12-teller met 2 stuks 4017

Klopt, dat gebeurt. En ja, het is een 4049.
Wat mij opviel bij de andere schakeling, was dat alleen pin 11 van de 2e 4017 werkte om opnieuw te starten. Geen enkele andere uitgangspin werkte.

Aha, nu pin 11 gebruikt om de 1e te resetten: werkt, compleet.
En totvmijn grote schaamte: in mijn broodbord zijn de + en de - geen doorgaande lijnen.

Lambiek

Special Member

Plaatst eens een pull down weerstand van 10K aan de clock ingang, die hele bende zweeft nu.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Op 1 december 2020 17:20:15 schreef Herms Lunenborg:
in mijn broodbord zijn de + en de - geen doorgaande lijnen.

Een 4017 is wel zuinig, maar zó zuinig ook weer niet.
Het is eigenlijk altijd het eerste wat je doet als er iets mis gaat: krijgt de boel wel (de juiste) stroom?

Don't Panic!

Op 1 december 2020 17:31:53 schreef Lambiek:
Plaatst eens een pull down weerstand van 10K aan de clock ingang, die hele bende zweeft nu.

Hoe weet je dat de clock ingang zweeft? En als hij zweeft, waar komen de telpulsen vandaan?

Reset circuit IC1 met drie extra onderdelen:

code:


                        -------+---- +Vdd
                               |
                               |
                             __|__
                             _____  10nF
                      ____     |
pen "23" IC3 >--+----|____|----+--------> Reset pen IC1
                |     22k      |
                |              |
                +------>|------+
                      Diode

Bij opstarten voedingsspanning is reset pen IC1 altijd hoog, ongeacht de toestand van pen "23" van het laatste IC.
Door de reset-actie op IC1 wordt door de rest van de schakeling pen "23" altijd laag. Dat is de normale resetprocedure bij inschakelen voeding.
Daarna gaat de schakeling tellen. Als de schakeling bij "22" is en er komt weer een klokpuls dan wordt pen "23" van IC3 hoog. Via de diode wordt dit signaal doorgegeven aan de condensator en resetpen IC1. IC1, IC2 en IC3, dus ook pen "23" worden gereset en de telcyclus begint opnieuw.

Kruimel

Golden Member

Op 1 december 2020 17:20:15 schreef Herms Lunenborg:
Aha, nu pin 11 gebruikt om de 1e te resetten: werkt, compleet.
En totvmijn grote schaamte: in mijn broodbord zijn de + en de - geen doorgaande lijnen.

Aaah! Een boobytrap breadboard, dat zijn de ergste...

KGE

Golden Member

Op 1 december 2020 17:57:52 schreef Hensz:
[...]
Een 4017 is wel zuinig, maar zó zuinig ook weer niet.
Het is eigenlijk altijd het eerste wat je doet als er iets mis gaat: krijgt de boel wel (de juiste) stroom?

Toch sta je er soms versteld van hoe goed zo'n IC kan draaien zonder voeding met alleen een willekeurige ingang voorzien van een pullup.. :) Spul draait, zeker op lage frequenties, met microamperes...

Lambiek

Special Member

Op 1 december 2020 18:40:20 schreef ohm pi:
Hoe weet je dat de clock ingang zweeft?

Ik weet dat niet zeker natuurlijk, dat kan ik hier vandaan niet zien. Maar het is wel een veel voorkomende fout.

En als hij zweeft, waar komen de telpulsen vandaan?

Daar heb je maar heel weinig voor nodig hoor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Maar iemand een verklaring waarom alleen pin 9 werkt?

Vraag snap ik niet. Of de gehele schakeling doet het of hij doet het niet.
Wat doet pen 9 (van welk IC) en wat had je verwacht dat pen 9 zou moeten doen?

KGE

Golden Member

Op 1 december 2020 20:17:44 schreef Herms Lunenborg:
Maar iemand een verklaring waarom alleen pin 9 werkt?

Pin 9 of Q9 ?

Q9 zet via /CKE de teller stil, en dus stopt die met Q9 hoog.

Q9 inderdaad. Maar waarom kunnen de andere uitgangen dat niet? Volgens het schema van Elektuur zou dat moeten kunnen.

Q9 van IC1 zou moeten wisselen tussen "0" en "1". Dat geldt ook voor Q9 van IC2. Q9 van IC3 blijft altijd "0" omdat IC3 niet zover telt.

fatbeard

Honourable Member

Elektuur maakt zogenaamde 'dead end' tellers, die blijven in de laatste stand staan totdat ze gereset worden. Om zoveel mogelijk van het IC te gebruiken neem je daar Q9 voor.
Andere uitgangen kunnen ook (zolang je die maar verbindt met pin 13), maar dan doe je jezelf tekort.

Het 'doodlopen' van de eerste teller in de laatste stand laat de tweede teller tellen, en zo verder. De AND poorten zorgen ervoor dat de gedecodeerde output niet permanent hoog blijft.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

allereerst mijn dank voor het constructieve meedenken. De schakeling hebben wij werkende gekregen, en ook de alternatieve schakeling werkt. Ik kan dus verder.

Andere uitgangen kunnen ook (zolang je die maar verbindt met pin 13)

Dat zit niet in het schema van Elektuur. En in het alternatieve schema is pin 13 van de 2e 4017 aan de aarde gelegd.

fatbeard

Honourable Member

:?
In het alternatieve schema (als je het tenminste hebt over het schema uit de datasheet) ligt alleen van de laatste 4017 pin 13 aan aarde...

Het Elektuur schema heeft 1 uitgang meer beschikbaar dan het datasheet schema (dat wordt meer naarmate er meer trappen in serie worden gezet), de prijs hiervoor is de noodzaak van extra inverters.
N.B. Uitgang Q9 van de laatste 4017 in de keten mag je niet gebruiken (dat blokkeert de keten in de laatste stand)!

Beide schema's kunnen (zeker bij langere ketens) problemen opleveren met snelle kloksignalen door de vertragingstijden: de reset van elke trap is afhankelijk van de reset van de trap ervoor, de reset van de eerste trap is afhankelijk van de reset van de laatste.

In beide schema's kun je elke 4017 'inkorten' door een andere uitgang dan Q9 met pin 13 te verbinden, de verdere uitgangen van die 4017 doen dan niet meer mee. Maar zoals reeds gezegd, dan doe je jezelf tekort.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 1 december 2020 23:44:59 schreef fatbeard:
Beide schema's kunnen (zeker bij langere ketens) problemen opleveren met snelle kloksignalen door de vertragingstijden: de reset van elke trap is afhankelijk van de reset van de trap ervoor, de reset van de eerste trap is afhankelijk van de reset van de laatste.

Zal in dit geval wel meevallen. TS heeft het over een klokpuls van 1Hz. Je moet wel een hele lange keten hebben als die het niet meer kan bijsloffen.

Arco

Special Member

in mijn broodbord zijn de + en de - geen doorgaande lijnen.

Om de een of andere reden scheppen breadboard makers daar een satanisch genoegen in om ze zo te maken... ;)
(het echte nut is me altijd ontgaan.) Maar het is wel (bijna) altijd duidelijk aangegeven.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zelfs de blauwe en rode lijnen ontbreken bij dit voor oorlogse ex

@Fatbeard:

In beide schema's kun je elke 4017 'inkorten' door een andere uitgang dan Q9 met pin 13 te verbinden, de verdere uitgangen van die 4017 doen dan niet meer mee.

Dat werkt dus niet. Toen ik Q9 gebruikte als eind van de keten, werkte het wel. En dat kan ik niet verklaren. Nog niet.

fatbeard

Honourable Member

Ik was iets te krap door de bocht met mijn uitspraak "Uitgang Q9 van de laatste 4017 in de keten mag je niet gebruiken": er wordt niets geblokkeerd, maar die uitgang is alleen hoog gedurende de gecombineerde vertragingstijd van alle resets en inverters. In het gegeven geval voor ongeveer 0.6us.

@KlaasZ: Dat weet ik, maar als het niet gezegd wordt kan iemand allicht denken dat het ook voor hogere kloksnelheden te gebruiken is...
De reset vertragingstijd is bij 12V voedingsspanning al snel 200ns per trap, dus als er 10 trappen in serie staan (voor 89 outputs) is de eerste teller 2us 'uit de lucht'. Dat levert dus al een probleem op bij kloksnelheden van 500kHz...

Om met een 1Hz klok in de problemen te komen heb je een keten nodig van -grofweg- een half miljoen trappen. Je hebt dan wel een zware klokdriver nodig om die 7.5µF (500000 klokingangen à 15pF) aan te sturen, en de vertragingstijd van de bekabeling (ca. 13km) zal dan ook wel niet meer te verwaarlozen zijn... :+

@Arco: Het nut is dat je dan op één breadboard met verschillende voedingslijnen kunt werken, bijv. 3.3, 5 en 12V, met een (LDO)regulator over de gap...
Maar dat ding wat BigClive liet zien spant toch wel de kroon: twee onderbrekingen in de busbars, en dan nog maar 1 bar per kant ook...

@Herms: Aha! Jij hebt dus zo'n rampending als BigClive liet zien...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

ja helaas, maar nu een tweetal draadbruggetjes en mijn andere broodplanken: ik ben gewaarschuwd.

Arco

Special Member

@fatbeard:
Twee spanningen kan toch al (er zit een voedingsstrip aan beide zijden)
Twee halve strips met ieder een andere spanning in elkaars verlengde is wachten op wanneer het verkeerd gaat, niet of het verkeerd gaat...

(Ik spreek uit ervaring: 1 eilandje te ver en 't is afgelopen met je proefopstelling... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

:+ ... met dan aan Bin d'Aire-Dunndad ... O-)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.