Nou, voor de frequentiegeregelde motor is het heel eenvoudig: je moet aan de EMC voldoen. Een FO zelf heeft geen CE markering voor de EMC, de hele aandrijving moet er aan voldoen. De enige manier om dit te bereiken is de aanwijzingen van de fabrikant van de FO nauwgezet opvolgen. Daar mag hij nooit van afwijken. We hebben het hier dus niet over een norm maar over een richtlijn. Normen mag je best negeren, richtlijnen zijn wet.
Een veiligheidscircuit moet ook aan redelijk strakke regels voldoen. Alle componenten zijn verplicht gekeurd en bij die keuring hoort ook de beschrijving hoe e.e.a. te installeren. Hier staan bijvoorbeeld ook de zekeringen bij, vaak redelijk onopvallend, die zeer verplicht zijn. Want ook hier geldt: volg de manual van de fabrikant. Ook dit is volgens een richtlijn, dus wet. (machinerichtlijn)
Blijft over die 230V voor een motor. Als enige, wens hem succes met die ene kabel 
Hij mag dan jou meerdere zijn, maar om die positie te misbruiken om een slecht stuk engineering er door te duwen is niet aardig.
Op 3 december 2020 11:50:06 schreef EricP: Afwijken van de manual kan uiteraard. Maar... meestal (in elk geval bij gerenommeerde fabrikanten) heeft daar wel iemand over nagedacht. Als je het anders wilt, zul je er zelf over na moeten denken. En daar zou de kennis wel eens voor kunnen ontbreken.
Met een FO er tussen kun je beter niet afwijken. Dan moet namelijk de hele installatie gekeurd worden op locatie. Zo is de wet.
En met een veiligheidstoepassing mag je ook niet afwijken, ook wet.
[Bericht gewijzigd door GJ_
op 3 december 2020 11:52:34 (21%)]