Redelijke pitch voor 0603 weerstanden.

Weet iemand een redelijke pitch voor 0603 weerstanden zodat ze in ieder geval goed geplaatst kunnen worden door de productiebedrijven, nog enigszins met de hand te solderen zijn?

(Ik heb de keepout nu op 40mil getekend en dan wordt op mijn normale 10mil grid de afstand 50 mil.

Gaat de productie-chinees-fabriek zeuren van te dicht bij mekaar? Is dat nog enigszins met de hand te solderen voor evt patches? Heeft iemand ervaring?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik houd voor 'handwerk' altijd een minimum aan van 100 mils in de breedte naast elkaar, en 150 mils in de lengte boven elkaar.
(dat is hart-to-hart tussen twee 0603 weerstanden of condensatoren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Mijn 'standaard' is pads van 0.9x0.7mm op 1.4mm hartafstand (0.7mm tussenruimte), dat strookt uitstekend met mijn standaard grid van 50micron (spoorbreedte/tussenruimte 150 micron).
Dat heb ik ooit berekend mbv een IPC-7351(B) calculator ('least' setting).
Voor handbestukking gaat dat (nèt), iets meer uitloop naar buiten vergemakkelijkt het wel (maat naar smaak).

Voor higher-density toepassingen gebruik ik een licht aangepaste footprint (pads 0.9x0.65, 1.45 hartafstand) om er twéé baantjes tussendoor te kunnen persen. De buitenmaten veranderen daardoor niet.

Tussen de componenten neem ik (meestal) 0.2mm, voor handbestukking zou ik naar 0.45 of zelfs 0.6mm gaan...

De mil als maateenheid voor PCB design is inmiddels wel een beetje (zeg maar: geheel) achterhaald...

addendum:
Geen ervaring met chinese fabshops, wij laten alles hier te lande bestukken (en die klagen er niet over)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

De mil als maateenheid voor PCB design is inmiddels wel een beetje (zeg maar: geheel) achterhaald...

Wat dacht je dat '0603' dan betekent?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 2 december 2020 15:01:17 schreef Arco:
Ik houd voor 'handwerk' altijd een minimum aan van 100 mils in de breedte naast elkaar,

Hmm. Dan is die 50 wel weinig geworden. Heb nog geen antwoord uit china over of ze bezwaar zien om het te maken. Waarschijnlijk wordt dat weer: Stuur maar een gerber.

Update: 2 min later: "Zie design rules: 6 mil minimum afstand". Dan zit ik toch wel ruim met m'n 50 mil. :-)

[Bericht gewijzigd door rew op 3 december 2020 10:33:12 (14%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je vroeg wat nog goed met de hand te solderen is. Ik vind 50 mils daar niet echt meer onder vallen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet zeker dat ik met 50mil niet meer m'n favoriete pincet kan gebruiken. Die zit dan zeker tegen de buur-weerstand aan. Maar ik heb er nog 1 met een nog dunnere punt.

Ik laat de laatste tijd ook de prototyping series daar (CN) maken. Voor 400-600 (deze print) maken ze een serie van tien PCBs met alles er op en d'r aan. Een enkele replacement die "net niet fijn" werkt is dan acceptabel. Ik ga het proberen....

Ik weet nog niet wat ik met de componentnamen in silk moet. Dat past gewoon nergens meer als je de PCB gewoon voor onderdelen gebruikt.... :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Ik ben al jaren geleden ophgehouden om die op de PCB te zetten, ik lever dat als een los PDF document mee. Alleen gebruikstermen als power, sensor, reset etc komen er nog op bij LEDs, connectoren en schakelaars.

Zet tegenwoordig ook in de PCB file dat er geen refdes op de PCB moet komen, voor het geval ik de complete file opstuur: anders wordt men 'creatief'...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
PE9SMS

Special Member

Inderdaad, gewoon weglaten. Zolang je maar een assembly drawing hebt waar het allemaal netjes op staat toch?

This signature is intentionally left blank.
Jochem

Golden Member

Qua design rules houdt ik IPC normen aan, en naar gelang het nog fatsoenlijk past probeer ik wat ruimer te plaatsen. Maar dat is enkel voor het gemak bij rework of meten in een proto. Klachten van een bestukker (al dan niet Chinees) heb ik nog nooit gehad.

Reference designators in silk zet ik bij dichte clusters van componenten nog weleens een eindje verderop in hetzelfde patroon, zo lang dat duidelijk genoeg te matchen is aan de werkelijke plek.

Maar soms is ook daar geen plek en staat de PCB gewoonweg te vol.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Ik heb niet zomaar 1 dichte kluster, maar echt een hele regio op de print die bomvol staat.

Ik heb vandaag een tijd zitten denken (ULP schrijven? zelf programma schrijven om in de eagle-files te gaan klooien?) of ik nog de boel zo kan organiseren dat het R112-R175 op een rijtje wordt.... Dan valt dat "clusters benoemen" wel mee. :-) (en ja, dan had ik clusters gehad van 64 weerstandjes).

Maar goed. Dat hernummeren is dus ook een hele klus. Gewoon maar niets er op en dan in PDF of andere gerber "for reference only" meesturen. Ik denk dat dat hem gaat worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jochem

Golden Member

Als het geen clusters zijn maar gewoon een bomvolle PCB dan moet je inderdaad geen silk meer willen doen. Hooguit nog de IC's en grote torren ofzo, om een beetje referentie te houden. En je connectoren natuurlijk.

Qua hernummeren: ik neem toch aan dat Eagle dat ook automatisch kan? De pakketten waar ik mee bekend ben kun je ofwel links-naar-rechts ofwel boven-naar-beneden laten hernummeren, en een bepaalde band (breedte) meegeven voor die sweep. Dat werkt eigenlijk heel aardig. En uiteraard geef je bepaalde reference designators mee voor wel/niet, zodat bijvoorbeeld een connector niet op die manier wordt omgenummerd. (Mijn ervaring met Eagle gaat niet verder dan wat hobby-bordjes een hele tijd geleden, dus dat is niet iets wat ik toen heb gedaan; dan houd je gewoon aan wat er al in het schema stond.)

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.