transistor uitrekenen

Hallo iedereen,

momenteel ben ik met een opdracht bezig waarbij ik maar niet op een uitkomst kom. Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen.

met vriendelijke groet,

Jan

rob040

Golden Member

VA is de spanning op knooppunt van R1 en R2 t.o.v. massa, naar ik aanneem.
Waar loop je op vast? Wet van Ohm toepassen...

Huiswerk? Maken we niet. Maar je wordt wel in de goede richting gestuurd.

Wanneer het schema alleen uit R1 en R2 bestaat, en je kent de waarden en je weet dat Vcc = 12 volt, zou je het dan weten?

En er staat duidelijk dat Ib = 0. Eigenlijk is de opdracht slecht gesteld. Waarom allemaal informatie geven, in de opdracht, die niet ter zake doet?

---------

Ib is natuurlijk ongelijk aan nul.

Arco

Special Member

Is een rare vraag. Met deze weerstandswaarden is Ib nooit nul...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb dus extreem moeite hiermee en me opleiding schotelt het me voor van zoek maar uit

ik heb dus 12v : 3810 (totale waarde van de weerstanden)
dan krijg ik = 3.149606299 en dit keurt die fout.

wat vergeet ik of wat doe ik fout?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Over naar "Schoolvragen"?

Het optellen van de vier gegeven weerstandswaardes is overigens totaal zinloos, en geeft nmbm blijk van afwezigheid van inzicht.

Met deze weerstandswaarden is Ib nooit nul...

Dat is waar, maar Ib kan wel verwaarloosbaar klein worden geacht. In de praktijk zou dat zelfs nog aardig kunnen kloppen, met deze lage weerstandswaardes. Maar dat is naast de kwestie.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 2 december 2020 18:13:10 (45%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dit is mijn eerste post en ben zelf ook nieuw op forums, klopt daarom vraag ik hier om hulp om mijn inzicht te verbeteren zodat ik de opdrachten goed kan afronden :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Okee, maar we willen hier wel eigen inzet zien.

Gevraagd is de spanning op punt Va.

Waardoor wordt die spanning bepaald?

Wat loopt er zoal aan stroom - als je eenmaal Ib hebt weggelaten zoals wordt toegestaan?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Als je er van uitgaat dat de transistor geen rol speelt in het verhaal (Ib is tenslotte nul, ook al kan dat niet),
dan is de spanning op de basis hetzelfde als de weerstandsverhoudingen.

2k + 1k in serie geeft 3k in een verhouding van 2:1, da's voor de spanning niet anders...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als Ib 0.00000 is dan is Va 4 volt tov massa, maar dit werkt zo niet in de praktijk natuurlijk... Hele vreemde vraag, weet niet wat "ze" willen horen.

Ik zit te denken, misschien ook wel gewoon een instinker. De transistor is kapot en trek geen stroom meer.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op woensdag 2 december 2020 18:28:21 (30%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Toe nou, jullie geven het allemaal weg, dit is toch echt een schoolvraag! :(

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De leraar (?) die de vraag heeft bedacht zou het beter moeten formuleren. JanDeMolen: morgen ga je die man (of vrouw) de oren wassen met Vce_saturated, Norton-Thevenin en mogelijk nog wat nieuw opgedane kennis. We helpen je!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar neen! Ik vind het juist een prachtige oefening inzake schema-lezen.

* Wat gebeurt er eigenlijk
* wat heeft invloed op wat
* welke factoren spelen mee in het gevraagde

Als men met die puntjes rond is dan is de eigenlijke oplossing nog slechts een stukje koek.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ik heb de opgave goed!

inderdaad omdat die in serie staan kan ik ze optellen dat maakt 3000
dus dan moet ik de stroom 12 delen door 3000
12 : 3 = 4

Bedankt voor jullie hulp!

Op 2 december 2020 18:31:36 schreef jandemolen:
ik heb de opgave goed!

inderdaad omdat die in serie staan kan ik ze optellen dat maakt 3000
dus dan moet ik de stroom 12 delen door 3000
12 : 3 = 4

Bedankt voor jullie hulp!

Oei, er gaat heel veel fout in redenering...

rob040

Golden Member

Zo te zien zijn jullie er allemaal ingetrapt, behalve BFM.
Het maakt niet uit of de schakeling klopt of niet, met de gegevens is het juiste antwoord uit te rekenen.

@Jan: antwoord goed, maar dat lijkt toeval...

Volgens de formulering van de opdracht goed.

Maar in werkelijkheid is het anders. Bij 4 volt op de basis staat er ca. 3,3 volt op de emitter, wanneer er voldoende stroom zou kunnen lopen. Maar de collectorweerstand is veel te hoog in Ohm.

Nu is de transistor de volgende beperkende factor. Er moet voldaan worden aan Vce > 0 en dat betekent dat de transistor in saturatie staat. De stroom in de transistor wordt bepaald door de serieschakeling van Rc en Re, totaal 1810 Ohm. De saturatiespanning van een NPN transistor is in de orde van 0,2 volt, dus de stroom in de weerstanden kun je uitrekenen.

Dit hoef je allemaal niet te doen. De opdracht gaat uit van Ib = 0 maar ik vind het tenenknijpend.

Succes!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

dan moet ik de stroom 12 delen door 3000
12 : 3 = 4

Zet daar eens eenheden bij? Ik deel nl. de scepsis van Rob040, niet alles is al doorgedrongen, zo te zien.
Om te beginnen: 12 is geen stroom, er is gegeven dat er een spanning is die 12V bedraagt. Zoek nu zelf de rest eens uit aub?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik geef BFM gelijk, niet beantwoorden maar doorzetten naar schoolvragen.

Er is NIKS geleerd in dit geval. IK ga het niet meer voorzeggen ;-)

poeh @Brightnoise, ik dacht dat ik het begreep maar blijkbaar niet. Ik vind het zelf lastig om online fatsoenlijk uitleg te vinden hoe alles moet. Ik bedank jullie allen ieder geval voor het helpen, dit zal vast niet de laatste vraag zijn

groetjes!

sorry hoor dat ik niet alles weet, ik volg een design opleiding en ik krijg dit als huiswerk. Dan kan er niet verwacht worden dat ik alles snap maar goed

Vraag de leraar eens hoe hij denkt dat het werkelijk is. Ik ben benieuwd.....

Maar misschien is elektronica een bijvak in je opleiding.
Nogmaals succes.

rob040

Golden Member

Vraagstukken oplossen gaat meestal na bestuderen van lesstof.
Wat heb je aan lesmateriaal gekregen?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dan kan er niet verwacht worden dat ik alles snap

Nee natuurlijk, iemand die alles snapt die komt hier niet :)

Maar nogmaals, we zien hier graag eigen inzet, zeker bij schoolvragen. Laat zien wat je zelf vindt/ontdekt/inziet, dan komt er wel bijsturing. Verwacht niet dat het allemaal gaat ingelepeld worden, zo werkt dat hier niet.

Begin maar eens met eenheden in te vullen bij die 12:3=4, zoals ik reeds vroeg.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 2 december 2020 18:44:00 schreef jandemolen:
sorry hoor dat ik niet alles weet, ik volg een design opleiding en ik krijg dit als huiswerk. Dan kan er niet verwacht worden dat ik alles snap maar goed

Dat hoeft ook zeker niet. Bij de schoolvragen rubriek worden er kleine voorzetjes gegeven om het daarmee zelf te begrijpen en op te lossen. Nu krijg je gewoon het antwoord.

Het is misschien leuk om het te begrijpen. Niks aan de hand hoor, volgende vraag ;-)