aansluitstrip RF weerstanden

fred101

Golden Member

Ik heb hier een RF "driver" voor een 6kW laser waar een aantal power-combiners in zitten, gemaakt met Diconex 39-0056 en 39-0127 weerstanden ( https://www.diconex.fr/images/39-0259.pdf ander nummer maar zelfde uiterlijk)

Door vloeistofschade is het een lekkere groene bedoeling op de divider boards (en waarschijnlijk ook er onder) . Geen ramp opzich, is nog niet zover dat het echt schade heeft aangericht aan de traces etc. Behalve dan dat bij de meeste weerstanden de aansluitstrips min of meer zijn "los gerot" De beryllium oxide dekseltjes zijn bij die weerstanden ook losgekomen (en anders vallen ze er zo af als je ze aanraakt)

Ze moeten vervangen worden dus wees gerust, ik ga geen weerstanden reviseren :+ (nog niet echt gezocht maar weet iemand toevallig een betrouwbaar adres, dus geen ebay/ali/etc)

Maar wat ik me nu uit nieuwsgierigheid afvraag: Hoe zitten die aansluitstrips vast aan de eigenlijke thick-film weerstand. Het ziet er niet gesoldeerd uit, onder zo'n losliggende strip lijkt het wit-poederig uitgeslagen (zoals het aluminium van je motorfiets na een pekelwinter :-) ) Het lijkt wel gelijmd ofzo en het lijkt ook of ze alleen aan het beryllium oxide vast zaten want ze raken de film niet (of niet meer ?) Het zijn 250W en 400W versies dus dat zal wel geen lijm zijn. Op dit moment maken sommigen alleen nog wat drukcontact via het (half loshangende) dekseltje.
De "goede" hebben een deksel wat helemaal plat op het "onder-bakje" ligt. Maar bij de meeste zit al een aardige spleet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Let op met Berylliumoxide. Dat is gevaarlijk spul.

Arco

Special Member

Levert die Dionex weerstanden: https://telemeter.info/de/hf-mikrowellentechnik/hf-komponenten/hf-absc…
BeO in poedervorm is inderdaad levensgevaarlijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha fred101,

Interessant jou reparaties als ik met Berylliumoxide werk heb ik altijd een mondkapje op werkt klasse 1 dit zijn niet bio-maskers.
Dus ook voor Corona had ik die al in huis komt voor mij niet vreemd over :D om bij somige werkzaam heden je luchtwegen te beschermen denk aan de schilder !

Het vast zetten van de wire boundig doen we met ultra geluid !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

De gevaren van die troep zijn (gedeeltelijk ? ) bekend. Ik was na aanraken mijn handen, of is het beter het helemaal niet zonder handschoenen aan te raken ? Het is geen poeder en ik ga er niet in zitten zagen ;-) Ik draag een niet-medisch klus-mondkapje als ik FR4 moet frezen/zagen. Heb ook een gas-masker achtig geval wat ik oorspronkelijk gebruikte als ik met de verfspuit aan de gang moest (toen ik nog autos en motoren restaureerde) Daar moet ik nog steeds nieuwe riempjes aan maken want de elastieken zijn uitgelubberd.

Het vast zetten van de wire boundig doen we met ultra geluid !

Dat had ik niet verwacht. Maar ik vroeg me vooral af waar ze aan vast zaten. Ze lijken aan het Berillium vast te zitten en niet aan de thickfilm. Ik zal de oude na vervanging eens onder de microscoop leggen (ze zitten nu aan een koelblok van zo'n 50cm x 30cm vast wat alleen rechtop kan staan omdat het aan beide kanten vol zit met kwetsbare electronica (iets van 50 gematchte RF mosfets in Berillium oxide jasjes, (a 40 euro/stuk in ongematchte uitvoering)

Ik weet dat je met US kunt solderen en plastic lassen maar ik had geen idee hoe bondwires werden vast gezet. Volgens mij heeft applied science een video over US "lassen". Lijkt me wel gaaf om dat zelf te kunnen, ik heb nog een chinees US badje wat ik niet meer gebruik sinds ik een fatsoenlijk US bad heb. Eens een keertje kijken of daar niks creatiefs mee gedaan kan worden ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Aanraken van vast BeO is niet schadelijk als je daarna je handen wast. Alleen het poeder bij inademing (veroorzaakt o.a. berryliosis)

Met zo'n Chinese US reiniger kom je denk ik niet ver bij lassen.
Die zijn iets van 30...50W, een beetje lasser is minimaal iets van 1...2kW (plastic) en 3...5kW (metaal) Ze lassen er ook flinke stukken mee...
 

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha fred101,

Ja handschoenen is een must het zijn juist de microscopische splinters bij het vastpakken.
Een krachtig zuigpinset doet wonderen maar ik denk dat dunne handschoenen ook wel werkt ik persoonlijk vindt dat kleine spul met handschoenen niet fijn maar goed !
Als je eenmaal zo'n splinter in je heb ( bloedbaan ) gaat hij nooit meer weg daar kan 100+ mee worden maar het is een risico dit geldt voor meer van dat soort producten denk aan glasvezel ook deze microscopische spilters zemen als een visje in het water :o

Leuk idee om iets te doen met je badje maar het positioneren van je wire is ook een uitdaging ha ha _/-\o_

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Ik heb vorige week vivisectie op een kapotte led uit een smeltpunt analyser gepleegd. Daar was de bondwire los. Onder de microscoop kon ik hem vasthouden. Op die manier kon ik Vf meten en hoeveel stroom hij kreeg. Dit om een vervanger te selecteren. Maar zelfs met geschikt US soldeer station zou ik dat niet kunnen vastzetten. Het ding werkt ondertussen weer met een verse 1W met lens van Cree.

Ik kon alleen het kleurspectrum niet meten maar gezien de functie maakt dat niet veel uit. Maar in de toekomst kan ik dat wel, ik krijg van de eigenaar (die medische apparatuur verzameld) een spectroscoop.

Ik heb contact gehad met diconex. Ik kan ze daar direct bestellen. Ze willen wat fotos zien ivm gepast adviseren ivm solderen.

Uit hun mail:

the cover substrat and tab are soldered at 221°C.

Dat zou betekenen dat ze niet US solderen ? Betekent dat ook dat Berillium soldeerbaar is en geleidt (want de tabs lijken alleen aan het Berillium vast te hebben gezeten/zitten)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Het is elektrisch een goede isolator net als alle keramische familie leden voor warmt een goede geleider.
Ik ken jou situatie niet maar jij heb het over een tab net als bij de collector van een RF transistor/FET.... dat kan die is dik/breed genoeg om te solderen wel op een lage temperatuur daar heb ik speciaal soldeer voor 180°C anders is de wire weg werkt als een glaszekering :o
Maar dan wel aan het substraat niet aan het huisje.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Het is lastig goed in beeld te brengen maar zo ziet het er uit

Zo hoort het:

Er zitten "soldeer-pads" op het keramiek, en zo te zien gaat dat de hoek om en maakt zo contact met de film. Eigenlijk zoals net zoals bij smd weestanden.
Op de hoek zie je kleine vierkantjes waar het deksel op gesoldeerd wordt. Ik hoorde vandaag van de klant dat deze unit na een eerdere reparatie in het buitenland terug kwam op pallet die half in elkaar "geschopt" was. Zou me niet verbazen als dat de nekslag was. Rotte verbinding en mechanische schokken zijn geen goede combinatie. En dan te veel vermogen en hitte omdat het apparaat nu verkeerde output-power info kreeg. (ook de gewone metaalfilmjes van de directional couple zijn zwaar verlopen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pietplof

Golden Member

Fred101; hier staat al jaren een us lasapparaat voor kunststoffen.
Ik geen flauw idee of het ding meer kan.
Mocht je info over het toestel zoals merk en type hoor/ zie ik dat wel.

festina lente

Ha fred101,

Mooie foto's maar nu is het mij duidelijk die tab is de normale aansluiting die moet je qua warmte ook wel met beleid behandelen maar 270°C is geen probleem.
Kijk als alles heel is ( het component ) kan er binnen niet bij :o
ik heb die weerstanden hier liggen van Florida rf labs.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

De aansluitingen waren al los. Gewoon weg-gerot.
Solderen en desolderen is geen probleem voor mijn mighty Pace :-)

Ik heb direct bij de fabriek nieuwe besteld, bijna 400 euro aan weerstanden. 8)7

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Dankzij Pietplof heeft de postkoets vandaag een US welder afgeleverd., Het is een KLN Type 588, 11 kilo Duitse degelijkheid. Nu nog leren er mee om te gaan (na hem eerst eens van binnen kritisch te bekijken) en hoe het werkt. Het principe is twee stukken plastic goed op elkaar te drukken/persen en dan 1 deel US te laten trillen. De trillingen veroorzaken wrijving en de boel smelt aan elkaar.

Erg handig, denk/hoop ik, om bv thermoplastische kunststof delen van meetspul te lassen. Zoals bv de barst in een DMM behuizing.

Ik heb wel een donkerbruin vermoeden dat een welder voor bondwires er iets anders uitziet :-) Henk, weet hij hoeveel vermogen die hadden ? En het opzetstuk (hoorn ? ) moet dan niet veel dikker dan een spelt zijn.

Als deze genoeg oempf heeft dan zou ik een hele dunne hoorn of opzet stuk kunnen draaien. De punt die er nu op zit is iets van 5mm. Lijkt me gewoon leuk om te proberen, was niet van plan om ICs te decappen om daarna te repareren :+ maar het is gewoon gaaf om te kunnen.

Hoewel ik wel heel graag ICs zou willen decappen maar de enige goede manier is weg etsen mbv rokend salpeterzuur (yellow Fuming nitro-accid dacht ik). Ik heb dat bij 2 klanten die in een chemie lab werken gevraagd en beide raden het af zonder dingen als een zuurkast, pipetten, beschermende kleding etc, het spul schijnt echt gevaarlijk te zijn en niet alleen "door USA advocaten bedacht gevaarlijk" Ik doe het nu door de behuizing te verbranden maar het blijft lomp.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs