Vraag hoofdstroom, stuurstroom frequentieregelaars

Beste CO-ers,

Even een vraag. Ik probeer duidelijkheid te krijgen in wat er wel niet door één meeraderige kabel mag om dit naar derde te kunnen onderbouwen. Denk aan hoofdstroom, stuurstroom en frequentie geregeld door een zelfde meeraderige kabel. Kan iemand mij op weg helpen in welke (industriele)norm ik dit kan vinden?
In de NEN-EN-IEC 60204-1 lijk ik dit niet te kunnen vinden?

Alvast bedankt!

Groet jerwij

(@moderators, ik heb mijn titel niet heel handig gekozen. Deze kan ik helaas niet meer aanpassen, excuus hiervoor)

[Bericht gewijzigd door jerwij op 3 december 2020 10:48:27 (12%)]

GJ_

Moderator

Je hoeft er niet eens over na te denken, lezen is genoeg. De manual geeft precies aan wat je moet doen.
In principe mag alles door één kabel, dus motor, stuurstroom, remspanning en sensoren, maar meestal heb je hier de mogelijkheid niet toe.
Bij een standaard FO heb je de afgeschermde motorkabel los van alle andere kabels.

Het betreft hier een situatie met een meeraderige kabel waar 230V hoofdstroom doorheen gaat (motor), hiernaast een 24V stuurspanning voor een veiligheidscircuit en een 400VAC frequentie gestuurde stuurstroom(motor 2). Dit levert natuurlijk problemen op(EMC, overspraak enz.)

Om hard te maken dat dit niet de bedoeling is, ben ik opzoek naar de juiste norm waar dit in terug te vinden is. Het betreft dus niet alleen een signaal van een regelaar.

Ik weet zelf dat dit niet de bedoeling is, maar ik moet iemand die hier een besluit over neemt overtuigen dat het anders moet(losse kabels is optisch gezien niet mooi en niet wenselijk is de onderbouwing van die persoon en is een meerdere van mij). Betreft hier een verbinding tussen een machine en een accessoire.

[Bericht gewijzigd door jerwij op 3 december 2020 11:41:12 (26%)]

EricP

mét CE

'Natuurlijk' is dat niet. Immers, een extra laagje PVC - wat je feitelijk bereikt als het losse kabels zijn - is niet zo heel relevant.
Uit de manual kun je wel halen welke kabels de fabrikant voor welk deel in gedachten heeft. Als jouw opperhoofd iets kan vinden waar dat alles in 1 kabel zit, maar wel aan de wensen qua. afscherming en aderdoorsnede voldoet... Klinkt het niet echt als een probleem. Al is mijn voorzichtige inschatting dat-ie dat niet ergens 'zomaar' gaat vinden.

Afwijken van de manual kan uiteraard. Maar... meestal (in elk geval bij gerenommeerde fabrikanten) heeft daar wel iemand over nagedacht. Als je het anders wilt, zul je er zelf over na moeten denken. En daar zou de kennis wel eens voor kunnen ontbreken.

Ohja... klein ervarings dingetje: voer deze discussie per mail. Het meest voor de hand liggende bij omhoog gevallen 'managers' is dat ze hun zin doorzetten en het gez**k wat het oplevert komt op jouw rekening. Als je het in de mail hebt, dan heb je wat om terug te meppen. 'Told you so!'.

GJ_

Moderator

Nou, voor de frequentiegeregelde motor is het heel eenvoudig: je moet aan de EMC voldoen. Een FO zelf heeft geen CE markering voor de EMC, de hele aandrijving moet er aan voldoen. De enige manier om dit te bereiken is de aanwijzingen van de fabrikant van de FO nauwgezet opvolgen. Daar mag hij nooit van afwijken. We hebben het hier dus niet over een norm maar over een richtlijn. Normen mag je best negeren, richtlijnen zijn wet.

Een veiligheidscircuit moet ook aan redelijk strakke regels voldoen. Alle componenten zijn verplicht gekeurd en bij die keuring hoort ook de beschrijving hoe e.e.a. te installeren. Hier staan bijvoorbeeld ook de zekeringen bij, vaak redelijk onopvallend, die zeer verplicht zijn. Want ook hier geldt: volg de manual van de fabrikant. Ook dit is volgens een richtlijn, dus wet. (machinerichtlijn)

Blijft over die 230V voor een motor. Als enige, wens hem succes met die ene kabel :-)

Hij mag dan jou meerdere zijn, maar om die positie te misbruiken om een slecht stuk engineering er door te duwen is niet aardig.

Op 3 december 2020 11:50:06 schreef EricP: Afwijken van de manual kan uiteraard. Maar... meestal (in elk geval bij gerenommeerde fabrikanten) heeft daar wel iemand over nagedacht. Als je het anders wilt, zul je er zelf over na moeten denken. En daar zou de kennis wel eens voor kunnen ontbreken.

Met een FO er tussen kun je beter niet afwijken. Dan moet namelijk de hele installatie gekeurd worden op locatie. Zo is de wet.

En met een veiligheidstoepassing mag je ook niet afwijken, ook wet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 3 december 2020 11:52:34 (21%)]

EricP

mét CE

Niemand schreef dat het makkelijk is :)

Maar joh... als jij een fabrikant vinden kan die alle 3 die kabels in 1 mantel voor je krijgt... Dan voldoe je aan alles wat die manual wil. En toch heb je 1 kabel...
Als je bij wijze van spreken dat spul wat je volgens manual zou moeten hebben in een stuk krimpkous stopt, heb je dezelfde situatie.

Het houdt natuurlijk op als de manual zegt dat die kabels over 90% van de lengte minimaal 2m uit elkaar moeten liggen of iets van die strekking...

GJ_

Moderator

Er zijn kabels waar alles in één zit, hybride kabels. Maar die zijn voor specifieke toepassingen. Maar in dit geval ga je het nooit recht gepraat krijgen.
Jij zou het ook niet snel in één kabel stoppen gok ik.

Volgens mij ben ik een leuke discussie begonnen die ik zeker ook zal blijven volgen. Voor nu heb ik mijn antwoord om voet bij stuk te kunnen houden. Dank hiervoor! Mogelijke oplossing zou een cable sleeve kunnen zijn waar de afzonderlijke kabels(stuur en hoofdstroom, al dan niet shielded) doorheen kunnen. Dit ga ik verder uitzoeken.

EricP

mét CE

Jij zou het ook niet snel in één kabel stoppen gok ik.

Tuurlijk niet. Tenzij het voor die klant van groot belang is en kosten van (ruim) ondergeschikt belang (het zou nl. best kunnen dat die post een soort van explodeert...). Dan loont het de moeite om er aandacht aan te (laten*) besteden.

[*]Als in: GJ_ zegt het al: laat het geheel maar meten en controleren. *Iets* zegt me dat je niet met 1k€ klaar bent voor zoiets. :+

GJ_

Moderator

Op 3 december 2020 12:46:52 schreef EricP: *Iets* zegt me dat je niet met 1k€ klaar bent voor zoiets. :+

Hahahaha, nee, een volledige EMC keuring op locatie zal vast ietsje meer kosten.

Toevallig was ik net aan het kijken in de handleiding van SEW DR63M4 motoren. Ze gebruiken hierbij speciale kabel om deze te bedienen met een afgeschermd aderpaar.

https://download.sew-eurodrive.com/download/pdf/11593016_G10.pdf

Volgens mij kan je met een dergelijke kabel prima conform de richtlijnen iets bouwen. Eventueel nog verdiepen in hoe goed het scherm EMC moet dempen en de isolatiewaardes.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

NEN1010 NEN60204
Je mag meerdere aders van verschillende spanningen etc in 1 kabel of snoer onderbrengen.
Mits:
Alles bij elkaar hoort , dus niet stuurstroom van machine 1 bij hoofdstroom machine 2
De kabel moet duidelijk in zijn geheel makkelijk spanningsloos gemaakt worden, Meestal gaat dat door de hoofdschakelaar uit te zetten. Dan moet dus alles uit zijn.
De isolatie voor de ader met de laagste spanning moet geschikt zijn voor de hoogste spanning. In de praktijk komt dit er op neer dat alle aders voor 400 V geschikt moeten zijn en een isolatieklasse van 750 Volt moeten hebben.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)