ik zie door de chinese bms'sen het bos niet meer

brains

Golden Member

Ik heb diverse projectjes op mijn to do lijstje staan die ik wil doen maar geen haast of deadline hebben. Vooral dingen waarbij ik "e-waste" (lees electronica afvalbakken vondsten) wil hergebruiken.
Ik heb diverse 18650 cellen uit defecte accupacks liggen waarmee ik wat zou willen doen. Zonde om ze te laten verstoffen ;)
Ik denk aan bv een oude boormachine accu ombouwen naar li-ion.
Ik heb diverse accu's uit electrisch gereedschap liggen met geschikte cellen. En diverse nog best degelijke boormachines.
Voor het laden zit ik te denken om een hobbylader te gebruiken (Ik ben me aan het inlezen en onderzoeken welke voor mijn diverse doeleinde geschikt is en binnen mijn budget valt)
Maar wat zijn nu betaalbare maar toch fatsoenlijke bms'sen hiervoor? Op ome ali, ebay e.d. is voldoende te vinden maar weet niet welke is ok. Wie kan en wil hier ervaringen delen over dit soort goedkope bms'sen?
Verder zou ik ook graag enkele ledlampen op 12v willen maken van generieke china 3 leds in serie 1w led pcbtjes uit ledlampen met defecte driver. Ik heb er ook nog veel van liggen. Dit voor op sommige plekken in het huis met slecht licht te kunnen gebruiken .
Die zou ik graag voeden uit 3x 18650 cellen.
Hiervoor zat ik te denken aan een houder voor 3x losse 18650 cellen in serie en een bms. En dacht ze los te laden met mijn umnicore lader.

Ik zit in de napret Rosmalen radiobeurs modus.

Ik heb een paar weken geleden een paar BMSen gekocht. Blijkt dat ik vergeten was op te letten; Je moet "met balancing" hebben.

Zonder balancing is wel zoals de lidl of gamma accuboormachines het ook doen, maar dan heb je perfect identieke cellen, vanaf nieuw. Gewoon "met balancing kopen" dan zijn ze een paar dubbeltjes duurder, maar dan heb je dat gewoon.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik doe het altijd als volgt:

paar accu's aan elkaar zetten, liefst gelijke uit een gelijk pak, en die permanent aan de machiene vast zetten.
aan de cellen hang ik een balance kabel en die laad ik op met zo een externe lader.
ik gebruik GEEN BMS. die powertools trekken zoveel stroom dat je een tamelijk zware BMS nodig hebt (30-40A gaan zo trippen op powertools).

dit soort laders
https://img.dxcdn.com/productimages/sku_613187_4.jpg

je moet dan alleen opletten, als de machine vermogen verliest, dat je gaat laden en niet verder gebruikt. één van mijn boormachines werkte op 16V, ik heb er een 12V lipo aan gezet. de machiene stopt er vanzelf mee op 10V welke nog altijd de veilige grens is voor een 3S accu, maar te diep ontladen voor een 4S

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Voor lage stromen gebruik ik 1 printje per cel

1S BMS/PCB 2MOS - YH10A

Voor boormachines ed deze, te koop in 3S,4S en 5S:

https://nl.aliexpress.com/item/4001323987547.html

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Er zijn 2 manieren om je batterij in goede conditie te houden.
Het plaatje wat fcapri stuurt is geen BMS, maar een balans lader.
Dat kan ook, geen BMS aan de batterij, maar wel gebalanceerd opladen.
De accupack zelf is dan niet beveiligd tijdens gebruik.

Verder heb je een BMS met en zonder balansfunctie.

Een BMS met balans functie kan je (vaak) op 2 manieren aansluiten.
Op een manier zodat je hem alleen gebruikt met opladen, of dat je hem gebruikt met opladen en ontladen.

Als je een BMS ook gebruikt voor het ontladen van je accu moet je er wel op letten dat je BMS geschikt is voor de hoeveelheid stroom waarmee je wil ontladen.

Wanneer je de BMS gebruikt om te ontladen, dan werkt deze in principe als een onderspanningsbeveiliging en een overspanningsbeveiliging (tegen kortsluiting). En met balansfunctie ook als balancer. De balansfunctie werkt bij de meeste BMS-en alleen bij het opladen, maar er zijn er ook waarbij je zelf kan aangeven vanaf welke spanning hij moet gaan balanceren, en bij welk spanningsverschil hij mag stoppen met balanceren. (bijvoorbeeld, de BMS stopt pas als het onderlinge verschil 0,02V is).

Of je wel of geen balansfunctie nodig hebt is afhankelijk van het gebruik en de conditie van je batterijen. Als de interne weerstand en capaciteit van de cellen niet gelijk is heb je wel een balancer nodig. Als de verschillen te groot zijn moet je ze sowieso nooit samen gebruiken, maar er bestaan geen 2 batterijen op de aarde die exact gelijk zijn.

Bouw jij een batterij met gebruikte materialen die je al in huis hebt, en je bent totaal 2 euro kwijt, waarom zou je dan een BMS gebruiken van 1 euro? Dan wordt je project 50% duurder. Gaat het stuk, gooi ze weg en bouw een nieuw accupack.

Ga jij een 24S10P batterij bouwen voor een elektrische motor, met nieuwe cellen a 1500 euro. Ja, dan wil je wel zekerheid en de boel zo lang mogelijk heel houden.

Als je een hele simpele 12V batterij wil bouwen met 3 cellen (3S1P) dan zou ik zeker geen BMS toepassen maar gewoon een 3S1P houder kopen.

Zo een: https://nl.aliexpress.com/item/1005001707889794.html
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1kXWOacrrK1RjSspaq6AREXXaD/18650-Cell-Batterij-Houder-Opbergdoos-Case-1x2x3x4x18650-DIY-Open-Draad-Pins-drop-Shipping.jpg

En als de batterijen leeg zijn gewoon opladen met een simpele lader voor losse cellen: https://nl.aliexpress.com/item/4000552463368.html

Edit voor het nageslacht: Excuses: Ik had eerst de verkeerde quote laten staan, waardoor mijn ongenuanceerde kreet onjuist was. Sorry!

Op 4 december 2020 15:05:23 schreef Cuprani:
Het plaatje wat fcapri stuurt is geen BMS, maar een balans lader.

Bullshit. Ik ben maar gestopt met lezen.

Dat is dus wel degelelijk een BMS, die de onderspanning per cel in de gaten houdt, maar OOK de bovengrens tijdens het laden. En dus regelt dat de boel gebalanceerd wordt als je hem aan de lader hangt.

[Bericht gewijzigd door rew op 5 december 2020 16:49:05 (14%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Helaas is er geen eenduidige omschrijving voor een BMS (eigenlijk alles wat 'iets' doet met laden/ontladen valt daar onder...)
Die 18650 houders van Blossom (BLM, ofwel Bei La Moo) zijn meestal trouwens van bedroevende China kwaliteit, beter Keystone o.i.d. nemen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 december 2020 12:11:49 schreef rew:
[...]Bullshit. Ik ben maar gestopt met lezen.

Ik mis even het punt dat je wilt maken, of ik snap een en ander van het concept 'LiIons veilig opladen' niet.

Volgens mij bedoelde hij/zij dat je de 'intelligentie' niet op een printje in de accu stopt (BMS op de accu) maar verplaatst naar een lader (de lader is het BMS, battery management system, nou ja, het oplaadgedeelte in ieder geval, inclusief balanceren). Als jij het ook zo las en het daar niet mee eens bent, snap ik je reactie dus niet.

Overigens heb ik een zooitje van deze dingen gekocht voor het beveiligen van de onderspanning. Toont spanning van het pack (max 8s), elke cel afzonderlijk en kan ingesteld worden op de minimaal toelaatbare celspanning. (willekeurige link)

Later las ik dat deze de laatste cel leegtrekt (zijn voeding daarvandaan haalt) en dus niet echt goed is...
Nu had ik de eerste schakeling waar hij inzat zo gebouwd dat het printje pas werd geactiveerd wanneer de accu in de boormachine wordt geschoven maar als je vergeet 'm eruit te halen loopt je accu dus leeg...

brains

Golden Member

Sorry dat ik wat laat reageer. Ik ben druk bezig met mama helpen met verhuizen spullen, schilderen, huis inrichten. In de verloren uurtjes probeer zoveel mogelijk informatie voor verschillende projectjes te verzamelen. En aangezien het wel even duurt voordat een bms vanuit china hier is wil ik niet te lang wachten met bestellen ;)
De manier die fcapri voorstelt daar was ik ook aan het denken. Enfin voor de meeste gevallen dan toch. Ik ben echter nog niet uit welke hobbylader. Dat komt nog wel.
Ik was inderdaad even vergeten dat elektrisch gereedschap veel stroom verbruikt. Ik had het laatst nog met vrienden over in onze zoom gesprekken (Vervanging van echte sociale contacten via de makerspace die nu stil ligt)
Ik had een goedkope accu van een aldi/lidl/action boormachine gevonden (ben ff kwijt welke, ze hebben nu allemaal een eigen systeem van 1 type accu en 1 lader voor een hele collectie gereedschap)
En daar zat een heel beperkte bms in, geen balancering of iets. Volgens mij alleen een zekering. En dat was omdat de bms in het gereedschap en lader zat. Dit zal wel zijn o.a. ivm hoge stromen maar ook dan zal het wel teveel kosten :+
Voor kleine stromen en 1s heb ik ondertussen van die tp4056 laad pcbtjes met bescherming binnen gekregen. (willekeurige link, die van mij komen van denk ik ebay)
https://www.aliexpress.com/item/32670803042.html?spm=a2g0o.detail.1000…
Die kan ik gebruiken voor lage stroom projectjes bv led verlichting met de leds in serie opstelling ipv paralel. Misschien is dat ook handiger dan in 3s opstelling. Maar dan kan ik de pcb's met leds in 3s niet hergebruiken die ik al heb. Enfin, dat zien we nog wel.
Geen idee eigenlijk hoe gaat die beveiliging werkt van die printjes. Maar als ze maar gewoon de boel dicht gooien als de spanning op de cel te laag is vindt ik het prima.
Als ik een accu uit elkaar haal voor de nog goede cellen te hergebruiken probeer ik alles zo intact mogelijk te houden. Dus als er meerder ok zijn en nog aan elkaar hangen met de nikkelstrips laat ik dat ook zo. Idem voor losse cellen, dan probeer ik er een stukje aan te houden zodat ik veilig een draad aan kan solderen. Ik heb geen punt lasser namelijk (wel interesse in een eenvoudige voor reparatie doeleinde maar daar moet ik me ook nog eens in verdiepen, is ook veel informatie over te vinden in zelfbouw of combinatie semi zelfbouw met kant en klare modules)
Ik zorg ook dat ze "bij elkaar" (bv allemaal samen met een rekkertje erom) blijven zodat ik weet dat ze ongeveer dezelfde slijtage hebben, interne weerstand etc.
Ik wil liefst geen cellen mengen want dan weet je de kwaliteit niet meer. En is vragen om mogelijke problemen.

Ik snap trouwens even niet wat en hoe met de opmerking boelshit?
Zoals r-p het opmerkte zo las ik het ook.
Een bms is een bms of hij nu in een accu zit, in de lader, in een aparaat of een combinatie. Wat de bms dan preciest "bmst" is natuurlijk een tweede.
@cuprani
Waarom zou ik niet een bms van paar euro aanschaffen voor projectjes? Als ik dat toch prettig vind om eens mee te leren werken, te onderzoeken wat zou dat uitmaken?
Als ik goede batterijen heb ook al zijn ze gratis hoef ik ze toch nog niet onnodig te slijten? En als ze versleten zijn dan hergebruik ik de bms toch weer?
En hebben we nog niet gesproken over veiligheid. Je moet gewoon altijd oppassen met lithium cellen, zeker hergebruikte.
@arco. Ik heb al een tijdje zitten kijken naar wat zijn een beetje fatsoenlijke 18650 houders. Die zoals die je klassiek tegenkomt voor bv aa met ronde veertjes lijken mij niet ideaal. Met van die stevige contacten zoals op de foto wel. Maar de link komt uit op die "slechte" met veer dus een beetje verwarrend ;)
Zou zoiets ook niet zelf te maken zijn met nikkelstrip voor puntlassen? Die in juiste vorm buigen als connector. Ze zijn relatief duur en zou er liever niet te lang opwachten.

Die met veertjes zijn (vooral bij hogere stromen) gevaarlijk.
De veertjes zitten met een holniet vast. (meestal kun je ze gewoon ronddraaien, dus zitten ze veel te los, met alle gevaar van dien)
Bovendien passen protected cellen daar niet in, omdat de houder dan te kort is...

Nikkelstrip veert totaal niet, dus is onbruikbaar hiervoor.

[Bericht gewijzigd door Arco op 5 december 2020 16:42:29 (10%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 december 2020 16:17:15 schreef brains:
Ik heb al een tijdje zitten kijken naar wat zijn een beetje fatsoenlijke 18650 houders. Die zoals die je klassiek tegenkomt voor bv aa met ronde veertjes lijken mij niet ideaal. Met van die stevige contacten zoals op de foto wel. Maar de link komt uit op die "slechte" met veer dus een beetje verwarrend ;)

Ik heb wel eens een link hier gepost van een 3D print file om ze zelf te maken. De file is gratis en je kunt, indien gewenst, bij de maker(s) ervan de aansluitstrips (naar eigen zeggen van hoge kwaliteit) bestellen.

Zal eens zoeken of ik de link weer kan vinden.

EDIT: gevonden.

Sorry, nieuwe poging: N.E.S.E.

Overigens heb ik geen 3D printer, maar er lijkt (met mijn beperkte ervaring en kennis) goed over na te zijn gedacht.

@fcapri
Betreft de discussie wat een BMS is..
Hoop niet dat je je aangevallen voelde, maar het was niet persoonlijk bedoeld hoor ;-)

De defenitie van een batterij management systeem is naar mijn mening; de bescherming van 1 individuele batterij(pack).

Ik bekijk het heel simpel, als je wil kopen wat je op dat plaatje ziet wat jij stuurde, dan ga je dat (bijna) niet vinden als je zoekt op BMS.

Als je wil kopen wat je daar ziet, zoek je op "oplader" of "balans-lader" en dan vind je er 1001.

Het grote verschil is dat dit 1 apparaat is om meerdere batterijen op te laden (een oplader) en beschikt daarnaast over een balansfunctie die je wel of niet kan gebruiken. De hoofdfunctie van dat apparaat is opladen (het is gewoon een programmeerbare CC CV converter / spanningsregelaar).

Als je zoekt op BMS vind je eigenlijk voornamelijk bescherming voor 1 individuele batterijpack. BMS staat ook voor batterij management systeem, en niet voor batterijen management systeem. En een BMS is geen converter, zoals de oplader die jij stuurde.

Op 5 december 2020 16:17:15 schreef brains:
@cuprani
Waarom zou ik niet een bms van paar euro aanschaffen voor projectjes? Als ik dat toch prettig vind om eens mee te leren werken, te onderzoeken wat zou dat uitmaken?
Als ik goede batterijen heb ook al zijn ze gratis hoef ik ze toch nog niet onnodig te slijten? En als ze versleten zijn dan hergebruik ik de bms toch weer?
En hebben we nog niet gesproken over veiligheid. Je moet gewoon altijd oppassen met lithium cellen, zeker hergebruikte.

Het kan zonder meer, en als het een veilig gevoel geeft, zeker doen. Voor mijn fietslamp (2s2p) gebruik ik ook gewoon zo'n BMS. En omdat die ook een beetje tegen trillingen moet kunnen heb ik niet zo'n batterijhouder gebruikt.

Alleen als ik een 3S1P batterij zou nodig hebben voor een toepassing waar geen belasting of schokken van buitenaf bij komen kijken (zoals het lampje waar aan wordt gerefereerd in de startpost), dan zou ik altijd zo'n simpele batterijhouder prefereren boven een in elkaar geknutselde accu-pack met BMS. Om de simpele reden, dat als er dan 1 cell slecht is, je heel makkelijk 1 cel kan verwisselen. Dat wordt wat lastiger als alles aan elkaar vast zit.

Op het moment dat ik een goede batterij bouw (voor mijn e-bike, e-step of e-longboard) zal ik zeker nooit zo'n goedkope batterijhouder gebruiken. Maar dan scherm ik ook alle serie verbindingen onderling goed af en wordt alles gewoon gepuntlast. Voor een lampje, welke gewoon statisch gebruikt wordt, vind ik zo'n houder ideaal. En dan voegt zo'n BMS voor mij niet zo veel meer toe omdat ze toch indiviueel opgeladen worden. Uiteraard wel met de voorwaarde dat de cellen onderling niet te veel verschillen.

brains

Golden Member

Een bms kan wel degelijk balanceren. Het is maar helemaal afhankelijk in welk apparaat de accu gebruikt wordt, welke functie het apparaat heeft.
Als je bv een fietsaccu neemt gebeurd dat volgens mij toch echt via de bms en niet via de lader. Neem je een accu uit gereedschap dan word dat niet altijd gedaan. Om de reden van dat het duurder is om een bms die een fatsoenlijke stroom aankan te maken of gewoon uit besparing. Ik heb accu's van gereedschap gehad waar wel degelijk een balansfunctie zat in de bms. Maar ook goedkope aldi/lidl/action accu's waar die functie er niet in zat. Daarvan waren vaak de cellen in onbalans geraakt terwijl die met balans functie gewoon versleten waren.
ik zal nooit cellen gaan mengen van andere type's, merken en of andere spanning. Dat is vragen om problemen. Ik gebruik alleen gematche cellen uit dezelfde pack.
Voor de verlichting ben ik aan het denken. Vindt ik een setje wat toevallig al 3s is met punt gelaste strips dan kan ik die gebruiken en dan zou ik daar graag een bms aanhangen die ook de cellen individueel in de gaten houdt. maar ik heb ook nog stuk of 6 dezelfde type cellen liggen die ik gekregen heb van een e-sigaretten winkel. Die meten allemaal bijna dezelfde spanning en interne weerstand. Plus ik heb ze teruggevonden nadat pakweg een jaar hebben stilgelegen en ze bevatten nog bijna dezelfde lading van toen ik ze opgeborgen had (ik had dat genoteerd) dus die zullen hoogstwaarschijnlijk nog wel in orde zijn. In orde als voor lage stroomn doeleinde. En die zou ik inderdaad in een losse batterijhouder kunnen gebruiken en los kunnen opladen met een fatsoenlijke lader die ik al heb.
Niet een goedkoop chinees gevalletje zoals die in de link, die vertrouw ik niet.
@ r-p. De link die je geeft komt uit op een foto van een 4,5v batterij van de zwarte kat. Ik denk dat die bedoeld was voor het Chinese webwinkel topic ;)
Maar die strips die op dat soort batterijen zitten zijn wel bruikbaar. Ik heb er ooit eentje gevonden in een batterijenbak en daarvoor meegenomen, om de contacten te hergebruiken. Ik gebruik die nu als ik in smalle connectors van laptop accu's wil meten, mijn meetpennen passen daarin in.
Helaas kom je dat soort batterijen nog weinig tegen.
offtopic Die website waar je naar verwijst is wel tof. Ik wist niet dat zwarte kat opgegeven moment van varta was. Ik kende het als een heel goedkoop merkt wat ik als klein kindje zag bij de wibra.

Op 6 december 2020 16:32:28 schreef Cuprani:
@fcapri
Betreft de discussie wat een BMS is..
Hoop niet dat je je aangevallen voelde, maar het was niet persoonlijk bedoeld hoor ;-)

De defenitie van een batterij management systeem is naar mijn mening; de bescherming van 1 individuele batterij(pack).

Ik bekijk het heel simpel, als je wil kopen wat je op dat plaatje ziet wat jij stuurde, dan ga je dat (bijna) niet vinden als je zoekt op BMS.

ik schreef dan ook heel duidelijk in hoofdletters dat ik, GEEN bms gebruik.

bij powertools ben ik van mening dat gebalanceerd opladen er weinig kan gebeuren. meeste powertools gebruiken zelf geen BMS in de accu of de lader. gewoon gelijk opladen tot de max spanning, en het apparaat zal vanzelf uitschakelen als de totale accu spanning te laag komt.
bij zulke hoge stromen zakt de accuspanning zo snel dat je de cellen gewoon niet te leeg kan trekken.

mijn fiets accu die heeft wel een BMS, omdat die 10 cellen in serie heeft. maar ook daar heb ik een set balance kabels naar buiten gebracht zodat ik ze ook elke maand/2maand eens kan balanceren.

je hebt ook BMS en BMS. de ene beveiligt tegen onderspannig en overspanning.
een andere tegen onder en overspanning, overstroom.
nog een andere heeft er nog een extra functie bij dat die temperatuur en onderling celspanning vergelijkt.
en je kan al die printen hebben met balance functie of niet. ik heb al een hoop van die goedkope chinese BMS gehad en bij de meeste fikt er na enige tijd wel een FET uit zonder dat je over de specs van die BMS ging

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 december 2020 13:05:03 schreef brains:
@ r-p. De link die je geeft komt uit op een foto van een 4,5v batterij van de zwarte kat. Ik denk dat die bedoeld was voor het Chinese webwinkel topic ;)

Klopt. 8)7
Ik had destijds echt de website nog een tweede keer opgezocht en de link gecontrol'C'd maar dat heeft ie schijnbaar niet gepakt en de vorige link eringeplakt toen ik Control'V deed.

Inmiddels gefixt en hier nogmaals de link die het WEL had moeten zijn...

Ik overweeg voor een stappenmotor sturing ook een accupack te bouwen.
Een 12v accu ia net te weinig bij hoog toerental merkte ik en op 24v doet hij het prima en trekt het hooguit 700mA
Ik wilde gaan voor een 6s2p configuratie.
Het enige waar ik mee zit, ik wil een goede bms erin, tenminste dat denk ik dat dat verstandig is al lees ik dat bms en ook juist nadelig kunnen zijn, maar vooral bij hoge stromen.
Ik maak zelf de besturing met microcontroller, dus ik zou daarin ook nog een stukje battery management kunnen doen, maar eigenlijk houd ik het het liefst gescheiden. Ik heb enkel een lowbatt melding nodig, maar weet niet of ik dat puur op de totaal uitgangs spanning kan baseren? Iemand tips voor goede bmsen met balancing, en volle protectie?

Ik kan me niet voorstellen hoe een BMS hier nadelig kan zijn.

Het kan alleen maar wat toevoegen. Of het noodzakelijk is, en of je dat wil, ligt natuurlijk aan het project. 700mA is echt niks voor een 6S BMS. Volgens mij is 30A de instap en zijn ze verkrijgbaar tot ruim boven de 100A.

Ik ben zelf wel fan van de Chinese Smart BMS-en. Deze kan je makkelijk monitoren met je telefoon (via bluetooth) of met de PC (bekabeld). Deze kosten ietsje meer, maar hier kan je zelf de parameters instellen voor max. laad voltage, min ontlaad voltage.
Max toelaatbare stroom, temperatuur.
Voltage waarbij hij moet gaan balanceren, en maximaal onderlinge verschil (wanneer hij moet stoppen met balanceren).

Zoek op ALI maar op smart BMS.
Deze worden in Europa ook verkocht voor de dubbele prijs, maar ook die komen gewoon uit China.

ik twijfel een beetje of ik een bms moet toepassen of niet.

Ik moet voor iemand anders een unit reviseren. Die heeft nu een 12 loodaccu en ik heb minimaal 20-24V nodig a 6Ah.

Ik maak zelf de electroncia in de unit, dus kan daar ook nog wel wat veiligheden toevoegen als, een relais om afteschakelen indien de spanning te laag is ofzo. Maar weet niet zo goed wat dan allemaal.
Ik kan eventueel ook wel ene wat grotere multipole connector monteren en de balanceer draden extern brengen en dan voor een balancer lader gaan, maar als de bms al in de unit zit lijkt me dit het gebruiksvriendelijkst en meest hufter proof

bedoel je zoiets Cuprani?
https://bmsbattery.com/home/1081-18413-smart-bms-7s10s-20a-with-blue-t…

[Bericht gewijzigd door Stijnos op 10 december 2020 11:43:21 (12%)]