Aggregaat schommelt in voltage

Op 30 november 2020 10:39:01 schreef rew:
Ik krijg de indruk dat er een regelunit in zou moeten zitten die gasbij geeft als er belasting opkomt.

Dit lijkt niet te gebeuren: Toerental en spanning zakken in.

Dus terwijl een aantal mensen suggereren dat het mechanisch is, zou ik denken dat de regelunit kapot is. AVR heet dat geloof ik.

Anderzijds, als die AVR: "meer gas!" roept maar mechanisch werkt dat niet dan zie je natuurlijk hetzelfde. Kortom, mechanisch nalopen moet je ook doen.

de avr regelt alleen de spanning net als een spanningsregelaar in een auto dynamo
toeren van de aggregaat word bijna altijd mechanisch geregeld door een zogenaamde gouverneur

mel

Golden Member

Governor :P
Een gouverneur is iemand anders ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 30 november 2020 15:26:44 schreef mel:
Governor :P
Een gouverneur is iemand anders ;)

die kan ook het gas regelen :p
ik zat nog te twijfelen of ik het goed schreef en op een site van yamaha aggregaten werd gouverneur gebruikt , mogelijk zijn beiden goed afhankelijk de taal of yamaha zit er goed naast kan ook .
belangrijkste is dat we beiden weten welk onderdeel we bedoelen

maartenbakker

Golden Member

In Limburg regelt de gouverneur de dagelijkse gang van zaken in de provincie, in de rest van het land stuurt hij het toerental van motoren ;)

In het Engels heeft het woord een soortgelijke dubbele betekenis, soms ook nog afgekort tot gov en dan is het gewoon een aanspreekvorm zoals meneer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

puur uit nieuwsgierigheid ben ik eens gaan zoeken
en beide benamingen zijn correct maar taal afhankelijk
linkje naar een een technisch wiki : https://nl.qaz.wiki/wiki/Governor_(device)
daar staat onder anderen :
Een gouverneur , of snelheidsbegrenzer of controller , is een apparaat dat wordt gebruikt om de snelheid van een machine , zoals een motor , te meten en te regelen Gouverneur (apparaat)

mvdk

Golden Member

De nederlandse benaming, elke stationaire stoommachine had zo'n ding, was de centrifugaal. Google maar. Als je op governor zoekt, krijg je héél véél fotootjes van officials te zien, pas helemaal onderaan dit plaatje:

Op 29 november 2020 20:31:58 schreef Webstarr:
Choke staat dicht als de motor een poosje gelopen heeft

Heb net even het complete brandstof systeem losgehaald, ik heb geen vuiltje kunnen ontdekken in de carburateur en of leidingen. Voor de zekerheid ga ik morgen alles even ultrasoon reinigen. Ontsteking geeft ook een goede stevige vonk, maar zal voor de zekerheid ook de bougie vervangen.

Als de choke dicht staat bij een warme motor , loopt deze niet goed de motor krijgt te veel brandstof en te weinig lucht.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 1 december 2020 23:39:26 schreef mvdk:
De nederlandse benaming, elke stationaire stoommachine had zo'n ding, was de centrifugaal. Google maar. Als je op governor zoekt, krijg je héél véél fotootjes van officials te zien, pas helemaal onderaan dit plaatje:[bijlage]

klopt dat soort afbeeldingen staan ook in de link in mijn vorige post
de titel zegt governor in het verhaal er onder hebben ze het over een gouverneur

mvdk

Golden Member

@klaasy: ik had je link moeten doorlezen. Maar mijn reactie was spontaan, als stoomhobbyist kwam dat woord onmiddellijk in me op. Sorry.

Edit: de benaming governor of gouverneur zegt wat het doet. De benaming centrifugaal(regulateur) zegt hoe het werkt.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 2 december 2020 20:48:04 (30%)

Op 2 december 2020 20:45:19 schreef mvdk:
@klaasy: ik had je link moeten doorlezen. Maar mijn reactie was spontaan, als stoomhobbyist kwam dat woord onmiddellijk in me op. Sorry.

Edit: de benaming governor of gouverneur zegt wat het doet. De benaming centrifugaal(regulateur) zegt hoe het werkt.

waarom sorry ? niet nodig en geen probleem . ;)

Vandaag eindelijk weer tijd gehad om met de aggregaat verder te gaan.

Voorzien van een nieuwe pakkingset, olie bougie en de carburateur is ultrasoon gereinigd.

Afgesteld op 230v bij 51Hz.

Maar nu,

Zodra ik de compressor welke achter een FO hangt aan wil slingeren, blijft de FO hangen op 53 rpm en krijgt de compressor niet in het ronde, als ik de amperes meet op de fase meet ik 1.8 Ampere, Logisch dat hij m dus niet rond krijgt..

Dan heb ik ook nog een draaibank op 230v, ik meen 1.1 KW, zodra ik die aanslinger, valt de aggregaat meteen uit. DIng weer op de choke, en hij start meteen weer prima. Vervolgens draaibank aan en de aggregaat valt gelijk weer uit, uiteraard is de choke er dan af.

Ik hoor de aggregaat ook niet echt optoeren als er vermogen wordt gevraagt, spanning blijft wel gelijk

Waar moet ik het zoeken, toch de AVR die te weinig stroom levert?

Probeer eens met een lichtere belasting zoals een boormachine met regelbaar toerental of bouwlamp van 500w, klinkt als gewoon overbelasting met een draaibank of compressor.
Dat kan dan alsnog komen door de motor die te weinig vermogen levert...

Als ik er een verfafbrander op aansluit, 2000watt zakt de voltage naar 185 volt, zodra de stekker eruit gaat dan heb ik gelijk weer een spanning van 230

Shiptronic

Overleden

Het lijkt of het mechanisme wat een beetje extra "gas" moet geven om het toerental te behouden vast zit of niet beweegt.

dat stuk is geheel mechanisch, en staat los van de spanning , die word geregeld door de AVR.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 december 2020 19:14:03 schreef Webstarr:
Vandaag eindelijk weer tijd gehad om met de aggregaat verder te gaan.

Voorzien van een nieuwe pakkingset, olie bougie en de carburateur is ultrasoon gereinigd.

Afgesteld op 230v bij 51Hz.

Maar nu,

Zodra ik de compressor welke achter een FO hangt aan wil slingeren, blijft de FO hangen op 53 rpm en krijgt de compressor niet in het ronde, als ik de amperes meet op de fase meet ik 1.8 Ampere, Logisch dat hij m dus niet rond krijgt..

Dan heb ik ook nog een draaibank op 230v, ik meen 1.1 KW, zodra ik die aanslinger, valt de aggregaat meteen uit. DIng weer op de choke, en hij start meteen weer prima. Vervolgens draaibank aan en de aggregaat valt gelijk weer uit, uiteraard is de choke er dan af.

Ik hoor de aggregaat ook niet echt optoeren als er vermogen wordt gevraagt, spanning blijft wel gelijk

Waar moet ik het zoeken, toch de AVR die te weinig stroom levert?

die aggregaat is een chinees , het op gegevens vermogen moet je met een korreltje zout nemen , een compressor of draaibank is veel te veel voor je aggregaat , als je de aanloop stroom ook nog mee telt is het ding ruim onder bemeten .
leuk voor een boormachine of een paar bouwlampen en misschien een klein kacheltje maar meer ook niet .

pa3gws

Golden Member

Op 19 december 2020 19:46:45 schreef klaasy:
leuk voor een boormachine of een paar bouwlampen en misschien een klein kacheltje maar meer ook niet .

TS geeft aan dat het altijd goed heeft gewerkt.

Machine heeft tot vorig jaar altijd uit de kunst gedraaid

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 19 december 2020 20:41:01 schreef pa3gws:
[...]
TS geeft aan dat het altijd goed heeft gewerkt.
[...]

daar heb ik over heen gelezen dus , of toch niet
ts zegt dat de aggregaat uit de kunst werkte , maar was dat toen ook met de draaibank en compressor .
of had hij een andere belasting ?

[Bericht gewijzigd door klaasy op zondag 20 december 2020 10:35:15 (29%)

Vorigjaar draaide de draaibank er prima op, de compressor heb ik pas een paar maand dus die zou dan idd te zwaar te kunnen zijn.

Ik zal eens even kijken als ik de afstelling aangepast krijg

Je hoeft geen afstelling aan te passen. Lees even het hele topic terug over de governor.
Als de generator zwaar belast word moet hij gas bij gaan geven. Als je met de auto een heuvel op rijd moet je ook verder het pedaal intrappen.

Dat lijkt niet te gebeuren, dat is een simpel systeem met stangetjes tussen de carburateur en de as ergens tussen de motor en generator in. Dit moet je vrij kunnen bewegen en dit moet tevens reactie geven op de motorsnelheid als je hem beweegt.

mvdk

Golden Member

Heeft iemand daar een plaatje van, hoe zoiets eruit ziet bij zo'n aggregaat?
Ik heb in een luimige bui nou wel dat plaatje van die centrifugaal op de vorige pagina geplempt, maar ik denk dat bij een brandstofmotor een en ander er iets anders uitziet.

Edit: ik bedoel maar, stangetje kan losgeraakt zijn, en voor je dan uitgezocht hebt hoe de normaal situatie is...

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 20 december 2020 12:43:21 (19%)

Op 30 november 2020 12:18:28 schreef klaasy:
[...]
de avr regelt alleen de spanning net als een spanningsregelaar in een auto dynamo
toeren van de aggregaat word bijna altijd mechanisch geregeld door een zogenaamde gouverneur

Ik ben een beetje traag.... Ik snap hem nu 3 weken later pas. :-(

Er zijn twee dingen om te regelen. Het toerental en de spanning. Dat kan nooit door maar 1 ding (gas) te regelen. Dus er moeten twee dingen het proces in om de twee uitgangsvariabelen te regelen. En gelukkig kan dat! Als je mechanisch het toerental regelt heb je de freqentie gewoon geregeld. De spanning kan je dan met de veldspanning regelen. Duidelijk! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henk H.

Golden Member

Ik zou van de spanningsregelaar afblijven zolang het toerental (en frequentie) hoorbaar blijft inzakken bij belasting. Dat gaat aan de spanningsregelaaer niet verhelpen. Zoals eerder gezegd door anderen, controleer de regelateur of governor. Governor zelf hoeft niet open, vermoedelijk loopt die zwaar door stof rond het asje/draaipunt van het hefboompje of zit de veer niet goed. Of de gasklep loopt zwaar door vervuiling of troep aan de binnenkant.

De allersimpelste generatoren hebben zelfs geen spanningsregeling. Gewoon 2 draden uit de generator naar het stopcontact, eventueel met tussenkomst van een automatisch zekeringetje.
De motorsnelheid is het enige wat dan geregeld is. En die dingen gaan dan ook richting de 200-210v bij flinke belasting, en schieten iets door als je er een belasting vanaf haalt.

Op 20 december 2020 12:41:40 schreef mvdk:
Heeft iemand daar een plaatje van, hoe zoiets eruit ziet bij zo'n aggregaat?

Zelfs een videootje.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=JGwmU_r2Wao

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 20 december 2020 20:55:06 (17%)

Op 20 december 2020 12:18:02 schreef Webstarr:
Vorigjaar draaide de draaibank er prima op, de compressor heb ik pas een paar maand dus die zou dan idd te zwaar te kunnen zijn.

Houd rekening met 3 keer het vermogen van een motorbelasting, als die moet draaien op een aggregaat.
motor 2kW dan de aggregaat 6kVA.
Een compressor is helemaal een naar ding, die start meteen belast, kies dan een onbelast aanloopklep.

Op 20 december 2020 20:54:13 schreef maus0611:
De allersimpelste generatoren hebben zelfs geen spanningsregeling. Gewoon 2 draden uit de generator naar het stopcontact, eventueel met tussenkomst van een automatisch zekeringetje.
De motorsnelheid is het enige wat dan geregeld is. En die dingen gaan dan ook richting de 200-210v bij flinke belasting, en schieten iets door als je er een belasting vanaf haalt.

[...]

Zelfs een videootje.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=JGwmU_r2Wao

Wel even in de gaten houden dat dit filmpje over 60Hz gaat.
50Hz zit bij 3000 rpm.