Nog meer Nostalgie

rob007

Yarr, Matey!

En ik hoop misschien ook wel leuk om even te bekijken.
Toen ik mijn FM Piraten carrière begon als 13 Jarig mannetje ZONDER kennis en ZONDER geld!
Los van de HF65 ( Josty Kit ) was de Bibliotheek de bron van schema’s bekijk de link eventjes:
https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Wahl%20-%20Miniatuurspionnen%202.pdf
meer van deze boekjes haalde ik uit de bibliotheek, het was een reeks Miniatuur Spionnen deel 1…2…3 enz
ik bouwde me helemaal gek voor heel de buurt de onderdeeltjes voornamelijk uit oude Tv’s Radio’s enz…..
Bladzijde 26 man man man onstabiel als de pest, maar wel verbinding met Delft!!! LOL
MAAR los van dit alles, voor dat ik doordraai misschien zit er nog wel iets interessants tussen!
Bladzijde 89 heb ik ook nog veel mee geëxperimenteerd de 567 er werkte bij mij niet veel maar dit was -
een leuk IC als ik mij goed herinner ik maakte er 2 want een van de twee daar deed ik ook de toon van aftappen.
Ook die veldsterkte metertjes geen VU meter was veilig voor mij!
Afijn ik dacht plak de link neer……..

VrGr Rob

( tussen haakjes, voor dat een ander het zegt, die kennis heb ik inderdaad nog steeds niet! ) :+

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
pa3gws

Golden Member

@rob007
Welke naam gebruikte je op de FM?
En helaas ben ik ook besmet geraakt met het radio virus (en daar is geen vaccin voor) door de HF65.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
rob007

Yarr, Matey!

Toen was de zendernaam Radio IC omdat IC’s toen flitsend nieuw was.
Zelf was ik nog niet eens zo bekent maar de mensen waarvoor ik zendertjes bouwden en waar ik mee sprak waren des te bekender!
https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enNL849NL849&sxsrf=ALeKk…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha Rob
Ik herken me in jou verhaal .
Zo ben ik ook begonnen op mijn 14jr ,mijn eerste zendertje was er een met een met de BC 108 .
Niet veel later de josty kit en toen de M.G.
Daar na de politie op me dak.
Onder tussen hadden al mijn vriendjes al een exemplaar ontvangen .
Het liep de spuigaten uit er was plek meer vrij op de FM en MG
En inderdaad alle onderdelen werden uit oude radio's en Tv's gesloopt
Geld had ik ook niet.
Je werd er wel creatief en vindingrijk van
De bieb was voor mij ook de enige manier om aan info te komen

Dat was tóen, het is nu allemaal een stuk makkelijker.
Maar het lijkt me dat er steeds minder mensen hier mee bezig zijn .
Ik bedoel niet me zenders bouwen, maar met elektronica als hobby

Gr marcel

Miniatuurspionnen deel 1 en 2 heb ik hier origineel liggen. Zelf heb ik daar toen de Mc. Bahnsen-schakeling van blz.9 (11 van de pdf) van gemaakt en gebruikt als demonstratie tijdens mijn spreekbeurt (over spionage) op school.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Maar het lijkt me dat er steeds minder mensen hier mee bezig zijn .

Die indruk heb ik niet. Ik heb zelfs de indruk dat er best veel gebeurt. Alleen wel oppervlakkiger. Ik heb me toen suf gezocht naar boeken waar instond hoe alles uiteindelijk uitgerekend wordt. Waarom zit er op een bepaalde plaats een weerstand van 4K7 en niet iets anders?

Uiteindelijk vond ik boekjes als deze:

Met dit soort van dingen er in:

Ik heb de indruk dat dat niet meer zo bestudeert wordt en men meer klakkeloos iets kopieert. Men kijkt een filmpje op internet van een dingetje dat toevallig werkt, bouwt dat na met als gevolg dat het niet werkt. Jammer volgende ding maar weer of niet.

pa3gws

Golden Member

In die tijd was het ook eenvoudig om aan onderdelen te komen.
Hier in Delft zaten al 3 winkels en in Den Haag nog meer.
Ook het slopen van oude radio's en tv's leverde zat onderdelen op.
Tegenwoordig zijn de onderdelen winkels weg en uit een radio of tv valt niets te slopen.
En ja ik weet dat de onderdelen online te koop zijn maar in de fysieke winkel stonden mensen die er verstand van hadden.
En als beginnend knutselaar je bij de onderdeeltjes die je kocht ook nog vaak uitleg kreeg hoe het een en ander werkte.
Bovendien waren er tijdschriften die vol stonden met leuke projectjes.
Ikzelf heb een kleine 24 jaar in zo'n winkel gestaan.
En daar kwamen de kleine jongetjes al samen met pappa onderdeeltjes kopen om van alles en nog wat te bouwen.
Maar helaas die tijd is voorbij.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Marcel,
Er zijn er HEEL VEEL van ons hoor! Had je dit ook al gezien?
Scrol op deze link helemaal naar beneden Marcel? Moet je maar eens lezen:
https://www.hulpnodigmet.nl/3-meter-fm-zenders/
.
Hallo ook Nightwalker,
Ja ik heb die boekjes ook nog ergens ik vind ze jammer genoeg ff niet 123
Ik had dat simpele schema van die 3055’s op de MG aan iemand willen laten zien maar…
.
Ex-fietser eerlijk daar ben ik nou te….ja noem het te lui? Ik kan het niet opbrengen,
MAAR wel VEEL respect voor diegene die dit wel doen en kunnen!
.
pa3gws ik ging van uit Rotterdam op mijn fietsje naar Delft en DenHaag om en goedkoop en de specialere onderdeeltjes te halen.
.
Nog een verhaaltje dan? Maar daarna wel zoet gaan slapen he? LOL ;)
Ik kreeg TOEN destijds van mijn moeder 5 gulden zakgeld veel geld hadden we niet(wie wel, ik weet het!)
MAAR voor mijn verjaardag kreeg ik van iedereen geld, ik had wel meer dan 25 gulden!!!
En wat kocht ik daarvoor??? Jawel mijn eerste BLY87A voor achter mijn viertrapper.
Gekocht ingebouwd afgeregeld en ja hoor werken als een speer!!!
De volgende dag vergeet ik mijn antenne aan te sluiten@#%^&@ voor tijdens het overschakelen van ontvangst naar zenden@#%&@
Ik moet eerlijk zeggen, toen heb ik HEEL EVEN ……………… ;(
Ja ja dit was even een minder leuk momentje van die hobby!( kheb potvers nog niet eens rook er van af zien komen!!! :X )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Shiptronic

Overleden

Ach ervaring is de som van het aantal fouten dat je maakt, daar leer je het meest van .En deze fout maak je dan niet meer :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Hey rob007,als je minimaal 5 euro stort op de rekening van CO kunnen we eindeloos doorzagen over nostalgie in de koffiecorner.

Nostalgie is voor mij door weer en wind op de fiets naar Dordrecht op weg naar de Radiobeurs in de Voorstraat.
Dat scheelde dan weer 1 rijksdaalder(2,5 Gulden) voor bus/trein waarvan ik bij Tandy weer een zakje ongestempelde transistors kocht.
Ergens in de jaren 80 was er ook een derde,elektronica onderdelenzaak de Boer,ook in de Voorstraat,had iets van 3 of 4 zaken in Nederland.Ging na 3 jaar uit als een kaars.
Nostalgie is ook snuffelen in oude Radio Bulletins,vooral de rubriek "Lezers Peinsden" Daar kwam je echt de meest stupide en geniale dingen tegen. ;-) ,De Radiobeurs,Tandy,de Boer,allemaal weg.Nostalgie idd. ;-)

Op 29 november 2020 21:50:06 schreef rob007:
Hallo ook Nightwalker,
Ja ik heb die boekjes ook nog ergens ik vind ze jammer genoeg ff niet 123
Ik had dat simpele schema van die 3055’s op de MG aan iemand willen laten zien maar...

Ik heb deel 1 en 2 eens doorgebladerd maar ben niets tegengekomen met 3055's. Dan zou die in een later deel moeten staan als die er zijn.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
rob007

Yarr, Matey!

Ships dan staat het in een van die andere,
Het is een oscillator met 2X 2N3055 met een spoel op een ferrietstaaf
Het was iets van 1MM draad en dan 4X 15WDG of zo iets en hij werd dacht ik door een IC versterker AM gemoduleerd.
Ja ja ik weet het een HEEL fout schema, Maar daar ging het nu even niet om!
Als ik het vind zal ik het hier laten zien.
.
Doet me trouwens denken aan iemand die via via mee in contact kwam en mij vroeg wil je eens op MG luisteren,
Ik terug gemaild is goed zeg maar wanneer enz enz….
Hij ook in Rotterdam MG zendertje aan gezet en ik hoorde hem!
Dus ik terug en ja hoor ik hoor het, en ik vroeg welk schema?
Zijn antwoord: nou gewoon met twee 2N3055’s en een spoel antenne op dak!
Ik stond PAF!!! :?

VrGr Rob
Oowww even nog wat, Hubie kom je geld te kort dan of zo? Hoezo moet ik geld betalen? ;)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Je moet nix en ik heb geld zat. nodig ;-) Ik bedoel te zeggen dat we met koffiecornergeleuter bezig zijn.

pa3gws

Golden Member

Op 30 november 2020 14:39:59 schreef rob007:

Hoezo moet ik geld betalen? ;)

Ja joh. effe € 5,00 doneren aan het forum en we kunnen naar hartelust leuteren in de koffiecorner. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Thevel

Golden Member

Op 30 november 2020 17:08:13 schreef pa3gws:
[...]
Ja joh. effe € 5,00 doneren aan het forum en we kunnen naar hartelust leuteren in de koffiecorner. :-p

En je steunt ook nog een goed doel! :)

rob007

Yarr, Matey!

HOOOWWWwwww... :?
Het snappertje had HET even niet door…… MAAR ik zal het gekker vertellen,
Mijn financieel directrice zegt ik zal later 10€ over maken! ( Vanaf € 10,--: Golden Member )
Dat is omdat IK, natuuuuurlijk haar goudje ben!!! LOL ;)
MAAR zegt ze even niet nu maar later, dus…. het komt goed beste mensen allemaal!

VrGr Rob

https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Bron%20-%20Zenders%202%204e.pdf

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
harry64

Golden Member

Ah, leuk, ik ben niet de enige met een elektronica afwijking. Ja, vroeger was het allemaal wat leuker en gemoedelijker ook. Vaak genoeg met de Groot (AT/RCD) een bakkie (koffie) gedaan en lekker kletsen over de 'hobby'.

Verder woonde ik bijna in Radio Gooiland qua onderdeeltjes halen. de Tandy vond ik wat minder, daar liepen alleen verkopers en die toko was mij te duur.

En ja, ook onderdelen uit tv's e.d. halen herken ik wel. Uit de K7 en 8 kwamen de PL519's die dan weer de 27mc kachels in gingen.

En de bieb zat ik ook regelmatig.

Maar de huidige tijd heeft ook zo z'n voordelen. Zo heb ik mede dankzij CO m'n Dynatekjes weer aan de gang gekregen nadat de tripler uitgefikt was.

rob007

Yarr, Matey!

Harry,
Over die PL519: TOEN was ik nog niet zo slim ( nu ook nog niet, maar goed! )
ik gooide die buizen stuk misschien gaven ze wel een harde klap!!! 8)7
Als ik er aan denk moet ik nog huilen! ik heb er een boel stuk gegooid! :?
https://www.hulpnodigmet.nl/3-meter-fm-zenders/

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
harry64

Golden Member

Tsja.... Ik heb wel meer jochies gekend die de buizen uit de tv's stuk gooiden voor die plof. Overigens kon je met de P(E)CC's uit de tunersectie leuke fm-band zendertjes maken zonder onderdelen te hoeven kopen want die kwamen ook uit die tv of radio.

Ja ook ik ben begonnen met een philips ee 2003 doos.
Daarna idd oude radio’s en tv’s slopen voor de onderdelen.
Maar electronica is nog altijd een hobby de je zo duur kan maken als jezelf wil.
En ja ook 50+

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Blue Sky

Cableguy

Ik kan me deze boekjes herinneren, er was ook een bij met als cover een zender in een luciferdoosje die op een houten paal stond. Volgens mij heette dat miniatuur zenders maar dat weet ik niet zeker.

Dit alles ook als gevolg van de HF65. In plaats van een printspoel had ik een echte spoel er op gemaakt. Paar jaar terug heb ik voor de aardigheid nog weer een gebouwd.

Waar rook is, is stroom
rob007

Yarr, Matey!

miniatuur zenders ik ken dat boekje niet wel van die serie miniatuurspionnen:
https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Wahl%20-%20Miniatuurspionnen%202.pdf
MAAR de Bron is misschien ook erg interessant kijk zelf even:
https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Tidak Ada

Golden Member

Rp 15.000 = 90 €-cent voor dat pintje [attachment=1] inclusief verzending is niet veel geld hier, maar daar wel...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Op 30 november 2020 19:12:25 schreef rob007:
HOOOWWWwwww... :?
Het snappertje had HET even niet door…… MAAR ik zal het gekker vertellen,
Mijn financieel directrice zegt ik zal later 10€ over maken! ( Vanaf € 10,--: Golden Member )
Dat is omdat IK, natuuuuurlijk haar goudje ben!!! LOL ;)
MAAR zegt ze even niet nu maar later, dus…. het komt goed beste mensen allemaal!

VrGr Rob

https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Bron%20-%20Zenders%202%204e.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=ugZUtCVkIaU&ab_channel=Semvdw

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.