DC-motorkarakteristiek berekenen

Hallo,

momenteel loop ik vast bij deze opgave, ik zie online allemaal formules staan die alleen niet aansluiten met mijn gegevens, weet iemand misschien welke formule ik kan gebruiken?

Wat heb je zelf al bedacht?
Waarom staat dit niet onder Schoolvragen?

Op 3 december 2020 13:06:57 schreef KlaasZ:
Wat heb je zelf al bedacht?
Waarom staat dit niet onder Schoolvragen?

Ik heb het perongeluk hier gezet, hoe verander ik dat?
zelf heb ik niks gevonden, omdat ik niet weet welke formule ik moet toepassen. Ik kan online niks vinden wat toepasbaar is op mijn waardes

Verplaatsen kan alleen een moderator (en dat ben ik niet)

Denk niet te veel in formules. Stel dat je een formule op het internet vindt en je past die toe en er komt ook nog het goede antwoord uit, snap je dan ineens hoe het werkt? Ik denk het niet.

Wat heb je al geleerd over het gedrag van zo'n motor?
B.v. de faktor k, wat geeft die aan?
En wat kun je met de informatie R=1.5 ohm en In = 1A?

Op 3 december 2020 13:28:45 schreef KlaasZ:
Verplaatsen kan alleen een moderator (en dat ben ik niet)

Denk niet te veel in formules. Stel dat je een formule op het internet vindt en je past die toe en er komt ook nog het goede antwoord uit, snap je dan ineens hoe het werkt? Ik denk het niet.

Wat heb je al geleerd over het gedrag van zo'n motor?
B.v. de faktor k, wat geeft die aan?
En wat kun je met de informatie R=1.5 ohm en In = 1A?

K= 0,05V radialen per seconden

P = U x I
24 x 1 = 24
P= 24

Op 3 december 2020 15:07:19 schreef jandemolen:
K= 0,05V radialen per seconden

Ja, dat staat er. Maar weet je ook wat het betekent?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor kinderen is het eenvoudig - met een technisch bouwdoosje, met losse onderdelen van de Baco, of gewoon op school bij de natuurkundeles.

  • Neem het motortje. Zet het lampje in serie. Zet de spanning aan. Het motortje draait en het lampje brandt een beetje.
    Pak nu de as van het motortje vast, zodat het (bijna) niet meer draait. Wat doet het lampje?
  • Sluit het lampje aan op het motortje. Maak geen andere verbindingen. Geef nu een flinke zwiep aan de as van het motortje. Wat doet het lampje?

Dat daar een getal voor is, hier 'k', dat leer je pas later, of nooit. Maar wat er gebeurt vergeet je niet meer.
In de vraag staat trouwens die k wél correct.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lucky Luke

Golden Member

Je hebt alle informatie die je nodig hebt: De k is in jip-en-janneketaal een getalletje dat aangeeft dat de motor harder gaat draaien als je 'm harder aanduwt "Meer volts is meer toeren" lomp gezegd.

Ze geven hoeveel volts, ze vragen hoeveel toeren.

Goed, goed, het getalletje is gegeven als volts per toer, dus je zult het even om moeten bouwen, maar ze geven het wel al als hoeksnelheid en je hoeft er geen rpm van te maken, dus ze zijn eigenlijk al hardstikke aardig...

Je kunt het netjes ombouwen of lompweg boven en onder de deelstreep vermenigvuldigen: 0.05V bij 1 r/s, 0.5V bij 10, 5 V bij 100. Die 24 V is wel ongeveer 25, dus 5x zo veel, dus 500 toeren. Natte vingerwerk. En natuurlijk heb je weer het echte antwoord nodig, en niet "ongeveer" >:)

Dan, 2x zo hard laten draaien. Goh. Dat moet te doen zijn, als je bovenstaande snapt.

(Overigens, dat houd een keer op: Spanning is ongeveer hoe hard je ergens tegenaan duwt, stroom ongeveer hoeveel je er doorheen duwt, en als je te hard en teveel duwt gaat er wat stuk)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 3 december 2020 21:06:31 schreef Lucky Luke:
De k is in jip-en-janneketaal een getalletje dat aangeeft dat de motor harder gaat draaien als je 'm harder aanduwt "Meer volts is meer toeren" lomp gezegd.

Eigenlijk is het andersom. Meer toeren genereert meer volts.
En daarbij moet je niet naar de 24V toe werken, maar naar een andere spanning. En om die te bepalen heb je de rest van de gegevens nodig.

Lucky Luke

Golden Member

Ah! Dan ben ik in de eenvoud van de opgave gestonken.

Prima. Laten we die ene ampere wat spanningsval geven over die anderhalve Ohm, blijft de rest over voor de tegen-EMK. Ik wil nog steeds het exacte antwoord niet weggeven.

(En mag je er wel van uit gaan dat de nominale stroom loopt als de motor onbelast is? Of dat die stroom gelijk blijft als je het toerental verdubbeld?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 3 december 2020 21:29:09 schreef KlaasZ:
[...]Eigenlijk is het andersom. Meer toeren genereert meer volts.

Niet helemaal. Is wederkerig. Meer volts is meer toeren, maar ook meer toeren is meer volts. Net zoals iedere elektromotor tegelijk ook een dynamo is.

Precies, maar die k-waarde slaat alleen op het dynamo-effect. En niet op het spanningsverlies over de interne weerstand van de motor.

Aan de topicstarter zou ik willen vragen: wat heeft de docent verteld over het gedrag van een DC motor?

Op 3 december 2020 15:07:19 schreef jandemolen:
[...]

K= 0,05V radialen per seconden

Kijk eens goed naar deze k waarde die moet zijn k = 0.05V / (rad/s). Als je alleen naar de eenheden kijkt v/(rad/s) is dat al bijna een formule op zichzelf. spanning gedeeld door snelheid

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Door hoeksnelheid.
Maar ok, als ik zo precies ga zijn, dan moet ik ook consequent zijn en zeggen: k=0,05 Wb/rad - of desnoods: 0,314 Vs/omwenteling. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org