Dimmer modificatie met reststroom?

Dag,

Ik ben bezig om wat home automation in m'n huis te bouwen, en probeer een Fibaro Single switch te combineren met een traditionele druk en draai dimmer. Drukken is aan/uit en draaien is dimmen.

Om de dimmer te laten werken met de Fibaro single switch, wil ik in de dimmer het schakelende gedeelte scheiden van het dimmende gedeelte. Omdat de dimmer 4 aansluitingen heeft, kon ik dit redelijk eenvoudig realiseren door 2 paden te onderbreken, en 2 nieuwe paden aan te leggen.

De foto is het resultaat, en werkt. De buitenste twee aansluitingen bevatten het dimmende circuit. De binnenste twee zijn nu een aan/uit schakelaar geworden.
- Wanneer stroomkring van schakelaar in dimmer gesloten is, gaat alles goed. De fibaro kan dan zelf schakelen (vanuit Apple homekit).
- Wanneer de stroomkring van de schakelaar in de dimmer onderbroken is, gaat de fibaro snel achter elkaar aan-uit-aan-uit etc, dit fade weg naar paar sec.

Wanneer de schakelaar van de dimmer open staat (onderbroken stroomkring), en de fibaro schakelaar aan staat (lamp brandt), dan meet ik een spanning over de open schakelaar van de dimmer van 5 tot 9 Volt, en loopt op hoe langer de lamp aan staat. Zie een kort stukje in de video (ik kon max 4 Mb uploaden). Ik denk dat de Fibaro deze stroom aan ziet voor een schakelspanning, waardoor ie gaat schakelen.

Nu mijn vraag: wat zou ik moeten doen om er voor te zorgen dat er geen spanning meer opgebouwd wordt over de polen van de het schakelende gedeelte als de schakelaar open staat?

daar doe je weinig aan, die dimmer is nog een dimmer die in serie met de last staat, geen nul aanwezig. ga je schakelen voor of achter de dimmer, krijg je capacitieve werking via de lichtbron die op de contacten van schakelaar, fibaro actor terug te vinden is.

ik hoop overigens dat het ding niet ingebouwd gaat worden los in dat hout? dat is vragen om brandweer over de vloer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor je reactie @testman. Na de modificatie past alles keurig terug in originele behuizing. En wordt er duidelijk aan buitenkant aangegeven dat het ding gemodificeerd is. Het hout wat je ziet is testopstelling in werkbank.

Geen manier om de capacitieve werking te verminderen? Ik heb de blauwe nuldraad ook bij de hand in de buurt van de fibaro/schakeldraad. Wat zou ik dan moeten doen/bouwen?

Je kan de capacitieve spanningskoppeling van leidingen onderdrukken door op de uitgang van de dimmer (en eventueel ook de net ingang van de dimmer) een condensatortje parallel te plaatsen. meestal is 47nF voldoende (houd de waarde zo laag mogelijk). Staat wel netspanning over, dus neem een 630V of meer voor de definitieve versie.

Of zou ik ook een diode in de schakelende kring kunnen plaatsen. Hier loopt niet continu stroom door. Is enkel een puls, waarop de Fibaro reageert.
Dan kan de capacitieve werking het voltage op doen lopen, maar wordt er pas geschakeld wanneer ie 100V is (dus bij handmatig schakelen).

Op 9 december 2020 15:18:56 schreef Bart Jan Voskamp:
Of zou ik ook een diode in de schakelende kring kunnen plaatsen. Hier loopt niet continu stroom door. Is enkel een puls, waarop de Fibaro reageert.

gaat er een stuk op DC dan? diode is voor zover ik het geheel begrijp niet bruikbaar door dat alles op AC draait.

Ja ik heb het idee dat het schakelende gedeelte enkel of een continue puls geeft, of niets geeft. Er gaat geen stroom continu door. Zal ook eens meten met voltmeter.