecht de grote buffer elco's zijn. En vergis je niet, de elco's in die oude buizen apparaten waren helemaal niet zo slecht. In veel gevallen zijn ze zelfs na al die jaren nog gewoon goed en kun je ze beter niet vervangen. Moderne elco's zijn met een ander doel gemaakt. Ze zijn vaak gemaakt om een gelijkgerichte netspanning te bufferen en een pwm regelaar te voeden. Die pwm regelaar zorgt voor zeer forse kortdurende laad en ontlaad stromen waardoor de temperatuur in die condensatoren hoog kan oplopen. Dat is de reden waarom moderne condensatoren een lage esr waarde heeft en geschikt zijn voor 105 graden.
In buizen apparatuur zitten geen pwm voedingen en komen deze omstandigheden nooit voor. De oude condensatoren hebben daarom ook andere eigenschappen dan moderne en oude niet defecte c's laten zitten kan misschien een betere keuze zijn dan een setje nieuwe.
Ik had ooit een apparaat met compoundweerstanden waarvan de meeste meer als 100% verlopen waren. Ik heb ze dus allemaal vervangen.
Keramische condensatoren zijn bijna altijd goed tenzij ze fysieke schade of vocht problemen hebben. Condensatoren bedekt met was zijn verdacht, net als de papier/teer condensatoren. Deze kun je wel beter vervangen. En verdachte koppel condensatoren aan het rooster van de eindbuis moet je vervangen voor je het toestel aanzet. Je eindbuis kan er anders aan gaan. Dat is niet zo heel erg omdat je die nog wel kunt kopen. Maar je ugt kan er ook aangaan en dat is vaak heel moeilijk of niet te vervangen.
Bij het goed repareren van een (oud) apparaat vervang je onderdelen op basis van jouw metingen. Het gewoon rucksichtloss vervangen van onderdelen op basis van horen zeggen verhaaltjes loopt meestal niet goed af.
Als je rustig stap voor stap door de reparatie procedure gaat zou het moeten lukken.
En als je echt wilt gaan repareren zul je moeten investeren in (meet)apparatuur. Tegenwoordig is dat prima betaalbaar maar nog steeds even onontbeerlijk. Een timmerman stuur je ook niet zonder hamer uit spijkeren