Condensator vraag

Beste mensen

Ik kom hier een verdwaalde condensator tegen. Waarom zit die daar? Bovenzijde is waar mijn vinger zit. Zou er een 100nf condensator stuk zijn erboven? Wel rare reparatie dan ook gezien ze 1 spoor wel gebruiken en de ander op aarde.

Dan heb ik nog een vage reparatie die ik niet op de foto krijg omdat de foto steeds te groot is maar betreft een lm380n IC waarvan ze pootje 5 en 6 vanaf onderkant van links naar rechts hebben doorverbonden. kunnen jullie dit rijmen? Zou ik de IC kunnen vervangen zonder daarna doorverbinden?

Als het apparaat zo gewerkt heeft zou ik niets veranderen. Zo'n rework met een extra condensatortje zie je wel vaker.
En pin 6 aan massa is normaal (afhankelijk van de schakeling)

https://components101.com/sites/default/files/inline-images/LM380-Internal-Circuit.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Condensatoren moeten zo dicht mogelijk bij elk IC zitten. Standaard word vaak 100nF gebruikt ipv dat echt vanuit het ontwerp helemaal door te rekenen, en dan kan het wel eens voorkomen dat de schakeling net niet betrouwbaar werkt en er toch nog een extra condensator bij moet. Meestal word dat in de volgende geproduceerde batch gelijk een grote gemonteerd. En moeten op de al geproduceerde batch er een condensator bij gesoldeerd worden.

Thx voor jullie antwoorden. Oke die condensator is dus waarschijnlijk een upgrade waar ik weinig mee moet doen. Dank voor de antwoorden. Nu zie ik op het schema idd dat 6 aarde is maar dat verklaart nog niet waarom 5 daarmee is doorverbonden op een lelijke manier.

De verbinding zal vergeten zijn in het ontwerp. Niet-massageproduceerde elektronica en printen waren decennia terug in verhouding tot nu een stuk duurder, dus als een batch met wat rework toch nog te gebruiken was dan werd dat veel gedaan. Je ziet het veel.

Wel rare reparatie dan ook gezien ze 1 spoor wel gebruiken en de ander op aarde.

Wat is daar raar aan ? De meeste condensators liggen met 1 poot aan "aarde"

Thx voor jullie antwoorden. Oke die condensator is dus waarschijnlijk een upgrade waar ik weinig mee moet doen.

Misschien beter om niet zelf te gaan lopen modificeren als je niet precies weet hoe schakelingen werken. Ga er maar van uit dat de ontwerper wat meer van electronica weet dan jij. ;)
Daarnaast heeft die LM380 zo'n 30 jaar lang goed gewerkt.

Nu zie ik op het schema idd dat 6 aarde is maar dat verklaart nog niet waarom 5 daarmee is doorverbonden op een lelijke manier.

Bij de LM380 zijn 6 pinnen met ground verbonden. Waaronder pin 5. Pin 6 is de inverterende ingang. Die verbinding naar massa legt een ingang van de versterker aan massa om hem single ended te gebruiken.

Van de meestew ICs bestaan datasheets, daarin staat precies beschreven hoe ze werken. https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm380.pdf?ts=1606984344247&ref_u…

Maar ook application notes, dat zijn publicaties vol met voorbeeld schemas, heel leerzaam. Diot is een kleintje, er zijn er die meer dan 60 paginas lang zijn. https://www.ti.com/lit/an/snaa086/snaa086.pdf?ts=1606904794072&ref…
Zie bv figuur 17.

Die condensator op zo'n plaats kan diverse redenen hebben, vaak een aanpassing in het ontwerp om een of ander probleem op te lossen zonder een nieuw PCB ontwerp te moeten maken. En soms omdat het zo de beste methode is. Ik heb apparaten gezien van vele duizenden euros waar het pcb diverse losse draadjes heeft om bepaalde problemen op te lossen. En ook condensators die net zoals bij jou, en vaak zelfs direct aan een pootje van een IC zitten. Dat zijn vaak geen vergeten onderdelen of noodoplossingen maar gewoon omdat het daar de beste methode was (vooral bij hogere frequenties)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

De originele (allereerste) IBM PC had de condensatoren aan de onderkant van de PCB print zitten. (*)
https://twitter.com/nixcraft/status/743144212569350148

(*) Toen ik deze foto deze week tegenkwam had ik kennelijk alleen linksboven op de gelige foto gekeken.

[Bericht gewijzigd door rew op 3 december 2020 10:13:09 (26%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jochem

Golden Member

Die condensator is gewoon ontkoppeling. Heel normaal.

De draad aan dat IC lijkt te zijn afgeknipt. Het kan zijn dat iemand daar ooit massa vandaan heeft geplukt omdat er makkelijk op te solderen viel. Modificaties in gokkasten zijn niet ongewoon. Misschien was de (digitale) volume-regeling via het menu stuk, en heeft de monteur er destijds ter plaatse een potmeter aan gemaakt. Deze tijdelijke reparatie is er dan later uit geknipt toen er een nieuwe digi-pot werd geplaatst. Ik roep maar even iets hoor.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Volgens mij heeft de TS dat zelf gedaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ik ben als lerende hobbyist nog niet heel erg thuis in de schema's. Die extra condensator ziet er idd wel uit als een upgrade vanuit fabriekant. Maar die IC is wel beetje Habbie wabbie.. ik vervang die wel testen mocht hij niet werken dan soldeer ik netjes aan de onderzijde 5&6 door met een draadje

Op 3 december 2020 10:11:46 schreef rew:
De originele (allereerste) IBM PC had de condensatoren aan de onderkant van de PCB print zitten. (*)
https://twitter.com/nixcraft/status/743144212569350148

(*) Toen ik deze foto deze week tegenkwam had ik kennelijk alleen linksboven op de gelige foto gekeken.

Holy shit haha

Jochem

Golden Member

Op 3 december 2020 17:49:37 schreef Larry83:
Maar die IC is wel beetje Habbie wabbie.. ik vervang die wel

Er lijkt niks mis met dat IC. Als je niet erg vaardig bent met solderen dan maak je waarschijnlijk meer kapot dan dat je (denkt te) repareren.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 3 december 2020 18:48:00 schreef Jochem:
[...]Er lijkt niks mis met dat IC. Als je niet erg vaardig bent met solderen dan maak je waarschijnlijk meer kapot dan dat je (denkt te) repareren.

Solderen kan ik goed.. alleen schema's nog niet

Maar die IC is wel beetje Habbie wabbie.. ik vervang die wel

Dat IC ziet er helemaal niet habiwabi uit. Ook die condensator is niet als zoals jij dat noemt een upgrade. Maar zoals velen hier al zeggen eerder vanaf nieuw zo gemonteerd.

Iemand die professionel reparaties doet kijkt visueel of iets echt niet defect is, Dat is dan zichtbaar door warmte of verkleurde of opengebarsten of verdwenen componenten. Dat kan bijvoorbeeld door mislukte reparaties gekomen zijn. Maar onderdeel kan ook gewoon verslijten of verouderen en dan defect raken. En dat kun je meestal niet zien. Maar eigenlijk zijn defecten in elektronica zo goed als nooit zichtbaar. De volgende stap is door meten en vanuit de meetresultaten te concluderen waarom een apparaat niet doet wat het doen moet.

Onderdelen vervangen omdat ze er een beetje anders uitzien dan je verwacht is geen repareren. Dat is bezigheidstherapie of iets stuk repareren.

Waarom ben je dit eigenlijk aan het doen? Wat de storing van dit toestel en wat is het voor een toestel? Of is het alleen ter lering en vermaak?

Ook die condensator is niet als zoals jij dat noemt een upgrade. Maar zoals velen hier al zeggen eerder vanaf nieuw zo gemonteerd.

Het kan beide, het kan dat het zo bedoelt is omdat die daar het beste zit, het kan ook een aanpassing zijn, en tegenwoordig schijnt een aanpassing gelijk een upgrade te zijn :). Ik denk ook dat die term hier op zijn plaats is. De aanpassing word niet voor niet gedaan maar om het te verbeteren.
Meestal word het gewoon een modificatie genoemd dat past hier het beste.

Jochem

Golden Member

Op 3 december 2020 23:45:45 schreef Ex-fietser:
Waarom ben je dit eigenlijk aan het doen? Wat de storing van dit toestel en wat is het voor een toestel?

Ik gok (pun intended) op de gokkast uit z'n andere topic. Ook daar is hij te ondoordacht dingen aan het vervangen en zijn de "metingen" maar een beetje in het kader van als ik hier een meetpen neerzet zegt de meter .500

Ik zie vochtplekken en ik zie corrosie. Het zal toch echt wel batterij-lek-schade zijn zoals ik in je andere topic al zei.

Systematisch aanpakken: Voedingen goed meten (liefst met een scope) en kijken of je CPU uit reset komt. Daarna pas verder.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 4 december 2020 11:10:20 schreef Jochem:
[...]Ik gok (pun intended) op de gokkast uit z'n andere topic. Ook daar is hij te ondoordacht dingen aan het vervangen en zijn de "metingen" maar een beetje in het kader van als ik hier een meetpen neerzet zegt de meter .500

Ik zie vochtplekken en ik zie corrosie. Het zal toch echt wel batterij-lek-schade zijn zoals ik in je andere topic al zei.

Systematisch aanpakken: Voedingen goed meten (liefst met een scope) en kijken of je CPU uit reset komt. Daarna pas verder.

Verkeerd gegokt... Heb op dit bord een transistor opgeblazen. Had 1.2 watt lampjes besteld en die eikels hadden mij 5 watt gestuurd kwam er te laat achter. Ik soldeer er nu een nieuwe transistor in. Deze kast doet het verder prima maar het is een oud Engels kastje deze betreffende kast die ik aan het restaureren ben. Ik wil dan alles zo goed als nieuw hebben.. snap niet dat jullie zo bang zijn allemaal voor een beetje solderen?? Zo moeilijk is het niet ??‍??.. daarnaast is ervaring opdoen uit oogpunt van leren nooit verkeerd en kan er weinig fout gaan als je het ene component vervangt voor exact dezelfde ??‍??.. batterij schade is vervelend maar niet alles heeft daarmee te maken ? vochtplekken zitten er inderdaad op corosie ook en dat is precies de reden dat ik hem wil vervangen in het kader van een stabiele kast willen hebben. Het laatste waar je het over hebt is een andere kast en daar heb ik op gereageerd in het andere topic. @ex fietser.. het is beiden. Leren, vermaak, hobby, willen dat iets betrouwbaar is en geen vage storingen krijgt in de toekomst... Meningen erover zijn dan verdeeld ik vind dat draadje Habbie wabbie. ? Daarnaast snap ik niet waarom je ook moet zeuren over mijn term upgrade.. of het nou aanpassingen zijn upgrades of verbeteringen dat doet er toch niet helemaal toe? Het is een legitiem antwoord dat dit idd waarschijnlijk door de fabrikant is gedaan.. afzeiken om mij te kleineren is totaal niet nodig.. ik waardeer die houding niet. Wil er verder geen ruzies om maken, maar ik zit niet op dit forum om door jouw als professional gekleineerd te worden.. ik zei al ben hobbyist die iets wil leren daarom stel ik wat vragen hier. De misschien zooooo dom voor jullie allemaal overkomen maar ik moet toch ergens beginnen... Vragen waarom daar een condensator zit of waarom daar een draad zit op de ic is leren. Als ik alleen kijk of iets werkt of niet kan ik net zo goed gewoon een goede gokkast kopen voor 500 euro maar dat is juist niet de reden waarom ik het doe. Het is een uitdaging om kapotte kasten weer werkend te krijgen of verwaarloosde kasten naar nieuw staat te brengen.. bedankt verder. Zinvolle en respectvolle feedback is altijd welkom, kleineren of afzeiken mag je bij een ander doen ?

en kan er weinig fout gaan als je het ene component vervangt voor exact dezelfde ??‍??..

Ja, maar het probleem is dat jij dat nog niet weet. Ik heb een boek over componenten waarbij er iets van 80 paginas alleen maar over condensators gaan. Niet alleen alle types (waarvan er veel allemaal het zelfde uitzien)

Logic ICs hebben veel subsoorten bv 74LS04, 7404, 74HC04 en nog 10 smaken. Maar een 30 jaar oude 7404 kan een hele andere delay hebben dan een nieuwe (kleinere die) Bij torren heb je verschillende behuizingen, maar ook verschillende pin bezettingen voor een zelfde tor. Ook is het vermogen soms verschillend. Ik heb een keer een oude en nieuwe ST mosfet vergeleken want die nieuwe ging gelijk weer kapot terwijl een nieuwe NOS heel bleef. De oude had een 4x zo grote die en twee keer zo dikke aansluit/koel tab. Vroeger werden ze lineair gebruikt, nu om te schakelen. En weet jij het verschil tussen een BC547A, B of C ?

Oude groter elcos met een standaard hogere ESR vervangen door een moderne kleinere (in afmeting) low ESR kan problemen met oscillaties geven (oa omdat de ESL van de grotere oudere hoger was) Soms is de boel ontworpen op die hogere ESR.

En zo kann ik nog paginas doorgaan... ;-)

Solderen is voor veel mensen een probleem. Niet alleen hoe het moet maar ook wat je station aankan en welke soldeertin/flux/litse etc. Dat levert defecte onderdelen op (te heet of dood door statische ontlading van je bout), of flux die blijft doorvreten lang na het solderen. Lostrekken van pads, kapot trekken van vias. Te weinig vermogen waardoor je niet goed op grotere oppervlakken kunt solderen. Niet goed laten uitvloeien (koude verbindingen) en het herkennen daarvan, etc etc. En dan dingen als drag solkdering, desolderen, rework, hete lucht. Ik krijg regelmatig apparaten waar men eerst zelf in heeft lopen spitten en meer gemold heeft dan gerepareerd. (en dat waren "professionals" )

Kortom, zomaar alles vervangen is vaak geen oplossing en veroorzaakt regelmatig meer problemen.

Dit is niet bedoeld om af te zeiken, ik ben zo ook begonnen en heb zelf ook nooit problemen met solderen gehad en op de een of andere manier ben ik altijd redelijk goed in repareren geweest maar ik was nooit zover gekomen zonder heel veel studie en oefening. Ik heb het geluk gehad dat ik heel goede hulp van diverse COers heb gehad. Mbt (RF) theorie (FET en alle jongens van de mexicaanse hond genoodschap) en de ander naast theorie mbt ontwerpen ook heel veel praktische tips mbt repareren (RBeckers) Ik was kritisch maar niet koppig/eigenwijs, ik luisterde wel en jij komt over alsof je het allemaal wel weet en kunt terwijl je verhalen het tegengestelde laten zien. Zo zet je mensen op het verkeerde been, mannen als ex-fietser zijn professionals die heel goed weten hoe het in elkaar zit, die hou je niet voor de gek.

En daarnaast is praktijk een goede oefening.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 5 december 2020 11:38:53 (18%)]

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

daarnaast is ervaring opdoen uit oogpunt van leren nooit verkeerd en kan er weinig fout gaan als je het ene component vervangt voor exact dezelfde ??‍??..

Het willen leren is natuurlijk alleen maar heel goed. Wel een aandachtspuntje, door een IC te vervangen is het wel degelijk mogelijk om je printplaat volledig te verzieken met afgescheurde printsporen, defect via of te heet gestookt. En dan heb ik het vooral over mijn eigen onkunde op het gebied van solderen.
Aan de andere kant zijn er ook mensen die een BGA chip met succes kunnen reflowen.

Meningen erover zijn dan verdeeld ik vind dat draadje Habbie wabbie. ?

Vind ik ook. Vroeger wou ik ook alles perfect hebben en heb dardoor ook veel dingen uiteindelijk alleen maar erger gemaakt, dat heet ervaring :). Er is niks mis mee dat wij die ervaring met je willen delen.

Daarnaast snap ik niet waarom je ook moet zeuren over mijn term upgrade.. of het nou aanpassingen zijn upgrades of verbeteringen dat doet er toch niet helemaal toe? Het is een legitiem antwoord dat dit idd waarschijnlijk door de fabrikant is gedaan..

Het was niet om te zeuren maar gewoon om aan te geven dat er meerdere mogelijkheden zijn waarom dat soort dingen gedaan worden, je vroeg er tenslotte ook zelf naar. Dan geven we je een uitgebreid antwoord dan moet je daarover ook niet boos worden. We doen dit ook maar in onze vrije tijd om je te helpen ;).

Op 5 december 2020 11:24:28 schreef fred101:
[...]

Ja, maar het probleem is dat jij dat nog niet weet. Ik heb een boek over componenten waarbij er iets van 80 paginas alleen maar over condensators gaan. Niet alleen alle types (waarvan er veel allemaal het zelfde uitzien)

Logic ICs hebben veel subsoorten bv 74LS04, 7404, 74HC04 en nog 10 smaken. Maar een 30 jaar oude 7404 kan een hele andere delay hebben dan een nieuwe (kleinere die) Bij torren heb je verschillende behuizingen, maar ook verschillende pin bezettingen voor een zelfde tor. Ook is het vermogen soms verschillend. Ik heb een keer een oude en nieuwe ST mosfet vergeleken want die nieuwe ging gelijk weer kapot terwijl een nieuwe NOS heel bleef. De oude had een 4x zo grote die en twee keer zo dikke aansluit/koel tab. Vroeger werden ze lineair gebruikt, nu om te schakelen. En weet jij het verschil tussen een BC547A, B of C ?

Oude groter elcos met een standaard hogere ESR vervangen door een moderne kleinere (in afmeting) low ESR kan problemen met oscillaties geven (oa omdat de ESL van de grotere oudere hoger was) Soms is de boel ontworpen op die hogere ESR.

En zo kann ik nog paginas doorgaan... ;-)

Solderen is voor veel mensen een probleem. Niet alleen hoe het moet maar ook wat je station aankan en welke soldeertin/flux/litse etc. Dat levert defecte onderdelen op (te heet of dood door statische ontlading van je bout), of flux die blijft doorvreten lang na het solderen. Lostrekken van pads, kapot trekken van vias. Te weinig vermogen waardoor je niet goed op grotere oppervlakken kunt solderen. Niet goed laten uitvloeien (koude verbindingen) en het herkennen daarvan, etc etc. En dan dingen als drag solkdering, desolderen, rework, hete lucht. Ik krijg regelmatig apparaten waar men eerst zelf in heeft lopen spitten en meer gemold heeft dan gerepareerd. (en dat waren "professionals" )

Kortom, zomaar alles vervangen is vaak geen oplossing en veroorzaakt regelmatig meer problemen.

Dit is niet bedoeld om af te zeiken, ik ben zo ook begonnen en heb zelf ook nooit problemen met solderen gehad en op de een of andere manier ben ik altijd redelijk goed in repareren geweest maar ik was nooit zover gekomen zonder heel veel studie en oefening. Ik heb het geluk gehad dat ik heel goede hulp van diverse COers heb gehad. Mbt (RF) theorie (FET en alle jongens van de mexicaanse hond genoodschap) en de ander naast theorie mbt ontwerpen ook heel veel praktische tips mbt repareren (RBeckers) Ik was kritisch maar niet koppig/eigenwijs, ik luisterde wel en jij komt over alsof je het allemaal wel weet en kunt terwijl je verhalen het tegengestelde laten zien. Zo zet je mensen op het verkeerde been, mannen als ex-fietser zijn professionals die heel goed weten hoe het in elkaar zit, die hou je niet voor de gek.

En daarnaast is praktijk een goede oefening.

Als ik het wist stel ik geen vragen op het forum.. maar dit is goede informatie. Als ik qua formaat en type de zelfde IC bestel kan daar dan nog steeds verschil in zitten? Zo ja hoe kom ik daar dan achter?

Op 5 december 2020 14:42:03 schreef benleentje:
[...] Het willen leren is natuurlijk alleen maar heel goed. Wel een aandachtspuntje, door een IC te vervangen is het wel degelijk mogelijk om je printplaat volledig te verzieken met afgescheurde printsporen, defect via of te heet gestookt. En dan heb ik het vooral over mijn eigen onkunde op het gebied van solderen.
Aan de andere kant zijn er ook mensen die een BGA chip met succes kunnen reflowen.

[...]Vind ik ook. Vroeger wou ik ook alles perfect hebben en heb dardoor ook veel dingen uiteindelijk alleen maar erger gemaakt, dat heet ervaring :). Er is niks mis mee dat wij die ervaring met je willen delen.

[...]Het was niet om te zeuren maar gewoon om aan te geven dat er meerdere mogelijkheden zijn waarom dat soort dingen gedaan worden, je vroeg er tenslotte ook zelf naar. Dan geven we je een uitgebreid antwoord dan moet je daarover ook niet boos worden. We doen dit ook maar in onze vrije tijd om je te helpen ;).

deze info is super welkom.. ik heb een regelbare soldeer bout. Soldeer en zuig eerst alle oude tin weg. Haal daarna met grote voorzichtigheid de IC los. Maak de plaat schoon. Plaats de nieuwe. Flux het goed en soldeer dan met precies genoeg tin terug. Laat het mooi vloeien dat je even de glas krijgt. Gaat mij tot nu toe prima af. En ja natuurlijk vroeger heb ik wel eeoldeer fouten gemaakt. Wat je zegt praktijk is de beste leermeester. Het verkloten ook haha. Heb ook een hete lucht blazer maar daar ben ik nog niet zo handig mee. Wat is jullie ervaring? Wat gebruiken jullie?

Op 5 december 2020 17:17:30 schreef Larry83:
Als ik qua formaat en type de zelfde IC bestel kan daar dan nog steeds verschil in zitten?

Door op het hele type nummer te letten. Een 74LS00 is niet exact hetzelfde als een 74HC00. Het zijn verschillende series, meestal wel uitwisselbaar maar niet altijd. De verschillen daartussen kan je zelf opzoeken het is ook maar als voorbeeld.

Echter een LM555 is dan weer hetzelfde als een NE555. Allebei een timer IC maar van 2 verschillende fabrikanten. Ze zouden dus beide hetzelfde moeten werken.

Het is dan ook bij vervangen van onderdelen het beste als je exact dezelfde kan vinden. Lukt dat niet dan zijn vrijwel altijd vervangende types te vinden. Maar daarvoor is er wel wat zoek werk nodig en het lezen van veel datasheets voor de overeenkomsten en ook de verschillen. Meestal maken die verschillen niets uit maar daar is dan wel wat kennis voor nodig.

Echter er zijn ook schakelingen waarbij de componenten door de fabrikant echt met de hand geselecteerd zijn. Deze vervangen alleen op type nr werkt dan ook niet en zal je er bv 10 of soms zelf meer moeten kopen en deze allemaal apart moeten meten en dan de beste selecteren. Dit komt meer voor bij meetapparatuur en denk ik nooit in gokkasten.

Zo ja hoe kom ik daar dan achter?

Als je de verkeerde erin hebt gedaan dan zal de schakeling meestal gewoon niet werken of een stuk slechter dan bedoelt. Of het lukt niet om hem goed af te stellen. Of het component gaat veel sneller defect.

Laat het mooi vloeien dat je even de glas krijgt. Gaat mij tot nu toe prima af.

OK dat klinkt goed. Maar vergeet niet na het solderen als flux op te ruimen. dat kan met thinner of IPA. Ik gebruik daarvoor een schilders kwast waarvan ik ca 3/4 van de haren wegknip zodat je wat hardere kwast krijgt, maar die toch nog zacht genoeg is om niet de print kapot te maken.
Werken met thinner is eigenlijk niet aan te raden is vrij slecht voor je, maar of IPA nu veel beter is betwijfel ik. Maar zolang je maar steeds een beetje gebruikt en dop op de fles doet zodat daar niets van verdampt zal het wel meevallen. En zorgen voor een geventileerde ruimte of in de open lucht.

Voor iemand die er "weinig" verstand van heeft, is een 74LS00 niet hetzelfde als een 74HC00. Voor meer ervaren misschien "een beetje".

Maar er zijn zeker "instinkers" waarbij je ook met jaren ervaring in kan tuimen... Neem bijvoorbeeld de SI2300, die blijkt in 30V variant te bestaan maar ook in 20V variant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/