Infrarood afstandbediening traplift

Beste mensen,
Ik heb een stoeltje traplift die op twee manieren bediend kan worden. Allereerst met een joystick en ten tweede met twee losse infrarood afstandbedieningen. Daarvan ligt er 1 boven en 1 beneden bij de lift zodat de lift naar boven of naar beneden gestuurd kan worden. Ik wil de afstandbedieningen vervangen door een draadloze drukknop (met batterij). Kan iemand mij aangeven of dit mogelijk is? De leverancier van de traplift is thyssen krupp. Mijn kennis van electronica is beperkt.
Mvg

Ik wil de afstandbedieningen vervangen door een draadloze drukknop

Je wilt een afstandsbediening vervangen door afstandsbediening met een drukknop?? Zit er nu een joystick op ofzo en is dat niet goed?

Ik mis foto's, specificaties, gegevens, tekening met je bedoelingen misschien enz. Zo begrijp ik je verhaal niet.

Het gaat om een stoel traplift (outdoor) bij mijn vereniging. Je zult begrijpen dat een losse afstandbediening dan niet werkt. Immers, mensen die niet goed mobiel zijn en naar de vereniging komen kunnen dan alleen naar de kantine als ze de traplift gebruiken. Losse afstandbedieningen (zie foto) onder en biven aan de trap zullen wegraken. Daarom ben ik op zoek naar een afstandbediening die ik vast kan monteren aan de muur onder en bovenaan de trap. Zie verder de foto’s.

mel

Golden Member

Als hij toch vast zit, waarom moet het dan draadloos?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Dat is eigenlijk een kwestie van de inhoud van de losse ab in een kastje monteren wat je aan de muur kan schroeven.
En de drukknoppen naar buiten voeren en in het kastje een paar waterdichte drukknoppen monteren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

Het gaat dus eigenlijk alleen om het oproepen van de Lift?

Huidige AB gebruiken en een stevige kast maken met knoppen er op lijkt met de simpelste oplossing.

Ik zou deze kast monteren :

AB er in de de drukknoppen door verbinden, en een frame eroverheen.

nog beter is een doos in de muur en een Hufterproof oplossing te kiezen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 30 november 2020 21:15:08 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als het infrarood is dan zou je toch de code van de originele afstandsbediening kunnen uitlezen en die herprogrammeren in een eigen "bouwsels" met degelijke behuizing, knop?
Dat moet met een Arduino prima mogelijk moeten zijn. Ik wilde ooit iets gelijkaardig doen maar ben door tijdgebrek niet aan toe gekomen. Er is over dat onderwerp al veel te vinden, ook programmeer codes.
Nu is dat niet te doen voor een beginner. Maar misschien zijn er wel mensen die dit willen maken. Bv een hackerspace of makerspace. Of mensen op de vereniging zelf. Als je geduld hebt kost het materiaal hiervoor ook niet veel via eBay, AliExpress.
Of zou een zelflerende afstandsbediening iets kunnen zijn? Die modificeren met een degelijke knop. Zijn niet duur en die dan inderdaad in een degelijke behuizing maken.

Arco

Special Member

Je kunt toch de bestaande AB nemen en ombouwen? (die heb je toch niet meer nodig dan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kunt de bestaande ab nemen maar ik vermoed dat die dingen niet goedkoop zijn. En als er iets mis gaat zit je misschien met hoge kosten en misschien wel lange levertijd?
Omdat de topic starter zegt beperkte kennis heeft is het niet geheel onmogelijk dat er iets mis kan gaan.
Vandaar deze ingewikkelde optie van mij.

Aannemende dat het inderdaad een afstandsbediening is met een IR signaal en geen RF en je die in een doosje stopt, dan kan het IR signaal er toch niet uit?

Beste mensen,
Dank alvast voor jullie antwoorden en opties. De afstndbediening is inderdaad alleen nodig om de lift naaroven cq naar beneden te laten komen. Als je eenmaal op de stoel zit verloopt de bediening met een joystick.
Ik had er zelf ook over gedacht om een kast met drukknop over de huidige afstandbediening heen te plaatsen en de knoppen door te verbinden. Ik heb voor jullie beeld nog een foto toegevoegd van de geopende AB. IR Signaal moet inderdaad wel uit de kast kunnen komen.

Beste mensen,
Is er misschien een drukknop draadloos infrarood in de handel die zelflerend is om daarmee te huidige afstandbediening te vervangen?

Zit er op die lift niet gewoon rechtstreek I/o om de lift te roepen ?

Die AB is makkelijk aan te passen voor gebruik in een kastje zoals Shiptronic aangeeft

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Arco

Special Member

Of een zelflerende IR remote werkt is een kwestie van proberen, het werkt niet altijd.
Als die AB een of ander zelfbedacht protocol heeft werkt het niet altijd: zelflerende AB's verwachten vaak iets wat op bestaande protocollen lijkt.

Voor inbouw heb je maar 1 knop nodig. ('naar boven' voor boven, en 'naar beneden' voor beneden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 december 2020 12:58:42 schreef Firefly2020:
IR Signaal moet inderdaad wel uit de kast kunnen komen.
[bijlage]

Die ontvanger, zit die op de stoel en dus telkens beneden of boven? Dat maakt het wel lastig om de AB eenmaal goed te richten. Als hij op een vast punt zit kun je de AB ombouwen naar externe drukknoppen, op de plaats van de originele.

Arco

Special Member

Als 't nu goed werkt met de AB moet het in een vaste behuizing ook werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zo lang je line of sight contact tussen zender en ontvanger kunt garanderen wel ja.

Verder moet je nog iets voorzien dat de lokale hangjeugd er niet mee kan gaan spelen en hopen dat de batterijen bij een ouderwets strenge winter, mocht die ooit nog eens voorkomen, voldoende puf overhouden.

Goedenavond mensen,
Dank weer voor jullie reacties.
De ontvanger zit inderdaad in de stoel. Zolang de stoel en de IR LED elkaar zien werkt het goed. Ongeacht welke hoek.
Als ik een drukknop in een opbouwkast monteer en deze drukknop verbindt met de drukknop (printplaat) op de bestaande afstandbediening, die ik eveneens binnen in de opbouw monteer, dan zou het dus moeten werken? Maar dan moet de IR led wel nog zijn signaal via een doorzichtig venster in de opbouw op de stoel gericht moeten worden.

Arco

Special Member

Gaatje in de zijkant boren , flat top IR led erin lijmen en klaar... ;)

https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/2/0/20190802174959084_72-600x600bw0c0q70.jpg http://www.gh-led.com/image.php/detailpic160.jpg?width=300&height=300&image=/assets/js/upfiles/images/products/infrared-leds/940nm-5mm-flat-top-phototransistors-infrared-led.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

duur knopje, 145€ dat dingetje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je zult creatief moeten zijn met het ledje, of iets met een glasvezel kabeltje doen waar het licht doorheen kan.

ik kan me slecht voorstellen dat een lift voor een buiten opstelling geen vaste aansluitmogelijkheid heeft voor een oproepknop. met die zak erover vraag ik me af of die ir ab nu eigenlijk wel goed werkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

duur knopje, 145€ dat dingetje..

Zijn er al vanaf 29 euro...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

zo'n knop gebruik je ook niet, dat is vragen om gespeel met dat ding. voor een oproepknop die af en toe wordt gebruikt is zo'n m22 drukknopkastje veel geschikter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer