printplaatje namaken

Op 30 november 2020 21:29:25 schreef Mrtn1988:
Als ik het zo lees is het belangrijkst dat de klank het zelfde is, net als de bediening.

Right. En het luidsprekertje zal te hergebruiken zijn, of te vervangen. Maar de audio track op dezelfde blikkerige manier uit een ander printje krijgen? Hmmm. Tricky!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 november 2020 19:50:56 schreef big_fat_mama:
[...]
Overigens: zo'n hemdje wil ik ook wel, waar is dat te koop? Het lijkt me evenzeer toepasselijk op mijn eigen IT-beroep!

Electrician shirt

Maar Google op "hourly rate shirt" en je hebt ze van allerlei beroepen, ook wel IT

Ik spreek uit eigen ervaring dat het autisme spectrum zeer breed is :+
Er zijn er ook die veel flexibler zijn dan veel mensen denken. Ze zijn niet allemaal zoals "rainman" ;)
Dat is het "leuke" aan autisme, het is een "spectrum" :P
En dat maakt ons ook zo heerlijk divers O-)
De laatste officiële definitie volgens het boekje dsm is voortaan daarom ook ass, autismespectrumstoornis.
Ik wil hiermee alleen zeggen dat niet iedereen met ass is zoals in het voorbeeld van ts en voorbeeld van bfm. Maar ik ken ook meer dan genoeg gelijkaardige voorbeelden zoals die van bfm.
Dit even gewoon ter verduidelijking want ass is nu eenmaal (zeer) lastig te begrijpen voor zeer veel mensen.
@Mrtn1988 Dat is denk ik ook wat bfm wilde zeggen met haar vb. Niet iedereen die hier op het topic zit zal deze kennis hebben. (maar ik vermoed ook voldoende mensen wel) Kwestie van verduidelijking waarom het in dit specifieke geval belangrijk is dat het speeltje zo origineel mogelijk gaat blijven. Omdat de persoon eraan gehecht is.
Ik denk dat hier nog wel techneuten zitten die het kunnen redden.
Dan zou ik ook de boel proberen te "backuppen" dmv het geluid/geluiden op te nemen als het weer werkt. Dan kan er later altijd dmv oplossing arduino e.d. een nieuwe print gemaakt worden en blijft het speeltje voor het uiterlijk en geluid gelijk. want ik vermoed dat zo'n goedkoop chinees pcbtje ook niet het eeuwige leven zal hebben.
Heel veel succes ermee!
Ik hoop van harte dat iemand kan helpen.

Op 30 november 2020 12:30:43 schreef SparkyGSX:
Precies; de print zelf is nog wel te redden (door iemand met betere soldeer skills), maar namaken kun je echt vergeten; onder die zwarte epoxy zit een chip waar de muziek in zit, en die ga je nooit ergens los vinden.

Kun je wat duidelijker zijn wat er precies mee gebeurd is? Als er alleen iets afgebroken is, en de rest van de schade is ontstaan door onkundig solderen valt er misschien nog iets aan te redden; dit moeten we echt weten om in te kunnen schatten of de chip zelf nog enige kans heeft. Het feit dat hij af en toe nog kwaakt is op zichzelf wel een goed teken.

Mijn belangrijkste advies: afblijven! Laat het repareren door iemand met meer ervaring, nu er wellicht nog iets te redden valt, NIET zelf proberen!

Misschien handig als je even vertelt waar je ongeveer woont, misschien dat er iemand in de buurt is die je even kan helpen. Als je in de buurt van Arnhem zit, wil ik dat eventueel wel doen.

de schade is inderdaad ontstaan door onkundig solderen :-( ik woon zelf in Turnhout (België) Arnhem is nu niet bepaald in de buurt maar moest er niemand dichterbij zijn die mij kan helpen wil ik de trip naar Arnhem best wel overwegen... er zit daar namelijk ook een bepaald museum in de buurt waar ik nog es naar toe wil...

Op 30 november 2020 13:57:00 schreef SparkyGSX:
[...]Kijk even naar de achterkant van het board; die condensators en weerstanden zijn het probleem niet. Dergelijke condensators zijn m.i. helemaal niet zo kwetsbaar, tenzij je ze mechanisch gaat mishandelen.

Speelt deze eend toevallig "old McDonald had a farm"?

deze eend speelt inderdaad "old Mac Donald had a farm" en nog andere liedjes ;-)

Op 30 november 2020 12:39:09 schreef Vovpvi:
Qua componenten valt het reuze goed mee, die kan je krijgen voor een prikkie. Vooral de compenenten waar Q1 en Q2 en de "oranje schijf" (condensator)zijn gevoelig voor schade. De andere compenenten (weerstanden) zien er nog goed uit.

Kan je een close-up foto maken van de compenenten Q1, Q2 en de condensator?

foto's in bijlage

Op 30 november 2020 19:26:05 schreef Mrtn1988:
Wat een hork heeft daar in lopen prikken met een soldeerstaaf. Snel bij wegrennen. PCB is prima te repareren.

[bijlage]

'If you worked in it first'... Dat maakt het moeilijker :P

En zelfs als je er een paar euro tegenaan wil gooien kun je op basis van een arduino en een mp3-module wel iets fabrieken :P

Maar goed, woonplaats is wel handig :P

deze hork dus :-)

woonplaats is intussen al toegevoegd aan mijn profiel ;-) en ja ... zeg het maar ... een dommen belg dus ;-)

Op 30 november 2020 21:29:25 schreef Mrtn1988:
[...]

Bedankt voor de uitleg over autisme, maar was niet nodig voor mij...

Natuurlijk kan immiteren wel, dit zijn de ingewanden van de eend. Dat is vast niet het deel waar die aan gewend is. De TS stelt dit zelfs voor(PCB namaken). Als ik het zo lees is het belangrijkst dat de klank het zelfde is, net als de bediening.
Maar dat kan de TS natuurlijk het beste beantwoorden.

Klank en bediening zijn inderdaad het belangrijkste

eerst en vooral danku aan iedereen voor de vele antwoorden en tips. Als vader probeer je je zoon uiteraard zo goed mogelijk te helpen en in de meeste gevallen lukt het me wel... ik ben inderdaad iets te onkundig omgegaan met mijn soldeerbout... na wat ik hier allemaal heb gelezen heb ik er het volste vertrouwen in dat het "probleem" opgelost zal geraken.

een dikken dankkwel allemaal

Regio rotterdam hier. Er zijn er vast wel dichter bij de Belgische grens, mail me anders.

GMT+1

Lijkt het hier op ?

When you move his beak it quacks to famous kid’s children’s songs such as Old McDonald had a farm.

https://www.ebay.com/itm/Dan-Dee-Duck-Hand-puppet-quacks-old-McDonald-…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Helaas woon ik nu in belgie ipv nederland maar juist verder weg van turnhout ;)
vroeger ging ik altijd via de linjbus vanuit reusel of via die vanuit tilburg naar Turnhout om daar op de trein naar belgische vrienden te gaan.
Maar ik zou nu toch geen tijd en energie hebben om te repareren.
Er zal vast wel iemand in de buurt wonen lijkt me.
En desnoods via de post naar iemand sturen, misschien een optie als niemand in de buurt is?

Ik woon net over de grens bij Arendonk, misschien kan ik een poging wagen?

Op 2 december 2020 14:11:24 schreef rocknroadie:
eerst en vooral danku aan iedereen voor de vele antwoorden en tips. Als vader probeer je je zoon uiteraard zo goed mogelijk te helpen en in de meeste gevallen lukt het me wel... ik ben inderdaad iets te onkundig omgegaan met mijn soldeerbout... na wat ik hier allemaal heb gelezen heb ik er het volste vertrouwen in dat het "probleem" opgelost zal geraken.

een dikken dankkwel allemaal

Als je aan kunt geven wat de bedrading voorstelt van de schakelaars, de luidspreker en de batterijaansluiting enz. dan komen de meesten van ons daar wel uit denk ik. Misschien een schetsje van hoe het op de print aangesloten zat.
Je hoeft dan alleen het printje op te sturen. Als aan het printje dan korte snoertjes worden gezet, kun je de draden van de schakelaars etc aansluiten met een klein klemmenblokje (Heet bij ons een kroonsteentje)

Blijft eigenlijk de vraag over, waarom je met de soldeerbout aan de gang bent gegaan. Wat was de oorspronkelijke klacht?
Zoals al eerder is aangegeven, is het belangrijk dat de chip nog goed is. Als die echt defect (geraakt) is, dan is het printje reddeloos.

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 3 december 2020 21:25:35 (12%)

En hier in belgie ken ik ze als "suikertjes"
Geen idee of dat lokaal west vlaams dialect is of algemeen gekende term in vlaanderen.
Bij mij is het regelmatig een mix van Brabants, vlaams, en westvlaams (maar niet altijd goed uitgesproken :P )
En kom soms niet meer op het abn woord als vrienden ben, alleen het vlaamse :P

maartenbakker

Golden Member

Lusterklemmen is ook een bekend vlaams woord.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Op 3 december 2020 22:13:28 schreef brains:
En hier in belgie ken ik ze als "suikertjes"

Ja en dan sta je hier in Delft in een winkel die ze verkoopt.
Staat er iemand aan de toonbank die zegt heeft u ook suikerklontjes.
We hebben even met zijn allen aan het verstand van de beste jongen getwijfeld.
Tot we er achter kwamen dat hij kroonsteentjes bedoelde. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oude kroonsteentjes waren van porselein met een prachtig fijnkorrelig oppervlak, net als een suikerklontje. En vaak met maar twee schroevenparen, dus vierkant. Vandaar 'suikertje'.

'Kroonsteen' omdat ze in (elektrische) kroonluchters, of kroonlusters, de lampjes verbonden met de inkomende stroomdraad. 'Lusterklem' om dezelfde reden, maar dan de rechterhelft van het woord. :)

(OT: Als je een zware tekst in een dik boek wat wilt verlichten, of verluchten, dan kan dat met wat plaatjes: illustraties. Zo hangen alle woorden aan elkaar...)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hensz

Golden Member

Op 2 december 2020 13:54:31 schreef rocknroadie:
wil ik de trip naar Arnhem best wel overwegen... er zit daar namelijk ook een bepaald museum in de buurt waar ik nog es naar toe wil...

Ik woon in Nijmegen (18km dichterbij Turnhout dan Arnhem) en ben zeer regelmatig het weekend in Eindhoven en denk dat ik wel kan helpen.

Don't Panic!
Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik ben ook wel benieuwd.
Dit is net als wanneer je een krantenartikel leest over dat iemand een ernstig ongeluk heeft gehad en je vervolgens nooit meer hoort of diegene er weer bovenop is gekomen...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Helaas maken we dat maar al te vaak mee, mensen schrijven zich hier in, posten een vraag, krijgen een pak goede raad, gaan soms nog in discussie, maar laten nooit weten wat er uiteindelijk van gekomen is. Gelukkig zijn er ook wel die betere manieren betonen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Mocht er nog hulp nodig zijn, ik woon ook net tegen de grens (Hapert, ben met enige regelmaat in Reusel)
Kan niets beloven, maar wil gerust helpen waar mogelijk

Lucky Luke

Golden Member

Op 29 januari 2021 21:40:05 schreef big_fat_mama:
Gelukkig zijn er ook wel die betere manieren betonen.

Hola! Ik bedoelde het niet vermanend, ik ben gewoon geïnteresseerd. Ik las dit al een tijdje mee. Behalve met electronica heb ik ook affiniteit met ASS. (Al heb ik dan alleen voor de elektronica gestudeerd).

Laten we zeggen dat ik een soortgelijke situatie ken waarbij een jong auti-jongetje uiteindelijk een "nieuw muziekje" uitzocht samen met zijn moeder in een "muziekjeswinkel". (Een geluidsmodule in een hobbywinkel dus.) Een speeldoos met zo'n rol met puntjes en een kam, ter vervanging van een elektronische in een knuffelbeest. En daar ook best even aan moest wennen, want verandering, en auti's houden niet van verrandering. Maar samen naar die winkel gaan was een oplossing.

Het is zo'n 25 jaar geleden, het auti-jongetje is inmiddels ingenieur.

Goed, het is een andere situatie, maar het maakt me wel geïnteresseerd in hoe het nu verder gegaan is met de eend. En bereid te helpen 'm weer aan het kwaken te krijgen (Eventueel, mocht dat nog nodig zijn, maar ik woon al helemaal niet in de buurt, dus dat moet dan per post. En ik denk dat niet de hele eend zo lang gemist kan worden).

(Ik snap goed dat je liever de eend hersteld: Dat geeft waarschijnlijk de minste weerstand. NΩ pun intended.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 29 januari 2021 21:40:05 schreef big_fat_mama:
Helaas maken we dat maar al te vaak mee, mensen schrijven zich hier in, posten een vraag, krijgen een pak goede raad, gaan soms nog in discussie, maar laten nooit weten wat er uiteindelijk van gekomen is. Gelukkig zijn er ook wel die betere manieren betonen.

Deze TS heeft duidelijk email bij antwoorden niet aanstaan. Op 2 dec kwam ie er achter dat er eea gepost was en heeft een "flurry" van replies gepost, maar is sindsdien vergeten dat ie hier gepost heeft. Ik heb het ook wel eens dat ik op een anderform een "driveby question" post en dan maanden of jaren vergeet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/