printplaat/smd componenten vervangen, welke apparatuur is handig?

Onlangs is de accu van mijn fiets overleden en na inspectie zag ik dat de BMS/printplaat (voorbeeldfoto) enige vochtschade had.

Nu zijn de componenten zodanig klein (smd) dat ik mij afvraag welk apparatuur ik het best kan gebruiken om de componenten te vervangen.

Op dit moment heb ik een simpel parkside soldeerstation, leuk voor wat draadjes aan elkaar te frommelen maar die kleine SMD componenten zo dicht op elkaar wordt wel krappe sokken werk. Of is een dergelijke soldeerbout met de juiste soldeertip prima genoeg?

Of zou een heteluchtsoldeerstation hiervoor geschikter zijn? En aan welke zou ik dan moeten denken voor een beginner?

Arco

Special Member

De parkside is meer geschikt voor het smelten van plastic als voor solderen... ;)
Goede soldeerbout met fijne punt (bijv. 0.8mm) is prima te doen (voor smd maatstaven zijn de onderdelen op de foto nog vrij lomp)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

En voor het verhelpen van corrosie kan een heteluchtbout in combinatie met gelflux handig zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Is dit de desbetreffende print?
Waar zit dan de vocht schade?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Er staat bij: 'voorbeeldfoto'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Dat had ik gezien maar een foto van de echte print is zinvoller dus vandaar de vraag. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 4 december 2020 15:21:34 schreef Arco:
De parkside is meer geschikt voor het smelten van plastic als voor solderen... ;)
Goede soldeerbout met fijne punt (bijv. 0.8mm) is prima te doen (voor smd maatstaven zijn de onderdelen op de foto nog vrij lomp)

Nu blijkt dat voor de parkside lastig soldeertips te vinden zijn.

Dan maar even op zoek naar een andere redelijk kwalitatieve soldeerstation + heteluchtstationnetje voor het geval dat

zal even wat topics scannen want durf het bijna niet te vragen welk soldeerstation in aanmerking komt gezien de vele topics die al geopend zijn :)

Arco

Special Member

Als je iets niet al te duur van goede kwaliteit wilt, kijk dan op MP voor een gebruikte Weller...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 4 december 2020 21:18:36 schreef Arco:
Als je iets niet al te duur van goede kwaliteit wilt, kijk dan op MP voor een gebruikte Weller...

Check, heb al een zoekopdracht uitstaan naar de Weller WECP-20 waarvan ik begreep dat deze prima kwaliteit is.

Ook kwam ik een Ersa MS 6000 tegen maar die komt volgens mij uit de jaren '80. Geen idee wat de houdbaarheid is van dergelijke elektronica :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoe oud denk je dat de WECP-20 is? Ik heb hem alleszins ruim 30 jaar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Thevel

Golden Member

Op 4 december 2020 22:10:26 schreef buckfast_beekeeper:
Hoe oud denk je dat de WECP-20 is? Ik heb hem alleszins ruim 30 jaar.

Ik heb de WECP-20 hier ook nog staan, aangeschaft in 1984. 36 jaar oud dus.
Nooit problemen mee gehad en doet het nog prima.

Arco

Special Member

Ik heb een nog oudere TCP-S uit mid '70, zijn nog steeds alle onderdelen voor te vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 december 2020 23:03:22 schreef Arco:
Ik heb een nog oudere TCP-S

Idem hier, je kunt de bout + kabel zelfs nog gewoon nieuw kopen.
Het bijpassende soldeerstation misschien niet meer.

maartenbakker

Golden Member

Voor iemand die niet vaak soldeert of geen specifieke eisen stelt is het natuurlijk gekkenwerk om een Weller of ander duur merk nieuw te kopen en zelfs voor iemand die wel veel soldeert is het niet vanzelfsprekend. De prijs/kwaliteitsverhouding ligt veel beter bij goedkopere nieuwe of tweedehandse stations.

Als je SMD wilt doen is de belangrijkste eis of er goede en betaalbare dunne puntjes voor te krijgen zijn. Dat zal voor Weller wel zo zijn dus als je daar een tweedehands station van tegenkomt kun je dat overwegen.

Voor hetelucht zul je sowieso elders moeten kijken. Op Hakko na, lopen de traditionele merken daar gruwelijk mee achter en is een goede keus een gemiddeld Chinees station zoals Aouyue, Atten of Quick in de prijsklasse 100-250 euro.

Over achterlopen gesproken, als je wel veel soldeert ben je mogelijk beter af met een bout met cartridgepunt. Ook dan kun je de traditionele merken vergeten. Ik denk dan eerder aan een TS100 of zelfs een TS80 die wat lichter is maar met een powerbank zeer handig is voor 'onderweg' (die heb ik zelf uit een nalatenschap verkregen, aankoop stond eerder nog niet op de agenda maar bevalt prima). Ik hoor van KSGER of iets dergelijks ook goede verhalen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb zelf een KSGER en ben daar zeer tevreden over. Zowel het soldeerapparaat als de punten zijn ook zeer schappelijk geprijst.

McAwesome

Golden Member

Ik heb nog een Weller WECP-20 en een Weller PU 81 staan die weg mogen.
De WECP-20 is 26-27 jaar oud, de PU 81 is van 2010.

Ik doe ze weg wegens niet genoeg vermogen om comfortabel loodvrij te solderen en omdat ik ze vervangen heb door JBC stations met cartridges.

Ik zal ze binnenkort bij vraag en aanbod zetten, ik moet ze eerst nog wat schoonmaken en foto's maken.

Op 5 december 2020 17:28:18 schreef McAwesome:
Ik doe ze weg wegens niet genoeg vermogen om comfortabel loodvrij te solderen en omdat ik ze vervangen heb door JBC stations met cartridges.

Hoeveel vermogen heb je in de nieuwe set-up?

McAwesome

Golden Member

Ik heb twee stuks JBC CD-2BE stations met T245 soldeerbout voor C245 cartridges. Het vermogen is 130 W piek. Loodvrij aan massavlakken solderen is hiermee een stuk makkelijker dan met de Wellers.

Ik heb specifiek voor JBC gekozen omdat dat bij de duurdere stations was en ik absoluut geld moest opbranden i.v.m. de belastingen.

Op 5 december 2020 18:44:28 schreef McAwesome:
Ik heb twee stuks JBC CD-2BE stations met T245 soldeerbout voor C245 cartridges. Het vermogen is 130 W piek. Loodvrij aan massavlakken solderen is hiermee een stuk makkelijker dan met de Wellers.

Dat klinkt goed. Solderen aan massavlakken bij prints waar componenten aan beide zijden van de print vast zitten is inderdaad iets wat ik niet goed voor elkaar krijg met mijn 80W Weller. Ik heb het idee dat dit zelfs met loodhoudend al problematisch is.
Die JBC's zijn wel een flinke investering, zie ik. Maar die 130 W zou ik ook wel willen hebben.

bprosman

Golden Member

Parkside is het enige "Soldeerstation" wat ik ooit "Geklikoteerd" heb. Verder ( ik heb het denk ik al vaker gezegd ) een goed (lees duur) soldeerstation is nog steeds geen garantie voor goed soldeerwerk, SMD kan ook vaak nog wel met een gewone bout ipv hete lucht. Mijn vader last al 70 jaar, heeft ook "spiegellassen" en zo gedaan en nu op zijn 80e last hij met een "gloeiende spijker" nog steeds beter dan ik met het duurste lasapparaat waarbij mijn laswerk er uitziet alsof "er een kraai op gescheten heeft" (zijn woorden). Alleen TIG (RVS( gaat me goed af omdat dat nog bet meest op solderen lijkt denk ik.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 6 december 2020 10:34:00 schreef Roland11:
[...]
Dat klinkt goed. Solderen aan massavlakken bij prints waar componenten aan beide zijden van de print vast zitten is inderdaad iets wat ik niet goed voor elkaar krijg met mijn 80W Weller. Ik heb het idee dat dit zelfs met loodhoudend al problematisch is.
Die JBC's zijn wel een flinke investering, zie ik. Maar die 130 W zou ik ook wel willen hebben.

In theorie zou het ook met een goedkopere 130W cartridgebout moeten kunnen, maar JBC is samen met ehmm... lees de discussies maar terug, een ander duur merk, waarschijnlijk wel een van de beste.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 december 2020 14:01:12 schreef maartenbakker:
[...]In theorie zou het ook met een goedkopere 130W cartridgebout moeten kunnen, maar JBC is samen met ehmm...

Je bedoelt Weller? Die heeft 150 W soldeerstations in de serie WT 1H, en 200 W in de WX serie, als ik het goed zie. Dan betaal je inderdaad ook flink wat, incl. bout zit je dan zo op EUR 500.
[EDIT: dat is inderdaad geen cartridge systeem]

maartenbakker

Golden Member

Ik bedoel eigenlijk nooit Weller als ik mensen aanmoedig om iets duurs te kopen ;-)

Maar hebben die dan cartridgebouten tegenwoordig?

Ik geloof dat ik Metcal bedoelde. Maar Fred101 heeft daar meen ik ook wel eens over geschreven dus eerst de oude topics goed nalezen voor je wat duurder spul koopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 december 2020 17:28:18 schreef McAwesome:
Ik heb nog een Weller WECP-20 en een Weller PU 81 staan die weg mogen.
De WECP-20 is 26-27 jaar oud, de PU 81 is van 2010.

Ik doe ze weg wegens niet genoeg vermogen om comfortabel loodvrij te solderen en omdat ik ze vervangen heb door JBC stations met cartridges.

Ik zal ze binnenkort bij vraag en aanbod zetten, ik moet ze eerst nog wat schoonmaken en foto's maken.

Op zich heb ik wel oren naar de wecp. Hoe kan ik in contact komen:)?